Natuurlijk ontwormen

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Natuurlijk ontwormen

Bericht door Camoth »

Volgens het boek van Vicky Halls wat ik laatst las heb je bij versvoer een hogere kans op parasieten besmetting, vandaar dat ik het zei ;-) Persoonlijk betwijfel ik sterk dat maagzuur in ph zuurder is bij versvoer dan bij brok, maargoed. Laten we de discussie die kant maar niet op laten gaan.

OT: Ik gebruik liever Stronghold dan dat ik mijn kat knoflook geef, waarvan bekend is dat het gevaarlijk is.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Natuurlijk ontwormen

Bericht door rieneke »

toch is het aangetoond waar camoth, versvoer maakt de maagsappen zuurder.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1760
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Natuurlijk ontwormen

Bericht door sandy »

Vicky Halls is een kattengedragstherapeute, is ze ook medisch onderlegd dat ze dit zo zeker weet, of heeft ze haar informatie van dierenartsen die nog steeds massaal niet achter versvoeren staan?
Gezien dat de opleiding gesponsord word door bekende diervoedermerken en zij veel winst maken op de verkoop van bepaalde merken, mogen ze namelijk niet echt als neutraal gezien worden.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Natuurlijk ontwormen

Bericht door Boomer »

Een kat op brok heeft heel weinig maagzuur nodig om de brok te kunnen verteren. Dit komt omdat de brok al zo bewerkt is in de fabriek. Immers kan een brok ook heel makkelijk geweekt worden in water ( water heeft een neutrale ph waarde).
In tegenstelling tot brok, heeft een kat veel maagzuur nodig om vlees en botten te vertereren. Het kan zelfs zo zuur zijn dat het op accuzuur lijkt.
Door het vele maagzuur is de ph waarde laag, en daardoor kunnen ook parasieten heel moeilijk overleven.
Daarom zijn de meeste barfers ook geen voorstander ervan om ze beide te geven. Dit omdat de maagzuur erg schommelt. Het kan wel, maar dan moet er een aantal uren tussen de voedingen zitten. Dit is ook afhankelijk hoe de kat reageert
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Natuurlijk ontwormen

Bericht door Camoth »

Vicky heeft volgens het voorwoord het boek met bevriende dierenartsen geschreven, dus ik geloof haar wel.

Daarbij vind ik het gewoon een hele rare theorie dat maagzuur zuurder zou worden van vers. Dat zou betekenen dat mijn katten hun vers voer dat ze krijgen dus niet (goed) zouden kunnen verteren. Nou, ze hebben nergens last van. Bindi krijgt het soms zelfs tegelijkertijd met haar brokjes (door mekaar gemixed). Geen enkel probleem te bespeuren. Vind het maar een rare theorie.

Wellicht doelde Halls met de parasieten meer op het voeren van prooidieren. Maar dat stond er niet specifiek bij.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Natuurlijk ontwormen

Bericht door rieneke »

camoth, het kan geen kwaad dierenartsen met een korreltje zout te nemen, zeker niet op het gebied van versvoer.
in hun opleiding wordt ternauwernood aandacht besteed aan voer.
lees je eens in op barfplaats en op voernatuurlijk, daar kan je hele artikelen vinden over vers voer.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Natuurlijk ontwormen

Bericht door Nyncke »

rieneke schreef:nyncke, hoe kom je erbij dat dit een veilige hoeveelheid zou zijn?
wat is je bron?
Heb wat antwoorden gekregen van mensen die knoflook voeren op deze manier, zij voeren het op de beschreven wijze, en op voer natuurlijk is een discussietje gaande op mijn vraag.
http://www.voernatuurlijk.nl/forum/view ... highlight=
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Natuurlijk ontwormen

Bericht door Nyncke »

Op deze site kun je meer lezen over mestonderzoek ed.
http://www.wormbestrijding.nl/
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Natuurlijk ontwormen

Bericht door Camoth »

Nyncke schreef: Heb wat antwoorden gekregen van mensen die knoflook voeren op deze manier, zij voeren het op de beschreven wijze, en op voer natuurlijk is een discussietje gaande op mijn vraag.
http://www.voernatuurlijk.nl/forum/view ... highlight=
Huh? Ik lees alleen maar mensen die het een slecht idee vinden en maar 1 iemand die weer andere mensen kent die het doen (Ester). Of is dit de verkeerde link?
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Natuurlijk ontwormen

Bericht door Nyncke »

Ik heb ook een pb-box.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Natuurlijk ontwormen

Bericht door rieneke »

nyncke, ik ben niet overtuigd.
naar mijn mening moet je allereerst weten hoeveel knof je moet geven om werkzaam te zijn tegen vlooien.
dan moet je weten welke stof heinz body anemie veroorzaakt.
dan moet je nog weten of deze stof stapelt ja of nee.
mensen zijn geneigd "natuurlijk" per definitie als goed te zien, maar dat hoeft niet zo te zijn, voorbeelden genoeg.
ik ontvlooi al 10 jaar niet meer, maar mocht het nodig zijn, dan ga ik toch voor een pipetje van de da.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Natuurlijk ontwormen

Bericht door Nyncke »

Nou ja, ik ben wel overtuigd.
Maar ik ga het zelf alleen gebruiken als er door mestonderzoek is aangetoond dat er wormen zijn, dan ook alleen maar totdat aangetoond is, door zo'n zelfde mestonderzoek dat er geen meer wormen zijn.
Dus de kans dat ik het moet geven, is "once in a lifetime".

Net zoals hiervoor.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Natuurlijk ontwormen

Bericht door rieneke »

wat heeft jou dan overtuigd dat de door jou genoemde hoeveelheid veilig is?
is geen aanval hoor, ieder z'n keuze, maar ik ben wel benieuwd.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Natuurlijk ontwormen

Bericht door Nyncke »

Heb wat berichtjes gekregen in mijn pb-box van mensen die het al jaren aan hun katten geven, zonder problemen.
Een holistisch dierenarts adviseert het haar clienten, nooit problemen gegeven.

Kortom als meerdere mensen het zonder problemen geven + een holstisch dierenarts het haar clienten adviseert, ga ik ervan uit dat het geen kwaad kan in deze kleine hoeveelheden.

Omdat preventief ontwormen geen zin heeft, geef ik het dus wel alleen als er is aangetoond dat mijn katten het hebben. Hoewel het is mss zinvol omdat het ook vlo-werend is, daar ga ik me dan later over buigen.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Natuurlijk ontwormen

Bericht door rieneke »

ok, bedankt!
Plaats reactie