Twee poezen tegelijk in huis gehaald, ruzie alom, wat doen?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
liever83
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jun 2009 10:08

Twee poezen tegelijk in huis gehaald, ruzie alom, wat doen?

Bericht door liever83 »

hallo iedereen,

vorige week hebben wij twee poezen uit het asiel gehaald (Dumpie, 5jaar en Diesel, 2jaar, beide van een vorige eigenaar en steeds alleen gezeten), aangezien wij overdag werken zijn, leek het ons leuk dat ze elkaar hadden. Helaas blijkt dit niet zo te zijn.

Dumpie valt Diesel geregelt aan, waardoor zij constant aan het grommen is als Dumpy bij haar in de buurt komt. Het is zelfs zo erg dat Diesel niet durft eten of drinken als Dumpie in de buurt is.
Ze zit nu dus uren onder de zetel ipv in haar mand uit schrik dat Dumpie achter haar aan gaat.
Vandaag heeft ze zelfs haar behoeften onder de zetel gedaan omdat ze uit schrik niet naar de kattenbak durfden te gaan.

Kan iemand mij austublieft raad geven in hoe ik deze twee poezen met elkaar kan laten opschieten?

Want het zijn elk twee fantastische poezen. Ze vragen aandacht, willen geaaid worden en fletsen erop los.
Alleen kunnen ze niet met elkaar opschieten (vooral Dumpie kan niet met Diesel opschieten).

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: twee poezen tegelijk in huis gehaald, ruzie alom, wat doen?

Bericht door Cari »

Wat vervelend, je zou het zo graag anders zien...
Hartstikke goed van je trouwens dat je voor asielkatten hebt gekozen. Hebben ze je in het asiel wel geadviseerd? Twee volwassen poezen die allebei hun leven alleen hebben gesleten, lijkt me een hele slechte keuze om samen te zetten. Zaten ze in het asiel wel samen? De 5-jarige Dumpie is absoluut niet gediend van concurrentie en laat dat duidelijk merken door de jongere Diesel te terroriseren. Heel sneu voor Diesel. Met tijd en geduld en de nodige maatregelen kan het misschien best wel goedkomen, maar -het klinkt missschien wat rigoureus- is het niet een beter idee ze terug te brengen en te kiezen voor 2 katten die elkaar leuk vinden? Dat hoeven echt geen kittens te zijn. Asiels hebben ook vaak stelletjes en ook katten die alleen in het asiel komen trekken soms sterk naar elkaar toe. Een goed asiel moet je die dingen kunnen vertellen. Je hebt nu nog de keus, want asiels hanteren een proeftijd. Als ik jou was, zou ik het overwegen, want met deze situatie maak je de katten (en jezelf) echt niet blij :-( .

Wat je ook nog zou kunnen overwegen is Diesel houden en daar een andere, niet dominante, maar lieve sociale (naar andere katten toe) kat bij nemen. Ik denk dat Diesel niet het probleem is.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
liever83
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jun 2009 10:08

Re: Twee poezen tegelijk in huis gehaald, ruzie alom, wat doen?

Bericht door liever83 »

hallo Cari,

bedankt voor je reactie!

Gisteren hebben we Dumpie terug naar het asiel gedaan. Het was een pijnlijke beslissing (en er zijn een paar traantjes gevloeid).
Vooral omdat ik iemand ben die zint eer ze begint :smile: en ik deze twee schatten van poezen echt allebei wou houden.
Maar we hebben een goede beslissing genomen. Ook in het asiel vertelde ze mij dat dit een goede beslissing was, aangezien de agressiviteit van Dumpie toenam, zou deze situatie niet verbeterd zijn.

Diesel is ondertussen al helemaal herkomen.
Ze eet en drinkt terug, gaat op de kattenbak en zit niet langer onder de zetel, maar loopt als een trotse poes rond.

Voorlopig gaan we geen tweede poes nemen. Diesel mag eerst hier haar thuis van maken vooraleer we er nog een tweede poes bijnemen.
Hopelijk vinden ze voor Dumpie ook snel een lieve eigenaar, want ook zij was een pracht van een poes.

groeten.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Twee poezen tegelijk in huis gehaald, ruzie alom, wat doen?

Bericht door Cari »

Ik denk dat je een goeie beslissing hebt genomen. Dumpie moet gewoon als 'enigst poes' geplaatst worden. Dat je Diesel even wat tijd alleen geeft lijkt me ook prima, dan kan ze even haar zelfvertrouwen weer opbouwen ;-) . Toch denk ik dat het leuk voor haar is om wat gezelschap te hebben. Ik raad je aan daar niet al te lang mee te wachten, want dan krijg je uiteindelijk net zo'n eenling als Dumpie is. Als je op zoek gaat, neem dan een niet-dominantie poes/kater. Een goed asiel moet die er voor je uit kunnen pikken.
Sofar veel plezier met Diesel!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Re: Twee poezen tegelijk in huis gehaald, ruzie alom, wat doen?

Bericht door fvddungen »

Meestal is het een kwestie van heel veel geduld hebben. Ik had zelf al een oude kater van 13 jaar en toen zijn zusje overleed heb ik er paar maanden later weer een jonge poes bij genomen. In het asiel was al duidelijk dat dit een pittige tante was. De eerste weken was het dan ook moord en doodslag tussen die twee, waarbij vooral de oude kater het moest ontgelden. Bij elkaar in 1 kamer alleen laten was dan ook absoluut geen optie. Na ruim 3 weken ging het ineens toch wel de goede kant op en nu zijn het anderhalf jaar later nog steeds de beste maatjes, die graag bij elkaar liggen. Dus nogmaals het is echt een kwestie van veel geduld hebben. Het komt heel zelden voor dat katten elkaar nooit zullen accepteren.
Plaats reactie