Dosering Clomicalm

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Dosering Clomicalm

Bericht door tacuma »

Als laatste redmiddel om nieuwkomer Koenda te laten integreren, heb ik op eigen verzoek
Clomicalm voorgeschreven gekregen voor haar. Bij het topic 'bijsluiter' vond ik een heel nuttig
artikel over Clomicalm ( http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... lm#p379362 ),
maar ik vraag me af of de dosering die is voor geschreven (1 keer 5 mg per dag) niet te hoog
is. Hier op het forum heb ik er nl. andere dingen over gelezen, en zou de dosering voor honden
te hoog zijn voor katten met hetzelfde gewicht. Wie kan me er iets meer over vertellen, vóór
ik Koenda een overdosis geef? De sterkte van het medicijn is 5 mg, dus de lichtste variant
ervan.

Groeten van Laura.

(P.S. Het kan zijn dat ik hiermee bij een ander topic aan moest sluiten, maar ik wist niet bij welke.)
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Dosering Clomicalm

Bericht door rieneke »

de juiste dosis voor een kat is: 0,3-0,5 mg/kg, 1 maal daags.
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Dosering Clomicalm

Bericht door tacuma »

Bedankt voor je duidelijke antwoord, Rieneke! Koenda weegt 4 kilo, dus die 5 mg die voorgeschreven
is, was toch echt teveel! Gelukkig dat ik er hier op het forum al eerder over gelezen heb, en daardoor
wist dat ik er niet zo scheutig mee om zou moeten springen. Een da zou toch beter moeten weten!

Gisteravond ben ik ermee begonnen, en heb haar (uit voorzorg) maar een kwart pilletje gegeven,
dat ik met een theelepeltje in een glazen bakje verpulverd had (wat jij ook al eens als advies gegeven
hebt). Ik had Easypill meegekregen van de da (een soort gelei om het pilletje in te rollen), en
dat heb ik vermengd met een kwart van het poeder. Ze at het wel, maar baalde ervan dat het
aan haar kiezen plakte... Nuffig dametje! ;-)

Fijn dat er hier zoveel mensen met kennis van zaken zitten, die dat ook met een ander willen delen!

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Dosering Clomicalm

Bericht door rieneke »

graag gedaan hoor!
het vervelende is inderdaad dat veel da's katten zien als kleine hondjes.
zo schreef mijn da eens dagelijks 9 druppels metacam (voor de hond) voor bij een kat van net 4 kg :-x
goed opletten is helaas het devies.
succes met je katje!
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Dosering Clomicalm

Bericht door tacuma »

Even een kleine update over Koenda en de Clomicalm: na één week gebruiken ben ik er acuut mee gestopt om het aan Koenda te geven. Ze leek wel gedrogeerd, was heel stilletjes en rustig, terwijl ze normaal altijd praatjes heeft voor tien, graag geaaid wil worden, en altijd enthousiast en speels is. Dit ging me toch echt te ver, en tastte echt haar kwaliteit van leven aan. Het leek zelfs wel of ze er depressief van werd... En dat dus al na een week gebruik!

Mijn hoop is nu gevestigd op Destress, een heel wat onschuldiger middel met hopelijk een goede uitwerking op Koenda's inburgering.

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
lady cat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:50
Locatie: cuijk
Contacteer:

Re: Dosering Clomicalm

Bericht door lady cat »

hallo

ik ben nieuw hier, maar zag hier veel info over clomicalm, zelf heb ik er een poes op zitten sinds vrijdag, de da zei 1 tablet per dag 5mg, maar ze is erg sloom etc, precies wat hier staat, vanaf vandaag ga ik haar ook veel minder geven, moet wel zeggen ze heeft nu al 1 dag niet meer naast de bak geplast.
morgen ff vertellen aan de da, dat ie zelf ook de dosering meot verminderen voor katten.

verder heb ik wel intresse in destress, hoe werkt dat, wat doet het............

bedank tallemaal

ellen
Een dag zonder mijn meisjes is een dag niet............... geaaid.
Nikita_Pixy
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 okt 2009 19:28

Re: Dosering Clomicalm

Bericht door Nikita_Pixy »

De dosering die wij meegeven voor katten is tweemaal daags 1/4 tablet, of event bij katten die moeilijk pillen ingeven 1* daags 1/2 tablet.

Je zou ook eens telizin kunnen proberen, bij ons op de praktijk wordt het vaak ingezet en geeft het heel goede resultaten, terwijl het een voedingssupplement is.

Ook bv feliway helpt erg goed, dat is een verdamper voor in huis.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Dosering Clomicalm

Bericht door rieneke »

begrijp ik goed dat jullie dezelfde dosering voorschrijven aan een kat ongeacht z'n gewicht? :???:
Sir Figaro
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 okt 2009 23:25
Locatie: Arendonk

Re: Dosering Clomicalm

Bericht door Sir Figaro »

rieneke schreef:de juiste dosis voor een kat is: 0,3-0,5 mg/kg, 1 maal daags.
Is dit effectief de juiste dosis voor een kat?

Wij gaan namelijk één keer in de maand op show en ons britje heeft soms toch een beetje stress en dat wil ik vermijden, en daarom vertelde iemand me om haar clomicalm te geven maar het moet natuurlijk wel verantwoordt blijven hè.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Dosering Clomicalm

Bericht door rieneke »

ja, dit is de juiste dosis, maar voor een beetje stress zou ik geen clomicalm adviseren, het is toch een aardig zwaar middel, wat bovendien alleen ingezet hoort te worden in combi met gedragstherapie.
verder is het niet bedoeld om eenmalig toe te dienen, en je gaat je kat toch niet continu op de clomicalm houden om af en toe te showen?
is het geen beter idee het showen te stoppen, als je kat er stress van heeft?
het beestje hoeft toch niet te lijden onder jouw hobby?
Sir Figaro
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 okt 2009 23:25
Locatie: Arendonk

Re: Dosering Clomicalm

Bericht door Sir Figaro »

Je hebt volkomen gelijk hoor, ik wist totaal niet dat dit een niet zo onschuldig middel is. Dat heb ik nu hier op deze site wel achterhaald. We zullen dit product dus in geen geval in huis halen.
Laat me wel even duidelijk zijn: het is niet dat onze ene poes een hele dag op show gestresst hoor, ze ligt lekker een hele dag rustig te slapen, ze eet en drinkt zelfs en ik denk dat een poes die echt gestresst is dit niet doet ze heeft totaal geen angst van de keurders. Alleen je merkt als je haar op show uit de kooi neemt dat ze heel dicht tegen me aan kruipt.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Dosering Clomicalm

Bericht door rieneke »

gelukkig, je liet me schrikken.
misschien de kat wat ondersteunen met rescue remedy?
Sir Figaro
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 okt 2009 23:25
Locatie: Arendonk

Re: Dosering Clomicalm

Bericht door Sir Figaro »

Kun je me daar misschien een beetje meer info over geven, wat het juist inhoud en waar je dit eventueel kunt verkrijgen, in ieder geval al mercikes voor de info.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Dosering Clomicalm

Bericht door rieneke »

rescue remedy is een bach bloesem, geschikt voor acute stress situaties.
te koop bij de drogist.
2x daags 4 druppeltjes geven.
ik begrijp dat je uit belgie komt, en daar heb je " de tuinen" waarschijnlijk niet?
Sir Figaro
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 okt 2009 23:25
Locatie: Arendonk

Re: Dosering Clomicalm

Bericht door Sir Figaro »

Merci voor de info. Ik kom inderdaad uit België, dat hoor je wel aan men taaltje hè. Bij ons in Turnhout is er ook een winkel met allerlei natuurprodukten en deze noemt "de tuinen van Turnhout" dus ik veronderstel dat dit daar ook te verkrijgen is. Dus morgen zullen we is gaan kijken. We kunnen ook nog altijd naar Reuzel rijden, dat is ook maar 10 minuutjes van bij ons. ;-)

Nog even een vraagje. Hoe lang op voorhand moeten we haar dit beginnen te geven.
Plaats reactie