Dilemma

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Gebruikersavatar
Gita
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 14 jun 2009 20:34
Locatie: Grunn

Re: Dilemma

Bericht door Gita »

Ah... ik had ook niet begrepen dat het om een kind ging. In dat geval gaan de dingen natuurlijk wel wat anders liggen afhankelijk van de leeftijd van het kind.
Als de kat van huis is ga ik mee! Loesje
Gebruikersavatar
Jilly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 11 aug 2009 20:23
Locatie: Voorburg

Re: Dilemma

Bericht door Jilly »

Het gaat nog niet om een kind geloof ook niet dat dat ergens staat maar: Maar mijn neefje en nichtje komen regelmatig te logeren en als hij al naar volwassenen uithaalt...
We geven hem zeker nog de tijd om overal aan te wennen, ook aan het buiten zijn wat hij zonder mij/mijn vriend (nog) niet durft.
Hij is echt voorheen nog nooit buiten geweest. Alles is nieuw en zelfs een beetje eng.

Ik weet dat sommige katten gewoon echt geen knuffel katten zijn. Maar bij het asiel hebben we duidelijk aangegeven dat we graag een knuffelkat wouden. En Funkel leek daar ook echt een knuffelkat! En hij was ook wel een echte knuffelkat, maar hij word steeds valser :-( . Als hij op zijn koppie had staan kom niet aan me/ik wil spelen, dan kwamen we niet aan hem. En dan proberen we met hem te spelen met speeltjes... Hij valt echt uit het niets aan, ook als je gewoon langs hem loopt, of je hand beweegt als je op de bank zit. En in het begin dat hij wel eens uithaalde, haalde hij niemand open, dat is nu helaas niet meer het geval.

Ik hoop dat hij zijn draai hier nog vind, want ik wil hem echt niet terug brengen! Ben ondanks dat hij soms vals is en hij hier nog maar een weekje is al wel behoorlijk aan hem gehecht. En ik vind het ook hij een gezellig en goed huisje verdient!

Het asiel heeft al wel aangegeven dat ze hem liever niet terug hebben omdat het ook een blaasgruis katje is, en dat de kans op plaatsing nog veel kleiner maakt. Maar uit het liever niet maak ik wel op dat het wel een mogelijkheid is. De vrouw die ik sprak zei dat ik hem maar beter naar buiten kon laten gaan, zodat hij daar zijn frustraties kwijt kon, en dat ze liever had dat hij naar buiten ging (dat we dat op z'n minst probeerden) dan dat we hem terug brachten...(dit was voor mij niet waarom ik belde, ik wou gewoon tips over wat nu) Zoals al gezegd, hij is gechipt, en hij heeft nu een adres kokertje om. Dus of hij kwam volgens het asiel wel weer bij hun terecht, of bij ons. Maar dat was niet echt nodig geweest, hij durft nauwelijks naar buiten toe. Ik hoop dat hij in de komende week (weken) wel naar buiten durft en daar inderdaad zijn frustraties kwijt kan, want als hij zo vals blijft, en niet naar buiten durft, dan weet ik het echt niet meer... :cry:
Wie houdt er nou niet van kroele?!
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Dilemma

Bericht door Camoth »

Ik was geloof ik in de war met een ander topic, snap zelf ook even niet meer hoe ik dat voor mekaar kreeg :eeh:

Tja, dat ze hem niet terug willen snap ik wel. Toch is een week nog wel kort om uitspraken te kunnen doen over hem, al helemaal met die medicijnen die hij toegedient moest krijgen wat heel stressvol is, al helemaal in een nieuwe situatie.

Persoonlijk zou ik hem niet naar buiten laten. Om een heleboel redenen, maargoed, ik kan je ook geen alternatief bieden over wat je dan wel zou kunnen doen. Gewoon een tijdje metrust laten en wachten tot hij uit zichzelf naar je toe komt lijkt mij op dit moment het beste.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Jilly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 11 aug 2009 20:23
Locatie: Voorburg

Re: Dilemma

Bericht door Jilly »

Op dit moment komt hij om 3 redenen naar je toe:
1: Hij wil eten (als hij niet snel genoeg zijn zin krijgt haalt ie soms ook uit)
2: Hij krijgt een snoepje (en peert em daarna gelijk weer)
3: Hij valt je aan... (wat of geschreeuw of de plantenspuit oplevert omdat hij echt PIJN doet)

Dit terwijl hij eerder wel gewoon kwam knuffelen en kroelen...
Maar ik kijk het zeker nog even aan! Geef niet zomaar op!
Ze moeten hem geloof ik wel terug nemen als het binnen een maand is...
Maar ik wil hem helemaal niet terug brengen!
Ik wil graag dat hij hier zijn draai vind en niet meer uit het niets aanvalt.
Of op z'n minst niet meer zo heftig aanvalt dat er mensen gewond van raken...
Wie houdt er nou niet van kroele?!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Dilemma

Bericht door Kattenbella »

Je wil wel heel snel! Een knuffelkat krijg je niet op bestelling. Wat het asiel eigenlijk zegt is dat het erin als je hem de tijd geeft.
Katten willen ons graag leren kennen en wij moeten soms even geduld hebben.


Ik ben erg teleurgesteld in je. Je gaf een blaasgruikat een kans en bij de eerste de beste tegenslag haak je af. Geef hem een kans, een weekje is niks. Hij is ook nog bang en voordat je dent aan je neefje en nichtje vind ik dat je aan hem en jullie moet denken.

Naar buiten gaan is zeker geen optie en geen oplossing, maar misschien wel weer zijn urine laten onderzoeken op struviet, het kan zijn dat hij pijn heeft door de stress van de verhuizing.

Ik neem het asiel ook zeker veel kwalijk dat ze stellen hem niet weer terug te willen.
Dit is de reden waarom mijn huis vol zit, ik ging er dan altijd wel voor en de dieren gingen goed!

Geef hem een goede kans, denk niet aan je neef of nicht, dit is jullie keuze waar jullie voor gingen en die ook voor behoord te gaan en alle aandacht behoort te krijgen totdat hij weer de knuffelkat is die hij was.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Dilemma

Bericht door Kattenbella »

Jilly, ik lees in je laatste bericht dat je hem een kans wilt geven. Besef je dat dit zijn laatste kans kan zijn.

Succes!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Dilemma

Bericht door Camoth »

edit: bella had het laatste bericht nog niet gezien dus mijn post is niet meer relevant ;-)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Dilemma

Bericht door Kattenbella »

Ik laat mijn tips wel staan. Ik hoop op een goede afloop, het is nog zo kort en hou zijn urine in de gaten. Van Jerry weet ik dat toen hij gruis had, hij heel sjaggie werd .
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Jilly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 11 aug 2009 20:23
Locatie: Voorburg

Re: Dilemma

Bericht door Jilly »

Ik wil hem alle kans geven, laat hem helemaal zijn eigen gang gaan. Dat ik hem naar buiten laat is op advies van het asiel.
Ik denk dat ik misschien niet duidelijk genoeg ben geweest, het asiel zou hem wel terug nemen als het echt niet gaat, maar liever niet natuurlijk. Maar ik wil hem helemaal niet terug brengen! Ik weet gewoon niet wat ik aan moet met het aanvallen en mensen openhalen vanuit het niets. En waarom hij terugkomt om aan te vallen?!

Ik schep elke dag z'n bak leeg om de hoeveelheid urine in de gaten te houden, en als ik hoor dat ie naar de bak gaat kijk ik soms ook wel eens om het hoekje om te kijken of alles "normaal" verloopt. Bij de dierenarts waar ik hem heb ingeschreven vroegen ze om de papieren van de vorige dierenarts, die ik dan ook opgevraagd heb.

Het asiel gokte dat er afstand van hem gedaan was omdat hij blaasgruis had, de vrouw die hem bracht heeft toen aangegeven dat hij haar te wild was. Maar het asiel dacht dat dit een leugen was, zodat de vrouw niet voor een blaasgruis kat hoefde te zorgen. Dit mede doordat ze valse adres gegevens had opgegeven.

Ik heb echt het beste met de kat voor, en wil heel graag dat hij hier blijft en zijn huisje hier vind. Ik geef hem dan ook zeker nog de tijd om te wennen en mocht het niet echt een knuffelkat worden, maar een kat die niet uit het niets aanvalt en voor de rest lekker z'n gang gaat. Dan heeft hij hier alsnog zijn huisje gevonden!

@kattenbella: jammer dat je er zo over denkt dat ik je teleurstel. Ik denk als je m'n berichten leest (wat ik tenminste bedoel) is dat ik heel graag wil weten wat jullie de beste oplossing lijkt! Ik wil deze kat heel graag een goed en veilig huisje bieden, maar het huis moet ook veilig zijn voor mij, m'n vriend en onze visite... En ik ben van plan om em zeker nog een boel tijd te gunnen om hier te wennen en z'n plaatsje te vinden.
Wie houdt er nou niet van kroele?!
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Dilemma

Bericht door Camoth »

Bella had je laatste berichtje niet gelezen, daarom zei ze dat. In haar berichtje erna zegt ze dat ze de tips wilde laten staan en daarom dat bericht niet verwijderde. Ze is dus (nog) niet in je teleurgesteld ;-)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Dilemma

Bericht door Kattenbella »

Nee, ik zie dat je wel voor je kat wilt gaan.
Ik vrees wel dat als het bij jullie niet gaat het einde verhaal is. Iedereen heeft visite en ook weleens een kind op bezoek.

Misschien kan je een gedragdeskundige inschakelen en in ieder geval de kat helemaal goed laten nakijken.Zo heb je eventuele lichamelijke oorzaken uitgeschakeld. Is de kat ook op gruis getest in het asiel bijvoorbeeld?

Ook lijkt het mij handig hem eerst apart te houden als je visite hebt, dan hoef je je daar geen zorgen over te maken. Ik denk dat het belangrijk is dat jullie eerst aan elkaar wennen.

Meid, ik hoop echt dat het gaat lukken voor jullie beiden!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Anaheim
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 aug 2006 07:40

Re: Dilemma

Bericht door Anaheim »

Hoe gaat het nu met de kat?Gaat het beter nu hij naar buiten kan?
Groetjes Lenie
Romy, Pinky en Toto
Gebruikersavatar
Jilly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 11 aug 2009 20:23
Locatie: Voorburg

Re: Dilemma

Bericht door Jilly »

Sinds de kat naar buiten mag, gaat het veel beter met de kat!
Hij is veel minder gestrest, en liever in huis. En dat terwijl hij buiten nog best spannend vind allemaal.
Hij komt meestal als ik de deur openzet om hem naar buiten te laten, binnen een uur weer terug. En dan is hij niet veel verder geweest dan de tuin van de buren.
Wat ook erg positief is, is dat hij minder niest. Ik heb altijd voldoende ramen open in huis, omdat ik had gelezen dat voldoende ventilatie erg goed is tegen de niesziekte. Maar toch lijkt zoveel frisse lucht hem goed te doen.
Elke dag word hij buiten iets dapperder! En binnen iets liever. Dus so far very good! :edance:
Wie houdt er nou niet van kroele?!
Gebruikersavatar
Anaheim
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 aug 2006 07:40

Re: Dilemma

Bericht door Anaheim »

Oh wat super dat het beter gaat.Zal voor jou ook wel wat rust geven nu het beter met hem gaat en hij rustiger is :edance:
Groetjes Lenie
Romy, Pinky en Toto
Gebruikersavatar
Jilly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 11 aug 2009 20:23
Locatie: Voorburg

Re: Dilemma

Bericht door Jilly »

Ik snap er helemaal niks van!
Funkel is dagenlang hartstikke lief, en vandaag... is het weer helemaal mis.

Hij heeft een tijdje bij me zitten kroelen, loopt naar z'n waterbakje, drinkt wat... springt weer bij me op de bank.
Komt me kopjes geven, en ik geef em een aai over de bol. Gaat ie vol in m'n arm hangen! AUW. Dus ik roep NEE en ik zet hem aan de kant en negeer hem.
Springt ie weer op de bank, gaat weer vol in m'n arm hangen! Dus ik jaag em met de plantenspuit weg. Hij gaat zich even wassen, komt terug, gaat recht voor me zitten en ik had m'n armen over elkaar, in de trant van, wat ga je nu doen?! (en zo kun je niet bij m'n handen en armen)
Bekijkt m'n armen nog eens goed en springt zo vol in m'n bovenarm! :shock:
Nadat ik hem een tijdje uit de woonkamer heb gezet met de deur dicht (kan hij even afkoelen en ik van de schrik bijkomen) doe ik de woonkamer deur weer open.
Hij komt gezellig bij me op de bank zitten, springt bovenop me, en gaat aan m'n oor likken en sabbelen, dit doet hij al vanaf onze 1e ontmoeting...
Hij gaat op m'n schoot liggen, ik laat em verder met rust, (druk aan het lezen op het kattenforum of ik behalve negeren bij slecht gedrag en belonen bij goed gedrag nog iets kan doen) heb ik ineens z'n klauwen in m'n buik staan, ik zeg hard nee, en probeer em op de grond te zetten, vliegt ie weer in m'n arm?!

Ik snap echt helemaal niet waar dit gedrag weg komt, en weet ook echt niet wat ik er mee aan moet.
Ik kan me voorstellen dat hij het aangeeft als hij iets niet wil, maar zo vanuit het niets aanvallen... En dan ook blijven terugkomen om aan te vallen... :-(
Ik heb ook al geprobeerd om met em te gaan spelen met speeltjes (hengeltjes, muisjes, balletjes etc.) als hij dit gedrag vertoont of als ik aan z'n ogen zie dat hij in zijn "wild" mode is, maar vaak heeft ie dat na 3 minuten wel bekeken als hij al komt spelen... en dan staan zijn ogen nog steeds op WILD...

Volgens de DA is hij helemaal gezond op zijn virus na...
Iemand nog goeie ideeën?!
Wie houdt er nou niet van kroele?!
Plaats reactie