Bloed bij ontlasting

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: Bloed bij ontlasting

Bericht door Katrin »

Geen tip, wil je alleen maar sterkte wensen.
Kan me voorstellen dat je pissig word omdat er zelfs nog aan de doorverwijzing geld word verdiend terwijl je al zo'n kapitaal hebt uitgegeven daar.
Ik hoop dat je snel terecht kunt bij het UMC.
Gebruikersavatar
ingegizmo
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 jul 2009 13:35

Re: Bloed bij ontlasting

Bericht door ingegizmo »

via google ben ik hier terecht gekomen en ben blij dat het toch wel meer voorkomt bij katten, mijn d.a. deed een beetje alsof het niet normaal is.
Tis bij onze kat 2 jaar geleden begonnen en heb in de loop van de tijd (en een tip van dierenarts assistente) wel ondervonden dat het met het voer te maken hebt.
Wat ik allemaal alwel niet geprobeerd hebt!!!pfff. En met het bloed ging het eigenlijk al een hele tijd goed. Maar mijn kat spuugt ook soms veel. Het is een sluimerend proces eigenlijk, want zo gaat het weken goed en dan is het weer helemaal mis. Ik heb ook het idee, dat hij niet lang hetzelfde voedsel kan hebben, want steeds denk ik "nu gaat het goed en als tie dan een aantal weken dat voedsel weer hebt, gaat het weer mis.Soms ben ik weleens radeloos, want dan denk ik "WAT moet ik nu toch geven" . Een aantal weken gelden spuugde hij weer zo, en dat zou zo erg nog niet zijn, maar hij doet het op de meest vervelende plekken, (hadden een nieuw bed en wie spuugt erop??pff) toen had ik van Roayal Canin brokjes gekocht voor de gevoelige spijsvertering en gaf er verder niets meer naast (wel water natuurlijk) en het ging perfect en hij vond het nog lekker ook , dus ik blij en nu na 4 weken hebt tie weer bloed bij z'n ontlasting. Daar wordt je toch moedeloos van!? Het enige positieve is dat hij niet ziek oogt heeft gewoon een gezonde eetlust. En ja dus maar weer dierenarts???DIe laat me iedere keer ander voedsel proberen, maar dat zijn wel zakken van 2kg steeds en meestal lust hij het niet eens. Dus hou de reacties hier ook maar eens in de gaten .....
gizmo
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Bloed bij ontlasting

Bericht door Admin »

Ervan uitgaande dat je kat goed is nagekeken (dmv een bloedonderzoek, want deze klachten kunnen ook duiden op een slechte werking van de alvleesklier):

Een van onze katten heeft ook een erg gevoelige spijsvertering. Hij kotst regelmatig zijn net gegeten brokjes (hij eet alleen droogvoer) weer uit en af en toe ligt er weer een druppeltje bloed bij de bak. De laatste tijd gaat het beter, omdat we er nu rekening mee houden.

Blijkbaar heeft hij te weinig slijm om alles goed door te laten lopen. Als hij bijv. 's ochtends zijn eten eruit heeft gegooid, dan geef ik hem daarna een dosis CatMalt (Laxacat) tegen haarballen. Vaak komt die haarbal er dan ook uit en kan hij weer prima eten. Als de haarbal er niet uitkomt dan is die waarschijnlijk doorgegleden en komt die er bij zijn ontlasting uit.

Wat betreft het bloed bij de ontlasting: vaak is de ontlasting te droog, waardoor er irritatie aan de anus of de endeldarm optreedt. Een druppel bloed is dan het gevolg. Je kunt daarvoor bij de dierenarts speciale olie kopen, waarvan je telkens een aantal druppels over het voer kunt doen. De ontlasting wordt daarmee iets zachter en gladder waardoor de darmen minder snel geirriteerd raken en het niet gaat bloeden.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
TuttiFrutti
Lynx
Lynx
Berichten: 182
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Bloed bij ontlasting

Bericht door TuttiFrutti »

Ja, we hebben van de dierenarts iso-gel gekregen toen, dat moest daar ook goed voor zijn, maar ook dat hielp niet, leek wel of het erger werd daarvan.. Ik zie het nu ook alweer een paar dagen niet, maar ik weet ook dat het weer terug komt.
Ik heb ook sterk de indruk dat het door het voer komt, dat ze te gevoelig is ofzo.

We doen haar ook niet meer in de auto. We gingen nog wel eens schoonouders toe, die erg ver weg wonen, om te blijven slapen en dan gingen de katjes mee. Soms denk ik dat het misschien door de stress komt. Er is daar een hond en nog 3 katten, en 2,5 uur in de auto. Met Lotje gaat dat altijd heel goed, maar misschien is het voor Lizzie wel teveel. Ja, misschien klinkt het stom, ik probeer echt naar alles te zoeken waar het door zou komen.

Vandaag ga ik eindelijk beginnen met de carnibest. Ik hoop dat ze het gaan leren eten. En dan hoop ik ook dat het misschien wat helpt tegen de klachten. Tevens kunnen we na het weekend de verwijzing naar het umc afhalen en daar een afspraak maken.
"People that hate cats, will come back as mice in their next life."

Lotje (1,5) en Lizzie (1 jaar)
Gebruikersavatar
ingegizmo
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 jul 2009 13:35

Re: Bloed bij ontlasting

Bericht door ingegizmo »

ja dat van die stres denk ik ook, want als de hond van mijn dochter er is dan gaat tie geheid weer spugen. ..
Ik ben dan toch hier wel weer wat wijzer geworden, want ik las dat ALLEEN droogvoer slecht is voor de alvleesklier. En nu geef ik nog steeds die brokjes voor de gevoelige spijsvertering, maar sóchtends en s'avonds ook nog een half zakje natvoer. En ik moet zeggen al 5 dagen gaat het perfect, dus ben benieuwd, eigenlijk wilde ik ook overstappen op dat carnibest (had ik hier over gelezen) maar het gaat ZO goed dat ik nog even aankijkt. Mijn kat had nooit harde ontlasting , dus dat hij hard moet persen en daarom bloed had kon ik ook wegstrepen. Fijn dat je aan bevindingen van elkaar wat kan hebben. :grin:
gizmo
Gebruikersavatar
TuttiFrutti
Lynx
Lynx
Berichten: 182
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Bloed bij ontlasting

Bericht door TuttiFrutti »

Fijn dat het bij jou ook goed gaat nu. Hier ook al dagen geen bloed gezien. Carnibest eten ze goed en misschien helpt het dus wel echt.
Ik wacht ook nog even af voordat ik naar een andere dierenarts ga, misschien is het probleem wel verholpen. Laten we het hopen!
"People that hate cats, will come back as mice in their next life."

Lotje (1,5) en Lizzie (1 jaar)
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Bloed bij ontlasting

Bericht door Nyncke »

Fijn dat het zoveel beter gaat!!!!

Mochten er toch nog wat restklachten blijven, zou je kunnen denken aan een homeopaat voor dieren of holistische diergeneeskunde of natuurgeneeswijzen.
Mocht je betrouwbare adressen nodig hebben, ik heb er nog een paar.
Gebruikersavatar
TuttiFrutti
Lynx
Lynx
Berichten: 182
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Bloed bij ontlasting

Bericht door TuttiFrutti »

Ik heb ze al een tijd lang bachbloesem gegeven, maar dat mocht ook niet baten ;-)
"People that hate cats, will come back as mice in their next life."

Lotje (1,5) en Lizzie (1 jaar)
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Bloed bij ontlasting

Bericht door Nyncke »

Maar er is veel meer als alleen maar bachbloesem.
Voor veel meer verschillende situaties.
Gebruikersavatar
TuttiFrutti
Lynx
Lynx
Berichten: 182
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Bloed bij ontlasting

Bericht door TuttiFrutti »

Vorige week nog 1 keer bloed gezien, net de dag dat ze tussen de carnibest door brokjes had gegeten (stom stom). Lijkt me geen toeval?

Ik hoop echt dat het wegblijft!!
"People that hate cats, will come back as mice in their next life."

Lotje (1,5) en Lizzie (1 jaar)
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Bloed bij ontlasting

Bericht door Nyncke »

Help je duimen!!!!

Wel gaaf dat het al zoveel beter gaat! :grin:
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Bloed bij ontlasting

Bericht door Kattenbella »

Lijkt erop dat de carnibest werkt! Zou echt super zijn.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Gita
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 14 jun 2009 20:34
Locatie: Grunn

Re: Bloed bij ontlasting

Bericht door Gita »

Wat mooi dat het bloed nu weg lijkt te zijn. En ook super dat de Carnibest in de smaak valt.

Ik duim voor je dat het zo blijft!
Als de kat van huis is ga ik mee! Loesje
Gebruikersavatar
ingegizmo
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 jul 2009 13:35

Re: Bloed bij ontlasting

Bericht door ingegizmo »

hier was het weer mis, dus ga ook voor de carnibest
gizmo
brittengek
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jul 2009 18:25

Re: Bloed bij ontlasting

Bericht door brittengek »

Bloed bij de ontlasting duidt op niets anders dan dat er een bloeding is in het achterste deel van de darmen (het bloed is dan rood). Hiervoor zijn verschillende oorzaken:
collitis (ontsteking van de dikke darm) op basis van bv allergie, maar ook aambeien, poliepen en andere chronische ontstekingen zijn goed mogelijk.
Met een scopie kan je goed kijken wat er mis is in de dikke darm en eventueel biopten nemen om tot een diagnose te komen. Anders blijft het gissen.
Carnibest kan heel goed helpen, maar vooral wanneer je kat allergisch was voor een onderdeel van het voer dat hij krijg dat niet in Carnibest zit.
Veel succes in ieder geval met je kat en mooi dat hij geen bloed meer bij de ontlasting heeft.
Indien het terug komt weet ik nog wel een adres voor je waar je sneller terecht kunt dan bij de faculteit diergeneeskunde in Utrecht.
Plaats reactie