2 kittens en niet hetzelfde nest, gaat dat?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
sandalle
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jun 2009 21:46

2 kittens en niet hetzelfde nest, gaat dat?

Bericht door sandalle »

Hey

Ik heb een paar dagen geleden een kitten geadopteerd van een pleegouder. Het is een katinneke en eind deze maand mag ze bij ons komen. We zijn op zich eigenlijk wel veel thuis (mijn man werkt veel ochtend, ik avond) dus we kunnen haar veel aandacht geven.... dachten we, ik begin nu zo te beseffen dat we buiten ons werk eigenlijk nog wel een vrij sociaal leven hebben. Drie keer in week sporten, keer weggaan naar vrienden, naar familie,.... en dan zijn we natuurlijk samen weg. Natuurlijk zou ik wanneer 'Joy' (zo gaat ze heten) er is liever gewoon heel de tijd thuis zitten en mijn sociaal leven opgeven :p maar dat gaat niet volledig he ;-)
We zijn dus aan het denken om een tweede kitten te nemen. Probleem is nu... broertjes en zussen van haar zijn allemaal besproken. Kan ik dan zomaar een kitten van een ander nestje nemen? Moeten die dan even oud zijn en op de zelfde dag naar ons toe komen?
En een totaal andere vraag (aangezien we op appartement wonen, en ge kent de vaak algemene regel: geen huisdieren --> terwijl iedereen er wel 1 heeft) gaan ze veel miauwen als ze bij elkaar zitten? Mijn man heeft namelijk schrik dat het de eerste avond(en) een concert van jewelste gaat zijn :grin:

Laten jullie iets weten wat je denkt? Jullie zouden me echt helpen!
greetz!
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: 2 kittens en niet hetzelfde nest, gaat dat?

Bericht door Umimeis »

Het maakt niet echt uit of je 2 kittens uit hetzelfde nestje neemt of elk uit een ander nestje. Het kan beide goed zijn maar ook beide minder goed. Het ligt aan de karakter vd katjes.
Het voordeel is wel dat ze elkaar kennen als ze uit hetzelfde nestje komen, maar dat kan thuis heel anders uitpakken
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
aiko
Lynx
Lynx
Berichten: 104
Lid geworden op: 27 jan 2009 17:57

Re: 2 kittens en niet hetzelfde nest, gaat dat?

Bericht door aiko »

Ik denk op zich dat het kan dat ze goed overeen komen, maar het kan ook niet.
Niemand kan dat vooraf al zeggen.
Op de vraag of ze gaan miauwen, is ook niet echt een duidelijk antwoord, sommige katten doen het andere niet.
Mijn oudste kat heeft dat niet gedaan, omdat hij bij mijn nu overleden poesje zat, die het hier al gewoon was.
Door ziekte moest hij in isolatie, dan heeft hij het wel gedaan het miauwen.
Sinds mei is er een andere bij gekomen, die heeft gepiept :lol: maar niet gemiauwt.
De eerste dag, was het rustig, hij was zeer moe. De tweede dag was hij het gewoon en wou hij niet slapen, dus maar lekker piepen tot hij sliep.
Je kan geluk hebben, je kan pech hebben.
Als het 2 jonge kittens zijn, die dezelfde dag aankomen, kan je mss geluk hebben, omdat ze samen aankomen, is het voor beide vreemd, en gaan ze steun bij elkaar zoeken.
Is er 1 kat bij die er langer gaat zitten, dan is de kans groot dat hij/zij gaat blazen of grommen
<<< Een kat komt als je ze roept, tenzij ze wat beters te doen heeft.>>>
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: 2 kittens en niet hetzelfde nest, gaat dat?

Bericht door rieneke »

nestgenootjes in huis halen is altijd het beste, maar goed die optie heb je nu niet meer.
los daarvan zou ik me niet heel veel zorgen maken, kittens zijn nieuwsgierig en speels, en zullen zich zeker met elkaar vermaken.
het is niet noodzakelijk dat ze even oud zijn, en ook niet dat ze op dezelfde dag komen.
mijn twee kittens schelen 4 mnd, en hebben de dikste pret samen.
voor nu zullen ze niet heel veel herrie maken, kittens mieuwen meer dan dat ze hard mauwen.
sandalle
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jun 2009 21:46

Re: 2 kittens en niet hetzelfde nest, gaat dat?

Bericht door sandalle »

Wow, jullie zijn super! Zo snel antwoord had ik nog niet verwacht!

Oké, ik ga dus op zoek naar een andere kitten en dit hoeft niet per se even oud te zijn. Aangezien ik ook al gelezen heb op het forum dat het niet uit maakt of het katertje of kattin is (zolang ze maar op tijd gesteriliseerd/gecastreerd worden) heb ik veel keuze (heb gelijk gemerkt dat er weer veeeeel nestjes zijn).
Hoe stel je die twee nu het best aan elkaar voor. Ik heb gelezen (wanneer je eentje neemt) eerst in 1 kamer laten wennen. Maar als je er twee neemt geldt dat dan ook?

En dan weer een vraag die er een beetje buiten valt, hoeveel keer ververs je de kattebak. Ik weet dat je natte plekken enzo er kan uitscheppen, maar wanneer moet je het dan volledig verversen?

Hihi, ik lijk echt wel een leek he. Heb vroeger altijd een kat gehad als kind, maar ja, ge kent da, dan houdt ge u ni echt bezig met de kattebak he.

greetz en nog super bedankt!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: 2 kittens en niet hetzelfde nest, gaat dat?

Bericht door Cari »

Hai Sandalle, leuk dat je je kitten een maatje gaat geven (alleen is ook maar alleen... ;-) )
Je kan kittens zonder meer direkt bij elkaar zetten. Ze zijn nieuwsgierig en speels en zullen hartstikke blij zijn met elkaar. Misschien blazen ze in het begin even, maar dat duurt bij kittens maar heel kort (is alleen maar angst). Dus niet apart zetten :enaughty:

Wat betreft de kattenbak: als er klontvormend grit in zit, gewoon de balletjes eruit scheppen. Doe er wel een dikke laag in, anders lekt de urine naar de bodem en wordt het wel vies. Verder hoef je alleen echt schoon te maken als je denkt dat het vies is. Zolang ze geen diarree hebben, waarbij het aan de wanden gesmeerd/gespoten wordt, is dat dus heel zelden.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
sandalle
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jun 2009 21:46

Re: 2 kittens en niet hetzelfde nest, gaat dat?

Bericht door sandalle »

Hey , al heel erg bedankt.
Heb gisteren de eerste al weest gaan halen (we hadden eentje gevonden die oud genoeg was om mee te gaan)
Het is een katertje en hebben hem Storm genoemd.
Echt een grote schat is het, in het begin heel veel 'miauw' (of andere benaming), ik denk dat ik daar iets teveel aandacht aan heb gegeven, want als hem nu miauwt heeft hij gelijk al door dat hij aandacht krijgt (zo snel mogelijk terug afleren dus)
Hij komt al spontaan zelf kopjes geven, en ronken dat em kan! amai nog niet, zelfs als em aan het spelen is met een speelgoedje als ik in de buurt ben. Hij gaat zelf op zijn rug liggen om op zijn buik geaaid te worden
Hij heeft de eerste nacht doorgekomen zonder te mauwen, had zelfs even schrik dat er iets niet in orde was. Wanneer hij alleen moet blijven dan kruipt hij achter de zetel, het is precies alsof hij niet doorheeft dat hij ook zonder mij kan spelen.

Alleszins, het loopt heel goed, de band tussen ons is er. Hij gebruikt bij mij zelden zijn tandjes of nageltjes als hij ineens met mijn vingers wil spelen. Is heel lief. Alleen heb ik nog beetje een 'gezonde' bezorgdheid over zijn stoelgang, nogal slapjes. Hopelijk gaat dat zo snel mogelijk over. We geven hem nu water, kittenbrokjes en natte voeding voor kittens. Ook hebben we nog wat kattemelk verdund met water staan, dat is nog eens lekker voor hem. Dus hopelijk went hij snel aan de voeding zodat zijn stoelgang wat steviger wordt. En zijn scheetjes ietskes minder omverblazend dan nu, amai zenne, tis echt een ventje :p

Weet je, heb een half uur gedaan over dit berichtje, hem kwam ineens op mijn schoot liggen en viel half in slaap, enja, dan wilt ge vooral ni meer bewegen he!! nu ligt hij voor mij tegen de computer te slapen, de schat.
Ik zet zo snel mogelijk een fotootje van hem hier!

Nog 1 vraagje, nu zit hij nog bij ons in de living, wanneer mag hij ongeveer de rest gaan verkennen? + klinkt het voor jullie goed zoals ik nu voeding geef?

groetjes!
Sandra
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: 2 kittens en niet hetzelfde nest, gaat dat?

Bericht door Cari »

Gefeliciteerd met je kleintje! Dus over een week of 2 komt zijn vriendinnetje erbij? Leuk!

Dat Storm een beetje diarree heeft, komt waarschijnlijk gewoon door de verandering (stress) en zal wel gauw overgaan. Hou 't wel in de gaten! Wat je aan voedsel geeft, is oke.

Wees wel voorzichtig met het spelen met je handen. Het kan bij een kitten heel leuk zijn, maar je loopt het risico dat het straks, als hij groter wordt, veel minder leuk wordt. Het is niet fijn om, als je gedachtenloos met je vingers beweegt, daar ineens een volwassen kat bovenop springt alsof het op zijn prooi is. Ze moeten je handen niet als speelgoed gaan zien, waar ze lekker in kunnen gaan hangen en bijten.

Waarom hou je Storm niet gewoon in de living tot het poesje er ook is? Dan heb je ook geen problemen als het poesje straks komt. Storm is dan nog niet anders gewend en je kan de boel goed in de gaten houden. Dan kunnen ze samen nog een tijdje in de living doorbrengen en daarna geef je ze samen het hele huis. Doe dat pas als ze leuk met elkaar omgaan. Je wilt niet weten hoe moeilijk het is om in een heel huis een kitten te vinden dat niet gevonden wil worden :???: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
sandalle
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jun 2009 21:46

Re: 2 kittens en niet hetzelfde nest, gaat dat?

Bericht door sandalle »

Bedankt

Ik zal storm nog wat langer in de living houden. Zijn vriendinneke Joy komt inderdaad binnen twee weken, alé, hopelijk worden het toch dikke maatjes he ;)

Nog een paar 'zorg' vraagjes.
Als ik zijn oortjes kijk zie ik wel een beetje zwart/bruine smeer/stipjes. Moet ik dan meteen denken aan oormijt? Of is het oorsmeer (weet niet of een kat dat heeft) Hij is nog maar maandag naar de dierenarts geweest en vaccinatie gekregen, dus ik denk dat hij dat wel gezien zou hebben oormijt?
Ik maak mij nog altijd een beetje zorgen over zijn stoelgang. Hij gaat wel naar het 'groot' toilet, daarjuist een serieuze grote gelegd, redelijk stevig, klein beetje waterachtig. Maar wat mij nu opvalt is dat ik hem nog geen 1 keer heb zien plassen. Hij zet zich klaar in de kattenbak met achterpoten open en dan lijkt het echt of hij aan het proberen is, staart trilt en hij begint soms gelijk klaaglijk te miauwen, maar heb hem nog nooit zien plassen. hij vertrekt dan gewoon van de kattebak zonder iets te doen en begint verder te spelen. Ligt het misschien aan de kattevulling dat ik niet kan zien wanneer er geplast is? Dat het direct naar beneden gaat ofzo? Ik gebruik Catsan hygiëne plus. Absorbeert voordat geurtjes ontstaan, altijd schoon en hygiënisch. Het is gemaakt van unieke mineraalkorrels.

Het feit dat hij echt veel speelt stelt mij wel gerust. Maar als jullie zeggen dat ik beter da bel doe ik dat onmiddellijk!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: 2 kittens en niet hetzelfde nest, gaat dat?

Bericht door Cari »

Wat de vieze oortjes betreft: niet elke dierenarts let overal op :???: . Het kan oorsmeer zijn, maar ook oormijt. Krabt hij, schudt hij met zijn kopje - dan is het zeker oormijt.

Als je kat geplast heeft, moet dat terug te vinden zijn in een klein klontje, verkleuring of geur.Hij plast natuurlijk nog niet veel, maar het moet wel sporen nalaten. Het feit dat hij klaaglijk erbij mauwt, verontrust me. Ik zou toch even contact opnemen met je da en het hem voorleggen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
sandalle
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jun 2009 21:46

Re: 2 kittens en niet hetzelfde nest, gaat dat?

Bericht door sandalle »

Niet lang nadat ik het vorige poste..... jawel...... verkleuring in de kattebak!!!!
Deze keer was hij ook niet klaagelijk aan het miauwen, misschien lukte het voordien niet, maar deze keer wel. Het klaaglijk miauwen zal ik een beetje in het oog houden, maar nu ben ik toch een stuk geruster. De eventuele oormijt ga ik toch wel eens laten nakijken!!!

Mercie Cari om altijd zo snel te reageren, dat helpt me echt. Soms weet je echt niet waar je anders met je vragen naartoe kan.
Ook de anderen al heel erg bedankt. Jullie zijn schatten!
sandalle
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jun 2009 21:46

Re: 2 kittens en niet hetzelfde nest, gaat dat?

Bericht door sandalle »

Hallo! Het is zo ver! Alé, morgen toch
Dan komt ons tweede katje erbij!
Vraagje aan jullie.... Hoe introduceer ik haar het best bij onze kitten die we nu al twee weken hebben?

Optie 1: we steken Storm (onze huidige kitten) even in een aparte kamer, zo kan Joy haar weg zoeken in de kamer, weet ze de kattenbak staan en heeft ze eventueel al een schuilplaatsje

Optie 2: we laten Storm en Joy in de zelfde kamer. Joy mag uit de vervoerkooi wanneer ze daar klaar voor is.

Optie 3: ?

Laten jullie iets weten?
Greetz
Sandra
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: 2 kittens en niet hetzelfde nest, gaat dat?

Bericht door Nyncke »

Ik heb ook wel 2 kittens uit verschillende nesten gehad, heeft nooit problemen gegeven.


gewoon bij elkaar zetten. ( tot 3 mnd verschil)
Ik zou voor een plekje zorgen waar de kleinste zich terug kan trekken en de andere niet kan komen...Doortje paste bv precies onder een katten mandje...lekker uitdagen zonder te hard spel.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: 2 kittens en niet hetzelfde nest, gaat dat?

Bericht door Cari »

Ik zou de nieuwkomer nog even in de reismand laten, zodat Storm en zij door het gaas kunnen kennismaken. Als ze niet bang is voor Storm, gewoon loslaten. Anders Storm even een half uurtje de kamer uit. Zet je nieuwe huisgenootje wel meteen in de kattenbak, dan weet ze die in ieder geval te vinden.
Hartstikke leuk, spannend hoor!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
sandalle
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jun 2009 21:46

Re: 2 kittens en niet hetzelfde nest, gaat dat?

Bericht door sandalle »

Amai, kzen er al moe van :)
Vandaag Joy gaan halen..... Storm doet zijn naam eer aan, echt aanvallen dat hij doet. Hij doet dat nu een 1een half al, zijn tong hangt uit zijn mond en hij is doodop. In het begin liet Joy haar gewoon vallen en liet hem bijten en doen... het laatste halfuur gaat ze in tegen aanval en wordt er serieus geblazen en 'gekrijst'. Ik denk dat het toch even te veel werd en heb storm nu mee naar een andere kamer genomen. Die is pompaf, met z'n benen languit achter hem gaan liggen voor het raam op de grond (niet te warm daar).
Ze hebben wel tussendoor alle twee kunnen eten, wanneer Joy aan het eten was heeft hij haar 'bijna' niet aangevallen, zij liet hem dan ook in de buurt komen. Omgekeerd, wanneer Storm aan het eten was en ze kwam te dicht blies hij.
Storm is echt geweldadig, hij neemt haar kopje soms volledig in zijn mond en ik heb wel beetje schrik dat hij haar het heel moeilijk maakt.
Ik hoop dat ik mij geen zorgen moet maken?
Tis trouwens een schatje Joy, ze laat haar heel goed aaien en wil alles zien (wat niet echt goed gaat, ze moet haar maar verzetten en Storm mept, bijt haar weer tegen de grond.

Is het normaal denken jullie?
greetz!
Sandra
Plaats reactie