Welk natvoer raden jullie aan?

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Welk natvoer raden jullie aan?

Bericht door puck0906 »

Ik ga ervan uit dat een dierenarts dit wel weet maargoed het is altijd nog na te vragen. Ik ben wel erg benieuwd hoe jij dan denkt 4 katten apart voer te geven als je 40 uur per week werkt? Met blikvoer zou het nog lukken maar brokjes staat er de hele dag en dat kan ik niet apart geven want dan komen ze tekort.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Welk natvoer raden jullie aan?

Bericht door Camoth »

Als het niet zo is, wat is dan het verschil tussen een premium merk en een supermarkt merk? (Ik bedoel: waarom bestaat er dan uberhaupt zoiets als een premium merk).

Hoe je het anders moet doen met 4 katten hangt af van hun leeftijd. Een kitten van 3/4 maanden moet drie keer per dag minimaal eten, dus dan is het lastiger. Maar volwassen katten kunnen prima s'ochtends en s'avonds hun bakje krijgen. Daar kan je gewoon bij blijven staan tot ze het op hebben. Ik doe hier precies hetzelfde. Ik heb ook een kitten en een senior. Ik blijf er gewoon naast staan.

Hoezo komen ze tekort als je die apart geeft dan? Ze eten evenveel alleen op andere momenten. Het is juist beter, omdat je zo ook kunt zien wat ze nou eigenlijk aan hoeveelheden eten en zo overgewicht kan voorkomen.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Welk natvoer raden jullie aan?

Bericht door Sannie_xx »

Tsja, mijn kittens eten nu nog beide hetzelfde dus ik kan inderdaad gewoon de hele dag brokjes laten staan.
Echter daar zou verandering in kunnen komen en dan is het inderdaad aanpassen. Dan zul je je katten 's ochtends en 's avonds eten moeten geven en bijvoorbeeld een lieve buurvrouw vragen die je kitten 's middags nog een keer brokje wil geven zolang dat nog nodig is. Het blijft niet eeuwig een kitten.

Ik ben het ook zéker niet met je eens dat Whiskas e.d. ook goed voer is. Ja, er zijn inderdaad katten die er 20 mee worden, maar wat Camoth al zegt; er zijn ook mensen die heel oud worden met amper groente/fruit te eten, teveel alcohol drinken, teveel zout eten, teveel roken... maar het grootste gedeelte ervaart er gezondheidsproblemen van. Dit is met katten precies hetzelfde. Ze krijgen niet binnen wat ze nodig hebben en ze krijgen teveel binnen wat ze niet nodig hebben zoals zout en granen. Granen is het eerste ingredient van deze brokken. Voor een carnivoor!
En vergeet het overgrote gedeelte katten niet dat na een aantal jaren Whiskas e.d. gezondheidsproblemen krijgt en daarom op dierenartsvoeding wordt gezet.

Daarnaast merk je gewoon verschil; ze zijn levendiger en de vacht is mooier dan bij de gemiddelde kat, vind ik.
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Welk natvoer raden jullie aan?

Bericht door puck0906 »

ik vind het wel grappig want voor mijn gevoel wordt ik nu een beetje aangevallen en dat vind ik niet terecht. Ik geef mijn katten royal canin brokjes (kitten 36) royal canin voor senioren en dental ook van royal canin. Ik geef per dag de kleintjes ieder 1/4 kuipje whiskas, gourmet of kittekat en de groten krijg 1/2 per dag blik. Verder dus de hele dag GOEDE brokjes en dus minder blik voer. Als het blikvoer niet goed is mogen ze het niet verkopen. Ik ben het ermee eens dat je goed voer hebt en super goed voer maar om nou te zeggen dat het minder goede meteen slecht is lijkt me niet eerlijk. Het grootste deel van Nederland zal alleen maar supermarkt voer geven. Maargoed, uit deze discussie komen we toch niet.
Mijn katten hebben de hele dag brokjes en krijgen 2x per dag dus blikvoer. Het blikvoer kan ik bij blijven maar brokjes moet de hele dag blijven staan. Ik zou dan graag willen weten hoe jullie de brokjes dan apart geven. Als ze weglopen en niet alles op eten dan maar weer weghalen? Het klinkt allemaal zo makkelijk maar zo is het uiteraard niet. Val dus aub niet iemand zomaar aan zonder de hele geschiedenis te kennen.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Welk natvoer raden jullie aan?

Bericht door Camoth »

Ik val je niet aan, ik wilde alleen maar zeggen dat het niet waar is dat Whiskas of dergelijke merken goed voer zijn.
Ook wilde ik je uitleggen waarom het niet goed is voor katten om brokjes te krijgen die niet voor hun "doelgroep" bedoelt zijn. Dat is niet om je te bekritiseren, maar om je advies te geven.

Het is geen drama hoor dat ze een half zakje whiskas of gourmet per dag krijgen. En het merk brokken wat je geeft is ook prima. Ik wilde je er alleen op wijzen dat het niet waar is dat het "goed" is voor ze ;-).

Wat ik doe is dat ik ze tegelijkertijd hun bakje brokjes geef en dan wacht tot de kitten genoeg heeft gehad (die eet het bakje namelijk niet helemaal leeg omdat ik haar expres teveel geef, kittens mogen zoveel eten als ze willen omdat ze nog moeten groeien). De oude kat krijgt afgemeten hoeveelheden, omdat ze anders teveel eet. Die is daarom meestal ook eerder klaar dan de kitten. Die eet het bakje helemaal leeg, dus daar hoef ik niet eens zo op te letten. Als de kleine klaar is haal ik het bakje weer weg. Het kost me misschien 5 minuten per voertijd, dat heb ik er best voor over hoor ;-).
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Welk natvoer raden jullie aan?

Bericht door Sannie_xx »

Als niet alles op gaat denk ik dat ze genoeg hebben. Ze zullen er ook wel even aan moeten wennen dat het weg wordt gehaald, dus ik zou ermee beginnen in een weekend. Als je het 3x op een dag kan neerzetten.... dan hoeven de groten niet de hele dag te wachten voordat ze weer kunnen eten omdat ze die ochtend dachten dat het wel zou blijven staan. Ik denk dat ze zo vanzelf leren van die porties te eten tot ze genoeg hebben.

Maar misschien hebben anderen hier meer ervaring mee, omdat ik dit zelf niet hoef te doen.

Je moet het niet als aanval zien, maar op een forum wordt wel eens gediscussieerd. Daar moet je tegen kunnen. Ik vind het een goede zaak dat je je kittens goede brokken geeft en op zich is het dan geen ramp dat het blikvoer wat minder is, alleen denk ik zelf dat je betere en niet persé duurdere alternatieven kunt kiezen dat Whiskas. Er zijn ook blikvoeren die met name bestaan uit dierlijke producten, mineralen en olien zonder granen e.d. Ik geloof zelfs dat het blikvoer van de Aldi hier een voorbeeld van was? Iemand? Ik weet het niet meer zeker...
Ik geef ze zelf ook wel eens Whiskas, dat vinden ze zo lekker. Lekker blijven doen, toch? Maar 2x daags is wel wat veel dan, vind ik. Overigens dacht ik dat de kleine blikjes Gourmet gold ook welk oké waren wat betreft granen en suikers etc? Gewoon ingredienten effe checken - hoe minder troep erin hoe beter.
Ik geef bijvoorbeeld ook geen natvoer meer van RC - ik dacht eerst; ja, super, ook goed natvoer. Maar dit valt helaas ook tegen. Zit ook boordevol met troep en granen. Daar was ik zonder dit forum ook niet achtergekomen. Daar kun je ook voor open proberen te staan, en als je vind dat we ongelijk hebben dan leg je het naast je neer en doe je het zoals het jou het beste lijkt.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Welk natvoer raden jullie aan?

Bericht door Umimeis »

puck0906 schreef:ik vind het wel grappig want voor mijn gevoel wordt ik nu een beetje aangevallen en dat vind ik niet terecht. Ik geef mijn katten royal canin brokjes (kitten 36) royal canin voor senioren en dental ook van royal canin. Ik geef per dag de kleintjes ieder 1/4 kuipje whiskas, gourmet of kittekat en de groten krijg 1/2 per dag blik. Verder dus de hele dag GOEDE brokjes en dus minder blik voer. Als het blikvoer niet goed is mogen ze het niet verkopen. Ik ben het ermee eens dat je goed voer hebt en super goed voer maar om nou te zeggen dat het minder goede meteen slecht is lijkt me niet eerlijk. Het grootste deel van Nederland zal alleen maar supermarkt voer geven. Maargoed, uit deze discussie komen we toch niet.
Mijn katten hebben de hele dag brokjes en krijgen 2x per dag dus blikvoer. Het blikvoer kan ik bij blijven maar brokjes moet de hele dag blijven staan. Ik zou dan graag willen weten hoe jullie de brokjes dan apart geven. Als ze weglopen en niet alles op eten dan maar weer weghalen? Het klinkt allemaal zo makkelijk maar zo is het uiteraard niet. Val dus aub niet iemand zomaar aan zonder de hele geschiedenis te kennen.
Ik geef ook gewoon whiskas of felix natvoer hoor. Gewoon omdat ze het lekker vinden.
Die dure merken natvoer heb ik ook al eens geprobeerd, maar die lusten ze niet.
Ik geef de katten hier ook rauwe kipfilet of rauwe kabeljauw i.pv. een whiskas maaltijd zakje.
Misschien kun je dat ook eens proberen, het is wel gezonder dan whiskas.

Flea mijn kat van 1 jaar krijgt ook minder natvoer, sterker nog als ik het geef eet hij het soms niet eens helemaal op.
Ook sam eet niet altijd alles op. Ze krijgen hier daarom sindskort ook maar 1x per dag een kwart natvoer.
Als ze het dan nog niet op hebben , dan zet ik het gewoon weg en hebben ze pech gehad, dan probeer ik het een paar uurtjes later wel weer en anders gooi ik het weg.
Mijn katten kunnen ook de hele dag door brokjes eten want ik heb voor beide een grote brokkenautomaat staan.
Als ze honger hebben eten ze daar maar van.
Laatst gewijzigd door Umimeis op 19 okt 2009 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Welk natvoer raden jullie aan?

Bericht door Sannie_xx »

Katjes kregen dit weekend Tompoes natvoer bij mijn vriend thuis. Dat was een dikke hit. Maar sjeeee wat stonken ze uit hun bekkie vannacht :-o En dat was niet zo leuk, want Mouse komt elke nacht mijn neus aflikken :shock: (ja, het waarom daarvan snap ik ook niet, maar ik krijg het hem niet geleerd om het bij alleen knuffelen te houden) en Zooey kan zo lekker in mijn gezicht gapen... mjum.... :lol:
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Welk natvoer raden jullie aan?

Bericht door Umimeis »

Hihi :lol: ja, hier stinken ze ook uit hun bek. Dat is sowieso al een reden om duurdere merken voer te kopen want daar stinken ze niet van....maar jah....

Ik heb trouwens vandaag maar brokken van Prins gekocht omdat ik Hill´s (wat ze normaal eten) wel wat duur vind.
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Welk natvoer raden jullie aan?

Bericht door Sannie_xx »

Prins is prima, hoor! Dat krijgen de kittens bij mijn vriend ook en die doen het eigenlijk net zo goed en zien er net zo mooi uit als mijn kittens op RC :)
Ik twijfel er ook over om er weer op over te stappen als deze grote zak RC kitten op is..... maar RC is bij elke dierenzaak én intratuin zo makkelijk te krijgen en voor Prins moet ik hier telkens naar Nieuwegein.... :-( Maar het is wel een stuk goedkoper.... 35 euro voor 4 kilo RC versus 27 euro voor 5 kilo Prins.....
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Welk natvoer raden jullie aan?

Bericht door Umimeis »

Sannie-xx,
Het ligt er ook aan an hoeveel geld je kwijt bent aan reiskosten.... als dat best veel is, dan kun je beter RC blijven gebruiken.

Wel vreemd he, dat sommige dierenspeciaalzaken het ene merk wel hebben en het ander niet.
Pet's Place hier bij mij in de buurt heeft alle merken, maar Dierenspeciaalzaak Discus heeft alleen Prins.
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Welk natvoer raden jullie aan?

Bericht door Sannie_xx »

Ach ik heb nu nog OV :) Dus qua reiskosten kost het me niks, zolang ik maar doordeweeks ga. En ik ZOU het ook wel kunnen fietsen. Zou ook wel. :roll: Maar ja, het is meer de moeite die erin gaat zitten ipv tien minuutjes lopen naar de Dierenvreugd die hier zit :lol:

Ik weet nog niet eens precies welke dierenwinkel straks het meest dichtbij zit waar ik dan ga wonen... hopelijk eentje waar ze dan wel Prins verkopen.
Overigens zit er rédelijk in de buurt wel een dierenwinkel die ook Orijen verkoopt - omdat ik die ook nog overweeg als ze van de kittenbrokjes af zijn.

Back ontopic: is er iemand die ervaring heeft met Kruidvat natvoer? Ik heb geluiden gehoord dat dit ook best oké is.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Welk natvoer raden jullie aan?

Bericht door Umimeis »

Kruitvat natvoer????? Bestaat die??
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Welk natvoer raden jullie aan?

Bericht door Camoth »

Jep, dat klopt. Moet je alleen goed op de verpakking kijken, niet allemaal zijn namelijk zonder granen en suiker.

Ik zag trouwens zaterdag bij de AH 1 soort van de Euroshopper natvoer die ook in orde was (zonder suiker, granen etc), ben alleen even vergeten welke dat nou was. Volgens mij de gele variant.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Welk natvoer raden jullie aan?

Bericht door Camoth »

Sannie_xx schreef:Overigens dacht ik dat de kleine blikjes Gourmet gold ook welk oké waren wat betreft granen en suikers etc?
Afbeelding
Rund & kip: Vlees en dierlijke bijproducten (min. 4% rund, min. 4% kip), plantaardige eiwitexracten, vis en bijproducten van vis, granen, suiker, mineralen.
Konijn & lever: Vlees en dierlijke bijproducten (min. 4% konijn, min. 4% lever), plantaardige eiwitextracten, vis en bijproducten van vis, granen, suiker, mineralen.
Eend & kalkoen: Vlees en dierlijke bijproducten (min. 4% eend, min. 4% kalkoen), plantaardige eiwitextracten, vis en bijproducten van vis, granen, suiker, mineralen.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Plaats reactie