Vaker ontwormen bij rauw vlees voeren?

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Gebruikersavatar
kittycat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 jun 2009 14:42

Vaker ontwormen bij rauw vlees voeren?

Bericht door kittycat »

Hoi allemaal,

Ik vraag me al een paar weken af of je je kat regelmatiger moet ontwormen als je deze dagelijks wat rauw vlees geeft? :?:

Mijn katten krijgen 2/3 brokjes ('s ochtends en overdag) en 1/3 rauw vlees ('s avonds) en een keer in de week 's avonds koolvis ipv rauw vlees. Hier heb ik voor gekozen omdat ik het eigenlijk vrij slecht vind dat er in zowel blik- als brokvoer maar een heel laag vleespercentage zit (4 tot 6%) terwijl het verteringsstesel van een kat toch echt erop is afgesteld om vlees te verteren. Iams heeft al een hoger vleespercentage (ongeveer 26%) maar alsnog vind ik het eigenlijk vrij onnatuurlijk om je kat niet te voeren wat het eigenlijk nodig heeft: vlees (en daarnaast vind ik Iams ook veel te duur). Yarrah is een biologisch kattenvoermerk met bijna 50% vlees, maar ook dit vind ik veel te duur als je er dagelijks twee katten mee moet voeren (als arme student!).

Dus koop ik sinds een paar maanden bij de supermarkt rauwvlees voor katten ("smuldier compleet") wat alle vitaminen en mineralen bevat zodat er geen tekort van iets wordt opgelopen (voordat ik daarover wordt aangevallen :P).

Laatst vroeg ik in de dierenwinkel hoe dat zit met rauw vlees en ontwormen, maar daar werd me eigenlijk een niet erg duidelijk antwoord gegeven. Daar begon het gesprek meer te gaan over vitaminetekorten, waar dus geen sprake van is omdat ik daarnaast brokjes voer (waar alles dan al in zit) en omdat ik een type rauw vlees koop wat als compleet en volwaardig diervoeder geldt.

Dus bij deze echt de vraag: moet je vaker en zo ja, hoe vaak, ontwormen bij het geven van rauw voer?

Groetjes!!
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Vaker ontwormen bij rauw vlees voeren?

Bericht door Siris »

Goh, ik vind het een goede vraag, ik geef mijn katten sinds kort carnibest als extra bij de brokken. Maar hier heb ik niet aan gedacht. Mij benieuwen of iemand ons antwoord kan geven.

Groetjes,
Siris.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Vaker ontwormen bij rauw vlees voeren?

Bericht door Umimeis »

Dat vind ik nou ook een hele goede vraag!
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Vaker ontwormen bij rauw vlees voeren?

Bericht door Camoth »

Ik geef vers vlees en natvoer van Applaws, dat is 75% vlees en 100% glutenvrij (geen graan). Maar dat is ook best prijzig.

Wat betreft de wormen weet ik het eigenlijk ook niet.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Vaker ontwormen bij rauw vlees voeren?

Bericht door Kattenbella »

Volgens mij komen de meeste wormen grotendeels via de vlooien. Lintworm is de worm die de kat het meeste heeft en komt door de vlo.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Vaker ontwormen bij rauw vlees voeren?

Bericht door Nyncke »

Binnen barf,

Pas ontwormen als er wormen zijn, preventief heeft niet zoveel zin. Je zou als je wormen vermoed dit kunnen laten testen. Dan besluiten tot wel of niet ontwormen.

Meer ontwormen is beetje onzin, de maag van een versvoer-etende kat is zo zuur dat er minder kans op wormen is, het is geen prettig klimaat.

Kijk eens op www.barfplaats.nl daar kun je veel lezen en alles vragen.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Vaker ontwormen bij rauw vlees voeren?

Bericht door Boomer »

Heerlijk nog een barfer :grin:

Ik geef mijn katten al jaren barf en ontworm zelden. Zodra ik vermoed dat ze wormen hebben dan doe ik het Maar met 25 jaar katten kan ik het nog steeds op 2 handen tellen. Zo idem met onvlooien.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Vaker ontwormen bij rauw vlees voeren?

Bericht door Nyncke »

Hé hallo!

Ja, sinds oktober afgelopen jaar ermee begonnen en razend enthousiast!

Binkie, voor wie ik ermee ben gestart vanwege blaasgruis, heeft heel erg moeten wennen maar eet nu echt bijna alles. De rest geen probleem, alleen mijn newf doet nu soms moeilijk....

Nou ontvlooien moet ik wel....
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Vaker ontwormen bij rauw vlees voeren?

Bericht door Siris »

Bedankt voor het antwoord(en) Ook al heb ik de item niet geplaatst.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Vaker ontwormen bij rauw vlees voeren?

Bericht door lievelijn »

preventief ontwormen heeft toch zowiezo weinig zin?? tenzij je grote groepen hebt zoals bella.. tenminste dat heb ik wel eens gelezen.. heeft te maken met de duurzaamheid van dat spul zodra t in de kat zit zeg maar.. denk dat barfen hier niks mee te maken heeft. of weinig tot geen invloed

ontwormen doe ik 2x per jaar op aanraden van de da toch.. ontvlooien juist op aanraden van de da niet :grin:
ik <3 Vlinder
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Vaker ontwormen bij rauw vlees voeren?

Bericht door Nyncke »

Als er geen wormen zijn, heeft het geen zin om te ontwormen...het enige wat je doet is onnodig gif in het beestje pompen. Dat wormenspul is er na 2 dagen weer uitgepoept, waarom zou je het anders 2 dagen na elkaar moeten geven?.
Grote groepen, misschien, weet ik niet. Ik ga het meteen eens navragen hoe anderen dat doen.

De maag van versvoer/ barfende katten is zo zuur doordat ze botten moeten verteren daar kunnen maar weinig wormen ed tegen.
Maar als je er meer over wil weten, ga eens naar http://www.barfplaats.nl om er meer over te lezen, reuze intressant.
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Vaker ontwormen bij rauw vlees voeren?

Bericht door lievelijn »

Nyncke schreef: Dat wormenspul is er na 2 dagen weer uitgepoept, waarom zou je het anders 2 dagen na elkaar moeten geven?.
Grote groepen, misschien, weet ik niet. Ik ga het meteen eens navragen hoe anderen dat doen.
2 dagen na elkaar :???: ik bedoel dat ik t 1x per half jaar doe maar goed.. Da zei dat dat preventief behandelen bij groepen vooral is zodat ze elkaar niet kunnen aansteken ;-) en de kans op vlooien is met een grotere groep iets groter...
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Vaker ontwormen bij rauw vlees voeren?

Bericht door Siris »

Tegenwoordig heb je ook vlooien pipetjes gelijk tegen inwendige en uitwendige parasieten.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Vaker ontwormen bij rauw vlees voeren?

Bericht door Nyncke »

lievelijn schreef:2 dagen na elkaar :???: ik bedoel dat ik t 1x per half jaar doe maar goed.. Da zei dat dat preventief behandelen bij groepen vooral is zodat ze elkaar niet kunnen aansteken ;-) en de kans op vlooien is met een grotere groep iets groter...
Wormenspul volgt dezelfde weg als voer, dus is er na 1 dag uitgepoept. Als je na 1 dag of 1 week moet herhalen is dat ter bestrijding van de eitjes. ( Deze vorm ken ik)

Wat achterblijft zijn gifstoffen die ze niet kunnen verwerken en die komen ook in de bloedbaan.

Het is gevaarlijkspul en bij overdosering kunnen je beestjes doodgaan of weken aan de infuus liggen.
Het is niet zo onschuldig als wordt beweerd. Ben er voorzichtig mee!

Maar ik heb het eens bij de kenners neergelegt maar ik denk dat als alle beestjes versvoer eten en dus een hele hoge zure maaginhoud hebben...de meeste wormen daar ook in oplossen...
Maar als ik me vergis dan schrijf ik dat hier op.

Verwar niet een beestje wat brokken en blikvoer krijgt met een versvoer-etende kat, die magen werken anders, moeten anders verteren.
Maar ook toen mijn katten brokjes kregen, ik ontwormde maximaal 1 x per jaar, nooit ergens last van gehad.

Ik denk dat het zg preventieve vooral voor de portemenee van de dierenarts is.

Hoorde van een onderzoek
Dat honden en katten die op vers leven, een jaar langer leven dan brokken katten.
Barfende katten zelfs 2 jaar.
Er wordt daar weinig ontwormd en weinig ge-ent.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Vaker ontwormen bij rauw vlees voeren?

Bericht door Umimeis »

lievelijn schreef: 2 dagen na elkaar :???: ik bedoel dat ik t 1x per half jaar doe maar goed.. Da zei dat dat preventief behandelen bij groepen vooral is zodat ze elkaar niet kunnen aansteken ;-) en de kans op vlooien is met een grotere groep iets groter...
@ lievelijn
Ja precies, en daarom doe ik het ook preventief omat Flea veel in aanraking komt met andere katten, als hij buiten is.
Ik weet van mijn vriendin van een paar huizen vererop at zij haar katten niet zo vaak ontvlooid tot bijna nooit (misschien 1x per jaar ofzo).
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Plaats reactie