Kat blaast naar mij

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: Kat blaast naar mij

Bericht door loonsy »

Tja, dat is lastig inderdaad.
Ik kan je dan niet zo veel meer advies geven. Zit Rieneke nog op de site? Die is kattengedrag kenner.

succes in ieder geval
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Kat blaast naar mij

Bericht door Kattenbella »

Ik denk dat je het goed doet zo. Je ziet haar gedrag. Zij waarschuwt jou en jij haar. Je doet niets met de plantenspuit, maar je laat weten dat je dit niet accepteert.
Bij sommige katten is dit nodig. Het komt niet heel veel voor, maar het kan wel.
Heeft je dierenarts uitgebreid naar haar handicap gekeken en is daaruit gebleken hoe dit kan komen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kat blaast naar mij

Bericht door Camoth »

Toen ik haar uit het asiel haalde ben ik naar een dierenarts met haar gegaan (niet die van het asiel zelf).

Daar werd ik door de arts, assistenten en mijn zusje (die daar werkt) uitgelachen. Het eerste wat de DA vroeg was: "Wat kom je eigenlijk doen? Is er iets mis met de kat?" Ik begon meteen te twijfelen of ik nou raar was dat ik met een asielkat voor een check naar de DA ging...

Afijn, ik had thuis een lijstje gemaakt met alles wat ik wilde vragen (kale plekken, leeftijd, gewicht, gebit, klompvoetje, achterpootjes etc etc). In het begin keek hij gewoon even snel overal. "Niks bijzonders te zien".
Ik dus dat lijstje afwerken met de vragen die ik had. "Ow, je hebt het even opgeschreven zie ik?" hahaha, iedereen lachen. Vond het ook raar dat er zoveel mensen in die ruimte waren. De DA, mijn zusje en twee assistentes. Die assistentes deden trouwens niks behalve ouwehoeren en op stoelen hangen.

Afijn: hij zei dat het voorpootje waarschijnlijk ooit gebroken was en niet behandelt was, waardoor het zo "klompig" is geworden. Ze heeft er geen pijn aan. Ik kan er gewoon aankomen zonder problemen. De achterpoten wist hij niet, maar ook daar lijkt ze geen last van te hebben. Verder zei hij (zonder te wegen) dat ze te dik was. Dat er een kies was getrokken in het asiel waar nog een stuk in de kaak was achtergebleven, maar dat dit wel vaker gebeurde en niet erg was. En dat de kale plekken door stress kwamen (dit klopte, waren binnen 2 weken weg).

Hij vond het zodanig onzinnig, die check up, dat ik niet eens hoefde te betalen... En dat is dan de beste DA van het Gooi overigens.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Kat blaast naar mij

Bericht door Kattenbella »

Als je er geen goed gevoel over hebt , gewoon een second opinion bij een andere dierenarts vragen. Volgens mij heb jij er zelf ook niet echt een goed gevoel over.
Misschien kan je foto's laten maken, dan weet je helemaal zeker wat haar mankeert.

Verder vind ik dat je het goed doet. Consequent blijven en laten merken dat je haar gedrag niet accepteert. De planenspuit hoef je waarschijnlijk niet eens daadwerkelijk te gebruiken.

Met Lola moet ik ook duidelijk blijven en laten zien dat ik niet bang voor haar ben. Ik moet ook altijd op haar signalen letten.
Jij ziet de signalen ook duidelijk en gaat hierop in.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kat blaast naar mij

Bericht door Camoth »

Nou, ze lijkt er echt geen last van te hebben. Ze zet er zonder problemen haar volle gewicht op, dus pijn heeft ze niet. Ze rent alleen heel erg humoristisch met die stijve achterpootjes. Echt een supermelig gezicht. Ze huppelt zeg maar met die twee achterpoten tegelijk in de lucht als ze rent. Maar ook daar heeft ze geen last van hoor en ik hou het in de gaten dat het niet erger wordt. Mijn vader zegt altijd dat ze o-benen heeft :lol:

Misschien als ik volgend jaar ga voor een inenting dat ik haar pootjes ook meteen laat checken. De vraag is meer: stel dat ze iets vinden. Moet ik er dan wat aan gaan doen? Want ze heeft er geen last van en ze is al een oude dame. Operaties en dat soort dingen als ze geen pijn heeft ga ik echt niet doen.

Maar inderdaad, ik spuit alleen als ze daadwerkelijk blaast tegen me en niet reageert als ik in m'n handen klap en NEE schreeuw. Als ze die waarschuwingen geeft dan waarschuw ik terug door de spuit voor haar neus neer te zetten of op de grond te spuiten twee meter van haar vandaan (echt een eind hoor, niet vlak naast haar natuurlijk). Het lijkt te werken. Ze heeft nu al een paar dagen niet geblazen en braaf bij de computer gelegen.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Kat blaast naar mij

Bericht door Kattenbella »

Gewoon doorgaan zo, je doet haar niets aan en ze reageert er goed op.
Zoals je haar beschrijft lijkt het alsof ze ergens vanaf is gevallen of is aangereden. Gelukkig heeft haar stekkie bij jou ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kat blaast naar mij

Bericht door Camoth »

Ja dat denk ik ook inderdaad. En ze lijkt het hier prima naar haar zin te hebben. Het asiel zei dat ze een buitenkat was, maar ze zeurt nooit dat ze naar buiten wil. Ik laat haar elke dag op het balkon en dan gaat ze zitten en kijken naar alle studenten die langslopen. Als ze wil kan ze zo via het balkon van de buren weggaan, maar dat doet ze niet. Ik hoop dat het zo blijft als Bindi er is. Ik hoop niet dat ze weer haaruitval krijgt van stress... maarja, we zullen het moeten afwachten.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Kat blaast naar mij

Bericht door Kattenbella »

Anders je balkon afzetten. Ik denk dat het wel meevalt met de haaruitval. Ze heeft een plek waar ze het naar haar zin heeft.
Misschien anders een felywaystekker gebruiken.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kat blaast naar mij

Bericht door Camoth »

ik heb inderdaad en feliwaystekker gekocht, en morgen wordt het balkon helemaal beveiligt ;)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Kat blaast naar mij

Bericht door Kattenbella »

Komt het wel goed ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie