Raskat vs. htk-kat

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Plaats reactie
PassievoorPerzen

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door PassievoorPerzen »

Wij hebben dus 3 "dure"raskatten(Perzen)en ja die kosten wel wat.Wij hebben de fokkers zorgvuldig uitgekozen en gevraagd naar alle testen die de ouderdieren hadden ondergaan.De prijzen voor een Perskitten liggen bij een goede fokker tussen de 450-600 euro.Okee een smak geld maar om eerlijk te zijn loop ik niet warm voor een htk kat,hun uiterlijk spreekt me niet aan.Dat wil niet zeggen dat ik ze niet net zo leuk en lief zou kunnen vinden als een Pers,maar niet om zelf te hebben.Ik val op lang haar,platte snuiten,en de bolle ogen,en hun karakters.Ja voor mij is de Pers kwa uiterlijk dè perfecte kat.Ik las eerder de kritiek op raskattenfokkers,maar als je in het asiel gaat kijken zie je zelden een raskat.Mensen die 500 euro betalen voor een kat dumpen hem over het algemeen niet zomaar in het asiel.En dat boerderij katje wat gratis iedere zomer massaal word aangeboden beland vaak als de "leuk"ervan af weer net zo makkelijk in het asiel,want ze waren ineens "allergies"geworden. :cry: Ik vind dus niet dat de schuld bij raskattenfokkers ligt maar bij mensen die hun verantwoording niet nemen mbt castratie/sterilisatie en "oepsnestjes"neerplanten.Terwijl een castratie van een kater maar 36 euro kost. :???:
Cerna

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door Cerna »

PassievoorPerzen schreef:Ik val op lang haar,platte snuiten,en de bolle ogen,en hun karakters.Ja voor mij is de Pers kwa uiterlijk dè perfecte kat.
Ik was eergisteren op de raskattenshow van Neocat in Utrecht omdat men een Brittenspecial had. Was er al jaren niet meer geweest want het is niet echt mijn ding en het is ook echt de laatste keer: zoveel gestresste katten die met grote ogen in een hoekje gedrukt naar al die voorbijkomende mensen zaten te kijken of het liever helemaal niet wilden zien en onder hun mandje of deken wegkropen. Zielig was het.

En daar waren ze dus ook: dè perfecte kat - platte snuit en dus veel snurken, viezige ogen. Geweldig! :-( Ze zouden het moeten verbieden, dit is pure dierenmishandeling. Arme, arme Perzen; zagen ze er maar weer uit als 40 jaar geleden, toen waren het nog katten.
Dieren aangepast aan de smaak van sommige mensen. Walchelijk!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door castratenkoor »

Sluit ik me bij aan, de neusgaten zitten onderhand tussen de ogen. Zielige gedrochten. Hoe platter hoe beter. En ook voor mij geldt, geen shows meer. Ik ben een paar jaar geleden nog eens met een bevriend blauwe russen fokster meegeweest. Haar dekkater was een zielig hoopje grijze ellende. En wat je daar allemaal om je heen ziet - nee dankje - geef mijn portie maar aan Fikkie.

Dan kijk ik stukken liever naar mijn eigen zootje ongeregeld. Die hebben allemaal neuzen en kunnen allemaal vrij ademen. En die hoeven nooit hele dagen in kooien om bewonderd en betiteld te worden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door Lovecat »

Ik val op lang haar,platte snuiten,en de bolle ogen,en hun karakters.Ja voor mij is de Pers kwa uiterlijk dè perfecte kat
En maakt het je ook nog iets uit of dat uiterlijk voor de Pers 'leuk' is, of heb je de kat voor je eigen plezier, ten koste van zijn/haar gezondheid?
Ik las eerder de kritiek op raskattenfokkers,maar als je in het asiel gaat kijken zie je zelden een raskat.Mensen die 500 euro betalen voor een kat dumpen hem over het algemeen niet zomaar in het asiel.En dat boerderij katje wat gratis iedere zomer massaal word aangeboden beland vaak als de "leuk"ervan af weer net zo makkelijk in het asiel,want ze waren ineens "allergies"geworden.
Ik mocht van jou geen vergelijking met rokende opa's maken, maar nu trek je zelf wel een vergelijking tussen doorgefokte, ongezonde raskatten en HTK's? :icon_shifty:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door castratenkoor »

Ik weet niet wat ik erger vind, een pretnest van een gezonde HTK of een zorgvuldig gefokt nest met stopcontactneuzen..........
Een neusloze kat komt altijd lucht tekort en zal volautomatisch rustiger zijn dan een kat met neus.
Vermeerderen van gedrochten of vermeerderen van wezens waar er al teveel van zijn.
Ieder gedrocht is er in mijn ogen ook een teveel.
Eigenlijk fokt men willens en wetens invalide dieren.

Ik keur het allebei af.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door Catfish »

Dinie zegt helemaal wat ik ook wil zeggen.
Ja, ik heb ook een raskat naast de 3 HTKtjes die allen uit een opvang komen. Een Maine Coon, één van de oerrassen die nog echte katten zijn en waar niet mee geknutseld is.
Arme platneuzen, kale katten, kortpootjes, en noem maar op. En waarom? omdat het zo "mooi" is.

Twee jaar geleden ben ik ook op een kattenshow geweest, van mij hoeft het niet meer. Leuk voor de mensen, niet voor de katten (en andere dieren). "Oh nee, mijn dier vindt het ZO leuk om te showen!" Tuurlijk joh, ga zelf de hele dag in een hectisch hokje zitten en eruit te worden gehaald om bevoeld en bekeken te worden door wildvreemde mensen.
Met mijn Maine Coon Pippin zou ik hoog kunnen scoren, een kennis snapt niet dat ik niet met hem show. "Want daar is hij voor gemaakt!" Nooit, nee, never, not, nada.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door BillyJean »

Bij Bowie is vanwege de kleur een Pers ingekruisd met als resultaat veel vieze oogjes, veel genies en nog erger: door 't platte bekkie moeilijk eten op kunnen pakken. Voor mij hoeft dit dus niet, voor de poes alleen maar nadelen
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door Adriana »

PassievoorPerzen schreef: Ik las eerder de kritiek op raskattenfokkers,maar als je in het asiel gaat kijken zie je zelden een raskat. Mensen die 500 euro betalen voor een kat dumpen hem over het algemeen niet zomaar in het asiel.
nee, die proberen er via bv Marktplaats nog wat geld voor te krijgen en als ze hun contract goed gelezen hebben, dan weten ze dat ze voordat ze afstand doen eerst hun fokker daarover moeten benaderen.
fokkers hebben speciale herplaats-sites daarvoor en de bemiddeling is vrij streng.

je conclusie kan ik niet helemaal volgen.. veel mensen die zich een raskat hebben aangeschaft, hoeven niet op een paar centen te kijken en als die dieren uit de smaak gevallen zijn, of lastig of gaan kwakkelen en te veel zorg vergen of zo, dan gaan ze daar in een aantal gevallen net zo achteloos mee om hoor!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door castratenkoor »

En als iemand voor een herplaats - raskat gaat, dan kiest hij DUS niet voor een asielkat.
Als je goed doordenkt weet je dat al dat gefok met raskatten net zo goed zorgt voor volle asiels.
Een herplaats raskat kost vaak ongeveer net zoveel als een asielkat. (soms zelfs gratis)
Ik kan het weten, heb er al meerdere helpen herplaatsen. Ben op dit moment ook weer aan het bemiddelen.

Als ik had gewild had ik zo 4-5 gratis blauwe rusjes hier rondlopen.
Ik hou het echter strikt bij 8 en als er weer ruimte komt kijk ik wel wat er op mijn weg komt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door Adriana »

dan kiest hij/zij OP DAT MOMENT niet voor een asielkat en dat wil dus niet zeggen dat er nooit voor gekozen wordt/is.
sommige mensen vallen nu eenmaal op een bepaald karakter (en soms/vaak op uiterlijk) van een bepaald ras.
en wat is daar mis mee?
je mag je omgeving kennelijk wel met alles van je smaak en voorkeur inrichten en kennelijk niet kiezen eventueel voor een bepaald ras.
maar zo gaat het in het asiel toch ook? je loopt daar rond en kijkt wat je bevalt en eventueel wat naar je toe komt? er zijn mensen die op lapjes vallen of op gestreepte katers met graag lange witte snorren en ik ken mensen met vrijwel alleen zwarte of rooie katten.
en er is in het asiel een heel veel grotere keuze dan bij een fokker hoor!

soms heeft de discussie over ras <--> htk en de discussie over asiel <--> anders (herplaats of oepsnest) iets heel erg krampachtigs, terechtwijzend en 'wijzend vingertje'-achtigs, vind ik.
en voor die mensen die zich dat aantrekken ook wel iets onaangenaams. en dan krijg je een situatie waarin iemand bijna gedwongen wordt om zich te verdedigen. en hoezo eigenlijk en tegenover wie?
soms vind ik het zo 'brigadier-bromsnor-achtig' en slaat het helemaal nergens op een ander direct of indirect de les te lezen..

er is een kattenoverschotprobleem en een auto-overschotprobleem, een gewichtsoverschotprobleem, een vleesconsumptieprobleem, een hondenoverschotprobleem en zeker weten ook een mensenoverschotprobleem.
over dat laatste mogen we het hier al helemaal niet hebben.. en daar zit toch echt het grootste probleem, hihi
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door kansarmedieren »

PassievoorPerzen schreef:Wij hebben dus 3 "dure"raskatten(Perzen)en ja die kosten wel wat.Wij hebben de fokkers zorgvuldig uitgekozen en gevraagd naar alle testen die de ouderdieren hadden ondergaan.De prijzen voor een Perskitten liggen bij een goede fokker tussen de 450-600 euro.Okee een smak geld maar om eerlijk te zijn loop ik niet warm voor een htk kat,hun uiterlijk spreekt me niet aan.Dat wil niet zeggen dat ik ze niet net zo leuk en lief zou kunnen vinden als een Pers,maar niet om zelf te hebben.Ik val op lang haar,platte snuiten,en de bolle ogen,en hun karakters.Ja voor mij is de Pers kwa uiterlijk dè perfecte kat.Ik las eerder de kritiek op raskattenfokkers,maar als je in het asiel gaat kijken zie je zelden een raskat.Mensen die 500 euro betalen voor een kat dumpen hem over het algemeen niet zomaar in het asiel.En dat boerderij katje wat gratis iedere zomer massaal word aangeboden beland vaak als de "leuk"ervan af weer net zo makkelijk in het asiel,want ze waren ineens "allergies"geworden. :cry: Ik vind dus niet dat de schuld bij raskattenfokkers ligt maar bij mensen die hun verantwoording niet nemen mbt castratie/sterilisatie en "oepsnestjes"neerplanten.Terwijl een castratie van een kater maar 36 euro kost. :???:
Hoezo in het asiel zitten geen raskatten bij ons in het dierenasiel zitten dus regelmatig pers katten komen totaal verwaarloosd helemaal in de klit binnen . Moeten allemaal geschoren worden enz wat een ellende met die dieren. Sorry ieder zijn smaak maar ik vind het gedrochten en echt zielig hoe die door het leven moeten. ik vind echt dat ze dit soort dieren fokken moeten verbieden je weet dat je er veel gezondheids problemen infokt en dat alleen voor de mens omdat die het mooi vindt. De ware dierenliefhebber doet hier niet aan mee.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door nellebel »

gelukkig zjin er nog mensen als elly die zo'n katje dan nog kansen geeft op een goed leven met al haar ongemakken. die bowie heeft geluk.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door BillyJean »

En ik heb geluk met Bowie, ze is hier nu 7, 8 maanden en begint zich veilig te voelen. Als we niet beter wisten, dan zouden we zeggen dat ze veel is geslagen, zo bang en angstig als ze is geweest, Ze kan zich echt onzichtbaar maken. Maar nu zoekt ze me iedere avond op en wil tegen me aanliggen. Af en toe aanraken mag, kriebelen tot op een bepaalde hoogte ( nog niet te veel) borstelen vind ze nu goed, dus het gaat de goede kant op met haar. Ik geniet zo van de katten, heerlijk is het
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door Lovecat »

Even mijn uiteenzetting (kan ik hierna verwijzen naar dit topic) over raskatten/asielkatten/herplaatsers

Ik heb niks tegen raskatten, ook niet de mensen die ze 'aanschaffen'.

Herplaatsraskatten zijn in mijn ogen hetzelfde als asielkatten.

Asielkatten genieten mijn voorkeur, dit is puur persoonlijk en ik sta daar helemaal achter. Ik zou heel graag voor een raskat willen zorgen, maar als ik kijk naar het aantal HTK-katten in het asiel, wil ik heel graag voor hen gaan ( en dat is geen 'snauw' naar mensen die wel raskatten houden).

ALS ik een raskat in huis zou nemen, zou ik gaan voor een natuurras, 'gekunstelde' katten ben ik echt op tegen. Als ik kijk naar een Adriana (blauwe russen) een Stella (Maine Coon) of een Dinie ( 1/8e Ragdollkat, toch?) denk ik dat zij een heel bewuste keuze maken, en daar heeft geen kat onder te lijden, eerder te genieten!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door castratenkoor »

Teun is 1/4 Ragdoll en ja die is heel bewust gekozen op uiterlijk. Helemaal gelijk in.
Ik ben ook absoluut niet tegen het fokken van gezonde rassen. Ik vind het alleen zo jammer dat dat zo massaal gebeurt. Voor veel rassen zou dat wat mij betreft gehalveerd mogen worden.
Ik heb me nog nooit actief ingezet voor het herplaatsebn van een HTK kat, wel meerdere malen voor blauwe russen. En ik heb veel schrijnende gevallen gezien met blauwe russen, tot echt zware verwaarlozing aan toe. Als mensen nonchalant met levende dieren omgaan maakt het vrees ik weinig uit of ze er 600 euro voor betaald hebben.

Ik ben wel principieel tegen fokken van gedrochten/mismaakte wezens/invalide katten.
En daaronder versta ik haarloos, hangoren, korte teckelpootjes, stopcontactneuzen, puilogen, gebitsproblemen, het niet binnenboord kunnen houden van tong en/of tanden enz.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie