Vertrouwen winnen versus opvoeden

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Vertrouwen winnen versus opvoeden

Bericht door Cari »

Zolang ze met je hand willen spelen zonder hun nagels erin te slaan, kan je volstaan met simpel je hand onbereikbaar te maken en het verder te negeren. Je moet ze dus op een vriendelijke manier bijbrengen dan handen geen speelgoed zijn. Geef ze wel een alternatief in de vorm van een knuffeltje of zo, dus waar ze in kunnen bijten en tegenaan kunnen trappen.
Als ze echt hun nagels in je handen zetten, kan je het beste flink hard "au" zeggen en dan weglopen. Kittens onderling negeren een pijnlijk moment ook niet, dan wordt er gewoon gekrijst en dat is voor de ander een teken dat het NIET leuk meer is. Dimmen dus ;-) !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Vertrouwen winnen versus opvoeden

Bericht door loek »

Hebben ze ook dat alternatief (knuffeltje) nodig als ze elkaar al hebben om 'tegen aan te trappen'.

Zo ik heb net even een nieuwe kant van ze gezien. Tot nu toe gaf ik ze alleen maar droge brokjes. (en water, wat ze veel drinken). Net voor het eerst een klein beetje blik voer. Sjonge jonge. Ik deed dat erin met de bakjes gewoon nog op de grond (doe ik ook met de droge brokjes en dat gaat goed)...uhm geen goed plan geloof ik. Want het zat nog maar in 1 bakje en dus al bijna ruzie tussen die twee. Ik snel in het andere bakje ook wat, en die andere daarbij gezet. En toen wilde ik er dus wat bij doen nog in allebei de bakjes. Maar ja koppie in de weg, dus die een heeel klein beetje aan de kant gehouden...kwam er toch een grommend geluid uit Muis. Wel begrijpelijk opzich. Maar moet toegeven dat ik wel een beetje dacht: ja hallo, graag of niet! haha.

Nu heeft er 1 de bak helemaal in een hoek geschoven zodat de ander (die het al op heeft) er heel moeilijk bij kan haha. Slimmerikken zijn het.

Ik hoop nou niet dat ze voortaan hun neus ophalen voor die droge brokjes en gaan bedelen voor dat blikvoer ;-)
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Vertrouwen winnen versus opvoeden

Bericht door Cari »

Geweldig...alsof het hun prooi is die verdedigd moet worden :grin: . Eén ding weet je in ieder geval zeker: ze vinden het heeerlijk!
Wat ik zelf altijd bij mijn katten doe is eerst iedereen een beetje blikvoer en daarna brokjes. Daar wennen ze dan aan en is er verder ook geen gezeur. Tweemaal daags een beetje blik en verder brokjes. Blikvoer is ook gezond voor ze, omdat ze dan makkelijker voldoende vocht binnenkrijgen.

En wat betreft de knuffel: daar kunnen ze met alle kracht en venijn die ze in zich hebben, zich op uitleven. Broertjes en zusjes zijn daar maar tot op zekere hoogte geschikt voor ;-)
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: Vertrouwen winnen versus opvoeden

Bericht door Katrin »

Kittens kunnen heel hysterisch doen als het om eten gaat.
Ik zet altijd de bakjes op het aanrecht om ze te vullen en deel ze daarna uit.
Ik denk als je ze maar heel af en toe natvoer geeft, de kans hopelijk klein is dat ze geen brokjes meer willen.
Maar mijn ervaring is dat katten erg kieskeurig kunnen zijn.
mjamssen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2009 00:45

Re: Vertrouwen winnen versus opvoeden

Bericht door mjamssen »

Wij hebben als oplossen voor de open ramen een aantal horramen gemaakt met horgaas en konijnengaas.
Zo kunnen er geen beestjes binnen vliegen en als de katten er eens per ongeluk tegenaan klimmen gebeurt er ook niets.
Het horgaas zit aan de buitenkant voor de vliegjes en het konijnengaas aan de binnenkant voor de katten.
Prima oplossing voor jou denk ik.

mlouise
yvontje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 mei 2009 11:40
Locatie: Wognum

Re: Vertrouwen winnen versus opvoeden

Bericht door yvontje »

Ik zou ook zeggen plantenspuit (op hun achterste) als ze iets doen wat niet mag.
Heb ik geen plantenspuit voorhanden, dan doe ik even het "foeivingertje" vlak voor hun neus en zeg hard nee. Werkt ook.
Ook mijn katten willen weleens op mijn handen bijten, terwijl ze aan het spelen zijn. even licht door drukken (niet te hard/niet te ver, maar dat ze het even voelen) werkt hier goed tegen.

Succes!
Gebruikersavatar
Biny
Lynx
Lynx
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 feb 2009 13:14
Locatie: Assen

Re: Vertrouwen winnen versus opvoeden

Bericht door Biny »

Heb er verder niet veel op toe te voegen behalve dat ik wel alles gelezen heb en er wel veel van heb opgestoken, voor onze boefjes hier straks komen!
Ik ben Biny, woon samen met Isaäc
Baardkonijn Nou-Nou, Syrische hamsters Jackie en Bruce, 3 Visjes
En onze kittens LUNA & ZIVA! (9 mnd)
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Vertrouwen winnen versus opvoeden

Bericht door loek »

Dank jullie wel voor alle tips weer!
Ziet dat konijnengaas er niet raar uit zo in je kamer? Zullen ze een hor alleen echt zo snel slopen?

De plantenspuit is er nog niet. Ik ben eigenlijk een beetje ziek dus ben na mijn werk meteen naar huis gegaan en op de bank gaan hangen. Ontdekking hierbij is ook...dat ik ze zelf misschien wel een beetje druk maak ;-) Tuurlijk blijven ze 'druk' ze rennen nu ook door het huis ;-)
Maar ik ging ook heel veel met ze spelen. En nu ik dus daar niet de puf voor had/ heb, merk ik dat ze minder druk zijn! Ontdekking! (of toeval kan ook nog ;-)) Ik ga dus nooit meer met ze spelen haha, Nee hoor, maar misschien wel wat minder vaak. Zodat ze net wat meer rust in hun kont krijgen/ houden.

Dat natvoer van gisteren is er trouwens heel mooi uitgekotst ;-) Lekker op mijn hoogpolig tapijtje ;-)
Ook dat misschien toch nog maar effe niet?

Ik heb weer een nieuwe vraag trouwens. Eentje (Muis) miauwt vrij vaak. Nu deed ze dat al wat meer dat die andere (die hoor ik bijna niet). Maar ik heb het gevoel dat het erger wordt. En dan is het vaak zo dat ze naast me op de bank klimt of op me klimt en me dan recht aankijkt en miauwt.....en ik moet eerlijk zeggen dat voelt om 1 of andere reden niet echt relaxed. Net of ze een soort van boos op me is. Kennen jullie zo'n blik met miauw? Ik probeer het te negeren (langs haar op kijken) of met samengeknepen ogen een beetje knipperen. (haha voel me dan best stom maar heb ik ergens gelezen dat dit geruststellend kan zijn). Heb ook wel het idee dat het een beetje helpt. Maar dit 'gedrag' komt toch steeds weer terug. Iemand een idee?

Verder zijn het nog steeds zo'n heerlijke dotjes trouwens!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Vertrouwen winnen versus opvoeden

Bericht door sandy »

Mja Jessie is ook zo'n mauwerd, ze is mijn praatpoes :grin:
Vaak als ik achter mn pc zit of kijk ik tv, hoor ik ineens een klaaglijk gemauw alsof er iets aan de hand is.
Ga ik kijken, zit ze me aan te kijken van wat mot je :eeh:
Maar ook altijd als ze aandacht wil en/of op schoot, groot gemauw ook als ze bij me ligt :lol:
In de keuken draait ze ook altijd om me heen en als ik haar dan uitgebreid aai is het gemauw ook niet van de lucht.
Denk soms dat ze haar eigen stemgeluid wel leuk vind ofzo, of soort van communiceren :ethink:

Mischien beginnen met hele kleine beetjes natvoer?
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Vertrouwen winnen versus opvoeden

Bericht door Umimeis »

Hihi jah, Flea is ook een mauwerd. Als hij naar buiten wil, dan zit hij voor het luikje te mauwen. Dan moet ik hem openmaken. Ik heb hem dicht ivm Sam.
Maar volgens mij word Sam ook een kletskous, hij piept (hij kan nog niet mauwen) als hij eten krigt of als hij wil spelen.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Vertrouwen winnen versus opvoeden

Bericht door Cari »

Ziet dat konijnengaas er niet raar uit zo in je kamer? Zullen ze een hor alleen echt zo snel slopen?
Er zijn verschillende soorten horrengaas op de markt. Ik denk dat ze de stevigste soort (lijkt een soort plastic) niet zo gauw slopen.
Dat natvoer van gisteren is er trouwens heel mooi uitgekotst ;-) Lekker op mijn hoogpolig tapijtje ;-)
Ook dat misschien toch nog maar effe niet
Ik denk dat dat gebeurd is, omdat ze het zo snel naar binnen hebben geschrokt (omdat het zo lekker was!). Wat Sandy ook zegt, geef kleine beetjes, maar wat vaker.

Ik zou me om het mauwen van Muis maar niet druk maken. Ze is sowieso niet boos op je hoor :lol: . Ze is gewoon heel verbaal ingesteld ;-) . Je ogen dichtknijpen is voor een kat inderdaad geruststellend, maar jouw Muis wil denk ik wat van jou gedaan krijgen, als ze zo mauwend voor je staat. Eten? Spelen? Knuffels? Op een gegeven moment ga je hun verschillende mauwtjes ook uit elkaar houden. Sommige zijn klaaglijk, andere heel gebiedend of vrolijk verwelkomend. Met sommige katten kan je hele gesprekken voeren :grin: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Gita
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 14 jun 2009 20:34
Locatie: Grunn

Re: Vertrouwen winnen versus opvoeden

Bericht door Gita »

Wat ben ik blij dat die van mij volwassen zijn @in de planten hangen en ander kattenkwaad. ;-) Een plantenspuit lijkt me inderdaad geen overbodige luxe. Wat ik ook wel es gedaan heb is blazen als ze mij 'aanvielen'. Ik zie dat aanvallen trouwens niet als superieur gedrag maar meer als speelsheid. Wel speelsheid wat erg pijnlijk uit kan vallen en wat ik wel wil begrenzen. Blazen helpt maar doe het niet al te veel. Zeker bij bangige poezen zou ik er niet voor kiezen.
Als de kat van huis is ga ik mee! Loesje
yvontje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 mei 2009 11:40
Locatie: Wognum

Re: Vertrouwen winnen versus opvoeden

Bericht door yvontje »

Die van ons mauwen ook...
Dan moet ik even wat zeggen... maakt niet uit wat (het is alsof ze me aan het zoeken zijn, terwijl ik gewoon voor ze zit/lig). En dan komen ze vaak bij me liggen.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Vertrouwen winnen versus opvoeden

Bericht door loek »

Hoi hoi

Ja dat natvoer ik ga er nog even over nadenken, opzich was het niet veel (zo'n heel klein blikje en dan allebei de helft..maar misschien wel toch iets te veel voor zo'n kleintje? Zolang zegnoeg drinken hoeft het niet, toch?

Dat miauwen...ja ik weet het niet. We hadden thuis vroeger ook altijd katten en die miauwde duidelijk als ze iets duidelijks wilde. Zoals bijv. Flea, dat snap ik! En Diesel snap ik ook, mauwt ook af en toe, maar dat is duidelijk met een reden. Zoals bijv. net dan wil hij op schoot, zit hij schoot dan is het miauwen afgelopen (uhm blijven zitten is er niet bij trouwens hoor haha). Maar de vraag was dus duidelijk ;-)
Bij muis is de vraag niet duidelijk en daarbij kijkt ze met van die grote ogen.....heel misschien weet ik wat het is...maar dat moet ik even uittesten. Ze hebben namelijk mijn favoriete plekje op de bank ingepikt. En aangezien zij er langer zijn dat ik per dag in dit huis...zitten zij daar vaker dan ik. En nu vermoed ik dat Muis heel misschien vind dat het haar plekje is. Dus op het moment dat ik er weer eens plaatneem...dan ze dan eigenlijk wil zeggen: 'rot eens even op van mijn plek' ;-) Is niet echt de bedoeling he! Ik ga eens even kijken of ze het ook doet als ik op een andere plek zit. (maar misschien vind ze wel dat de hele bank van haar is ;-)) Of zou dat allemaal te vroeg zijn, dat ze dit soort dingen al zo vind?


Ze waren vandaag voor het eerst echt een hele lange dag alleen thuis. (hiervoor was het steeds een paar uur, als ik er niet was dan wel een vriendin om ze wat aandacht te geven) Jammer genoeg was er nu ook voor het eerst wat zichtbaars 'gesloopt'. Mijn dvd speler lag op de grond, en nog iets onbelangrijks wat op de vensterbank stond. Een zakje met dropjes die op een 'verboden tafeltje' lagen en mijn fototoestel, van dezelfde tafel af gegooid. Ja duh, moet ik ook maar beter opruimen he! (of thuis zijn ;-))

Ik heb na mijn werk even snel een boek gehaald van Vicky Halls, best interessant.

Umimeis, wat grappig dat Sam nog niet kan miauwen. Die van mij zijn nu 11 weken en dat kunnen ze dus wel. Maar misschien ben ik vergeten hoe een echt miauw klinkt haha. En snap ik later dat het ook piepen was.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Vertrouwen winnen versus opvoeden

Bericht door Cari »

Ja dat natvoer ik ga er nog even over nadenken, opzich was het niet veel (zo'n heel klein blikje en dan allebei de helft..maar misschien wel toch iets te veel voor zo'n kleintje? Zolang zegnoeg drinken hoeft het niet, toch?
Ze vinden het zaaalig en dan wil jij het ze onthouden???? :shock: :evil: :enaughty:

Ze moeten er gewoon even aan wennen... Een keertje overgeven is helemaal niet erg ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie