Welk natvoer raden jullie aan?

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Welk natvoer raden jullie aan?

Bericht door Sannie_xx »

Ah, thanks Camoth. Ik had het nog niet gelezen. Welke variant was het dan? IK zou zweren dat er een variant was die wel oké was.... maar ik weet het niet meer. Toch maar eens zelf die kleine vervelende lettertjes gaan lezen dus :???:

Ja volgens mij heb ik die van de Euroshopper ook gezien. Nog niet gekocht overigens. Misschien probeer ik het wel eens, maar nu probeer ik het nog zoveel mogelijk bij de kittenvarianten te houden. Volgens mij meer omdat ik het dat zelf leuk vind dan iets anders.... ;)

Het gaat er bij mij nog steeds niet in waarom ze SUIKER in kattenvoer doen..... :edoh:

De kleine Junior Whiskas blikjes zijn overigens ook zonder granen of suiker. Die geef ik ze ook wel eens. Vinden ze ook erg lekker, maar het voer stinkt wel een uur in de wind :-( (de ontlasting merk ik dan weer geen verschil aan. Met die zakjes merk ik dat wel heel duidelijk. Minste stankproblemen met de schijven Prins versvoer en Shineycat, tot nu toe....)
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Welk natvoer raden jullie aan?

Bericht door Camoth »

Ja dat suiker toevoegen zal wel een reden voor zijn, maar voor de smaak hoeven ze het niet te doen, want katten kunnen geen zoet proeven :lol:

edit: ik denk dat het de paté variant is trouwens, volgens mij zitten daar geen granen en suiker in.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Welk natvoer raden jullie aan?

Bericht door Umimeis »

Camoth schreef:Jep, dat klopt. Moet je alleen goed op de verpakking kijken, niet allemaal zijn namelijk zonder granen en suiker.

Ik zag trouwens zaterdag bij de AH 1 soort van de Euroshopper natvoer die ook in orde was (zonder suiker, granen etc), ben alleen even vergeten welke dat nou was. Volgens mij de gele variant.
Ja, die met kip geloof ik (gele variant)...
Maar ik vind wel dat het vlees vd gele variant een raar soort geelachtige kleurstof door het vlees zit.
Ik heb die kuipjes ook wel eens gekocht.
Die vd C1000 hebben niet zo'n rare kleur.

Waarschijnlijk bedoel je die van AH eigen merk, die zien er verder wel goed uit.
Trouwens, die euroshoppervariant is ook pathe
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Welk natvoer raden jullie aan?

Bericht door Camoth »

In die van eigen merk zaten wel steeds granen en suiker, tenminste die ik pakte. Heb het niet gekocht, want was nog maar 1 pakje over en die was helemaal opgeblazen.

Was niet helemaal duidelijk in mijn vorige post, maar bedoelde dat de Gourmet Gold patë geen granen en suiker bevat ;)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Welk natvoer raden jullie aan?

Bericht door nona_toma »

Voor mijn beestjes bevalt snoezepoes erg goed. Het is wel wat lastiger te verkrijgen, vooral online of bij de Jumper.
Je hebt verschillende varianten (vooral vis, maar ook met kip) waarin geen toegevoegde of namaak 'troep' zit.
Zo zit er bijvoorbeeld 70% tonijn in.. dat is wel heel wat anders dan de max 4% die whiskas toevoegt aan zijn blikjes.
Het is dus gezonder en ook de ontlasting is minder en ruikt ook niet zo sterk.
Verder scheelt het enorm in prijs.. bij de jumper betaal je 0,59 euro voor een blikje van 170gr. Een volwassen kat mag 2 a 3 kleine blikjes op 1 dag (0.85gr) dus 1 a 1,5 grote blikjes (grote van een ananasblikje).
Je hebt ze in de smaken van zeebanket, tonijn, makreel, sardientjes, tonijn met kip en zeeviscocktail.
Je kan dus varieren, prijs blijft laag en ook erg gezond voor je kat!
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Welk natvoer raden jullie aan?

Bericht door Sannie_xx »

Jumper...volgens mij heb ik die nergens in de buurt..... geen idee waar ik die zou kunnen krijgen.
Ik ga maar eens bij de Lidl kijken hoe de natvoertjes er daar uitzien qua ingredienten :) En anders zijn de maaltijdzakjes van de AH het waard om nog eens te bestuderen; daar zaten voor zo goed als ik had gekeken geen granen en/of suiker in. Zag er beter uit dan Whiskas in ieder geval.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Welk natvoer raden jullie aan?

Bericht door Camoth »

Ik had zaterdag ook de maaltijdzakjes van AH bekeken: daar zaten ook suikers en granen in vrees ik...
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Welk natvoer raden jullie aan?

Bericht door nona_toma »

Ik weet niet of ik linkjes mag plaatsen.. volgens mij niet..
Maar op de site van jumper kan je kijken op vestigingen en dan je gegevens invoeren. Er zijn er aardig wat.. ik woon in Drenthe.. en daar zitten er zelfs 2!
Zelf vind ik het een superwinkel, hele goede begeleiding voor wanneer je vragen hebt.. in prijs met meerdere dingen lager.. en ja, het is een soort supermarkt maar dan voor dieren. Groot assortiment voor lage prijs. Ik moet altijd voor mezelf een bedrag van te voren vaststellen, anders neem ik weer van alles mee :-P
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Welk natvoer raden jullie aan?

Bericht door nona_toma »

Heb net even voor je gezocht op Utrecht, als meest dichtbij geeft hij dan Bussum aan.. dat is nog 20km verder. Ze zitten ook nog in Tiel, Nijkerk, Aalsmeer en Amsterdam ;-)
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Welk natvoer raden jullie aan?

Bericht door Camoth »

Die in Bussum haal ik altijd mijn Haaksbarf. Sober ingericht, maar heeft best veel. Zit trouwens ook best dichtbij het station.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Welk natvoer raden jullie aan?

Bericht door puck0906 »

bedankt voor jullie reacties. Wellicht kwam ik wat botter over dan ik bedoelde maar het is niet leuk als je denkt goed te doen omdat de dierenarts en het asiel zegt dat wat je doet goed is en dan te horen dat het niet goed is. Ik vraag me af waarom suiker en granen dan niet goed zijn? Wat doet dat dan met een kat? Ik wil uiteraard best is kijken of het nog beter kan maar ik blijf erbij dat het natvoer van de supermarkt goed is. Het kan vele malen beter wellicht maarja dat is toch met alles? Ze krijgen rc brokken en dat is het beste wat ze kunnen krijgen en de rest is bij zaak. Je mag van die kuipjes 3 per dag geven en ze krijgen bij mij (de grote) een halve per dag dus het is echt als extratje. Dus als ik nu blikvoer zou gaan kopen dan moet ik dus kijken naar blikvoer waar geen granen en suiker in zit? Helemaal niets of minder als het supermarkt voer? En moet je dan nog ergens op letten? Dat van gescheiden eten geven dat blijf ik moeilijk vinden. Ik kan het is proberen maar brokjes staan er bij mij de hele dag. Ik heb namelijk katten die steeds kleine beetjes eten. Als het met 3x per dag 5 minuten erbij zou blijven opgelost was dan zou ik het zeker doen maar zo makkelijk is het niet. Ik heb bv 1 kat die komt pas later een keer eten als iedereen weer weg is. Die denkt mooi al die drukte ik kom wel als iedereen weer weg is. :lol:
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Welk natvoer raden jullie aan?

Bericht door nona_toma »

Suiker en granen zijn niet goed omdat dit geen natuurlijk voer is voor katten. Het zijn vleeseters en rauw vlees bestaat ook niet uit suikers/granen. Het is dus ongezond en het zijn afvalstoffen die verwerkt moeten worden, dit zorgt dus voor meer ontlasting wat ook nog aardig kan ruiken, maar misschien heb je daar helemaal geen last van.

RC is qua brok een goed merk, maar dit is ook al compleet, persoonlijk zou ik daarnaast geen blikvoer meer geven. Doordat in brok geen vocht zit en dit juist erg droog is, zou je weer beter alleen blikvoer kunnen geven. Omdat katten van nature al niet zoveel drinken, zouden ze dit naast de brok wel moeten doen, maar dit gebeurd niet altijd. Dit kan weer voor blaasgruis problemen zorgen.

Ik vind het belangrijk dat mijn katten zo natuurlijk mogelijk eten, daarom geef ik ze versvoer. Hier zit vocht in en nauwelijks/geen bijgevoegde ellende, maar gewoon rauw. Kost even wat tijd om te wennen, maar einde veel en vieze poep. Ook zijn mijn katjes nu veel actiever en lekker speels, vind ik ook belangrijk.

De hele dag brokken laten staan is op zich geen probleem, maar mocht je een kat met overgewicht hebben dan kan je niet afwegen hoeveel elke kat eet.

Conclusie, voor elk voordeel is wel weer een nadeel te bedenken. Brok is droog en in mijn ogen een namaak versie van vlees, natvoer vind ik gezonder door het vocht en bij een goed merk het verse gedeelte er in en versvoer vind ik het best omdat het vers vlees, vocht en geen toegevoegde ellende bevat.

Succes met je keuze maken!
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Welk natvoer raden jullie aan?

Bericht door puck0906 »

ik dacht altijd dat vers vlees niet goed was voor de nieren enzo. Wat voor vlees/vis geef je ze dan? En dan rauw? Ik doe de brokjes in 2 x 2 bakjes en dan doe ik in de 1 alleen de brokjes en in de ander met warm water mengen. Die gaat altijd als 1e op dus zo drinken ze voldoende. Verder heb ik ook een katten fontein en daar drinken ze ook graag uit dus ze drinken voldoende. Ik ben sinds gister begonnen met alleen brokjes geven. Is kijken hoe ze daar op reageren. Ik kreeg even 4 zielige koppies maar het is wellicht wel beter voor ze. En dan wellicht zo als ze gewend zijn alleen in het weekend 1 of 2 keer ofzo. Ik kijk wel even. Bedankt voor de tips.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Welk natvoer raden jullie aan?

Bericht door Camoth »

puck0906 schreef:bedankt voor jullie reacties. Wellicht kwam ik wat botter over dan ik bedoelde maar het is niet leuk als je denkt goed te doen omdat de dierenarts en het asiel zegt dat wat je doet goed is en dan te horen dat het niet goed is. Ik vraag me af waarom suiker en granen dan niet goed zijn? Wat doet dat dan met een kat? Ik wil uiteraard best is kijken of het nog beter kan maar ik blijf erbij dat het natvoer van de supermarkt goed is. Het kan vele malen beter wellicht maarja dat is toch met alles? Ze krijgen rc brokken en dat is het beste wat ze kunnen krijgen en de rest is bij zaak. Je mag van die kuipjes 3 per dag geven en ze krijgen bij mij (de grote) een halve per dag dus het is echt als extratje. Dus als ik nu blikvoer zou gaan kopen dan moet ik dus kijken naar blikvoer waar geen granen en suiker in zit? Helemaal niets of minder als het supermarkt voer? En moet je dan nog ergens op letten? Dat van gescheiden eten geven dat blijf ik moeilijk vinden. Ik kan het is proberen maar brokjes staan er bij mij de hele dag. Ik heb namelijk katten die steeds kleine beetjes eten. Als het met 3x per dag 5 minuten erbij zou blijven opgelost was dan zou ik het zeker doen maar zo makkelijk is het niet. Ik heb bv 1 kat die komt pas later een keer eten als iedereen weer weg is. Die denkt mooi al die drukte ik kom wel als iedereen weer weg is. :lol:
Dit ga je dan ook niet leuk vinden, maar als je heel strict gaat kijken is Royal Canin ook weer niet de beste brok die er is :lol: De beste brokken die er zijn, zijn merken waar ook geen graan in zit (in RC zit ook graan). Bijvoorbeeld Orijen, Applaws, Acana, daar zitten geen granen, suiker, kleurstof, smaakstof, conserveermiddel etc etc in.

Granen worden in het lichaam van de kat omgezet in glucose (= suiker). Daar krijgen ze overgewicht van. Ook heeft het in veel gevallen een slechte invloed op het verteringssysteem van katten, omdat die niet bedoelt is om zoveel graan te verteren. Namelijk aan het graan wat een muisje/vogeltje in z'n maagje zou hebben als ze die zouden opeten (al laten prooi gevoerde katten vaak juist de maagjes liggen, haha). Suiker is een compleet overbodige toevoeging, omdat katten niet eens zoet kunnen proeven! Daarbij is het ook weer een dikmaker en kan het op den duur diabetes veroorzaken (net als graan trouwens). Daarbij schijnt er ook bewijs te zijn dat graan de alvleesklier zou kunnen beschadigen.

Op blikjes staat dat je er 3 per dag mag geven ALS JE VERDER NIKS GEEFT. Dus als je geen brokken zou geven, alleen maar blikjes, dan mag je er 3 per dag geven. Dat moet je trouwens ook niet letterlijk opvatten, want de verpakkingen geven een richtlijn aan. Je moet zelf naar je kat kijken om te bepalen wat de juiste hoeveelheid is. Mijn ervaring is dat wat er op de verpakkingen staat, voor indoor katten in ieder geval veelste veel is.
Waar je op moet letten met natvoer is dat wat er in de ingredientenlijst staat iets is waarvan jij snapt wat het is. Dus als er E-nummers bij staan of van die wetenschappelijke termen, laat ik het alweer staan. Met dierlijke bijproducten is trouwens niets mis. Let op dat er in elk geval geen granen, suiker, kleurstoffen en conserveermiddelen in zitten.
In dit topic zijn al een aantal soorten supermarkt voer voorbij gekomen die geschikt zijn. ;-)

En echt waar, het is wel zo makkelijk als 3x per dag (of 2x) vijf minuten erbij blijven staan. Ze moeten er gewoon aan wennen. Dus hebben ze de eerste dag misschien eventjes trek, dat is geen drama. Ze leren snel genoeg dat ze s'ochtends en s'avonds hun brokjes krijgen. Het is alleen even omschakelen. En de kat die eet als iedereen weg is, die zal ook snel genoeg doorhebben dat er een vast diner-tijd is ingevoerd en komt gauw genoeg rond die tijd naar binnen voor zijn maaltje hoor. Desnoods voer je die de eerste dag even wat later, als die binnenkomt.
puck0906 schreef:ik dacht altijd dat vers vlees niet goed was voor de nieren enzo. Wat voor vlees/vis geef je ze dan? En dan rauw? Ik doe de brokjes in 2 x 2 bakjes en dan doe ik in de 1 alleen de brokjes en in de ander met warm water mengen. Die gaat altijd als 1e op dus zo drinken ze voldoende. Verder heb ik ook een katten fontein en daar drinken ze ook graag uit dus ze drinken voldoende. Ik ben sinds gister begonnen met alleen brokjes geven. Is kijken hoe ze daar op reageren. Ik kreeg even 4 zielige koppies maar het is wellicht wel beter voor ze. En dan wellicht zo als ze gewend zijn alleen in het weekend 1 of 2 keer ofzo. Ik kijk wel even. Bedankt voor de tips.
Vlees is juist veel beter voor de nieren omdat er meer vocht in zit dan in brokken. Katten krijgen juist nierproblemen van de grote hoeveelheid zout in brokken en te weinig vocht, omdat katten van nature geen grote drinkers zijn. Ook veroorzaakt droge brok op die wijze wel eens blaasgruis (overigens veroorzaakt vers hart ook blaasgruis).

Ga ze trouwens nooit zomaar overzetten op vers vlees. Daar moet je eerst goed informatie over zoeken, aangezien er veel verschillende manieren zijn van vers geven en als je gewoon maar vlees begint te geven kan dit gevaarlijke tekorten opleveren.

Wat je wel kan doen is ipv natvoer wat je normaal elke avond gaf, ze een stukje kipfilet (rauw) geven. Gewoon 1 kipfilet nemen, in stukjes snijden, bakjes doen en geven. In het begin snappen ze het vaak niet helemaal, omdat ze het niet kennen. Zorg daarom dat je het in hele kleine stukjes snijdt. Als ze er eenmaal van hebben gegeten zijn ze meestal meteen verslaafd!
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Welk natvoer raden jullie aan?

Bericht door Sannie_xx »

Ahhh zielige koppies :-( Ik zou het ook heel moeilijk vinden, geen natvoer meer geven. Maar ik stop er ook niet mee. Ik vind het prettig zo te weten dat ze veel vocht binnenkrijgen. Mijn moeder heeft vroeger altijd brokjes met natvoer gecombineerd en wij hebben nooit katten met blaasgruis oid gehad. Het zal heus toeval kunnen zijn, maar ik gok het er niet op ;) En ze vinden het zo ontzettend lekker.

Je doet het niet verkeerd hoor Puck, en ik herken wel wat je beschrijft; ik had dat toen ik hoorde dat het RC natvoer echt niet zoveel beter was terwijl ik toen dacht het nou toch echt helemaal goed voor ze te doen. Uiteindelijk was dat wel beter voor mijn portemonnee trouwens ;)

Overigens... er zitten ook wel granen in RC zoals Camoth net al zei en in de meeste standaard premiumvoeren hoor. Alleen veel minder. Ik zie dit zelf niet echt meer als schadelijk, ik vind het gewoon erg goed voer. Volgens mij zit het grootste verschil hier nog in de geur die van de kattenbak komt :) Als je echt granenvrij wil moet je naar voeren zoals Orijen of Applaws gaan. Maar ik doe dat in ieder geval voorlopig nog niet. Voor mij is het het belangrijkst dat granen niet het hoofdingredient is maar vlees en dat de granen met name rijst zijn en zo min mogelijk mais.
Camoth schreef:Ik had zaterdag ook de maaltijdzakjes van AH bekeken: daar zaten ook suikers en granen in vrees ik...
Ik zou zweren van niet... maar ik zal straks nog eens kijken :) Overigens waren dat alleen de volwassenen maaltijdzakjes, die kittenzakjes zijn hier er even uit. Om die reden ga ik straks wel 10 minuten omfietsen naar een andere Appie :P
Plaats reactie