Relatie verbroken, katten uit elkaar halen?

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Evilbunny

Relatie verbroken, katten uit elkaar halen?

Bericht door Evilbunny »

Hoi allemaal,

'n Aantal van jullie zullen me misschien nog wel kennen; ik ben het baasje van Pakito en Malijn.
Mijn account was denk ik verlopen (kon namelijk niet meer inloggen) dus ik heb maar weer een nieuwe aangemaakt.

Ik heb een groot probleem.. mijn vriend en ik zijn nu ruim twee maanden uit elkaar. De katten (broer en zus) hadden we samen aangeschaft. En we hadden min of meer afgesproken dat Pakito dan van hem was, en Malijn van mij.
Sinds we uit elkaar zijn woon in nog in het huurhuisje, aangezien het op mijn naam staat. Hij is weer bij z'n ouders ingetrokken.
Nu is het zo dat Thomas Pakito wil komen halen zodra hij eigen woonruimte heeft. Maar dit gaat misschien nog wel en jaar duren!!! Ik zit nu dus met twee problemen: ten eerste gaan Pakito en Malijn dan uit elkaar. Terwijl ze uit hetzelfde nestje komen en elkaar nooit meer dan een paar uur niet gezien hebben. Ten tweede gaat hij er dus vanuit dat hij Pakito zomaar op kan komen halen, ook al gaat dat nog een jaar duren. Dat breekt dus echt mijn hart.
Ik wil natuurlijk Pakito en Malijn niet uit elkaar halen. Maar ik kan Malijntje echt niet kwijt; we hebben zo'n bijzondere band, zeker sinds mijn broer is overleden. Ze komt op mn schouders zitten als ik verdrietig ben, ze slaapt iedere nacht bij me op het kussen en ze volgt me overal. Maarja ik wil ook niet zo egoistisch zijn om Thomas zijn kat te ontzeggen.

Mijn vraag is nu dus ten eerste: is het schadelijk om de twee katten uit elkaar te halen? Of zullen ze daar langzamerhand aan wennen?
Daarnaast hoor ik graag wat jullie in een vergelijkbare situatie zouden doen.

Alvast bedankt,

groetjes marieke
Gebruikersavatar
Gita
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 14 jun 2009 20:34
Locatie: Grunn

Re: Relatie verbroken, katten uit elkaar halen?

Bericht door Gita »

Ik heb ooit in dezelfde situatie gezeten, behalve dan dat de katten geen familie van elkaar waren en ook anderszins niet onwijs aan elkaar gehecht waren. De boedel hadden we zo verdeeld maar de katten leverden een probleem op (understatement).

Uiteindelijk hebben we onszelf de doodeenvoudige en voor de handliggende vraag gesteld:
Stel nou dat de katten zouden kunnen kiezen, waar zouden ze dan willen wonen?

We gaven beide hetzelfde antwoord en hebben het ook op die manier gedaan.

Het hangt er natuurlijk wel van af hoe goed jullie onderlinge relatie is of dit zo kan. Het betekend dat je uit moet gaan van de katten (wat je denkt dus welke keuze de katten zouden maken) en niet van jezelf. Zo is onze ene kat inderdaad meegegaan met mijn ex naar het platteland en de andere échte binnenkat die ook nog es vreselijk aan mij hangt uiteraard bij mij blijven wonen. We zijn na al die jaren nog steeds tevreden met dit besluit en de katten als ik het zo inschat ook.

In jou geval zou het misschien kunnen betekenen dat je de katten niet uit elkaar haalt, hoe lullig dat ook is voor je ex...

Katten zijn soms net kinderen. ;-)

Succes!!!
Als de kat van huis is ga ik mee! Loesje
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Relatie verbroken, katten uit elkaar halen?

Bericht door Nyncke »

Dat vind ik nou een mooie manier van ernaar kijken, wat zou de kat willen?

Maar ja, dat kan betekenen jammer voor de ex, of jammer voor jouzelf.

Verder, het is een moeilijke situatie, zeker als je er niet inzit en/of geen partij bent.
Je kunt ook bekijken vanuit, jij hebt nog een jaar extra met de kat, geniet ervan en je weet dat ie over een jaar ongeveer weg zal zijn, daar stel je je dan op in.
Voor de katten maakt dat jaar extra niet uit, die weten dat niet. Jij bent degene voor wie het wat uitmaakt.
Verder denk ik dat katten wat dat aangaat gemakkelijker alleen kunnen zijn, daar wennen ze meestal sneller aan dan aan een nieuweling in de groep.
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Relatie verbroken, katten uit elkaar halen?

Bericht door beestenbende »

is een lastig dillema, maar ik neig ernaar omte zeggen jullie scheiding hoeft toch niet een scheiding tussen 2 katten te betekenen? Misschien wat kort door de bocht, maar het belang van je katten staat voorop. Jij hebt een eigen woning en hij nog lang niet, dus lijkt het me logisch dat ze bij jou blijven.
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Relatie verbroken, katten uit elkaar halen?

Bericht door Cari »

Lastig hoor! Je vertelt eigenlijk niet dat de katten een hechte band met elkaar hebben, alleen dat ze nooit langer dan een paar uur elkaar niet gezien hebben. Als de katten in elkaars poten liggen te slapen en elkaar verzorgen, zou ik proberen je ex ervan te overtuigen ze samen bij jou te houden. In ruil zou je dan later voor hem een andere kat kunnen betalen (als dat belangrijk voor 'm is) En Beestenbende heeft ook wel een beetje gelijk met
Jij hebt een eigen woning en hij nog lang niet, dus lijkt het me logisch dat ze bij jou blijven.
Als ze min of meer langs elkaar heen leven, kan je ze prima uit elkaar halen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Relatie verbroken, katten uit elkaar halen?

Bericht door lievelijn »

inderdaad het is belangrijk hoe gehecht de katten aan elkaar zijn.

Familie in de kattenwereld zegt weinig daarover. Als ze elkaar echt opzoeken, zou ik hem proberen te overtuigen ze beide bij jou te laten, Zo niet denk ik niet dat ze elkaar heel erg gaan missen.
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Biny
Lynx
Lynx
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 feb 2009 13:14
Locatie: Assen

Re: Relatie verbroken, katten uit elkaar halen?

Bericht door Biny »

Als ze echt heel veel samen alles doen zou ik ze niet uit elkaar halen. Maar ik vind ook niet dat je dan standaart kunt zeggen dat ze dan bij jou blijven. Hij kan net zo goed zeggen dat ze dan samen naar hem gaan. In principe hebben jullie er beide net zoveel recht op. Maar dat is een moeilijk dilemma waar jullie zelf uit moeten komen...
Ik ben Biny, woon samen met Isaäc
Baardkonijn Nou-Nou, Syrische hamsters Jackie en Bruce, 3 Visjes
En onze kittens LUNA & ZIVA! (9 mnd)
Evilbunny

Re: Relatie verbroken, katten uit elkaar halen?

Bericht door Evilbunny »

Hoi allemaal,

Erg bedankt voor jullie berichtjes.

De katten hadden een erg hechte band, zeker het eerste jaar (elkaar wassen, samen slapen, etc.). Ik moet zeggen dat dit het afgelopen jaar wat minder is geworden. Ze ruzieen wat meer en knuffelen minder. Maar ze moeten natuurlijk ook weten wie de baas is. Ik merk dat ze elkaar wel opzoeken (als de een in een bepaalde kamer is, gaat de ander hier ook naartoe) en Malijn gaat mauwen als Pakito buiten is en zij binnen. Dus in die zin vind ik wel dat ze een hechte band hebben.

Met wat Biny zegt, dat we allebei evenveel recht hebben op de beestjes, ben ik het mee eens. Daarom vind ik het ook zo moeilijk. Maar als ik heel eerlijk moet zijn, dan denk ik toch dat ik Malijn bij mij hou als Thomas Pakito op gaat eisen. Ik kan niet zonder die kat, echt absoluut niet.

Pff, echt heel lastig. Ik hoop gewoon dat Thomas tegen die tijd bijtrekt en twee nieuwe katten aanschaft. Maarja, ik blijf me in zijn positie verplaatsen en mijn hart zou ook gebroken zijn als ik m'n katten niet meer zou zien. Dus ik zal maar afwachten.
Gebruikersavatar
Gita
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 14 jun 2009 20:34
Locatie: Grunn

Re: Relatie verbroken, katten uit elkaar halen?

Bericht door Gita »

Tja... met een hond kun je tenminste nog een omgangsregeling afspreken met een kat is dat zo goed als onmogelijk.

Ik wens jullie heel veel wijsheid en gezond verstand toe!

Oh... ik zie dat Evilbunny het forum al verlaten heeft...
Als de kat van huis is ga ik mee! Loesje
Evil Bunny

Re: Relatie verbroken, katten uit elkaar halen?

Bericht door Evil Bunny »

Hoi allemaal,

De beheerder heeft mijn oude account weer geactiveerd, maar ik ben er dus nog steeds!
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1760
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Relatie verbroken, katten uit elkaar halen?

Bericht door sandy »

Ik zou het niet kunnen, katten uit elkaar halen die elkaars gezelfschap gewoon zijn.
Wij hebben daarom de afspraak gemaakt, mocht het ooit fout gaan al gaan we daar niet vanuit, dan blijven de katten bij mij.
Al heeft mn vriend onze kater van de snelweg geplukt en beschouwt hij deze meer als van hem, hem weghalen bij zn poezen doet hij 'm ook niet aan.
Mischien bezoekrechtje regelen?
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
chellemi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 feb 2009 22:56
Locatie: Haarlem

Re: Relatie verbroken, katten uit elkaar halen?

Bericht door chellemi »

Wat lastig, ik denk dat ik ze in jouw situatie bij elkaar wil houden. Een jaar is lang, hij woont al 2 maanden niet meer met de katten dus is misschien wel een beetje gewend al zonder zijn kat, misschien heeft hij zich over een jaar wel bedacht en wil hij een kitten. Misschien kan je tegen die tijd foto's van kittens doormailen en overhalen die te nemen :lol:
Afbeelding foto's van Ventje en Ivy : viewtopic.php?f=5&t=18506
Evil Bunny

Re: Relatie verbroken, katten uit elkaar halen?

Bericht door Evil Bunny »

chellemi schreef: misschien heeft hij zich over een jaar wel bedacht en wil hij een kitten. Misschien kan je tegen die tijd foto's van kittens doormailen en overhalen die te nemen :lol:
Dit is inderdaad de situatie waar ik op hoop.. Ik hoop dat hij wat 'afkoelt' en tegen die tijd voor kittens gaat. Niet helemaal eerlijk vanuit mij naar hem toe, maar voor de katten het beste.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Relatie verbroken, katten uit elkaar halen?

Bericht door Nyncke »

Spannend voor alle partijen, sterkte met het vinden van goede oplossingen.
Evil Bunny

Re: Relatie verbroken, katten uit elkaar halen?

Bericht door Evil Bunny »

Hoi allemaal,

Goed nieuws!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D:D:D

Ik ben onder het typen een enorm gek vreugdedansje aan het maken. Thomas (mijn ex) was namelijk gisteren hier, voor het eerst sinds we uit elkaar zijn... En hij zag Pakito en hoe goed het met hem gaat, en hij heeft gezegd dat beide katten hier bij mij mogen blijven!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Hij heeft zelfs al een briefje geschreven en ondertekend voor het geval ik de chip wil veranderen of de gegevens bij de dierenarts, mocht dat nodig zijn.

En het allergeweldigste was nog dit:
Normaal gesproken slaapt Malijn bij mij in bed, en Pakito in de woonkamer op de bank. Pakito komt noooooooit in bed liggen 's nachts. En vannacht kroop er opeens iets pluizigs tegen me aan.... En dat was dus Pakito! Net alsof hij even kwam zeggen dat het oke is dat hij nu voor altijd bij mij blijft wonen! :D Na een kwartiertje ging hij ook weer weg... maar ik vond het een magisch momentje.

"En Marieke en haar katten leefden nog lang en gelukkig" ;)

Groetjes!
Plaats reactie