Welke leeftijd castreren?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Cerna

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door Cerna »

Ik ben wel erg "laat" met mijn 10 maanden, hè?
Maar het gekke is dat mijn katten ook nooit ziek zijn geweest na castratie, geen gedragsveranderingen, geen trauma's; niets. Dus ik zie absoluut geen medische reden om in zo'n klein kattenlijfje te laten snijden. Narcose, pijnstilling, zo'n baby moet het toch allemaal maar verwerken.
En Britten zijn laat krols, nog een reden om het niet zo vroeg te doen. Van gierende hormonen heb ik ook nog nooit iets gemerkt.

Nee hoor, ik blijf bij 10 maanden!
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door Robijn »

Nou, mijn Gaudi was wel strontberoerd na zijn castratie; toch zeker wel 1,5 dag. Bij Robijntje viel het juist wel mee; maar zij had ook gasnarcose gekregen.
Ik zie niet echt reden om een kitten niet vroeg te laten castreren, MITS de dierenarts ervaren is met vroegcastraties, natuurlijk! Het schijnt dat kittens er heel snel van herstellen, en dat er geen nadelige gevolgen voor de kat zijn, en je bent er zeker van dat je kater geen nageslacht kan verwekken / je poes geen oeps-nestje krijgt of krols wordt.
Hou je ons op de hoogte, Anne?
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Anne87

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door Anne87 »

Dat zal ik doen Robijn. Ik ga vanavond met Flo (onze gecastreerde poes van 2.5) naar de dierenarts voor haar entingen, en wil dan ook alvast bij de dierenarts informeren naar haar mening over vroegcastratie. Onze kitten komt pas over een maand, maar het is goed om er al op tijd mee bezig te zijn, vind ik zelf. Hij woog afgelopen weekend ruim 1100 gram (met 11 weken), dus ik vermoed dat hij tegen die tijd (met 15 weken) al een flinke kater is. Ook zei de fokker dat zijn balletjes al ingedaald zijn, dus wat dat betreft zie ik geen problemen. Maar ik ben natuurlijk geen dierenarts.
Ik zal in ieder geval de strekking van het gesprek van vanavond laten weten. Ik ben zelf ook heel benieuwd. (Ook naar wat ze over Flo zegt, want die is nog niet eerder bij haar geweest, als herplaatser.)
Anne87

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door Anne87 »

Nou, onze dierenarts wilde castreren als de kitten ongeveer vier maanden is. Aangezien hij pas met een week of 15 bij ons komt, is dat nog relatief snel dan. Het is dus geen 'echte' vroegcastratie, maar wel vroeg, wat mij betreft. Ze was er verder totaal niet negatief over en ik had ook het gevoel dat ze er veel vanaf wist. Dus ik ben er erg tevreden over.
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door achtpuntzes »

ik heb vanochtend op het dierenasiel nog eens nagevraagd hoe vroeg vroegcastratie nou eigenlijk is...

dat is dus echt vroeg.

bij ons worden kittens al geholpen met 9 a 10 weken.

onze beheerster is overigens druk aan het lobby-en bij de dierenbescherming, dierenartsen en andere dierenasielen, om vroegcastratie meer aanvaard te krijgen.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Anne87

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door Anne87 »

Ja ik geloof dat het in Amerika al gebeurt vanaf 8 weken. Maar goed, als het geen gezondheidsgevolgen heeft, zie ik er geen nadelen van. Moet je nagaan, geen oeps-nestjes meer, geen gedumpte kittens meer, geen katten meer die ziek worden doordat ze nodeloos lang aan de pil zitten of op een andere manier tumoren krijgen door hun geslachtsorganen. Heerlijk.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door pearlsofpassion »

Het is absoluut niet zeker dat er geen gezondheidsrisico's aan vastzitten. En al die voordelen die je noemt, zijn er ook wanneer je op 6 maanden laat castreren, of wanneer ze vroeger tekenen van rijpheid vertonen.
Er is alleszins geen reden om jonger dan 4 maanden te gaan, tenzij dan om het te laten doen voor ze naar een nieuwe thuis gaan. En dat kan zijn voordelen hebben, maar om eerlijk te zijn zou ik het bij mijn eigen katten liever niet hebben want ik zorg wel dat ze op tijd geholpen zijn.
Maar inderdaad, niet iedereen is even betrouwbaar daarin.

Als dit topic echter gaat over: wanneer kan ik mijn kat het beste laten helpen, dan zeg ik tussen 4 en 7 maanden. 5-6 maanden ideaal, tenzij er eerder tekenen komen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
linted
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 jun 2012 14:31

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door linted »

Ik heb onze poes Pip toevallig net weggebracht naar de dierenarts. Pip is 5,5 maand. Vind ik een mooie leeftijd. Maar toch blijft het spannend. Ben blij als ik haar vanmiddag weer kan ophalen
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door achtpuntzes »

@ pearlsofpassion:

er is wel reden om zo vroeg te laten helpen.

bij ons in het asiel gaan alle katten dus geholpen de deur uit. dus ook de kittens.

een ander asiel in de buurt doet dat dus niet. kittens worden ongeholpen geplaatst, met het verzoek om die later (bij de leeftijd van zes maanden) kosteloos te klaten helpen. in de praktijk moet het asiel achter die mensen aan, hun er aan herinneren dat de kat geholpen moet worden. (veel extra werk) en hoewel het helpen verplicht staat in de papieren, heeft een asiel geen middelen tot hun beschikking om mensen met jonge asielkat te dwingen om hun kat te laten helpen, met als gevolg dat een gedeelte van de geplaatste jonge asielkatten gewoon 'open' blijven, met alle gevolgen van dien.

stel, je neemt als pariculier 2 jonge kittens uit het asiel, en poesje en een katertje. je weet dat ze geholpen moeten worden maar toch wil je een nestje. het negeren van de herinneringsberichten voor het helpen van je katjes volstaat dan, aangezien er toch geen verdere maatregelen genomen kunnen worden vanuit het asiel. een nestje is overigens niet de enige reden waarom mensen onder de castratie proberen uit te komen. zo denken bijvoorbeeld hele bevolkingsgroepen dat een geholpen kater zijn 'mannelijkheid' verliest, en ervaren dat als zielig en onnodig. ik weet zeker dat je zou schrikken van het percentage geplaatste kittens vanuit asielen, die uiteindelijk dus NIET geholpen worden.

vroegcastratie is (hier) redelijk nieuw, onbekend maakt onbemind, en bij de dierenartsenopleiding, en honden en kattenbesluit wordt het niet behandeld.

maar geloof me, over een paar jaar zal vroegcastratie hier een stuk meer aanvaard zijn, en zal het misschien zelfs wel de norm geworden zijn.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door castratenkoor »

Lijkt me alleen maar een heel goede zaak als asiels alleen gecastreerde katjes de deur uit doen. Scheelt een hoop zwervers en afdankertjes. En kattenleed.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door pearlsofpassion »

achtpuntzes schreef:@ pearlsofpassion:

er is wel reden om zo vroeg te laten helpen.

bij ons in het asiel gaan alle katten dus geholpen de deur uit. dus ook de kittens.

een ander asiel in de buurt doet dat dus niet. kittens worden ongeholpen geplaatst, met het verzoek om die later (bij de leeftijd van zes maanden) kosteloos te klaten helpen. in de praktijk moet het asiel achter die mensen aan, hun er aan herinneren dat de kat geholpen moet worden. (veel extra werk) en hoewel het helpen verplicht staat in de papieren, heeft een asiel geen middelen tot hun beschikking om mensen met jonge asielkat te dwingen om hun kat te laten helpen, met als gevolg dat een gedeelte van de geplaatste jonge asielkatten gewoon 'open' blijven, met alle gevolgen van dien.

stel, je neemt als pariculier 2 jonge kittens uit het asiel, en poesje en een katertje. je weet dat ze geholpen moeten worden maar toch wil je een nestje. het negeren van de herinneringsberichten voor het helpen van je katjes volstaat dan, aangezien er toch geen verdere maatregelen genomen kunnen worden vanuit het asiel. een nestje is overigens niet de enige reden waarom mensen onder de castratie proberen uit te komen. zo denken bijvoorbeeld hele bevolkingsgroepen dat een geholpen kater zijn 'mannelijkheid' verliest, en ervaren dat als zielig en onnodig. ik weet zeker dat je zou schrikken van het percentage geplaatste kittens vanuit asielen, die uiteindelijk dus NIET geholpen worden.

vroegcastratie is (hier) redelijk nieuw, onbekend maakt onbemind, en bij de dierenartsenopleiding, en honden en kattenbesluit wordt het niet behandeld.

maar geloof me, over een paar jaar zal vroegcastratie hier een stuk meer aanvaard zijn, en zal het misschien zelfs wel de norm geworden zijn.

Ik heb het over zelf, bij je eigen kat.
Niet als opvang.
Als opvang of asiel snap ik dat wel, vind ik het beter dan niets. Maar ik geloof dat het hier over je eigen kat gaat.
Dat kom ik in mijn laatste bericht net te zeggen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door achtpuntzes »

ja, ik las even te snel; excuses.

als je zelf wacht tot een maand of zes, en ze niet naar buiten laat, is er geen enkel probleem, nee...
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Anneke_87
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 okt 2012 14:18
Locatie: Oost-Vlaanderen - België

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door Anneke_87 »

Mijn DA plakt er geen leeftijd op maar een gewicht, namelijk 2kg. Tigris wordt volgende vrijdag geholpen. Hij is dan net 4 maanden. En hij krijgt er ineens zijn chip ook bij. Voor Thor zal het nog even wachten zijn, maar die mag ineens ook mee voor zijn 2de vaccinatie. Dus 3 vliegen in 1 klap.
Groeten, Anne, Tigris (08/2012) en Thor (09/2012)
Renatevanderveer

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door Renatevanderveer »

Hoe zit dat met de castratie van poezen?
Welke leeftijd is hiervoor geschikt?

Ik lees en hoor overal namelijk andere verhalen en ik vertrouw jullie advies beter, eerlijk gezegd..
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door castratenkoor »

Zes maanden is voor een gezonde poes prima.
Ik zou niet de krolsheid afwachten. Het is een stuk minder ingrijpend voor de poes als je de hormonen voor bent.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie