Maagzuur Ph waarde versvoer bij katten

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Maagzuur Ph waarde versvoer bij katten

Bericht door Camoth »

Wasbeertjes worden wel ontwormt in elk geval:
Dus zonder te hoeven wachten op de zoektocht naar een sleutel gingen we de wasberen kooi in. Ze zijn zeer koddig, en sloom. Tenzij je ze gaat vaccineren om te voorkomen dat ze hondenziekte oplopen. en ontwormen natuurlijk.
http://www.vetdoest.com/index.php?optio ... &Itemid=52

En stinkdiertjes:

http://www.de-wondere-wereld-van-het-st ... ijving.htm
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Maagzuur Ph waarde versvoer bij katten

Bericht door Cari »

Dat zegt op zich nog weinig. De leefomstandigheden van dierentuindieren en dieren in het wild zijn totaal verschillend. Misschien eten wilde dieren wel dingen die dierentuindieren nooit te zien krijgen. Een heel prooidier is om te beginnen al heel iets anders dan een homp spiervlees. En misschien doen bepaalde plantjes ook wel iets :???:
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Maagzuur Ph waarde versvoer bij katten

Bericht door Nyncke »

Alleen denk ik dat er in dierentuinen niet alleen maar spiervlees wordt gegeven.
Maar ook bot en organen, alle verschillende dingen hebben ze nodig. Ws doen ze de verhoudingen wel volgens het BARf principe.

Wel denk ik dat inderdaad de omstandigheden anders zijn en dat er een wettelijke verpichting is om dieren te ontwormen.

Ik zit te denken, ik heb ooit eens les gehad Reiki bij Dieren, deze man werkte in een dierentuin als verzorger...maar hoe heette hij nou????
Ik ga eens spitten in mijn oude bladen.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Maagzuur Ph waarde versvoer bij katten

Bericht door Cari »

Natuurlijk krijgen ze ook bot en organen, maar hoe je het ook wendt of keert, het blijft anders.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Maagzuur Ph waarde versvoer bij katten

Bericht door Camoth »

Anders.... MAAR: dat zou dus wel betekenen dat als je kvv of vers voert (geen prooi), dat je wel moet ontwormen, dus dan zou het in ieder geval voor die categorien wellicht niet gelden (wellicht, want dit is natuurlijk ook geen wetenschappelijk bewijs ;-) )
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Maagzuur Ph waarde versvoer bij katten

Bericht door Cari »

Ik ben bang dat wetenschappelijk bewijs ver te zoeken blijft :???: . Ik geloof ook niet dat katachtigen (of andere soorten) in het wild wormvrij zijn. Net zoals ze niet vrij zijn van andere parasieten. Zolang ze verder in goede conditie zijn, kunnen ze die hoeveelheid aan wormen e.d. echter wel hebben, dat hoort er gewoon bij. Je moet ook niet vergeten dat onze huisdieren wel erg 'clean' gehouden worden, hier is voor veel mensen het zien van een spoelworm iets om 'gillend van over je nek te gaan'.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Maagzuur Ph waarde versvoer bij katten

Bericht door Sannie_xx »

Ja dat is ook wel zo, elk beestje op je beestje wordt vies gevonden ;) Nu zou ik zelf ook niet heel blij worden als ik een worm tegenkwam in mijn bed, hoor......
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Maagzuur Ph waarde versvoer bij katten

Bericht door Nyncke »

Of

Het hele wormenprobleem is niet zo groot als ons wordt aangepraat.
Of je nu brok of vers voert.


Want een hoop, barfers laten mestonderzoek doen, bij twijfel. Of standaard ieder jaar, als ze ook laten titeren om te kijken of hun beestjes nog voldoende entstoffen hebben.
Zij zijn er dus van op de hoogte of hun beestjes wel of geen wormen hebben.
Geven alleen bij een daadwerkelijke besmetting.
Laatst gewijzigd door Nyncke op 09 sep 2009 04:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Maagzuur Ph waarde versvoer bij katten

Bericht door Nyncke »

Maar
Nu ben ik dus ook nieuwsgierig geworden waar het, in mijn oren, zeer logisch klinkende verhaal, vandaan komt, dat:

De maag moet veel zuurder zijn om oa de botten te verteren, doordat ze dit doen, zouden de parasieten nl geen overlevingskansen hebben.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Maagzuur Ph waarde versvoer bij katten

Bericht door Nyncke »

Ik ga trouwens morgen nog eens een mailtje naar Prins sturen voor antwoord.

En ik ben eigenlijk ook erg niewsgierig hoe het volgende nou zit:
Waar ben ik de mist in gegaan met die zure urine en die zure maagsappen?

Wat ik vertelde van de blaasgruiskater, dat Prinsvoer aanraadde om versvoer hapjes tussendoor te geven.

Dat spijsverteringskanaal is toch 1 kanaal, dus wat doen die nieren dan dat de urine wel zuurder is maar die maagsappen, kennelijk niet.

Hoewel, ik lees dus in Rieneke haar verhaal dat die Ph wel hoger is...

Hoe, wat waar????
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Maagzuur Ph waarde versvoer bij katten

Bericht door Sannie_xx »

Hmmm...als ik tijd over heb zal ik op school eens in de bieb bij diergeneeskunde kijken of er iets over de werking van maag en nieren bij katten staat. Want in ieder geval maag werkt voor zover ik weet anders dan bij mensen - hun spijsvertering is anders dan dat van ons, zo heb ik begrepen. Dus beter iets zoeken wat ook echt op hen slaat.

En ik weet niet of er manieren zijn om maagzuur zuurder te maken, het zou best kunnen hoor Nyncke - ik zou alleen nog niet precies weten hoe dat werkt. Maar ik heb in ieder geval bijvoorbeeld zelf echt vaak het gevoel dat ik enkele uren na het eten van chipjes nogal veel zuur in mijn maag heb.... maar ik weet niet of het dan ook daadwerkelijk zuurder is, of dat er meer maagzuur wordt geproduceerd in de maagwand, dat zou natuurlijk ook nog kunnen.

Ik ga proberen het wat na te zoeken. Anders is er misschien ook wel e.e.a. te lezen over te vinden in een gewone bibliotheek?

Edit: in dat geval erop letten dat er bronvermelding bij staat, zodat je ervanuit kan gaan dat de informatie niet een beetje verzonnen is. Kinderboeken enzo willen de boel nog wel eens behoorlijk versimpelen en/of verdraaien..... of dat het hele oude boeken zijn moet je ook op letten; veel informatie kan dan al achterhaald zijn. Kan over enkele jaren tijd gaan. Bijv. het verhaal dat je 'smaakregio's' op je tong hebt heb ik nog op het middelbaar gehad bij biologie... maar eenmaal in de studiebanken bleek dit inmiddels helemaal niet te kloppen.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Maagzuur Ph waarde versvoer bij katten

Bericht door Camoth »

Dat vind ik tenminste allemaal logischer klinken dan een "zuurder maagzuur door vers vanwege het verteren van botten" en met als gevolg dat dus wormen ook geen kans zouden hebben. Wat studeer je trouwens dan Vaklap?
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Maagzuur Ph waarde versvoer bij katten

Bericht door Cari »

Wat Vaklap zegt, lijkt me de spijker op de kop geslagen.
Vers vlees geven is ongetwijfeld goed voor je kat, maar de barfers zeggen soms ook maar wat :???: . Zo werd altijd verkondigd dat er tussen het voeren van ver vlees en brokken minstens 8 uur zou moeten zitten, dit ook weer vanwege het verschil in zuurgraad. Inmiddels is dat al weer achterhaald en adviseren "deskundigen" om bv vers vlees als snack tussendoor te geven of om dagelijks wat vers vlees door de brokken te doen.
Over het juiste voer kan eindeloos gebabbeld worden en iedereen zweert bij iets anders. Ik denk dat het al dan niet hebben van wormen inderdaad puur een kwestie is van een goede weerstand. Dat wil zeggen, van een teveel aan wormen - ik ben ervan overtuigd dat iedere kat die niet net ontwormd is, ze wel heeft, maar mits hij gezond is, daar goed mee leven kan.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Maagzuur Ph waarde versvoer bij katten

Bericht door Cari »

Het immuunsysteem gaat bij ontwormen wel degelijk, zij het tijdelijk, achteruit. Het is namelijk een behoorlijke aanslag op de darmflora. Er worden daar vele goede bacteriën vernietigd. Een gezonde darmflora is essentieel voor een goede weerstand.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Maagzuur Ph waarde versvoer bij katten

Bericht door Camoth »

Wat apart. Mijn zusje doet dezelfde studie, maar kwam niet met dit soort wijsheden aanzetten, zal ze vast niet zo goed opgelet hebben tijdens de les :lol:

En inderdaad; ik voer zelf kipfilet door de brokjes heen, nooit problemen gehad. De laatste roddel zegt dat als je niet 8 uur ertussen doet dat ze dan gaan overgeven door het verschil in maagzuur :roll: En zo komen er elke dag weer nieuwe bij. Maar wel leuk eens te horen hoe paraveterinairen dat nou aangeleert krijgen.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Plaats reactie