Kittens naar buiten in een redelijk druk binnenstraatje

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
augurk
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 aug 2009 13:12

Kittens naar buiten in een redelijk druk binnenstraatje

Bericht door augurk »

We hebben 2 kitten poezen van bijna 6 maanden nu en twijfelen erg of we ze naar buiten moeten laten. Dat komt doordat we in het centrum van Haarlem wonen en het redelijk druk is voor de deur. Ons huis bevindt zich in een smal binnenstraatje en bijna op een hoek, waar sommige automobilisten vrolijk met zo'n 30 km per uur de hoek om komen zetten. We hebben een smal stoepje en geen achtertuin. Aangezien ze redelijk wat ruimte binnen hebben (85 m2), wilden we ze niet naar buiten sturen. Maar ik denk dat ze het erg naar hun zin hebben buiten, want soms vervelen ze zich enigszins heb ik het idee. Verder hoorde ik dat wanneer we ze nu niet aan buiten laten wennen, dat ook niet meer gaat wanneer we in een rustigere buurt wonen met achtertuin bijvoorbeeld en dat ze dus gedoemd zijn tot binnenkat voor de rest van hun leven. Weet iemand hier iets over en heeft iemand misschien tips?
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kittens naar buiten in een redelijk druk binnenstraatje

Bericht door rieneke »

ook oudere binnenkatten kunnen aan het buitenleven wennen, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
in de situatie die je nu beschrijft zullen de katjes het ongetwijfeld naar hun zin hebben buiten, maar dat kon wel eens een heel kort genoegen zijn!
als je de indruk hebt dat ze zich vervelen zijn er andere dingen die je kan doen ipv ze buitenzetten.
voedselverrijking bijvoorbeeld, laat ze maar op jacht naar hun eten!
en zijn ze gecastreerd?
6 mnd is daar een mooie leeftijd voor.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Kittens naar buiten in een redelijk druk binnenstraatje

Bericht door Leonie89 »

je kan ook met ze naar buiten aan een tuigje, of je tuin/balkon laten afzetten..
augurk
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 aug 2009 13:12

Re: Kittens naar buiten in een redelijk druk binnenstraatje

Bericht door augurk »

Een tuigje is wel een idee, dat zal ik wel proberen om te zien hoe ze reageren op auto's e.d. Tuin of balkon heb ik niet overigens.

Het vreemde is dat er in de buurt wel aardig wat katten op straat zijn van buren e.d. en dat dat voor zover ik weet goed gaat (behalve dat ik een keer een kat bijna heb zien aangereden worden voor de deur. Vandaar ook mijn twijfel o.a.
Wel een goeie om ze op jacht te laten gaan. Ik neem aan dat je een bal bedoelt waar brokjes uitkomen wanneer ze er ermee voetballen? :)
We gaan ze inderdaad nog even laten helpen eerdaags. Ik denk dat we anders redelijk snel gek worden van het krolse gemiauw. Bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kittens naar buiten in een redelijk druk binnenstraatje

Bericht door Camoth »

Ikzelf ben niet zo'n fan van katten naar buiten laten:

- Gevaar om overreden te worden
- Vechten met andere katten en gewond raken
- Gejat worden
- Per ongeluk opgesloten raken in schuurtjes/winkels/etc (met het risico te verhongeren)
- Mishandeling door kattenhaters
- Verwoesten van andermans tuinen
- Poepen in andermans tuinen

Maar als je ze dan toch naar buiten wil laten, zorg dan sowieso dat ze gechipt en gesteriliseerd zijn.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kittens naar buiten in een redelijk druk binnenstraatje

Bericht door rieneke »

augurk, ik bedoel inderdaad zo'n voerbal, maar ook het verstoppen van brokjes links en rechts.
of brokjes in deels afgeplakte wc rollen, of in eierdoosjes met een gat erin.
augurk
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 aug 2009 13:12

Re: Kittens naar buiten in een redelijk druk binnenstraatje

Bericht door augurk »

Inderdaad allemaal geldige redenen. De kans dat er iets mis gaat is natuurlijk sowieso groter. Ik denk dat we ze voorlopig maar even lekker binnen houden! Het scheelt dat we nu in elk geval weten dat het niet definitief is dat ze binnen moeten blijven wanneer we ze nu niet naar buiten laten.
Ik ga ook even knutselen met wat wc rollen dan ;) Bedankt voor de tips!
Gebruikersavatar
bnc
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 sep 2009 14:05
Locatie: Grave

Re: Kittens naar buiten in een redelijk druk binnenstraatje

Bericht door bnc »

Ik ben er ook niet voor om katten buiten te laten lopen,denk om katten die overreden worden,mee worden genomen door vreemden of nog ergere dingen waar ik niet aan wil denken ;-) .

Ik heb onze tuin dus ook afgezet waar ze alleen achter vrij kunnen lopen.
Groetjes Bianca
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kittens naar buiten in een redelijk druk binnenstraatje

Bericht door Umimeis »

Hmmmm, ik zou ze niet in een druk straatje buiten laten. Maar je zou ze inderdaad aan een tuigje buiten kunnen laten of als je een tuin hebt, deze afzetten.

Mijn katten komen wel gewoon buiten, maar ik woon in een rustige buurt en niet te dicht bij een weg waar veel auto's komen.En helaas heb ik geen tuin.
Als ik in een te drukke omgeving zou wonen en wel een tuin had, dan zou ik ze niet op straat laten, maar de tuin afzetten.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kittens naar buiten in een redelijk druk binnenstraatje

Bericht door Nyncke »

Druk straatje, niet buiten laten.

ik heb eens een 7 jaar oude binnenkat te logeren gehad, had geen problemen met mijn tuin, evenmin met weer naar flat teruggaan.
augurk
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 aug 2009 13:12

Re: Kittens naar buiten in een redelijk druk binnenstraatje

Bericht door augurk »

Even voor de duidelijkheid nog, we hebben geen tuin. Ik denk dat ik een tuigje ga proberen. Even kijken hoe ze reageren. Hoewel een halsbandje nu al onmogelijk is omdat ze hem af krijgen ;)
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Kittens naar buiten in een redelijk druk binnenstraatje

Bericht door Kattenbella »

Een tuigje blijft beter zitten. Verstandig dat je ze binnen houdt. Misschien is het ook een idee stevige horren voor je ramen en deuren te maken, zodat je de buitenlucht wel lekker houdt, zeker in de zomer.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Gina63
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 jul 2009 08:16

Re: Kittens naar buiten in een redelijk druk binnenstraatje

Bericht door Gina63 »

Hoi, wij hebben nu ook een kat, een poes of kitten van circa 6 maanden. indertijd, juni/juli was ik nog naarstig op zoek naar iemand die haar wilde adopteren, want het was niet de bedoeling om deze vondeling te houden. we hebben al twee honden, wonen in een weliswaar rustig dorp op een cour, maar de weg is zo'n tien meter bij ons huis vandaan, erg druk en omdat we in Waals Belgie wonen waar jagers vrij spel hebben of liever gezegd, nemen, is het leven van een ondernemende witte poes niet echt zeker.

Souris is echter een scheetje, kan ondertussen met de honden overweg en ze gaat aan een tuigje mee naar buiten, elke dag een paar minuten langer. ze went aan de geluiden, rent (met mij er dan achteraan) snel naar de voordeur als een geluid haar angst inboezemt en klimt in bomen tot op een hoogte waar ik haar er nog uit kan halen... ik laat haar NIET los, ze blijft aangelijnd met het tuigje aan dat ze overigens zonder problemen liet 'installeren' in het begin hahaha.

Nu trekt ze het van de plek waar het ophangt als teken dat ze naar buiten wil. Als ik zeg "wil Souris naar buiten?", dan gaat ze bij de voordeur staan met een blik vol verlangen. Geweldig!

Mijn vriend en ik hebben er veel discussies over gehad. Hij vindt dat katten 'zo' naar buiten moeten, ze hebben het nodig. Ben het deels met hem eens, er lopen hier genoeg katten vrij rond. Maar ik heb helaas ook al genoeg katten dood langs de weg zien liggen, ook genoeg diertjes die ik kende. Er wordt veel te hard gereden op de weg! En de buren hebben een kat verloren omdat de jagers deze met opzet hebben doodgeschoten. Ja, pogingen om deze idioten te stoppen lopen stuk omdat het om een invloedrijke familie gaat en hier zijn dieren niet zo beschermd als in Nederland, helaas.

Ik ben absoluut geen kattenkenner en heb me suf gelezen aan allerlei info de laatste maanden op verschillende websites, zoals ook deze :-), maar als je vindt dat de buurt waar je woont niet veilig genoeg is voor je kat, dan gewoon luisteren naar je eigen gevoel en een alternatief bedenken. Ook kun je een kat zeker opvoeden en trainen, ik vind de wijze waarop Souris communiceert en open staat voor communicatie heel wonderlijk, daarom wil ik ook echt wel moeite doen om dagelijks een half uurtje of zo met haar achter in de tuinen (ook bij de buren, dat mag, dan kent ze de omgeving mocht ze per ongeluk eens 'los' lopen) zodat ze daarna weer tevreden binnenshuis kan spelen.

Je merkt ook dat ze nog erg jong is en nee, ik zou haar echt niet zo in d'r eentje zomaar buiten kunnen laten. Onze tuin ligt niet aan huis, maar enkele meters verderop, het grenst aan mooie weilanden en in principe is het er ideaal voor katten. Er sluipen genoeg katers achter rond, ook bij ons op de cour :-) maar ik zou me de hele tijd zorgen maken, als Souris buiten zou rondzwerven. Ze is helemaal wit, veel te zichtbaar ook voor schietgrage figuren :-(

Binnenshuis luistert ze erg goed, misschien ook omdat ze met twee honden opgroeit en hun manieren overneemt? Als de honden een snoepje krijgen dan zit de kat er naast, te wachten tot zij ook een kattensnoepje krijgt. Ik hoop dat ze op een gegeven moment buiten ook luistert. Voorlopig is ze nog gebiologeerd door al het nieuwe dat ze hoort en ziet. Het duurde ook 3 weken eer ze vol zelfvertrouwen het paadje naar de tuin op durfde te rennen, lopen. Dat ging vrij lang heel aarzelend. Dus het kost allemaal wel tijd. Is misschien ook verschillend per kat.

Deze is met een flesje grootgebracht, zonder moeder, maar wel met 3 broertjes. Maar goed, ben lang van stuk (als trotse poezenmama hahaha) en wilde alleen zeggen, als jij je niet lekker voelt bij het idee om je kat in d'r uppie buiten te laten, niet doen zolang je er niet 100% achter staat.
Plaats reactie