Maagzuur Ph waarde versvoer bij katten

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Maagzuur Ph waarde versvoer bij katten

Bericht door Camoth »

Naar aanleiding van een ander topic ben ik nu toch erg nieuwsgierig geworden.

De bewering luidt alom dat katten die versvoer krijgen maagsappen/zuur produceren die zuurder is dan katten die brok krijgen. Daar wordt vervolgens aan vast geredeneerd dat hierdoor parasieten niet kunnen overleven en ontwormen dus niet nodig is. Dit schijnt bewezen te zijn.

Ik heb me rot gezocht, maar het "bewijs" kan ik niet vinden. Ja, een hele hoop fora met mensen die herhalen wat hierboven staat, of zogenaamde deskundigen, maar een wetenschappelijke studie kan ik niet vinden. En dat lijkt mij hier toch het enige echte bewijs, daar je niet de Ph van maagsappen kan "raden" of "beredeneren".

Ik ben eens wat wetenschappelijke tijdschriften en publicaties via de VU gaan naspeuren, maar nergens staat er ook maar iets over dat maagzuur in mensen, dan wel dieren, dan wel specifiek katten kan varieren in Ph waarde. Hydrochloric acid (oftewel maagzuur) heeft volgens de studies die ik heb gezien een Ph van tussen de 1 en 2 bij katten.

De maagsappen varieren wel in waarde, maar dan alleen bij het toedienen van chemische middelen (peptiden waren vooral veel onderzocht). Ik kan helemaal 0,0 vinden over onderzoeken die Ph waardes aangeven van versvoer tov brok. Dus als je die voor mij hebt, dan graag. Maar ik heb me er nu dus in verdiept en mijn H0 hypothese is nog niet verworpen! ;-) (of in normaal Nederlands: de veronderstelling dat er niets veranderd of je nou brok of vers geeft).

Overigens graag alleen wetenschappelijke studies. Meningen van dierenartsen, ervaringsdeskundigen of vrijetijds-filosofen daar doe ik in dit geval niet aan ;).

Mocht je twijfelen: een wetenschappelijk studie is gepubliceerd in een wetenschappelijk tijdschrift (dus niet in Dier en Zo of weet ik wat). De methoden van onderzoek zijn beschreven en de resultaten van de testen zijn ook weergegeven. Een artikeltje ergens van een website of tijdschrift waarin alleen de bewering staat: "we hebben het onderzocht, en het is zo, punt." is dus niet wetenschappelijk.

Ik ben benieuwd, ik ga morgen ook nog wel wat even verder speuren in de electronische journals van picarta.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Maagzuur Ph waarde versvoer bij katten

Bericht door rieneke »

ph waarde bij het eten van brok schommelt rond de 3-4.
ph waarde bij het eten van vers voer schommelt rond de 6.
bij het eten van vers is het maagsap zuur genoeg om salmonella geen kans te geven, maar of het voor alle parasieten afdoende is heb ik geen idee van.
maar zoals gezegd, ik geef vlees wat voor menslijke consumptie is bereid, dus dat zou veilig moeten zijn.
een wetenschappelijk onderzoek naar de hoogte van de zuurgraad bij verschillend voer zal je niet snel vinden, simpelweg omdat dat makkelijk op te meten is, klaar.
of begrijp ik je nu verkeerd?
Laatst gewijzigd door rieneke op 07 sep 2009 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Maagzuur Ph waarde versvoer bij katten

Bericht door Nyncke »

Je zou eens bij Prins voer een boekje/ boekjes kunnen vragen over katten met blaasgruis.
Daar hebben ze nl een kattenvoer wat struvit heet, dat heeft Binkie een tijd lang gehad.

Daarin werd als tussendoortje versvoer aangeraden omdat dit de Ph waarde, de maagsappen zuurder maakte. Dit is goed voor een kat met blaasgruis, daaarna heeft ie vele malen minder kans op blaasgruis.

Door dit boekje van Prins, ben ik later na het struvitvoer, op versvoeren overgestapt.

Maar goed, Prinsvoer weet dit dus.
Mss kunnen zij je wetenschappelijk onderzoek sturen.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Maagzuur Ph waarde versvoer bij katten

Bericht door Camoth »

rieneke schreef:ph waarde bij het eten van brok schommelt rond de 3-4.
ph waarde bij het eten van vers voer schommelt rond de 6.
bij het eten van vers is het maagsap zuur genoeg om salmonella geen kans te geven, maar of het voor alle parasieten afdoende is heb ik geen idee van.
maar zoals gezegd, ik geef vlees wat voor menslijke consumptie is bereid, dus dat zou veilig moeten zijn.
een wetenschappelijk onderzoek naar de hoogte van de zuurgraad bij verschillend voer zal je niet snel vinden, simpelweg omdat dat makkelijk op te meten is, klaar.
of begrijp ik je nu verkeerd?
Kijk en dan vraag ik mij af: Hoe weet je dat de Ph waardes 3-4 of 6 zijn? Waar heb je die info vandaan? Want in alle onderzoeken die ik heb gelezen noemt men een Ph van 1-2 als normaal bij katten. Wetenschappelijk onderzoek wat mij uberhaupt kan aantonen dat voer (welk voer dan ook) invloed heeft op Ph waardes van maagsappen vind ik al interessant, dus als je dat hebt is het ook mooi.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Maagzuur Ph waarde versvoer bij katten

Bericht door Camoth »

Nyncke schreef:Je zou eens bij Prins voer een boekje/ boekjes kunnen vragen over katten met blaasgruis.
Daar hebben ze nl een kattenvoer wat struvit heet, dat heeft Binkie een tijd lang gehad.

Daarin werd als tussendoortje versvoer aangeraden omdat dit de Ph waarde, de maagsappen zuurder maakte. Dit is goed voor een kat met blaasgruis, daaarna heeft ie vele malen minder kans op blaasgruis.

Door dit boekje van Prins, ben ik later na het struvitvoer, op versvoeren overgestapt.

Maar goed, Prinsvoer weet dit dus.
Mss kunnen zij je wetenschappelijk onderzoek sturen.
Ik denk dat je bedoelt dat vers de urine zuurder zou maken. Dat geloof ik wel. Maar gaat meer om de maagsappen.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Maagzuur Ph waarde versvoer bij katten

Bericht door Nyncke »

Ja, en waar denk je dat die dan zo zuur is geworden?
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Maagzuur Ph waarde versvoer bij katten

Bericht door Camoth »

Door de nieren.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Maagzuur Ph waarde versvoer bij katten

Bericht door Nyncke »

Tuurlijk schatje...
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Maagzuur Ph waarde versvoer bij katten

Bericht door Camoth »

Nyncke schreef:Tuurlijk schatje...
Is er een reden dat je moeite hebt met normaal reageren? Want dit gaat echt nergens over.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Maagzuur Ph waarde versvoer bij katten

Bericht door Kattenbella »

Dames, dames :enaughty:

Misschien is het een idee om op Barfplaats te kijken voor antwoord op deze vraag. Daar is een dierenarts die ook antwoorden geeft. het kan zijn dat deze vraag er al bij staat. Als zij antwoord heb een wetenschappelijk onderlegd antoord....toch ;-)

Ik zal daar zelf ook even kijken.
Laatst gewijzigd door Kattenbella op 07 sep 2009 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Maagzuur Ph waarde versvoer bij katten

Bericht door Camoth »

Is goed Bella, ik ben wel benieuwd.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Maagzuur Ph waarde versvoer bij katten

Bericht door Boomer »

rieneke schreef:ph waarde bij het eten van brok schommelt rond de 3-4.
ph waarde bij het eten van vers voer schommelt rond de 6.

Tis andersom ;-) Hoe lager de Ph waarde hoe zuurder , neutraal is ph 7
Versvoer ph 3-4 zelfs ook vaak ph 2
brokvoer ph 5-6
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Maagzuur Ph waarde versvoer bij katten

Bericht door Sannie_xx »

Dat klopt wat jij zegt, Boomer. Hoger = zuurder.
En inderdaad, van bepaald voedsel kan je urine zuurder worden (cranberries bij mensen, als ik me niet vergis) wat bij blaasgruis werkt en tegen blaasontstekingen. Voor zover is dat inderdaad een proces wat te maken heeft met de filtering van de nieren - maar urine wordt gevormd vanuit het bloed en volgens mij hebben de maagsappen daar niks mee te maken.... Maar daarvoor zou ik even het gemiddelde anatomieboek open moeten slaan.

Zuurdere maagsappen heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord? Inderdaad interessant om daar wetenschappelijke studies naar te zoeken. Dat soort informatie wordt allemaal toch vaak verkeerd overgenomen..... bijv een vergissing met urinezuur zoals ook hier. Of een onderzoek dat zoiets heeft bewezen, maar waarvan de methodiek achteraf helemaal niet bleek te kloppen of de resultaten niet significant waren maar op toevalswijze zijn gevonden (zoiets als 10x met een dobbelsteen gooien, en hij valt 5x op zes, en dan zeggen; het is bewezen! Deze dobbelsteen valt vaker op zes! Terwijl dat simpelweg toeval zal zijn geweest en als je de dobbelsteen honderden keren gooit, zul je alsnog op een normaal percentage zes gooien komen). Gebeurt met anti-rimpelcreme aan de lopende band (bewezen met wel 7 proefpersonen waarvan 68% verbetering ondervondt! Significantie? Niks over te vinden. Statistische power? Ook niks.) Een gemiddeld damesblad publiceert alsnog de resultaten en voila; de meesten die nooit les hebben gehad in onderzoeksmethoden (en vooral: waar je kritisch op moet zijn) geloven dit.

Ik vind eigenlijk dat dit standaard middelbare school stof moet worden. Het is helemaal niet moeilijk maar wel essentieel om wat kritischer te kijken naar dergelijke uitspraken.

Hoe dan ook.... ik zal er ook eens wat bronnetjes op nazoeken :) Inderdaad wel interessant.

En hier:
Nyncke schreef:Tuurlijk schatje...
zou ik me niks van aantrekken. Gekke reactie op enkel kritisch naar 'wetenschappelijke' uitspraken te willen kijken.

Even een slechtere bron gebruiken, Wikipedia, maar met de meeste getallen die ik ken komt dit lijstje wel overeen dus volgens mij klopt het (en kon geen ander lijstje vinden, wie weet iemand anders?) Enkele PH-waardes plus voorbeelden..... En.... ik vraag me af of maagzuur nog echt veel zuurder kan - dan zou je richting zoutzuur gaan en...brandt dat je maag niet uit als het ermee in aanraking komt?

pH 14: natronloogoplossing van 1 mol/l
pH 13: natronloogoplossing of kaliloogoplossing van 0,1 mol/l
pH 11,5: huishoudammonia (verdunde ammonia dus)
pH 10,5: zeepsop
pH 9,5: bleekwater
pH 8,5: zeewater, darmsap (iets verhoogde pH door gal)
pH 7,5: Eieren
pH 7,4: menselijk bloed
pH 7: zuiver, gedemineraliseerd water (neutraal)
pH 6,7: melk
pH 6,5: speeksel
pH 6: natuurlijke regen, urine
pH 5: licht zure regen
pH 4,5: tomaten, druiven
pH 4: zure regen, tomatensap
pH 3: consumptieazijn, bier, wijn,zuurkool
pH 2,8: cola
pH 2: maagzuur, citroensap
pH 1: zwavelzuur (accuzuur)
pH 1: zoutzuur (1 mol/l), zwavelzuur (0.5 N)
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Maagzuur Ph waarde versvoer bij katten

Bericht door Camoth »

Bedankt voor je post Sanne, vond het wel verhelderend.

Al denk ik dat het best mogelijk is dat het met vers zuurder is dan met brok. Een verschil in Ph van .5 is al heel wat als ik zo het lijstje bekijk wat je liet zien. Dus stel dat op brok de Ph 2 is en op vers 1.5 dan is dat vind ik al best een indicatie van verschillen in zuur en die zouden denk ik ook best significant kunnen zijn.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Maagzuur Ph waarde versvoer bij katten

Bericht door Sannie_xx »

Ja dat zou inderdaad kunnen.... misschien dat dat dan net de wormen-doodslag is. Maar hebben katten in het wild dan geen wormen? Als die toch voornamelijk vers vlees eten?
Plaats reactie