Welk natvoer raden jullie aan?

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Welk natvoer raden jullie aan?

Bericht door Camoth »

De meeste vinden die Whiskas wel lekker, omdat er lekker veel suiker en andere smaakstoffen in zitten (dat is dus niet zo goed).

Misschien een van de merken proberen die hier genoemd zijn? Applaws, Almo nature, ShineyCat, Schesir?
Het kan trouwens ook komen omdat ze nog klein zijn hoor. Die maaltijdzakjes zijn vaak veelste veel voor 1 kitten (ook als het om de kittenvariant gaat). Bindi krijgt een heel zakje/blikje kitten natvoer ook niet weg.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
pinaytje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 sep 2009 04:23
Locatie: Amsterdam

Re: Welk natvoer raden jullie aan?

Bericht door pinaytje »

ja, ben inderdaad van plan om iets anders volgende keer te bestellen. misschien een van elke genoemde merken, iedere keer wat anders op de bord, en opletten welke ze wel (hopelijk) opeten :) ik hoop dat ze er geen diarree van krijgen.. op de eerste dagen hebben we wel maaltijdzakjes gewisseld tussen RC, lams en whiskas (allemaal van de kittenpakketen) en gellukig geen diarree.

we geven altijd maar een zakje voor hun twee maar toch blijft meestal nog een kwart of soms zelfs de helft van het zakje op de bord staan :(
Laatst gewijzigd door pinaytje op 15 okt 2009 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Welk natvoer raden jullie aan?

Bericht door Sannie_xx »

Hoi!

Haha vetmesten zou ik toch niet doen hoor ;) Maar ik snap je punt.
Kijk wel even goed naar wat een gezond gewicht is voor een kat. Veel mensen hebben een 'te dik' beeld van wat een gezonde kat is. Zie bijvoorbeeld dit topic: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 24&t=16313
Overleg misschien met je dierenarts of je katjes echt te mager zijn voor je ze gaat 'vetmesten'.

Grappig, mijn katjes zijn juist dól op die Whiskas junior zakjes! Maar heel gezond zijn ze niet, het is een beetje de kat zijn 'junkfood'.
Whiskas heeft ook Junior natvoer uit blik, daar zitten geen granen e.d. in en is in dat opzicht wat beter. Ik geloof zelfs dat daar niet veel overbodige ingredienten in zitten, maar toch hoor ik van veel mensen dat hun katten ervan aan de dunne gaan. Die van mij vinden het heerlijk, maar ik geef het ze maar af en toe omdat ik die blikjes nog erger vind stinken dan de zakjes ;)
Maar die zakjes zijn dus eigenlijk niet zo goed voor je katten - ik geef die juniorzakjes af en toe als zijnde hun 'patat' ;). De brokjes ook niet, eerste ingredient is granen! Dat is voor je katten niet zo goed en voornamelijk hebben ze er niet zoveel aan. Ze poepen het net zo hard weer uit, dus als je wil dat ze aankomen beter iets geven met meer voedingswaarde. In dat opzicht zou ik de Whiskas uit je mengsel brokjes halen. Alleen RC en/of Iams is prima, denk ik eigenlijk.

Als ze echt te mager zijn en je dierenarts vindt dat ook, dan heeft hij dieetvoeding (ook natvoer dacht ik) wat extra energierijk is. Ik dacht dit dit Hills a/d heette? Vraag er eens naar.

Hoe dan ook; qua natvoer heb je dus 'mazzel' dat je kittens de Whiskas juniorzakjes niet zo graag lusten. Want dat is net als wanneer je kinderen geen chips ofzo lusten; vooral niet teveel doordrammen ;)
Camoth heeft al een paar goede merken genoemd. Daarnaast kun je eens kijken of ze iets van vers vlees lekker vinden voor erbij - ik geef mijn kittens nu af en toe Prins versvoeding. Dat zijn kleine schijfjes met voornamelijk rauw vlees. Die van mij moeten er aan wennen omdat ze Whiskas enzo veel lekkerder vinden, maar misschien vinden jouw katjes het wel heel lekker. Prins, of Carnibest oid. Zit met name vlees in, dus dat kunnen je katjes goed gebruiken!
Gebruikersavatar
pinaytje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 sep 2009 04:23
Locatie: Amsterdam

Re: Welk natvoer raden jullie aan?

Bericht door pinaytje »

Hai. bedankt voor het advies en de info over whiskas. nu voel ik trots op mijn kleintjes dat ze niet echt fan geworden van die junkfood :)

zal wel ook die prins versvoer zo gaan proberen.

toen we de kittens net opgehaald hebben hadden we meteen een afspraak met de DA gemaakt (omdat de ene leek last van haarbal te hebben) daar kregen we ook dus to horen dat de kitties aan de magere kant zijn. chichi, het meisje woog 1.00 kg, en shenzu, het jongetje, 1.25 en volgens de DA horen ze op deze leeftijd, (13 weken), voor hun ras (ragdolls) ongeveer 1.5 kg te zijn..
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Welk natvoer raden jullie aan?

Bericht door Roos en Minousch »

Je zou eens Bozita kunnen problemer, dat is natvoer met een mega hoog vleesgehalte, dus goed voer. is bij Zooplus te krijgen.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Welk natvoer raden jullie aan?

Bericht door Umimeis »

Mijn katten krijgen gewoon whiskas maaltijdzakjes (uit blik vinden ze minder lekker).
Ik vind dat je je kat gewoon natvoer moet geven die ze lekker vinden, of het nou whiskas is of een ander merk.
Het is een traktatie en dat mag best af en toe minder gezond zijn, wij eten toch ook af en toe snoep chips en patat???
Je moet het gewoon met mate doen. In principe hebben ze niet elke dag natvoer nodig.
En de ene kat word sneller dik dan de ander. Ik merk dat Sam sneller aanleg heeft om dik te worden dan Sam.
Daar hou ik rekekning mee, ze krijgen bijv ieders de helft vh zakje ipv ieder een heel zakje.

Mijn katten krijgen naast whiskas natvoer wel gezonde brokken van Hill's en niet van whiskas.
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Welk natvoer raden jullie aan?

Bericht door Roos en Minousch »

Umimeis schreef:Mijn katten krijgen gewoon whiskas maaltijdzakjes (uit blik vinden ze minder lekker).
Ik vind dat je je kat gewoon natvoer moet geven die ze lekker vinden, of het nou whiskas is of een ander merk.
Het is een traktatie en dat mag best af en toe minder gezond zijn, wij eten toch ook snoep chips en patat???
Je moet het gewoon met mate doen. In principe hebben ze niet elke dag natvoer nodig.
En de ene kat word sneller dik dan de ander. Ik merk dat Sam sneller aanleg heeft om dik te worden dan Sam.
Daar hou ik rekekning mee, ze krijgen bijv ieders de helft vh zakje ipv ieder een heel zakje.

Mijn katten krijgen naast whiskas natvoer wel gezonde brokken van Hill's en niet van whiskas.
Het is juist heel belangrijk dat ze natvoer krijgen, er zit zoveel vocht in, en dat is erg belangrijk.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Welk natvoer raden jullie aan?

Bericht door Umimeis »

Belangrijk? Ja, misschien voor katten die weinig water drinken.....misschien.
Ik dacht juist dat natvoer meer als traktatie was naast de brokken die ze krijgen.
Mijn katten krijgen trouwens wel elke dag een beetje natvoer, maar ik wissel het ook vaak af met verse rauwe kipfilet of koolvis/kabeljauw.

Volgens mij zijn hier ook mensen op dit forum die hun katten niet elke dag natvoer geven?......

Maar ja, ik vind dat ieders dat zelf maar moet bepalen of zijn/haar kat natvoer krijgt, hoe vaak per week en hoeveel per dag en wat voor merk.
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Welk natvoer raden jullie aan?

Bericht door Roos en Minousch »

Dat is zeker zo, maar katten drinken standaard te weinig.
juist de mensen die alleen droogvoer gebruiken komen steeds meer blaasproblemen voor.
Ik heb het met Minousch gehad, en sindsdien staar er een drinkfontein, en ze krijgt elke dag natvoer, en dan uiteraard van een premium merk, Whiskas lusten ze geeneens hier, maar de Gourmet haal ik ook wel eens.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
pinaytje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 sep 2009 04:23
Locatie: Amsterdam

Re: Welk natvoer raden jullie aan?

Bericht door pinaytje »

we geven de kittens natvoer (maaltijdzakjes) 2 keer per dag omdat de fokker dat zei, "omdat ze nog kittens zijn hebben ze dat nodig" (we zijn first timers met katten) ik wist dus niet dat zón maaltijdzakje meer van een traktatie is.

ik denk dat je het eten van katten wel goed balanceren moet. niet alleen wat ze lekker vinden geven, maar vaker goed/gezond voer laten eten. ze kunnen natuurlijk niet zelf kiezen wat er gezond of ongezond is.. maar ja, het blijft lastig. meestal zijn de goede eten veel duurder, en als ze het niet lekker vinden, dan eten ze er toch niet veel van.. :(

trouwens, ergens heb ik gelezen dat katten zón efficient nieren hebben dat ze eigenlijk weinig water hoeven..? dat ze wel kunnen overleven met allen vlees eten en zonder water.. en toch hoor ik vaak dat een kat doodging door nierziekte.. :???: onze kittens drinken ook nauwelijks water..
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Welk natvoer raden jullie aan?

Bericht door Sannie_xx »

Ja, in het wild drinken ze inderdaad amper water. Maar vergeet niet dat het vlees dat zulke katten eten niet uit een geperst brokje komt, maar van versgevangen prooi. Daar zit hardstikke veel vocht in, dus dan is het inderdaad niet nodig dat ze zoveel drinken.

Echter voor onze katten is dat wel nodig omdat ze dat soort vocht namelijk missen. Ik geef mijn katjes om die reden ook elke dag natvoer. Halve porties en daar wil ik water aan toe gaan voegen als ze minder zouden drinken of als het warmer weer is. Dat drinken ze dan ook mee want dat smaakt lekker.
Nu, ze vinden de Whiskas juniorzakjes het lekkerst maar omdat ik ze het elke dag geef wil ik dat niet dagelijks geven. Maar bijvoorbeeld Shineycat vind ik erg prijzig om dagelijks te voeren, ook al geef ik maar halve blikjes per katje. Vers is voor mij in dat opzicht goedkoper en het is heel veel vlees. Maar ik kreeg wel een beetje verontwaardigde blikken toen ik ze dat voorschotelde.... het werd mondjesmaat opgegeten. Dus nu meng ik het met een klein beetje whiskas zodat ze langzaam aan de smaak wennen. Op die manier leren ze heel veel wel eten, zeker als ze nog zo klein zijn, hoor Pinaytje!

Maar twee keer per dag een maaltijdzakje per kat lijkt mij wel erg veel... in brokjes zit dan toch veel meer voedingswaarde? Ik doe een half zakje/blikje (en dan heb ik het over zo'n klein Shineycat blikje) per kat per dag.. of nu 1 schijfje Prins versvoer per dag per kat. Verder brokjes, daar zitten naar mijn idee toch wat meer voedingswaarde in. Natvoer is wel voornamelijk vocht.
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Welk natvoer raden jullie aan?

Bericht door puck0906 »

Wij hebben 2 kittens + nog 1 oude poes en 1 oude kater. Omdat de kater zijn eten te vlug eet hebben wij dental van royal canin (zijn grote brokjes waardoor hij moet kauwen), verder senior voer en royal canin baby cat 36. Aangezien ik wil dat ze allemaal alles wat goed is binnen krijgen meng ik deze 3 voeren door elkaar. Dit werkt perfect. Voor blik voer koop ik de zakjes/kuipjes van bv kittekat, whiskas en de goedkoopste van de ah. Ik heb altijd gehoord dat het gaat om goede brokjes en dat je de rest moet zien als een traktatie. Bij ons krijgen de kleintjes dus 2x per dag 1/4 kuipje en de grote 2x 1/2 kuipje en dus brokjes. Alle 4 zijn ze goed op gewicht en het smaakt allemaal prima!
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Welk natvoer raden jullie aan?

Bericht door Sannie_xx »

Klein beetje offtopic, maar:
Dus jouw kittens eten dental, senior brokken én rc babycat, en jouw senior katten eten ook kittenbrokjes? Of begrijp ik dat nou verkeerd?

Waarom geef je niet gewoon elke kat die brokjes die je speciaal voor ze hebt?

Ik ben het er niet mee eens dat het alléén gaat om goede brokjes als er dagelijks natvoer wordt gegeven. Dan is het een relatief groot deel van hun dagelijkse voeding. Dan wil ik ook dat het grootste gedeelte daarvan van een beetje goede kwaliteit is (en dat hoeft volgens mij ook niet persé allemaal duur te zijn), en dan 1 of 2 keer per week dat voer (yep, mét granen en zout) wat ze zo ontzettend lekker vinden; de whiskas maaltijdzakjes. :) Want inderdaad - ik eet ook wel eens chips of koekjes. (maar ook niet elke dag!)
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Welk natvoer raden jullie aan?

Bericht door puck0906 »

beste sannie,

Klopt. Ik heb 4 katten en moet 3 soorten voer geven. Ik weet niet of jij de hele dag thuis zit maar het is onmogelijk om 4 katten 3 soorten voer apart te geven. Ik kan er toch niet bij gaan staan de hele dag?! Ik heb mijn dierenarts advies gevraagd en die zei gewoon mengen zodat ze alle 4 van alles wat krijgen. Mijn kittens groeien als kool en komen dus niets te kort, mijn oude poes krijgt zo zijn goede voer binnen en kitten brokjes kan geen kwaad wordt ze alleen maar wat dikker van en dental is voor alle partijen goed. Ik heb zowel van het asiel als van mijn dierenarts te horen gekregen dat je moet zorgen dat ze goede brokjes de hele dag hebben staan en blikvoer mag minder zijn. Het is nog steeds goed voer hoor! Whiskas en gourmet en zo is ook goed. Hoeveel katten worden er niet 18 met goedkoop voer. ALs je toevallig een kat hebt die er gevoelig voor is dan is het wel een probleem maar anders niet. Ze krijgen bij mij de beste brokjes en een beetje blik van inderdaad een goedkoper merk maar het lijkt nu alsof het een misdaad is. Het blijft nog steeds goed voer......
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Welk natvoer raden jullie aan?

Bericht door Camoth »

Dat ben ik niet met je eens. En ook niet met de dierenarts.

In kittenbrokjes zitten extra eiwitten, omdat kittens die nodig hebben voor hun groei. Een senoir kat moest juist minder eiwitten hebben, omdat teveel eiwitten schadelijk zijn voor de nieren bij oudere katten. Dus je senior kat kittenbrokjes geven is niet verstandig.
En omgedraaid dus ook niet: senioor brokjes aan kittens geven, omdat die onvoldoende stoffen bevatten die kittens nodig hebben. Dat ze groeien erop dat zal best, maar het is dus lang niet optimaal voor hun botten e.d.

Whiskas en Gourmet zijn niet te vergelijken met RC, Hills en andere premium merken. Er zit weinig vlees in, suiker, veel kunstmatige kleurstoffen, conserveermiddelen en smaakstoffen. Ook zit er vaak allerlei overbodige groenten in zoals wortels e.d., waar katten helemaal niets aan hebben. Van de grote hoeveelheid granen gaat de bak stinken en worden ze dik, want graan wordt in het lichaam van de kat omgezet in glucose. Het is junkfood, zeg maar. Net als dat wij niet meteen dood neervallen als we elke dag patat eten is dat met katten en dit soort voer ook het geval, maar goed is anders. Er worden ook mensen 90 die roken of andere ongezonde gewoontes hebben, dat betekend niet dat het niet schadelijk is.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Plaats reactie