Na vijf maanden toch naar oude huis gelopen

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
Rafaella
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jul 2009 23:06

Na vijf maanden toch naar oude huis gelopen

Bericht door Rafaella »

Mijn kat is nog geen drie jaar oud. ik heb hem uit het asiel toen hij ongeveer 3 maanden uit was. Afgelopen februari zijn wij verhuisd, ongeveer 10 tot 15 minuten lopen vanaf het oude huis met een drukke straat oversteken. Mijn kat is een buitenkat maar ook een familliekat. hij is gek op de hond en loopt ook altijd mee als we die uit laten. Met moeite hebben we hem dan ook 2 weken binnen kunnen houden. Daarna pakte hij eigenlijk alles op zoals hij dat ook deed. Kwam thuis op momenten dat hij dat in het oude huis ook deed, at gewoon, liep met de hond mee, niets bijzonders dus.
Afgelopen maandag kwam hij niet thuis, ik wist meteen dat het niet goed was want hij wil 's avonds binnen zijn. Woensdag heb ik hem gevonden bij ons oude huis.
Nu is mijn vraag wat ik nu het beste kan doen? Ik heb hem tot nu binnen gehouden maar vind dit ook zielig want hij is graag buiten. Hij is gechipt, heeft een naamkokertje om zijn nek, dat zit dus wel goed. Maar hoe verklein ik de kans dat hij weer weg loopt? Ik hoor graag wat tips van jullie. Alvast bedankt.

groetjes Rafaella
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Na vijf maanden toch naar oude huis gelopen

Bericht door Siris »

Ik ben toch bang, dat jullie hem langer binnen moet houden, 2 weken is wel erg weinig. Even doorbijten.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Na vijf maanden toch naar oude huis gelopen

Bericht door beestenbende »

Ik ben het niet eens met het advies. Als het ca 10 minuten van je huis is en je kat kan de weg zelf weer terug vinden, zou ik het zo laten. Je kat moet domweg wennen aan het nieuwe huis en neemt uit gewoonte de oude route. Een echte buitenkat lang binnenhouden lijkt me geen optie, maar ga op je gevoel af!
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Na vijf maanden toch naar oude huis gelopen

Bericht door tacuma »

Rafaella schreef in haar bericht dat er een drukke straat tussen haar oude en haar nieuwe
huis zit. Als de kat terug blijft lopen, dan is de kans groot dat de kat aan- of doodgereden wordt,
lijkt me.

Misschien is voorlopig binnenhouden toch de beste optie, en evt. aan een tuigje meenemen
als je toch met de hond gaat wandelen. Is voor de kat natuurlijk absoluut niet hetzelfde als
zelf loslopen, maar beter dan alleen maar binnen zitten.

Ook de kat buiten laten als hij nog niet gegeten heeft -als je tenminste op vaste tijden voert-,
zou nog een mogelijkheid zijn. De kans dat de kat dan terugkeert is ook groter.

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Na vijf maanden toch naar oude huis gelopen

Bericht door Roos en Minousch »

Misschien je tuin afzetten? dan kan hij zeker niet meer aangereden worden.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Na vijf maanden toch naar oude huis gelopen

Bericht door Nyncke »

Wel een dillema, ik heb ook een kat gehad die terug liep. Dat was halen en brengen...leek het wel. We woonden eerst in een bos en gingen naar een nieuwbouwwijk, waar hij overigens ook gewoon buiten kon.

Maar de bewoners van het oude huis waren niet gecharmeerd van Dorus, die daar de pannen leeg kwam maken...voor hem maakte het geen verschil of het een kliekje nasi of een vers gebraden schnitzeltje was, wat hij te eten kreeg.

Hij kon echt niet aarden in het nieuwe huis en deed zijn behoeftes overal behalve waar het moest.
Uiteindelijk heb ik toen een nieuw plekje voor hem gezocht waar hij weer een echte buitenkat kon zijn.
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Na vijf maanden toch naar oude huis gelopen

Bericht door lievelijn »

vervelend!

ik zou hem inderdaad nog even een tijdje binnen houden en als het nog lukt hem aan een tuigje laten wennen.
kun je toch naar buiten maar kan die niet weg. En anders zou ik em toch nog even langere tijd aaneeng gesloten binnen houden. Al ben ik bang dat dit niet de oplossing is.

verder zou ik even de zoekfunctie gebruiken rechtsbovenin, voor het katten ontsnappingsproof maken va je tuin. Geloof dat Tacuma een x plaatjes heeft gepost van ronde buizen boven aan de schutting, dit zag er erg netjes uit.

Succes!!
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Na vijf maanden toch naar oude huis gelopen

Bericht door beestenbende »

Ja die drukke weg had ik inderdaad over het hoofd gezien, dan is de tuin afscheiden een betere optie. Succes!
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Na vijf maanden toch naar oude huis gelopen

Bericht door Nyncke »

Wat een goed idee van die ronde buizen, ga ik ook eens naar zoeken!
Rafaella
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jul 2009 23:06

Re: Na vijf maanden toch naar oude huis gelopen

Bericht door Rafaella »

Lieve allemaal,

Heel erg bedankt voor al jullie reacties. Ikea heeft nog even huisarest ;-).
de tuin afzetten is helaas geen optie, onze schuttingen zijn te laag en hij kan over de steiger de hele straat uit lopen.
Ikea zit mij nu ook heel boos aan te kijken. Hij heeft zijn tuigje weer om en als ik de riem van de hond er aan doe kan hij de tuin in en naar binnen naar believen.
Ik ga al jullie tips samenvoegen en kijken hoe ver we komen (eigenlijk juist niet zo ver hoop ik).
Mocht jullie nog iets binnen schieten, ik hoor het graag.

Groetjes Rafaella
en een ontevreden blik van Ikea :lol:
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Na vijf maanden toch naar oude huis gelopen

Bericht door beestenbende »

Hoi Rafaella,
Hoe gaat het nu? is ikea nog steeds boos?
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Rafaella
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jul 2009 23:06

Re: Na vijf maanden toch naar oude huis gelopen

Bericht door Rafaella »

Hoi Sandra,

Ikea is af en toe nog pissed off. Ik hou hem deze week nog binnen en dan mag hij weer alleen naar buiten. Ik merk dat hij boos omdat hij af en toe in de gootsteen plast, dat doet hij alleen als hij niet blij is met ons. Verder is hij gewoon zijn vervelende maar hele lieve zelf. Hij verveeld zich, sloopt al mijn planten, terroriseerd de hond af en toe maar hij blijft mijn beestje en ik wil gewoon dat hij hier blijft. Ik zou hem niet makkelijk weg kunnen doen als hij terug zou blijven lopen. Gelukkig zijn we daar nog lang niet maar na al die verhalen ga je er toch over denken.
Heel lief dat je nog even wat stuurde.

Groetjes Rafaella, een spin van Ikea en een knor van Macho
Plaats reactie