# Nog een kitten erbij kater of poes?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gesloten
Gebruikersavatar
StarSinger
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 apr 2008 12:46
Locatie: Almere
Contacteer:

# Nog een kitten erbij kater of poes?

Bericht door StarSinger »

Momenteel heb ik een onzettend lieve en aanhankelijke kater. Hij is echt gek van alle soorten aandacht die hij maar kan krijgen. Ik ben alleen niet altijd thuis en ik vind het zielig dat hij dan alleen is. Dus mijn vriend en ik hebben besloten er een kitten bij te nemen alleen de vraag is moeten we kiezen voor een poes of voor een katertje. Mijn kater is nu 1,5 jaar oud en nog niet gecastereerd hij vertoond geen sproei gedrag enzo dus daar heb ik helemaal geen last van. Wat kan ik het beste doen? Graag jullie advies.
Groetjes, Silvia
Zoeza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:53
Locatie: Brabant

Re: Nog een kitten erbij kater of poes?

Bericht door Zoeza »

Succes met het vinden van een leuk speelmaatje. Weet je al waar je je speelmaatje gaat halen?
( :epray: asiel,asiel,asiel :epray:
Ik zou n ieder geval beginnen met mijn kater te laten helpen. Hij kan ook een keer ontsnappen en zijn nageslacht zekerstellen. Als je hem nog niet hebt laten helpen zou ik er in ieder geval geen poes bij zetten. Dat lijkt mij kat op het spek binden. Ik heb zelf alleen ervaring met 2 zusjes en "losse" katten. Dus op dat gebied kan ik je geen advies geven.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Nog een kitten erbij kater of poes?

Bericht door Umimeis »

Ik zou sowieso een kat uit het asiel halen, je doet wat goeds voor je diertje, ze worden ontwormd, gechip, inge-ent en eventueel nog gecastreerd........en die mensen in het asiel weten wel welke kater of poes het beste past bij je kater.

Misschien werken daar ook vrijwilligers die pleeggezin zijn voor weeskittens, zo ben ik ook aan een kittentje uit het asiel gekomen. Die mevrouw van wie ik mijn Sammetje heb, die werkt in het asiel en is tevens ook pleegmoeder van kittens die door omstandigheden geen moeder hebben. Zij verzorgd de kittens met de hand tot ze oud genoeg zijn om herplaatst te worden bij mensen die wel een kitten willen hebben.
Het kost wel geld (ik was €90 kwijt) maar dan worden ze wel voor dat geld ontwormd, ontvlooid, gechipt, inge-ent en later als ze 6 maanden gecastreerd ..............en je krijgt ook nog een zak kittenbrokjes mee :grin:
Zoeza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:53
Locatie: Brabant

Re: Nog een kitten erbij kater of poes?

Bericht door Zoeza »

Dat is een koopje! Tel alles eens bij elkaar op als je dat allemaal zelf laat doen. Een ander voordeel is dat er weer een plekje vrijkomt in de overvolle asiels.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Nog een kitten erbij kater of poes?

Bericht door Umimeis »

Koopje.......

Voor Flea (geen asielkat) moest ik naast de castratie, chip en vaccinatie €5 extra betalen voor het paspoort.
Flea was 4,5 ongeveer toen ik hem kreeg en met 5 maanden had ik alles meteen in 1x gedaan.

Ik kreeg bij Sam een vaccinatieboekje en die was gratis.
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Nog een kitten erbij kater of poes?

Bericht door Sannie_xx »

Klopt, asiel is wel echt een stuk goedkoper dan een kat van de meeste particulieren, zelfs als die gratis is.
En leuk is natuurlijk wel dat een asiel momenteel dermate veel kittens heeft dat je best heel veel keuze hebt, haast elk karaktertje en/of kleurtje zit er wel tussen! Brutaaltje, verlegen beestje, je kan je goed laten informeren over welke kittens bijv. geschikt zouden zijn om te plaatsen bij jouw kat (karaktergewijs)...... en je red er weer een beestje mee :)

Over geslacht; in principe maakt het niet uit of je een poes of een kater neemt.... in beide gevallen is het handig (beide) te laten castreren. Maar laat je kater alvast vantevoren castreren als je een poes neemt - het duurt sowieso een paar weken voordat hij dan ook daadwerkelijk niet meer vruchtbaar is en dan zit je daar niet mee omdat je in alle drukte vergeet dat je kittenpoesje inmiddels al geslachtsrijp is ofzo. It happens ;)
peggy01
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jan 2010 14:13

Re: Nog een kitten erbij kater of poes?

Bericht door peggy01 »

Hallo allemaal,
Wij hebben een poes, Jo, van 10 jaar. Ze heeft altijd een maatje gehad aan kater Buffy, maar helaas is hij 1,5 jaar geleden weggelopen en nooit meer terug gekomen. We zitten er nu over te denken om er een kitten bij te nemen. Ik wil er graag eentje bij, maar mijn man 2. Hebben jullie tips/adviezen en welk geslacht. Jo is geholpen.
Bedankt!
Groetjes Peggy
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nog een kitten erbij kater of poes?

Bericht door Cari »

Hai Peggy, goed plan om Jo weer 1 of 2 maatjes te geven :grin: !
Of je er het beste 1 of 2 kan nemen, hangt voor een deel af van de speelsheid van Jo. Is zij nog heel speels, dan zal ze het kitten of 2 kittens waarschijnlijk wel gaan waarderen. Als ze liever met rust gelaten wordt (dat is met poezen van die leeftijd vaak zo), is 2 kittens beter. Voor Jo, omdat de kittens dan elkaar bezighouden i.p.v. haar lastig vallen en zeker ook voor het kitten, want een kat die niet spelen wil, maar je de hele tijd afsnauwt, is niet wat een kitten blij maakt.
Welk geslacht maakt eigenlijk niet uit, belangrijker is te kijken of het karakter met Jo matcht.
Trouwens wel een beetje slechte timing voor een jong kitten ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
peggy01
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jan 2010 14:13

Re: Nog een kitten erbij kater of poes?

Bericht door peggy01 »

Hoi, bedankt voor je reactie! Tja, slechte timing is het zeker, maar bij het asiel zijn er nog een aantal. Dus even in overleg met mijn man en wie weet maandag direct naar het asiel!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nog een kitten erbij kater of poes?

Bericht door Cari »

Leuk :grin: ! Hou ons op de hoogte!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gesloten