Nieuw huis, nieuwe regels

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Nieuw huis, nieuwe regels

Bericht door lievelijn »

hoi allemaal,

zoals jullie ws wel meegekregen hebben ben ik ongeveer 2 maanden geleden halsoverkop terug verhuist naar mijn ouders. Dit is een hele verandering voor Vlinder en mij natuurlijk. Niet alleen is ze ineens in een nieuwe omgeving ook zijn er ineens dingen die niet meer mogen en dingen die ze ineens doet en nooit gedaan heeft. :???: er doen zich een aantal problemen voor:

1. ze mept hier om de haverklap de vazen om :???: iets wat ze in rotterdam bij ons nog nooit gedaan heeft. Maar denk dat et misschien ook aan het model vaas ligt.. wij hadden met stevige voeten en mijn moeder heeft lichtere. Ik zou een ander ook aanraden geen bloemen meer neer te zetten of buiten bereik ofzo maar daar hoef ik hier niet mee aan te komen.. mijn moeder is dol op bloemen en ze wil daar dus ook geen concessies indoen. is zo'n keep off spray effectief??

2. Als vlinder de raus-bui heeft rent/springt/jaagt ze als een idioot over het leren bankstel van mijn ouders heen :roll: wat dus allemaal krassen maakt :cry: je snapt al hier ben ik niet blij mee, maar ik kan er ook niks aan veranderen.. is er iets dat ik kan doen om deze buien te verminderen? ze mag al niet op de kasten en het aanrecht.. wordt ze niet gefrustreerd als ik der leer dat ze niet op de bank mag? (heb het idee dat ze dan wel heel veel niet mag , omdat dat allemaal zee interessante plekken voor katten zijn)

3. Ze mag nu alleen in de woonkamer en keuken komen of als ik der meeneem in mijn slaapkamer. In mijn slaapkamer mag ze van mij eigenlijk alles, behalve aan de meubels krabben... terwijl mijn ouders en broertje haar voor het minste of geringste (vind ik) corrigeren. Hierover praten lukt niet :???: Broertje vindt bv. gewoon dat als hij iets op tafel legt poes daar niet aan mag komen :roll: en pakt dus doodleuk de plantenspuit als poes denkt dat is leuk, daar kan ik wel even tegenaantikken met mijn poot ;-) is dt niet heel erg verwarrend voor haar? en hoe kan ik dit het beste oplossen?

Mijn ouders vinden dat er een oplossing moet komen, omdat ze nu al meer kapot gemaakt heeft in 2 maanden tijd dan onze die 16 werd in haar hele leven (ze probeerde eerst ook in de gordijnen te klimmen, dus overal haken in :cry: ) en hoewel ze der heel leven vinden, vinden ze ook dat het zo niet langer kan.. ik wordt hier een beetje wanhopig van om eerlijk te zijn. heb net zelf al zitten huilen omdat ik bang ben dat ik der weg moet doen als er niks verandert. Ik voel me schuldig tegenover Vlinder dat alles zo anders is en dat ze hier in verhouding niks mag. Ik voel me schuldig tegenover mijn ouders omdat mijn kat hun bank en gordijnen gesloopt heeft.. Maar heb het idee dat ik ook niet in de positie ben om er ook echt iets aan te veranderen.

ik heb er aan zitten denken om vlinder maar gewoon constant boven te houden.. dan gaat ze wel van gewend zijn aan een ruimte van +/- 70 m2 waar ze zelf alle andere ruimtes kan ontdekken, naar een ruimte van 25m2 waar ze niet eens mee kan naar t toilet :oops: klinkt stom maar in rotterdam deed ze dat altijd, ze wil gewoon graag kijken wat je allemaal doet :roll:. En waar ze dus gaat miauwen zodra ik buiten zicht ben ( naar t toilet ga, even ga douchen etc.) en dat houdt ze vol zolang ze iemand hoort... als ze dus hoort dat mijn broertje thuis komt en we zijn samen boven doet ze dat ook ( zo van hee er is iemand we moeten gaan kijken hoor) daarnaast ben ik veel minder op mijn kamer dan thuis... en denk dat het voor alle partijen niet goed is als ik dus altijd boven ga zitten als ik thuis ben... Vlinder maakt trouwens geen ontevreden indruk. En die raus partijen had ze in rotterdam ook al, maar daar hadden we een stoffe bank, dus zagen we het niet zo, Ze klauwt haar nagels alleen als ze bang is haar evenwichtte verliezen.. en dat doet ze omdat t leer zo glad is natuurlijk...

HELP ik ben een beetje ten einde raad... kan iemand me helpen?? en nee op mezelf gaan is momenteel geen optie... als dat kon deed ik het vandaag nog!!
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Re: nieuw huis, nieuwe regels..

Bericht door Poezebal »

Hey Lijn,

Ik herken deze dingen zeker wel.

Het is heel moeilijk, want je ouders leveren natuurlijk ook veel in.

Wel moeten ze niet jouw Vlinder gaan vergelijken met hun oude kat want iedere kat is anders en dat mogen ze ook best weten..

Jouw broertje, hoe oud is hij?
Ik denk dat hij t zelf eerder stiekem ook wel een leuk spelletje vind om die plantenspuit te gebruiken, Bas of ik staan soms de bloemen te doen met de plantenspuit en kunnen t dan ook wel eens niet laten om even te sprietsen richting de poezels :lol:

Mocht hij t echt doen vanwege zijn spullen, praat er over. Aan de ene kant is zijn reactie op zich logisch.
Jij ging uit huis, en hij was daarna alleen in huis, dus heeft "jouw plekje"een beetje overgenomen en nu kom jij terug, met kat en al, en moet hij zich ook weer aanpassen.

Dan nog vind ik dat hij niet zomaar jouw kat moet corrigeren zeker niet om domme dingen.
Probeer hier over te praten. Jouw kat, in je ouders huis, praat samen over wat wel en niet mag, en wat ze verwachtten.

Ik heb een klein jaar bij mn schoonouders ingewoond, en mijn schoonvader is niet iemand die een dier normaal kan laten zien hoe t wel moet, met rust, maar altijd direct: VOORUIT. MOPPERMOPPERMOPPER.
Zo ook met Chevy. Chevy springt wel, maar niet tegen je op.
Als je gewoon tegen Chevy LAAAAAG zegt, dan is het klaar.
Hij begint gelijk te dreigen met een hand, met EEEEEH DOE NORMAAL. CHEVY WEG en omdat Chevy schijt aan hem heeft ziet die het als spel en gaat dus door met springen.

Met de paarden net zo. IPV rustig benaderen gaat hij met veel drukte er op af.
Dus wat krijg je, in het land, of met rijden, zijn de paarden met hem altijd erg druk.
Het heeft hem ook al een trap tegen zn been gekost, maar ja eigen schuld, wie niet horen en veranderen wil, moet maar voelen.

Niet dat Vlinder je broertje nou dus moet krabben, maar je kunt wel bij je broertje aangeven:
Joh jij legt je spul daar neer, ze is jong, ze wil even kijken, als t kwetsbaar is kun je t dan niet even opruimen?

En je moet liever ook niet om t minste geringste die waterspuit pakken, want dan helpt t corrigeren straks niet eens meer.

Over haar buien, t is gewoon heel moeilijk om een kat in alles te corrigeren.

Hier rauzen ze ook wel door de kamer, en soms over de bank, wat ook leer is, maar ik weet niet beter dan dat t gewoon niet anders is, je ontkomt er niet aan.

Je ouders zijn t niet meer gewend, en vergeten hoe t is om een kat te hebben denk ik, dus t is ff omschakelen.

Overleg goed met je ouders wat zij verwachten van jouw wonen daar met Vlinder, en geef aan wat jij graag ziet.
En anders inderdaad proberen Vlinder boven te houden, maar denk dat dat geen oplossing zal zijn.

Vlinder heeft nu haar draai gevonden en ontdek nog veel nieuwe dingen en t is een jong ding, dus het is gewoon even aftasten allemaal.

Wat verder te doen is moeilijk te zeggen, ik hoop voor je dat je ouders met je mee willen denken, en dat Vlinder zich wat beter gedraagt ;-)
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: nieuw huis, nieuwe regels..

Bericht door Seemy »

heeyy wat vervelend joh...
Dat is zeker allemaal anders voor Vlinder en jou. Hele nieuwe, en veel meer regels, in het nadeel van Vlinder. Ik kan me voorstellen dat je ervan baalt en ook baalt omdat de meubels van je ouders niet gespaard blijven. Maar goed, je moet je daar wel in schikken of een weg in vinden als je daar voorlopig blijft.
Die raus/sjees buien kun je die niet verminderen?
Ik merk heel erg als ik met Brenton ga spelen en ik laat hem lekker hard rennen dat hij daarna geen sjees/bui meer krijgt. Ik gooi een balletje naar de andere kant van het huis, dan rent hij er als een gek achteraan, ik daarna ook natuurlijk :-P om weer naar het balletje toe te gaan (is nog goed voor mijn conditie ook zo'n kwartiertje gek doen). Dan gooi ik weer het balletje naar de andere kant van het huis en hij sjeest er weer als een gek achteraan (met de raarste geluiden en slip partijen over de vloer erbij :lol: erg leuk en hij gaat helemaal dol). En vervolgens gaat dit zo door totdat hij moe is of niet meer wil. Wij hebben wel een vrij looppad door de hele kamer dus daar kan hij makkelijk rennen, zonder dat er meubels staan als obstakel, of waar hij langs of overheen gaat springen. Na dat spelletje heeft hij eigenlijk nooit meer zo'n sjees/raus bui (hij is dan best uitgeraust!! :grin: ).

Verder hebben wij ook in het midden van de kamer een krabplank aan de muur gehangen omdat hij daar ongeveer altijd stopte en vervolgens aan de stoel ging krabben. Tussen zijn voer (achter in het huis) en zijn favoriete plekje voor het raam (aan de voorkant) hangt dat krabplankje nu en dat is wel een succes. Hij zit nooit meer aan de stoel te krabben nu. Altijd even lekker aan het plankje krabben.

Die spray (keep off) had ik geleend van een collega om uit te proberen. Hij krabt aan ons nieuwe bed. Vervolgens heb ik een handdoek ingesprayed met dat spul en onder het bed gelegd. Het maakt hem niets uit, helpt bij onze kat dus niet.
Geen aandacht geven aan het krabben helpt wel, nu dat we daar niet meer op reageren is het krabben gestopt.

Verder heb ik niet echt tips voor je....
Het is echt vervelend en kan me voorstellen dat je verdrietig bent.
Om hem alleen op jouw slaapkamer te laten lijkt me ook niet echt een oplossing....
Ik hoop dat het beter zal gaan.

Je geeft al aan dat nu op jezelf gaan er sowieso niet in zit.
Hoe lang heb je in de planning om bij je ouders te blijven wonen trouwens?
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: nieuw huis, nieuwe regels..

Bericht door lievelijn »

nou t zal minimaal een jaar worden denk ik zo :???: heb nu geen zicht op een echt vast contract ofzo en voor zowel huur als koop heb je dat eig. wel nodig nu... maar mocht er iemand een kamer weten waar ik in kan in de driehoek breda/roosendaal/rotterdam dan hoor ik t graag ;-)

Ik speel zo veel mogelijk met vlinder, maar soms heeft ze och nog van die gekke buien. Heb de laatste maand een vermogen uit gegeven aan allerlei verschillende speeltjes. (een boel hengeltjes etc.) maar na een paar dagen lijkt ze te denken kom je daar nou weer mee.. der propje komt ze ook niet altijd meer terug brengen.. vaak eindigt het erin dat ik loop te spelen en zij ligt te kijken hahaha niet de bedoeling.. trainen vindt ze we leuk.. misschien moet ik daar wat meer mee gaan doen in combinatie met spel.. maar daar zie ik de mogelijkheden niet echt in nu.. maar misschien later..

catnip op speeltjes reageert ze niet op, misschien maar eens valeriaan proberen. Daarnaast laat ik der zoveel mogelijk buiten spelen aan der tuigje.. ook daar wordt ze lekker moe van.. maar dan moet je er wel bij blijven en dat kan helaas niet altijd.

Krabplank en paaltje staan beneden maar dat is het probleem ook niet echt.. het is meer dat ze over de bank vliegt.. aan de gordijnen zit ze nu niet meer. maar in het begin waren die erg spannend en ging ze daar graag proberen in te hangen :roll: gevolg allemaal witte haakjes in de bordeaux rode gordijnen... :-(
Gebruikersavatar
Biny
Lynx
Lynx
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 feb 2009 13:14
Locatie: Assen

Re: Nieuw huis, nieuwe regels

Bericht door Biny »

Oh meid dat lijkt me heel lastig! Er zijn al veel goede tips gegeven, het lijkt me ook voor haar niet gemakkelijk, zomaar omswitchen.
Hoe gaat het nu?
Ik ben Biny, woon samen met Isaäc
Baardkonijn Nou-Nou, Syrische hamsters Jackie en Bruce, 3 Visjes
En onze kittens LUNA & ZIVA! (9 mnd)
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Nieuw huis, nieuwe regels

Bericht door lievelijn »

ja we beter..

doe het nu als volgende.. in principe zit Vlinder op mijn kamer, daar kan ze eigenlijk niets geks doen (dat doet ze ook niet)
als ik een dagje thuis ben haal ik haar naar beneden en mijn moeder idem.. als er niemand bij is kan er dus eigenlijk weinig tot niks misgaan. En mama en ik letten gewoon op als we erbij zijn.. vorige week dacht mevr. nog wel leuk.. laat ik op een plant springen die dus op een standaard stond enomviel (deuk in houten vloer :shock: en door t kleed heen)

heb ook t idee dat t vooral kattenkwaad is om aandacht te krijgen... want gisteren was ik pas laat thuis en zodra ik thuis kwam begon ze te apenkooien terwijl ze daarvoor heel lekker tegen mijn moeder aan lag te kroelen... een soort van hee je bent thuis dan hoor ik nu de aandacht te krijgen...
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Biny
Lynx
Lynx
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 feb 2009 13:14
Locatie: Assen

Re: Nieuw huis, nieuwe regels

Bericht door Biny »

Dat zou inderdaad ook best kunnen, dat ze het normaal niet eens doet, totdat iemand thuis is omdat ze aandacht wil/eist. Dat is voor dieren/kinderen vaak de gemakkelijkste manier om aandacht te krijgen, want of het nou negatief of positief is, aandacht krijgen ze! En dat maakt het moeilijk.. want wat moet je dan?
Maar ik denk dat het wel fijn is opgelost zo, iedereen weer rustig!
Wel jammer van de vloer/tapijt! :edoh:
Ik ben Biny, woon samen met Isaäc
Baardkonijn Nou-Nou, Syrische hamsters Jackie en Bruce, 3 Visjes
En onze kittens LUNA & ZIVA! (9 mnd)
Plaats reactie