Patella Luxatie

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
chellemi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 feb 2009 22:56
Locatie: Haarlem

Patella Luxatie

Bericht door chellemi »

Hallo,

Mijn poesje Ivy heeft een aandoening genaamd Patella luxatie, waarbij haar knieschijfjes losser zitten dan normaal en dus ontwricht kunnen raken.
Ivy had in het begin verschrikkelijke pijn en sleepte haar rechter achter pootje met zich mee. Na een bezoekje naar de dierenarts is dit weer terug en recht gezet, en heeft zij ook 2 spuiten Anabolen Steroiden gehad om haar spieren sterker te maken. Opzich heeft ze verder geen last, maar toch voelt ze elke keer weer knakkerig als ik haar optil, soms klinkt het net alsof er elastiekjes knappen en weer terugspringen. Heel raar. Ivy is nu rond de 8 maanden.
Ik ben erg benieuwd wie hier nog meer ervaring mee hebben en hoe oud de kat/poes nu is of is geworden, of het zelf genezen is of operatief en of de poes/kat er nog last van heeft op latere leeftijd.

Groetjes, Michelle
Afbeelding foto's van Ventje en Ivy : viewtopic.php?f=5&t=18506
Gebruikersavatar
Lizzy2009
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 aug 2009 14:48

Re: Patella Luxatie

Bericht door Lizzy2009 »

Het kan operatief verholpen worden.

Lang geleden had ik een dwergpoedeltje die ook PL had aan 1 knietje,het knieschijfje sprong
er vaak af en dat is zeer pijnlijk voor een dier.
Na de operatie heeft het hondje er nooit meer last van gehad.

Normaal gesproken geneest PL niet vanzelf,en moet er als het te erg wordt wat aan gedaan moeten worden,
het is een pijnelijke aandoening.En die anabolen steroiden zijn ook niet goed, en zeker niet voor een diertje wat nog zo jong is.
Sterkte met Ivy.
Groetjes en een kopje van Lizzy
Gebruikersavatar
chellemi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 feb 2009 22:56
Locatie: Haarlem

Re: Patella Luxatie

Bericht door chellemi »

Hoi, ja het kan operatief verholpen worden, maar omdat ze toen nog zo jong was wilde de DA eerst afwachten hoe het zich ontwikkeld als ze "uit"gegroeid is.
Ze heeft er nu weinig last van denk ik, ze rent en springt gewoon weer vrolijk rond.. Maar kan je ook aangeven waarom de anabolen niet goed voor haar spiertjes zijn?
Afbeelding foto's van Ventje en Ivy : viewtopic.php?f=5&t=18506
Gebruikersavatar
Lizzy2009
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 aug 2009 14:48

Re: Patella Luxatie

Bericht door Lizzy2009 »

Het is een hormoon,en Ivy was nog wel erg jong vond ik.
Ik hou niet zo van hormonen,D.Artsen staan ook erg snel klaar met prednison.
Maar dit is persoonlijk natuurlijk.
Ben heel blij voor je dat je Ivy weer zo vrolijk in de rondte springt,en duim dat ze er
op haar slofjes overheen groeit.
Geef haar maar een dikke knuffel van mij en Lizzy.
Groetjes en een kopje van Lizzy
Plaats reactie