Vertrouwen winnen versus opvoeden

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Jeff
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mei 2009 13:47

Re: Vertrouwen winnen versus opvoeden

Bericht door Jeff »

Hey Loek,

Kittens die geen kattekwaad uithalen en moedwillig kijken hoever ze kunnen gaan bestaan volgens mij niet :roll:

Wat voor mij altijd heeft geholpen is lekker wild met ze spelen om ze zo doende ook klaar te maken voor eventuele interactie met kinderen. Ook zorgt het ervoor dat ze minder hun nagels gaan gebruiken aangezien ze dit als spelen anders dan verdedigen gaan beschouwen.

Ik zeg "wild" maar dat is zeg maar ruw. Lekker in de rondte zwiepen en gewoon wat directer contact zoeken. Kittens reageren er altijd wel goed op. Ook kan je ze leren om zich in te houden door bij (gemiddeld) pijn duidelijk AU! of Zachtjes! te roepen.

Plantenspuit is duidelijk de beste manier om een kitten te leren dat neit te doen, associeer het met een luid geluid, maar laat ze minimaal zien waar dat water toch vanaf komt. Anders krijgt ze het door en dan werkt het niet meer. Ze moeten de daad met onverwachts water gaan combineren. niet de plantenspuit :P. Als de kitten dichtbij is kan je ook denken aan een tick op de kont of snuit. Maar dan wel met je wijsvinger en niet de volle hand (Arm beest :-P )
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Vertrouwen winnen versus opvoeden

Bericht door loek »

Hoi Cari

Ik denk dat als ze er niet aan gewend zijn, ze het ook niet missen. Is dat echt een rare gedachte?

Hoi Jeff,

Nee ze kijken me ook niet moedwillig aan om te kijken hoe ver ze kunnen gaan. Muis kan gewoon om een rare manier kijken. En ik had hem even in de groep gegooid of iemand die blik met miauw herkend. Het is altijd moeilijk uit te leggen maar ze kijkt dan echt niet zo op haar gemak, en ze kijkt me recht en strak aan in de ogen. Maar ik geloof dat mijn aanpak negeren of met samengeknepen ogen kijken wel een goede is daar kalmeerd ze wel van, gaat gewoon lekker liggen etc.

Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met laten zien waar het water vandaag komt want dan associeren ze het niet met plantespuit...juist wel toch dan? Of was dat een typefoutje?

Ik heb er 1 gekocht maar nog niet gebruikt. Ik vind het toch op 1 of andere manier zielig ;-) (ga ik weer ;-)) Of ik ben er net niet op tijd bij, zie ik ze aan de andere kant van de kamer in het gordijn klimmem. Op het moment dat ik erbij ben, zijn ze meestal al weg. En probleempje is ook nog dat 1 ding wat ze niet mogen bijv. is spelen met snoeren (elektrische)...maar ja als daar water bij komt lijkt me ook niet zo'n goed plan. Voor de tafel ben ik van plan om er dubbelzijdig plakband op te doen. En het bedelen voor mijn eten, en een poging doen om het te pakken vind ik niet zo geschikt voor de plantespuit. Ik heb ze steeds genegeerd en als ze erbij komen opgepakt en neergezet (zonder woorden zonder ze aan te kijken) Volgens mij werpt dat nu zijn vruchten af, vandaag was het al een stuk minder. Na 2, 3 keer weggezet te zijn gingen ze maar wat anders doen.

Nou ja goed...alle tips blijven welkom hoor. Vind het fijn dat mensen met me meedenken!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Vertrouwen winnen versus opvoeden

Bericht door Cari »

Ik denk dat als ze er niet aan gewend zijn, ze het ook niet missen. Is dat echt een rare gedachte?
Op zich klopt je gedachte, maar is het niet de bedoeling je katten een zo rijk, leuk en aangenaam mogelijk leven te geven?
Je kan het leven voor hun heel kaal en saai houden, maar je kan het ook vullen met leuke en aangename verrassingen ;-)
Hoe meer pleziermomenten, hoe mooier het leven :grin: !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Vertrouwen winnen versus opvoeden

Bericht door loek »

Hoi Cari,
Ik snap je gedachte. En opzich ben ik het er wel mee eens. Natuurlijk wil ik ze een heerlijk leven geven! Maar ik denk er net wat anders over dan jij vermoed ik.
Ik geloof niet dat ze 'alles' hoeven te krijgen om een rijk, leuk en aangenaam leven te krijgen.
Geen natvoer krijgen betekend niet meteen dat hun leven kaal en saai is/ gaat worden.

Maar goed, zo doet iedereen het weer op een eigen manier, toch!?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Vertrouwen winnen versus opvoeden

Bericht door Cari »

Vele kleine beetjes maken een grote berg ;-)

Ik snap wel wat je bedoelt hoor, maar ik vind 't na 1 keertje kotsen wel heel snel om ze dat, wat ze blijkbaar vreselijk lekker vinden, onmiddelijk te onthouden. En als je over een paar jaar met een blaasgruiskater zit, omdat ie toch te weinig bleek te drinken, heb je misschien spijt.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Vertrouwen winnen versus opvoeden

Bericht door loek »

Het is ook niet om dat keertje kotsen hoor. Het is meer en algemene gedachte. Ik heb twee blikjes gekregen van iemand, en daarom heb het eens uitgeprobeerd. Dat andere blikje staat er ook nog dus die krijgen ze sowieso nog een keer ;-). Maar ik wil er vooral geen standaard ding van maken, iedere dag bijv. Maar misschien stap ik ook nog wel van die gedachte af. Op dit moment denk ik dat ik het even zo probeer.
Hoeveel moeten katten eigenlijk drinken? Weet jij dat? Ik doe nu ieder dag een vol bakje nieuw water erin (2 bakjes). Dat is meestal niet op, soms 1 van de bakjes. Maar er is zeker best wel veel uit. Ik zie ze ook regematig even wat drinken. (als ik het het vergelijk met de kat die we bij mijn ouders hadden, die dronk nooit uit het bakje, kreeg dan ook wel natvoer, en dronk zo nu en dan uit de vijver) Maar ik vermoed dat ze dus wel voldoende (tot misschien veel?) drinken. Over twee weken ongeveer moet ik weer effe naar de dierenarts voor de volgende inenting. Ik zal het daar meteen effe navragen. Kan de dierenarts dan ook zien of ze voldoende hebben gedronken? Of is dat een domme vraag?
Als ze het nodig hebben dan krijgen ze het, dat staat voorop natuurlijk!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Vertrouwen winnen versus opvoeden

Bericht door Cari »

Op dit moment drinken jouw kittens denk ik wel genoeg. Het punt is dat katten van nature weinig drinken - het vocht dat ze nodig hebben, krijgen ze voornamelijk via prooien binnen en die bevatten flink vocht (een mens -geen prooi, maar om een idee te hebben - bestaat voor 80% uit water!) In een brokje zit slechts 8 tot 10% vocht. Buitenkatten drinken over 't algemeen meer, omdat water uit een vijver, plas of wat dan ook, nou eenmaal lekkerder is dan een bakje kraanwater :???:
Een dierenarts kan niet zien of een kat genoeg drinkt. Die ziet 't pas als ie uitdrogingsverschijnselen krijgt en dan kan jij het zelf ook zien. Zover zal 't zeker niet komen, maar inwendig kan er veel eerder schade aangericht worden. Drinken helpt om afvalstoffen kwijt te raken. (Vooral bij katers loop je door een smalle urinebuis meer kans op blaasgruis.)
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Vertrouwen winnen versus opvoeden

Bericht door loek »

Hoi Cari

Bedankt voor je reactie. Ik zal het zeker in mijn achterhoofd houden. En nog navraag doen bij de dierenarts.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
mjamssen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2009 00:45

Re: Vertrouwen winnen versus opvoeden

Bericht door mjamssen »

De hor alleen slopen ze ongewild snel genoeg.
1 vliegje erop, de kat erachteraan, weg hor.
En het ziet er helemaal niet vreemd uit, het valt bijna niemand op.

mlouise
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Vertrouwen winnen versus opvoeden

Bericht door beestenbende »

Een hor is ook weer niet zo snel stuk hoor! Wij hebben 7 katten en al maanden een hordeur en dat gaat goed, soms blijven ze er met de nagels inhaken vanwege een vlieg, maar ook dat gaat goed, dus niet te snel zorgen maken hoor!
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Plaats reactie