Agressieve bange kat

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mira
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 aug 2009 18:12

Agressieve bange kat

Bericht door mira »

Mijn kat Mira is ongeveer 1,5 jaar oud. Ik heb haar sinds zij een kitten was. Ze was een hele lieve handelbare kat tot dat ze een epileptische aanval heeft gehad toen ze een paar maanden oud was. Vanaf dat moment is het een kat geworden die bang is, niet graag aangeraakt wordt en agressief is tegen vreemde mensen en dieren. Dit gedrag wordt alleen maar erger. Ze blaast, gromt en slaat naar andere mensen en dieren. Ook dit gedrag wordt tegen mij erger. Ik kan haar bijna niet meer optillen of aaien echt alleen wanneer zij het wil anders bijt of slaat ze. Ik heb geen idee meer wat ik moet doen. Ik heb het ook aan de dierenarts gevraagd maar hij kon mij niet echt helpen. Hij zegt dat ze waarschijnlijk bang is. Ik heb haar in februari laten steriliseren. Mira was zo agressief dat ze in een dwangkooi moest en bij de dierenarts leek het wel of het een wilde kat is. Sinds maart heb ik er een poes bij die ik van iemand heb gekregen die ging verhuizen. Ik had gehoopt dat Mira dit misschien leuk zou vinden en dat haar gedrag bij zou draaien. Het is alleen maar erger geworden. Mira terroriseert de andere poes (Shine). Shine hoeft maar te bewegen of Mira gaat er achter aan en blaast, gromt en slaat. Ik woon op een appartement en beide katten zijn binnen. Ik heb geen idee meer wat te doen. Heeft iemand advies?
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Agressieve bange kat

Bericht door JLC »

Misschien heeft het nog te maken met de epileptische aanval. Je kat is waarschijnlijk bang dat het nog een keer gaat gebeuren. Misschien is het verstandig een second opinion te vragen van een andere dierenarts nu je aangeeft dat je eigen dierenarts je niet kan helpen. Als er niets medisch is, dan zou je een kattengedragstherapeut kunnen inschakelen.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Agressieve bange kat

Bericht door daantje »

Jeetje joh, dit is echt heel erg naar :???: .
Heb je wel al een feliway stekker geprobeerd? Niet geschoten is altijd mis, toch?
Ik sluit me verder wel aan bij het eerder antwoord; een second opinion kan geen kwaad. Het is wel heel vreemd dat dit gedrag begonnen is na een epileptische aanval en als je eigen dierenarts je niet verder kan helpen is er wellicht een andere dierenarts die er wel iets meer mee kan.
Sterkte en succes in elk geval!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Agressieve bange kat

Bericht door Kattenbella »

Er zijn twee problemen. De eerste is niet zo moeilijk op te lossen. Mira in haar waarde laten en niet optillen en haar laten komen wanneer zij het wil.
De sterilisatie kan ook invloed hebben op haar gedrag en haar angst.

Heeft ze nog steeds aanvallen? Ik denk dat ze met rust gelaten moet worden en het probleem is tussen de katten. De oplossing moet daarin gezocht worden. Ik zou mij daarop concentreren.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
mira
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 aug 2009 18:12

Re: Agressieve bange kat

Bericht door mira »

Dit bericht heb ik al een keer eerder gepost op een andere site maar daar kreeg ik niet echt reacties. Ik heb sindsdien wel die felyway stekker geprobeerd. Dat werkt wel een beetje, ze reageert wat minder fel en luistert weer wat beter. Op dit moment gaat het iets beter. Ik kan haar wel soms optillen zonder dat ze meteen bijt. Meestal laat ik haar ook met rust wat betreft optillen en aaien. Maar soms moet je wel als ze bijvoorbeeld in de keuken zit waar ik haar liever niet laat zitten omdat ze nogal speel/druk/wild is. Meestal lok ik haar dan met een speeltje. Soms komt ze wel bij me liggen en wil ze geaaid worden maar dat is zelden. Op zich vind ik dit niet erg.

Ze heeft maar 1 keer een aanval gehad. Mira is een hele speelse kat en ik was met haar aan het spelen met zo'n dingetje aan een touwtje voor ongeveer 20 minuten en toen kreeg ze de aanval. :cry: De dierenarts zei wel dat de aanval waarschijnlijk is gekomen door het spelen, omdat ze dan heel druk en vol energie bezig is. Dus nu speel ik ongeveer elke keer 10 min met haar en kijk hoe ze reageert.

Mijn dierenarts heb ik niet zo veel aan. Ik heb het al een paar keer aan hem gevraagd en ook aan zijn nieuwe assistenten maar ik krijg eigenlijk helemaal geen antwoord. Medisch mankeert ze niets, ze is volledig onderzocht na de aanval en bij de sterilisatie. Ik kan haar niet opnieuw laten onderzoek omdat ze daar veel te agressief voor is.

Ik heb geen ervaring met kattengedragstherapeut. Mijn vraag is dan ook werkt dit echt? Ik heb wel op het internet gekeken voor een gedragstherapeut maar ik heb er nog niet naar toe gebeld. Binnenkort ga ik ook samenwonen. Dus het leek mij ook verstandiger om ongeveer na een maand na het samenwonen een gedragstherapeut in te schakelen. (gelukkig houd mijn vriend heel veel van katten :grin: en hij kent ook de lieve en leuke kanten van Mira)
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Agressieve bange kat

Bericht door Kattenbella »

Lola hier vertoonde exact hetzelfde gedrag naar mensen toe. Ze bijt mij ook echt hard als ik niet op haar signalen let.
Vlak na haar sterilisatie viel ze me zelfs aan. Ik heb haar een tijd apart gehad. Met de andere katten gaat het wel goed.
Ze kliert weleens, maar dat is het.

Optillen doe ik mijn katten niet, vinden ze allemaal niet fijn. Ze komen wel als ze het willen. Zelfs mijn allerliefste kroelkat vindt het vreselijk om opgetild te worden.

Het is dus opletten wat haar signalen zijn naar jou toe. Je ziet het wel aan haar lichaamstaal, pupillen, stand van de oren.

Ik hoop dat het goed gaat, denk het wel als je haar leert kennen ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Agressieve bange kat

Bericht door Kattenbella »

Lola hier vertoonde exact hetzelfde gedrag naar mensen toe. Ze bijt mij ook echt hard als ik niet op haar signalen let.
Vlak na haar sterilisatie viel ze me zelfs aan. Ik heb haar een tijd apart gehad. Met de andere katten gaat het wel goed.
Ze kliert weleens, maar dat is het.

Optillen doe ik mijn katten niet, vinden ze allemaal niet fijn. Ze komen wel als ze het willen. Zelfs mijn allerliefste kroelkat vindt het vreselijk om opgetild te worden.

Het is dus opletten wat haar signalen zijn naar jou toe. Je ziet het wel aan haar lichaamstaal, pupillen, stand van de oren.

Ik hoop dat het goed gaat, denk het wel als je haar leert kennen ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Agressieve bange kat

Bericht door Kattenbella »

Sorry, dubbel erop gekomen, krijg het er niet meer af :???:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
mira
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 aug 2009 18:12

Re: Agressieve bange kat

Bericht door mira »

Ik let nu ook wel heel goed op haar lichaamstaal en ik weet inderdaad wel wanneer ik haar met rust moet laten. Maar er is een tijdje geweest dat ze uit het niets bijt en slaat. Dan zat ik op de bank en dan sprong ze in een keer op de bank en beet in mijn hand en rende dan weg. Van zo'n soort dingen en het waren echt geen zachte bijtjes. Dit doet ze nu niet meer. Mijn probleem op dit moment is meer haar gedrag naar de andere kat en naar vreemde mensen.

Als ik bezoek heb dan loopt ze meteen naar de voordeur en gaat zitten wachten tot de mensen binnenkomen en verwelkomt het bezoek met blazen. Als het iemand is die wel vaker komt dan blaast ze alleen maar, maar als het iemand is die ze helemaal niet kent dan gromt ze ook. Ongeveer het eerste half uur laat ze iedereen met rust en ik vertel de mensen ook om haar met rust te laten. Maar naar een half uur loopt ze zelf naar de mensen toe en gaat ze recht voor hun neus staan blazen en grommen. Soms springt ze op de bank en begint met blazen en slaan. Ze heeft nog nooit iemand echt aangevallen, maar ja je kan er ook niet vanuit gaan van dat doet ze toch niet. Ik weet ook niet zo goed wat ik moet doen als ze zo naar andere mensen doet. Er zit wel echt verschil tussen of iemand vaker komt of niet en de laatste tijd lijkt het wat beter te gaan.

Wat ik echt heel erg vind is dat ze lelijk blijft doen tegen de andere kat Shine. Als ze in dezelfde kamer zijn dan zit Shine achter de bank of onder het bed want zodra ze er achter of onderuit komt vliegt Mira als een speer op haar afgaat en begint met blazen en slaan. Ik had gehoopt dat dit na een tijdje minder zou worden maar ik zie helemaal geen verbetering. In het begin heb ik het geprobeerd met samen spelen, dat lijkt heel goed te gaan. Dan speel ik met dat touwtje eerst met Mira dan met Shine en zo omstebeurt. Dan komen ze vrij dicht bij elkaar zonder ruzie maar zodra ik wegloop begint het weer. Het zelfde met eten. Ik geef ze s' ochtends en s' avonds een vleesje, dit eten ze vrij dicht naast elkaar op maar zodra Mira's bakje leeg is gaat ze Shine weer aanvallen net zolang tot dat die weer onder het bed zit of achter de bank. Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen en hoe ik het beste kan reageren zonder het erger te maken.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Agressieve bange kat

Bericht door Nyncke »

Een epileptische aanval is kortsluiting in de hersenen.

Weet je zeker dat ze maar 1 aanval heeft gehad? Er is nl een kleine kans dat ze kleine aanvalletjes in haar slaap krijgt.

En iedere aanval maakt lidtekens in de hersenen en dat is een hersenbeschadiging, hoe klein ook.
Bij hersenbeschadigingen kunnen gedragsveranderingen voorkomen en helaas is dat dan meestal in de vorm van agressie.

Ik zou naar de DA gaan en dat uit laten zoeken.
Wat je in de tussentijd kunt doen is eens gaan zoeken naar een natuurlijk middeltje waar ze wat rustiger van wordt. Dan is de kans groter dat ze in ieder geval geen nieuwe aanvalletjes meer krijgt, in ieder geval ze die krijgt.

Het komt niet vaak voor in deze mate maar wel een heel enkele keer.
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Agressieve bange kat

Bericht door JLC »

Maar dan zou ik wel een andere dierenarts kiezen. Misschien dat je een dierenarts kunt vinden die naar jou toe wil komen. Dan scheelt weer de stress van oppakken, in de reismand zetten en autorijden. Sommige dierenartsen bieden die service; die van mij in ieder geval wel. Misschien kan de dierenarts je doorverwijzen naar de dierenkliniek van de Universiteit Utrecht in verband met de epiletische aanval.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Plaats reactie