Kat braakt altijd maar is niet ziek

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
boekenutje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 jul 2009 19:16

Kat braakt altijd maar is niet ziek

Bericht door boekenutje »

Eén van mijn katinnen, Boelemieke, die heeft al sinds we haar hebben toen ze 1 jaar was (ze is nu 8) altijd haar eten uitgebraakt, vlak nadat ze gegeten heeft. Nadien gaat ze dan gewoon verse brokken eten en doet alsof er niks gebeurd is. Hetgeen ze uitbraak wordt trouwens meteen opgegeten door de andere katten. Nu heb ik gevraagd aan de dierenarts of dit normaal is dat katten dit doen en waarom? Op het waarom kon ze geen antwoord geven, maar ze heeft wel nog gehoord van andere katten die dit deden. Ze is verder wel gezond en heeft er dus geen last van.

Nog mensen die dit meegemaakt hebben?

PS: haar naam heeft ze gekregen door haar braken (boulemi)
Gebruikersavatar
Seraatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 mei 2009 14:55
Locatie: Drachten
Contacteer:

Re: kat braakt altijd maar is niet ziek

Bericht door Seraatje »

ja..misschien last van haarballen?, maar lijkt me sterk als ze dit al 7 jaar heeft,
Misschien een gevoelige maag? Al ander voer geprobeert? ik zou het niet weten.
Maar gelukkig is ze verder gezond :smile:
Een enkele kat in Huis maakt thuiskomen tot Thuis zijn
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1760
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: kat braakt altijd maar is niet ziek

Bericht door sandy »

Redney van ons doet dat ook al jaren, bij vlagen gaat het goed maar vind vrijwel dagelijks een hoop van hem als het weer minder gaat.
En het zijn ook brokken die hij maar net gegeten heeft, hij is niet ziek en is dik zat dus waar dat aan ligt :geenidee:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
boekenutje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 jul 2009 19:16

Re: kat braakt altijd maar is niet ziek

Bericht door boekenutje »

verschillende voeders geprobeerd, het is gewoon iets wat ze doet. En mager staat ze zeker niet, en ze is de baas over de andere katten :pdtbud: en nog altijd heel speels, dus problemen heeft ze eigenlijk niet.
Gebruikersavatar
Seraatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 mei 2009 14:55
Locatie: Drachten
Contacteer:

Re: kat braakt altijd maar is niet ziek

Bericht door Seraatje »

naja...misschien gewoon een rare tik :lol:
Een enkele kat in Huis maakt thuiskomen tot Thuis zijn
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1760
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: kat braakt altijd maar is niet ziek

Bericht door sandy »

Hier ook hoor, met alle soorten voer, ook vers wat ze een tijdje hebben gehad, dat is wel erg smerig om op te ruimen overigens :esick:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
boekenutje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 jul 2009 19:16

Re: kat braakt altijd maar is niet ziek

Bericht door boekenutje »

Dan heb ik het nog gemakkelijk, of de katten eten het direct op, of één van mijn honden eten het op, hangt er vanaf wie het snelst is.
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Kat braakt altijd maar is niet ziek

Bericht door beestenbende »

Het is hier ook herkenbaar, maar dit komt puur door het schrokken van de brokjes. Dit hebben we opgelost door knikkers in de voerbak te doen, ze moeten dan wel rustiger eten en het kotsen is vrijwel over! En nee, het is absoluut niet gevaarlijk, ze eten om de knikkers heen!!
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Kat braakt altijd maar is niet ziek

Bericht door Kattenbella »

Ze kauwen de brokken inderdaad niet en eten te snel en teveel. De brokken zijn amper verteerd en er komt een lekker geurtje vanaf waardoor de andere katten het opeten.
Hier eten ze nu vers. Soms geef ik iets teveel :icon_shifty: en eten ze teveel waardoor er ook wat uitgespuugd wordt. Dit laten de anderen wijselijk liggen, want het stinkt!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kat braakt altijd maar is niet ziek

Bericht door Nyncke »

Als ze verder niet ziek is, zou ik eens naar een klassieke homeopaath ( ja daar heb je haar weer) gaan...

Er zijn wel wat middelen die helpen bij braken, ook bij braken zonder lichamelijke oorzaak. Dat zou je dan uit kunnen laten zoeken.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1760
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Kat braakt altijd maar is niet ziek

Bericht door sandy »

Kattenbella schreef:Ze kauwen de brokken inderdaad niet en eten te snel en teveel. De brokken zijn amper verteerd en er komt een lekker geurtje vanaf waardoor de andere katten het opeten.
Hier eten ze nu vers. Soms geef ik iets teveel :icon_shifty: en eten ze teveel waardoor er ook wat uitgespuugd wordt. Dit laten de anderen wijselijk liggen, want het stinkt!
O wat hier aan vers uitgekotst werd, werd door een ander meestal weer lekker opgegeten :esick:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
TuttiFrutti
Lynx
Lynx
Berichten: 182
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Kat braakt altijd maar is niet ziek

Bericht door TuttiFrutti »

Volgens mij stinkt uitgespuugde carnibest erger dan uitgespuugde brokken. Ik vind hier laatst een hoop en het stonk echt verschrikkelijk!!!
"People that hate cats, will come back as mice in their next life."

Lotje (1,5) en Lizzie (1 jaar)
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Kat braakt altijd maar is niet ziek

Bericht door puck0906 »

ik geef voor mijn kat die het zelfde had dental van royal canin door het voer heen. Dat zijn extra grote brokjes die ze echt moeten kouwen. Sinds ik dit geef gaat het goed en spuugt hij nog zelden. Succes!
Gebruikersavatar
Hilde_72
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 mei 2009 19:22
Locatie: Emmeloord

Re: Kat braakt altijd maar is niet ziek

Bericht door Hilde_72 »

Hier hetzelfde "probleem"! Soms gaat het weken goed, maar het kan ook zijn dat Tessa elke dag overgeeft. En dan inderdaad vlak nadat ze gegeten heeft, meestal blikvoer (inderdaad lekker om op te ruimen :roll:), maar soms ook brokjes. Daarn gaat ze vrolijk spelen, of verder eten, ze lijkt absoluut niet ziek.
Ik heb het eens aan de dierenarts gevraagd, het heeft waarschijnlijk te maken met een gevoelige slokdarm en/of maag. Dit schijnt vaker voor te komen. Zolang ze niet ziek overkomen, maakt de dierenarts zich geen zorgen. Alleen als ze dagelijks gaat overgeven of ziek lijkt, dan is het beter om een (maag-)onderzoek te doen.
Groetjes, Hilde
Otto (2,5) en Tessa (3)


A home without a cat, is just a house.
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Kat braakt altijd maar is niet ziek

Bericht door puck0906 »

1 van mijn katten spuugt al heel lang maar toont niet ziek of wordt niet dunner of wat dan ook. SOms spuugt ze weken lang bijna dagelijks en soms weer zoveel minder. Ik ben sinds een paar weken begonnen met maagzuur tabletjes (priperid ofzo) en het lijkt al een stuk beter te gaan. Daarbij heb ik voor de zekerheid gister bloedonderzoek laten doen en nou blijkt dat haar onstekingswaarde hoog is en haar kalium gehalte laag. Kalium was te verklaren door het vele braken. De dierenarts heeft nu antibiotica gegeven en ik moet dus doorgaan met de priperid dus hopelijk helpt het en was dat het dus. Wat ik me afvroeg of iemand hier ook dit mee gemaakt heeft qua ontstekingswaarde die hoog was en hoe ging het toen. hij zei namelijk ook dat het op kanker kan uitkomen maar dan zou ze toch allang meer last gehad moeten hebben aangezien ze het al jaren doet?
Plaats reactie