Samenwonen met kittens

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
Sjoerd15
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jun 2009 20:32

Samenwonen met kittens

Bericht door Sjoerd15 »

Beste allemaal,
Ik zit met een vraagje waar ik hoop dat jullie mij met een antwoord mee kunnen helpen.
Mijn lieve poes lucy is 2 1/2 week geleden bevallen van een nestje (bijzonder onverwachts).
Nu sta ik op het punt te gaan samenwonen (ik trek bij mijn vriendin in) maar deze heeft ook katten. Nou is mijn vraag wat nou het beste is...
samenwonen als de kittens van de moedermelk af zijn (en dus geen last van de verhuisstress van moeders meer hebben) of wachten totdat ze een week of 12 oud zijn. Mijn gevoel hierbij is, hoe jonger ze zijn, hoe makkelijker ze geaccepteerd worden door de andere katten, maar aan de andere kant zullen de katten van mijn vriendin het niet leuk vinden dat ze hun domein moeten delen met vreemden en wellicht wat tikken uitdelen wat de kittens nu natuurlijk niet aankunnen, en ik denk dat ze met 12 weken wat weerbaarder zijn...
Ik hoop dat ik het wat duidelijk gemaakt heb en hoop uiteraard ook op nuttige tips!!!
Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: samenwonen met kittens

Bericht door Admin »

Daarbij komt nog dat de kittens gevaar lopen omdat de moederpoes ongesteriliseerd rondloopt. Het zou namelijk niet voor het eerst zijn dat kittens worden doodgebeten door vreemde katten.

Niet dat het verder mijn zaak is, maar waarom was de poes nog niet eerder gesteriliseerd?

Voor de kittens en de moederpoes is het het beste als je wacht met de verhuisstress totdat de kitten uit het nest kunnen. Als je al kittens uit huis kunt plaatsen voordat je gaat verhuizen, dan hebben ze ook de stress er niet van. Qua acceptatie maakt het niet uit (als je de kittens meeneemt naar het nieuwe huis) of ze nou 8 of 12 weken zijn.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Sjoerd15
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jun 2009 20:32

Re: samenwonen met kittens

Bericht door Sjoerd15 »

Beste Admin,
bedankt voor je antwoord!
waarom Luus niet eerder gesteriliserd is, tja, daar is geen direct goede reden voor alleen dat ik nogal aan het verhuizen ben geslagen de afgelopen tijd, en door die stress ze niet de stress aan wou doen van een castratie/sterillisatie... bovendien was ze nog nooit krols geweest en is ze nog redelijk jong en dacht ik dus dat t nog wel even kon wachten. Echter dat doet er nu niet meer toe, de kittens zijn er en aan terugkijken heb ik niets meer...het grut wordt op tijd geholpen aangezien ik ze houd, en moeders ook zo snel mogelijk (paps is al geholpen).

Maar om naar t onderwerp terug te keren, jij stelt dus dat het beter is zo lang mogelijk te wachten? want na 4 weken houden ze als het goed is toch op met zogen?
Ik wil graag doen wat het beste is uiteraard, en wil niet het risico lopen dat de (allemaal geholpen) katten van mijn vriendin mijn junioren gaan molesteren, echter wil ik ook graag verhuizen....
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: samenwonen met kittens

Bericht door Admin »

Nee, de meeste kittens houden niet met 4 weken op met zogen. Sterker nog, als de moederpoes het toelaat zullen ze het blijven doen totdat de moederpoes het niet meer toelaat :eshifty:

Ik weet niet wat je met de kittens wil doen, maar als je er een baasje voor wil zoeken, dan zou ik daar zo snel mogelijk mee beginnen. Liefst met 12 weken, maar de meeste kittens worden met 8 weken bij een nieuw baasje gebracht. Misschien geeft dat jou de tijd om nog even met verhuizen te wachten. Maar als dat niet kan, dan geeft het natuurlijk wel veel stress tijdens een verhuizing: voor jullie, de moederpoes, de kittens en natuurlijk de katten die er al aanwezig zijn. Wat dat betreft had de moederpoes een stuk minder stress in het vooruitzicht gehad als zij tijdig geholpen was, maar dat is achteraf.

Als je de kittens mee wil verhuizen (al dan niet met 8 of 12 weken), dan is het belangrijk om de introductie van de 'nieuwelingen' in het huis goed aan te pakken. Als je vreemde katten opeens in het huis zou zetten, dan is dat vragen om ellende, die in de periode daarna misschien niet snel meer goed komt.

Succes!
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Plaats reactie