Kitten ontvlooien

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Gebruikersavatar
-evelien-
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 mei 2009 18:29

Kitten ontvlooien

Bericht door -evelien- »

hallo allemaal,

vanmorgen heb ik mijn kitten van 7 weken opgehaald.
vanaf hoeveel week is het verstandig om je kitten ontvlooien?
alvast bedankt

groetjes evelien
evelien..katten: noah & amor (4.5 mnd) konijn bo (6mnd)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: kitten ontvlooien

Bericht door Cari »

Als ie nu vlooien heeft, onmiddelijk doen. Als hij geen vlooien heeft, zeker niet doen. Als een jong kitten vlooien heeft en je doet er niets aan, kan dat dodelijk zijn, want zo'n kleintje wordt volledig leeggezogen. Als het goed is, als jouw kitten van een goed adres of van een asiel komt, is jouw kitten vlo-vrij.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: kitten ontvlooien

Bericht door Umimeis »

Mijn kitten werd wel ontvlooid en ontwormd, maar jah die woonde bij die mevrouw die in het asiel werkt en die had ook nog andere katten en honden in huis.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: kitten ontvlooien

Bericht door Siris »

De dierenarts heeft speciaal voor kittens vlooienspul, anders even aan de assistente vragen.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: kitten ontvlooien

Bericht door lievelijn »

mijn da adviseerde toen niet te ontvlooien als ze niet buitenkomen (maar t wel in de gaten houden natuurlijk) ivm. resistentie en allergie op vlooienmiddel. Als ze wel buiten gaan adviseerde hij het wel, omdat de kans dat ze ze ergens mee vandaan nemen een stuk groter is.
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: kitten ontvlooien

Bericht door rieneke »

zo'n jong kitten kan je zo nodig wel ontvlooien met frontline SPRAY.
niet direct op het katje spuiten, maar via een washandje oid.
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: kitten ontvlooien

Bericht door Seemy »

Wat leuk dat je een kitten hebt!
Veel plezier :grin:

Als het goed is dan is hij nu al ontvlooid en hoef je er niets aan te doen.
Voor in de toekomst ligt het eraan of het een buiten- of binnenkat gaat worden hoe vaak je dit moet gaan doen.

Bij een binnenkat hoeft het eigenlijk niet, of een keer in het half jaar preventief dat mag wel heeft de DA mij gezegd. Gewoon goed in de gaten houden met het borstelen/kammen. Even met de vlooienkam erdoor en kijken of je zwarte puntjes ziet. Vooral bij de staart.
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: kitten ontvlooien

Bericht door Cari »

Bij een binnenkat hoeft het eigenlijk niet, of een keer in het half jaar preventief dat mag wel heeft de DA mij gezegd.
Preventief ontvlooien bestaat niet. Dat is simpel geld uitgeven aan een goedje dat alleen maar schadelijk is. Ontvlooien moet je pas doen als er vlooien zijn. Hoe meer anti-vlooienspul je gebruikt hoe sneller er resistentie ontstaat. Koop altijd een middel bij de da, want wat je in de winkel vindt, werkt vaak al niet meer. Er komen om de zoveel tijd niewe middelen op de markt en de da is de eerste die ze mag verkopen.
Ik heb zelf 5 katten die buiten lopen, maar heb heel zelden last van vlooien.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: kitten ontvlooien

Bericht door Siris »

2 jaar geleden zat Simba echt binnen no time onder de vlooien, Simba is een binnenkat, komt nooit buiten. Ik heb mijn hele huis moeten ontsmetten. Met het vieze spul Simba is een korthaar, ik kam hem regelmatig en kijk of ik vlooien zie, ook 2 jaar geleden, voor je het weet heb je het. Je kan het ook van buiten naar binnen nemen. (het rare was wel dat Binky nergens last van had, maar misschien omdat Simba chronische bronchitus heeft en zwakker is :?: ) Toen had ik ook zoiets, ze komen niet buiten, dus geen vlooienspul gebruiken. Maar nu.........gebruik ik vlooienspul als ik hem meer zie krabben dan normaal en als ik vlooien zie, maar meestal als je vlooien ziet ben je al te laat! Ze zitten echt overal, niet alleen op je kat, maar ook op de plekken waar ze zitten. Pokke beesten (die vlooien dan hé ;-) ) De mens is goed in het uitroeien van dieren, waarom dan niet de vlooi? :-P
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten ontvlooien

Bericht door Cari »

maar meestal als je vlooien ziet ben je al te laat!
Je moet zeker niet wachten tot je ze ziet, want dat zijn het er el heel erg veel en hebben ze ook al eitjes gelegd en zal je je hele huis moeten doen.
Gewoon wachten tot je ziet dat je kat jeuk krijgt en als je niets ziet, dan kan je regelmatig met een vlooienkam over zijn rug gaan, bij de staartaanzet. Als je dan kleine zwarte puntjes in de kam vindt, dan moet je wat gaan doen, want dat is vlooienpoep. (De vlooien zelf vang je pas als het er echt veel zijn)
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Kitten ontvlooien

Bericht door Siris »

Simba kam ik ook regelmatig, om het in de gaten te houden, maar toen was er niets te zien, hij zat echt "zomaar" onder. Misschien dikke pech. Maar goed als ik al een vermoeden heb, vlooienspul in zijn nek.

Maar kittens zijn wat bevattelijker en vlooienspul is echt wel een agressief goedje. Ik ben het eigenlijk ook niet eens dat kittens zo vroeg geent worden, maar ja, sorry :arrow: :offtopic: :icon_shifty:
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: kitten ontvlooien

Bericht door Seemy »

Cari schreef: Preventief ontvlooien bestaat niet. Dat is simpel geld uitgeven aan een goedje dat alleen maar schadelijk is. Ontvlooien moet je pas doen als er vlooien zijn. Hoe meer anti-vlooienspul je gebruikt hoe sneller er resistentie ontstaat. Koop altijd een middel bij de da, want wat je in de winkel vindt, werkt vaak al niet meer. Er komen om de zoveel tijd niewe middelen op de markt en de da is de eerste die ze mag verkopen.
Ik heb zelf 5 katten die buiten lopen, maar heb heel zelden last van vlooien.
:-o
Thx voor de tip Cari :smile: .

Fijn om te weten!!!
Dus ik heb hem gewoon een paar keer voor niets zo'n pipet gegeven? :???:
De da zei toen tegen ons dat je dat ongeveer 1x per half jaar kon doen, en de cattery adviseerde ons dat ook nog eens dus vandaar dat we dat zo gedaan hebben. Even een pipetje en dan weer klaar. Over resistentie is helemaal niet gesproken. En het kost alleen maar geld. :hm:
Vanaf nu stop ik er dus ook mee.
Pas als ik echt iets zie dan pas zo'n pipetje geven.
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
-evelien-
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 mei 2009 18:29

Re: Kitten ontvlooien

Bericht door -evelien- »

bedankt allemaal voor de reacties
de kitten heeft wel een paar zwarte stipjes.
morgen ga ik bij de dierenarts langs die vertelt me vast wel
wat ik moet doen..
evelien..katten: noah & amor (4.5 mnd) konijn bo (6mnd)
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kitten ontvlooien

Bericht door Umimeis »

Siris schreef:Simba kam ik ook regelmatig, om het in de gaten te houden, maar toen was er niets te zien, hij zat echt "zomaar" onder. Misschien dikke pech. Maar goed als ik al een vermoeden heb, vlooienspul in zijn nek.

Maar kittens zijn wat bevattelijker en vlooienspul is echt wel een agressief goedje. Ik ben het eigenlijk ook niet eens dat kittens zo vroeg geent worden, maar ja, sorry :arrow: :offtopic: :icon_shifty:
Voor kittens moet je Fronline Spray gebruiken.

Ik ontvlooi Flea sowieso elke maand omdat hij buiten komt en ook omdat ik nu een kitten heb.
Als Flea vlooien heeft, kant dat gevaarlijk zijn voor het kittentje. De vlo kan al het bloed uit het kittentje zuigen.


Trouwens, als je Fronline Spray gebruikt en je wrijft hem in met een was, op welke plekken moet dat? (ivm oplikken)
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
-evelien-
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 mei 2009 18:29

Re: Kitten ontvlooien

Bericht door -evelien- »

ben vanmiddag bij de dierenarts geweest
die heeft hem behandeld met frontline spray
dit spoot hij op zijn handschoenen en wreef hij het katje
er helemaal mee in maar niet bij de oogjes en neusje
evelien..katten: noah & amor (4.5 mnd) konijn bo (6mnd)
Plaats reactie