Aan nieuwe meubels krabben

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Gebruikersavatar
Hilde_72
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 mei 2009 19:22
Locatie: Emmeloord

Aan nieuwe meubels krabben

Bericht door Hilde_72 »

Sinds een paar dagen heb ik nieuwe meubels. Otto en Tessa hebben werkelijk nog nooit aan de oude meubels gekrabt, maar ze lijken gek te zijn op de nieuwe stoel :cry: .
Het is nooit nodig geweest, maar ik doe nu de kamerdeur maar dicht als ik wegga. Maar zelfs als ik even naar de keuken loop, nemen ze hun kans waar en leven ze zich
heerlijk uit op mijn (nog) prachtige stoel. Er staan meerdere krabpalen in huis, die ze ook gewoon gebruiken.

Waarom doen ze dit nu opeens wel, terwijl ze eerst nooit interesse hadden voor meubels-krabben?
Het verbaast mij! En ik baal er ontzettend van :???: . Is het de nieuwe geur? En hoe leer ik ze dit af?

Bijkomend probleem is dat Tessa een erg angstige kat is. Als ik haar bestraf (door alleen hard "nee" te zeggen) is ze compleet in shock en verdwijnt ze uren onder het bed.
Dus hoe bestraf ik haar zonder dat ze bang (voor mij) wordt?
Otto is trouwens selectief doof :icon_shifty: en trekt zich niets van mijn boze stem aan...
Groetjes, Hilde
Otto (2,5) en Tessa (3)


A home without a cat, is just a house.
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: Aan nieuwe meubels krabben

Bericht door Muizenis »

Ik denk inderdaad ook dat het de nieuwe geur is. Die is nog niet "eigen"... dus daar zullen meneer en mevrouw dan wel even voor zorgen :eshifty: Op zondag heb je niet veel aan een raad waarbij je naar een winkel moet om iets te halen dat de katten bij de meubels weg zal jagen :lol: Daarom een HTK-middeltje uit grootmoeders tijd :grin: Insmeren met verse knoflook en als het om iets van stof gaat kun je er peper op strooien ;-) Hele kleine kans dat je Wijnruit in je tuin hebt staan maar daar hebben ze ook een hartsgrondelijke hekel aan ;-) Morgen zou je dan naar de winkel kunnen om "anti-kat" spul te halen.

Succes ermee!

Groetties!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Aan nieuwe meubels krabben

Bericht door Nyncke »

Oei, das inderdaad erg lastig
...ik zou toch met NEE zeggen ( kan ook zachtjes tegen de bange kat) en de plantenspuit gebruiken.
En als dat niet helpt zou ik toch heel hard NEE zeggen...ook bange katjes trekken wel weer bij en ze weten in ieder geval wel dat het niet mag. Dus ws wel erg effectief.
Otto zou van mij meteen de plantenspuit of een glas water over zich heenkrijgen....

Knoflook op mijn nieuwe meubeltjes smeren...dat zou ik dus echt niet doen.
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: Aan nieuwe meubels krabben

Bericht door Muizenis »

Het is ook de bedoeling dat je het niet zichtbare vocht erop wrijft, net zoals je een sla-bak of een kaasfonduepan inwrijft. Het vlekt niet op het oppervlak, laat alleen de geur achter en die lucht vinden ze niet prettig ;-) Bovendien hangt die geur er ook als je niet in de buurt bent om nee te zeggen of de plantenspuit te hanteren :fluiten:
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Aan nieuwe meubels krabben

Bericht door Nyncke »

:grin: ja dat snap ik...
Maar ik zou het ook niet prettig vinden als mijn nieuwe meubels naar knoflook ruiken.
Heb eens knoflook olie op mijn schoenen gehad, de geur is er nooit meer uitgegaan en kon ze dus weggooien...
Gebruikersavatar
Hilde_72
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 mei 2009 19:22
Locatie: Emmeloord

Re: Aan nieuwe meubels krabben

Bericht door Hilde_72 »

Bedankt dat jullie meedenken. Knoflook of peper op mijn nieuwe meubels smeren... hmm ik weet niet of ik dat wel wil :-( .
Ik heb trouwens n.a.v. de tip van Muizenis nog even op internet gezocht, en kwam "keep-off" spray tegen van Beaphar tegen: een afweermiddel dat op plaatsen waar men katten liever niet ziet kan worden gebruikt. De reuk is voor katten onaangenaam, maar zeker niet schadelijk.
Iemand hier ervaring mee? Geeft dit geen vlekken op een stoffen bank?

Vandaag is er gelukkig nog niet gekrabt, ik let ook heeeel goed op dat ik ze niet alleen laat.
En straks ben ik even de deur uit, en dan gaat de kamerdeur dicht!!
Groetjes, Hilde
Otto (2,5) en Tessa (3)


A home without a cat, is just a house.
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Aan nieuwe meubels krabben

Bericht door tacuma »

Een vervelend, maar niet onoverkomelijk probleem, waar velen van ons wel (eens) mee te maken
gehad hebben. Ik heb Keep off van Beaphar gebruikt bij onze nieuwe bank, en dat werkt prima
moet ik zeggen. Het is een kleurloos goedje, dat je vanaf 20 à 30 cm afstand op het meubelstuk
sprayt. Geeft geen vlekken, ook niet op lichte bekleding.

Maar daar heb je nu nog even niets aan: als je kleinere krabpalen hebt, zou je die vandaag zó
voor de stoel kunnen zetten, dat ze er niet aan kunnen krabben. Evt. een klein tafeltje o.i.d.
werkt natuurlijk ook, om te voorkomen dat ze er bij kunnen met hun nageltjes..

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: Aan nieuwe meubels krabben

Bericht door Muizenis »

Peper kun je ook weer zo verwijderen met de stofzuiger ;-) Krabben aan mijn meubels heb ik hier de dames nog nooit zien doen. Wel zijn ze allevier verliefd op de drie krabpalen. Joyke heeft in het begin een paar keer op de kussens van de toen nog gloedjenieuwe lederen bank gepiest. Ik heb toen de zijkanten van de kussens met knoflook ingewreven en beide dames, toen nog met z'n tweetjes, liepen daarna weken met een grote boog om de bank heen!

Maar zoals al gezegd, het is een noodoplossing omdat op Zondag de meeste winkels dicht zijn ;-)

Groetties!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Aan nieuwe meubels krabben

Bericht door Seemy »

Wij hadden hetzelfde probleem met ons nieuwe bed.
Een boxspring van Swiss Sense, helemaal zwart stof.
Dag 1 gelijk raak, meneer krabt eraan, glijd onder en langs de randen van het bed heen over de laminaatvloer en trekt zicht vooruit via de stof van ons bed :shock: , en niet zo'n klein beetje ook!
En als wij nog in bed liggen dan gaat (ging) hij aan de zijkanten van het bed krabben... :evil:
Nou echt ons hele bed zat de 1e week al onder stukjes vulling van de boxspring die mee naar buiten komt met zijn nageltjes.
Maar wij reageerden daar natuurlijk ook op, en dat is precies wat hij wou, die aandacht, spelen.

Wij hebben na een week gewoon geprobeerd om het te negeren, niets van zeggen, kijken of het stopte. En hij probeerde het nog harder, en wij maar stil in bed liggen en geen reactie geven (ohh daar gaat ons nieuwe bed dacht ik :shock: ). Geen reactie van onze kant... :?: ... En toen kwam hij wel even kijken of het wel goed met ons was :lol: dat wij er niet op reageerden.
Daarna heeft hij het nooit meer gedaan (*klopt nu af*)

Het is ook onze eigen schuld, want in de tijd dat wij moesten wachten op dit bed (en we ons oude bed al weg hadden gedaan) hebben wij 2 weken op een matras op de grond geslapen, en dat was natuurlijk lekker stoeien en spelen :edance: , glijden langs de matras over de vloer! Dus hij dacht dat dat met het nieuwe bed zo verder ging.
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Aan nieuwe meubels krabben

Bericht door loek »

Hoi Hilde

Bij mij gebruikt 1 kat (kitten nog) steeds vaker de bank als krabpaal. Ze krabde in het begin soweiso niet zoveel (mijn andere kat nog steeds niet) maar als hij het deed was de krabpaal eigenlijk meteen wel favoriet...ik blij...maar dat was dus voor korte duur.
Ik heb ook die keep off spray...en uhm vind het echt niet geurloos! Maar echt vies is het ook niet. Werken doet het echter ook niet echt. Mar ik denk dat dit ook aan mij ligt, want je moet dat spul de eerste paar dagen steeds opnieuw erop spuiten. En ik doe het om de zoveel dagen weer een een keer. Beetje stom...(ben zojuist even opgestaan om mijn bank te bespuiten ;-))

Wat ze wel al meteen leuk vonden om te doen is mijn vloerkleed aanvallen, en dan vooral aan 1 punt. Daar heb ik het ook opgespoten, dat lijkt vrij goed te werken...alleen hangen ze nu aan alle kanten aan het kleed ;-) Die punt waar ik het regelmatig op heb gespoten is wel verkleurd. (is een gebroken wit kleed...dus tja wat wil je ;-)...en nu dus wat grijs) Maar ik weet dus niet of dit door de spray komt of door de keren dan mijn katten eraan hingen.

Mijn bank is donkerblauw, daar zie ik iniedergeval geen verkleuring op. (wel haakjes van nageltjes ;-))

SUCCES!
En ik houd dit topic ook in de gaten!

gr. Loek
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Hilde_72
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 mei 2009 19:22
Locatie: Emmeloord

Re: Aan nieuwe meubels krabben

Bericht door Hilde_72 »

Wat een "leuke" :roll: ervaringen lees ik hier over krabben. Ik kan me goed herkennen in het verhaal van Seemy. Mijn oude bank heeft een paar dagen in de gang gestaan, en toen liet ik inderdaad ook toe dat ze er als gekken overheen vlogen en onderdoor sjeesden :shock: . Tsja, dan is dit ook mijn eigen schuld denk ik dan maar... En katten die een vloerkleed aanvallen, ik zie het helemaal voor me Loek :lol: .

Het LIJKT (met hoofdletters ;-) ) goed te gaan met krabben aan de bank. Vanaf gistermiddag zijn ze niet meer in de woonkamer geweest. En vanmorgen renden ze als een gek de kamer weer in. Tessa ging op de leuning zitten waar ze zo aan gekrabt heeft en ik zei zachtjes nee. Ze keek me aan, snuffelde wat aan de bank, en ging daarna rustig op de leuning liggen. Net alsof ze op die manier toch haar geur wil afgeven.
Ik denk toch dat ik vandaag voor de zekerheid die spray ga halen. Wat ik me alleen wel afvraag, of ze dan überhaupt nog wel op de bank willen liggen. Ik heb plaids op de bank gelegd waar ze, als ik thuis ben, lekker op liggen te slapen. Dus dat mag wel van mij. Zou sneu zijn als ze helemaal de bank (en mijn schoot...) gaan ontwijken! Ik ga het toch uitproberen en laat het hier wel weten!
En ik zal zo eens met een naald de haakjes proberen terug te stoppen in mijn mooie nieuwe grijze bank... :cry: .
Groetjes, Hilde
Otto (2,5) en Tessa (3)


A home without a cat, is just a house.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Aan nieuwe meubels krabben

Bericht door rieneke »

als je bang bent dat de katjes door de geur de bank helemaal gaan mijden, kan je het ook anders aanpakken.
je katten krabben om hun geurmerk af te geven.
probeer eens met een wattenschijfje flink over de wangen van de katten te wrijven, en wrijf daar de krabplekken mee in.
de bank ruikt dan "eigen", en hoeft niet meer gemerkt te worden.
is het proberen waard.

hier heb ik trouwens het krabben aan de (houten) zijkant van de bank afgeleerd door het gebruik van dubbelzijdig plakband.
katten hebben een bloedhekel aan kleverige pootjes :)
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Aan nieuwe meubels krabben

Bericht door Nyncke »

Rieneke, da's nog eens een goeie tip!!!
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Aan nieuwe meubels krabben

Bericht door loek »

Ik vraag me af of het ook niet juist andersom werkt....als ze eenmaal een geurmerk hebben gemaakt dat willen ze die onderhouden (en dus blijven krabben op die plek)......Ik weet het niet hoor, is meer mijn gevoel ofzo?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Aan nieuwe meubels krabben

Bericht door rieneke »

bij sproeien (ook een vorm van markeren) heeft de watjes methode bij mij gewerkt.
ik vernieuwde de watjes wel regelmatig, maar met steeds grotere tussenpozen.
na een week of 3 was het over :smile:

lukt het niet dan is er nog de keep-off
maar omdat ts bang is dat de katten de bank gaan mijden, leek het me het proberen waard.
Plaats reactie