Welk ras past bij ons?

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
hanneke29
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 okt 2009 20:16

Re: Welk ras past bij ons?

Bericht door hanneke29 »

hoe zit het met kittens die een maand of 8/9 zijn kunnen die zich wel beter weren tegen honden.
ik lees wel eens op marktplaats dat mensen hun poesje weer weg moeten doen wegens allergie of andere omstandigheden zou dat dan niet iets voor ons zijn??
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Welk ras past bij ons?

Bericht door ktje »

Tja wij hebben 1 hond (een labrador van 1 jaar, dus nog erg enthousiast af en toe). Katten groeien hiermee op. Laast hebben we een kitten van 12 weken erbij genomen die was geen honden gewend. Maar nu gaat het prima. Ze is soms de hond te baas. Maar 1 hond en 4 honden is natuurlijk wel een groot verschil.
Begin was het blazen en snel weg rennen, maar nu loopt ze gewoon langs de mand van de hond. Maar scheelt bij ons weer dat de hond opgegroeid bij ons in huis met onze middelste kat. Dus die weet dat die de kat niet mag aanvallen enz.
Bij jullie is dat ook weer anders, als je hond geen kat gewend is gaan ze inderdaad er achter aan. En dat kan je een kleine kitten niet echt aan doen!
Weet niet of een kitten van 8/9 maanden er ook al tussen past. Misschien een kitten die honden is gewend.

Al met al wil ik je vertellen dat het best prima kan gaan. Maar 4 honden die geen katten zijn gewend en om daar nou een kleine kitten bij te zetten, lijkt mij niet heeel best. Of je moet 2 kittens nemen dan hebben ze elkaar! Een kitten en als speelkameraatje de hond, denk niet dat dat gaat lukken. En sowieso is het leuker voor een kitten om een soortgenootje te hebben.
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
hanneke29
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 okt 2009 20:16

Re: Welk ras past bij ons?

Bericht door hanneke29 »

we gaan er nog maar eens goed over na denken want ik denk dat een volwassen kat echt niet gaat en om 2 katten te hebben zie ik nu ook nog niet zitten.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Welk ras past bij ons?

Bericht door Cari »

Ik denk dat het voor de honden net zo makkelijk/moeilijk is om een volwassen kat te accepteren als een kitten. Alleen de volwassen kat kan zich verweren en het kitten helemaal niet. Een volwassen kat rent ook ook niet als een tornado door het huis en zal het jachtinstinct van de honden niet wakker maken (als de kat tenminste met honden kan omgaan en er niet bang voor is.)
Daarnaast blijf ik van mening dat ook een kat recht heeft op een soortgenoot en zeker een kitten.
Ik denk dat het heel verstandig is om er nog eens goed over na te denken Hanneke. Het is zeker mogelijk, want dat je honden buiten achter katten aangaan, zegt niet zoveel. Maar denk ook in het belang van de kat: alleen tussen allemaal honden, geen soortgenoot, nooit naar buiten - wordt die wel gelukkig :pdtsad: ?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Welk ras past bij ons?

Bericht door Roos en Minousch »

Ik zou voor de Ragdoll gaan, maar dan wel 2, dan hebben ze wat aan elkaar als jullie niet thuis zijn.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
hanneke29
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 okt 2009 20:16

Re: Welk ras past bij ons?

Bericht door hanneke29 »

we hebben besloten dat als we een poesje aanschaffen het een ragdoll wordt, maar als je er 2 neemt trekken ze dan niet erg naar elkaar toe??
bij honden is dat wel zo.

is er nog veel verschil tussen poezen en katers wat karakter en aanhankelijkheid betreft?

en wat kan je het beste samen doen 2 poezen of 2 katers of poes en kater?
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Welk ras past bij ons?

Bericht door Camoth »

Ze zullen misschien wel naar elkaar toe trekken, maar ze zijn vaak net zo aanhankelijk aan mensen als dat je er 1 zou hebben hoor.

Het geslacht maakt niet uit. Zolang ze maar op tijd worden gecastreerd. ;)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Welk ras past bij ons?

Bericht door Cari »

Natuurlijk trekken ze naar elkaar toe, omdat ze dat nodig hebben. Dat wil niet zeggen dat ze daarom minder aanhankelijk worden, dat is absoluut NIET het geval!
Poes of kater maakt niet uit, het is een kwestie van karakter en dat is niet bepaald door het geslacht. Wat je samen doet is ook niet belangrijk. Probeer de karakters een beetje te matchen. Als je er bv eentje hebt die altijd het speeltje pakt terwijl de ander terzijde toekijkt, is dat niet zo leuk voor de laatste, die raakt dan ondergesneeuwd.
Laat ze wel op tijd helpen. Met een half jaar kunnen ze al nakomelingen voortbrengen!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Welk ras past bij ons?

Bericht door Roos en Minousch »

een goede keus de Ragdoll, ze passen zich namelijk heel snel aan, en binnen no time zijn ze vriendjes met de honden.
ga eens kijken bij verschillen de catteries(niet op 1 dag). zorg dat je alle testen mag inzien, en de stamboom mag bekijken.
Kijk hoe ze gehouden worden, stinkt het , zijn ze schuw, ze horen naar je toe te komen.
Succes!!
ps als je op deze site kijkt staan er een boel goede fokkers tussen.
http://www.ragdollclubbenelux.com/
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Welk ras past bij ons?

Bericht door Sannie_xx »

Leuk hoor, een Ragdoll!
En ze trekken niet alléén naar elkaar toe hoor, ook gewoon naar jou! Dat ze aan elkaar wat hebben is hardstikke leuk - want ze kunnen lekker samen spelen en samen slapen....
Ik heb er ook twee, maar ik krijg aandacht genoeg van ze, hoor! Ze komen regelmatig knuffels en aaitjes opeisen, Zooey komt graag in de buurt liggen en Mouse graag op schoot.
Dus daar zou ik me niet al teveel zorgen over maken, zeker niet als ze van jongs af aan goed aan mensen gewend zijn en bij een goede fokker zal dat het geval zijn!
hanneke29
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 okt 2009 20:16

Re: Welk ras past bij ons?

Bericht door hanneke29 »

is het beter om dan 2 kittens uit het zelfde nest te halen of liever bij verschillende fokkers??

zijn er hier ook mensen die hun kat uitlaten aan een riem zodat ze toch buiten kunnen spelen?
hier in de buurt loopt ook een mevrouw die dat doet met haar katten en het leek mij wel een leuk idee :grin:
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Welk ras past bij ons?

Bericht door Cari »

In jouw geval zou ik kiezen voor 2 uit hetzelfde nest, want dat geeft ze wat vertrouwen en de situatie bij jou is al eng genoeg voor ze ;-) .
Uitlaten aan een riempje zou je kunnen proberen. Ragdolls zijn heel makkelijk en als er geen andere mogelijkheid is, is het zeker de moeite waard.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Welk ras past bij ons?

Bericht door Roos en Minousch »

hanneke29 schreef:is het beter om dan 2 kittens uit het zelfde nest te halen of liever bij verschillende fokkers??

zijn er hier ook mensen die hun kat uitlaten aan een riem zodat ze toch buiten kunnen spelen?
hier in de buurt loopt ook een mevrouw die dat doet met haar katten en het leek mij wel een leuk idee :grin:

Ik heb mijn tuin catproof gemaakt, dus ze kunnen zonder dat ze eruit kunnen in de tuin, ook laat ik ze af en toe aan een tuigje aan de voorkant lopen, maar niet zo vaak.
Ze zijn zoooo leuk Ragdolls, ik zou ze gewoon uit 1 nest halen, is wel het makkelijkst.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
hanneke29
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 okt 2009 20:16

Re: Welk ras past bij ons?

Bericht door hanneke29 »

hoe maak ik mijn tuin catproof??
hoe moet ik me dat voorstellen, dat je dan de hele (of een gedeelte) van de tuin overdekt met gaas of iets anders??
of zijn er andere middelen, ik heb ook al eens gelezen door dat met een soort schrikdraad te doen.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Welk ras past bij ons?

Bericht door Camoth »

Ik ben erg tegen het gebruik van schrikdraad en andere schrikapparaten voor katten.

Het doet de kat pijn en het is niet nodig. Er zijn genoeg alternatieven zoals een ren bouwen, schutting met schuine overhang bijvoorbeeld. Daarbij werken die schokapparaten vaak ook slecht. De kat rent er een keer in een dolle bui doorheen en is aan de andere kant, maar krijgt een schok als hij dan weer naar huis toe wil. Ook niet echt bevordelijk. En het systeem met het halsbandje waardoor ze een schok krijgen is ook niet bepaald ingenieus. Als de batterij op is merk je dat namelijk pas doordat je kat de benen heeft genomen :roll:
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Plaats reactie