Dilemma, 1 of 2 katjes?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
mieke en aanhang
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:16

Dilemma, 1 of 2 katjes?

Bericht door mieke en aanhang »

Na de zomervakantie willen wij ons gezin uitbreiden met 1 of 2 katten.
Ik wil graag kittens. Maar als die er niet zijn, vind ik een gezellige volwassen knorrebol ook prima.
In het geval van kittens: Is 1 of 2 verstandiger? Ik kan me voorstellen dat twee kittens elkaar beter bezig houden, maar ik kan me ook voorstellen dat ze er samen een heeeele grote puinzooi van maken....
Ik wil dus graag jullie naar ervaringen vragen....

Is het niet zo dat het net als bij kinderen gaat, twee is gezellig, maar ze kunnen ook het bloed onder de nagels vandaan halen? En 1 is weer zo alleen?

Alvast bedankt voor het lezen en eventueel reageren!!
Ik moet zeggen dat ik dit na wat rondgesnuffel een heel leuk forum vind!!
Liefde overwint alles.Laten wij ons overgeven aan de liefde
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: dilemma, 1 of 2 katjes??

Bericht door ktje »

Persoonlijk zou ik er 2 nemen. Wij begonnen er met 1tje en toen we iets groter gingen wonen heben we er 1tje bij genomen. En daar zijn we nog steeds blij mee! Maar sommige katten vinden het ook weer lekkerder om alleen te zijn. Maar kittens vinden volgens mij over het algemeen vinden kittens het leuker met zn 2en. En zoveel maken ze niet kapot als je wat leuke speeltjes en krabpalen hebt!
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Dilemma, 1 of 2 katjes?

Bericht door JLC »

Als je voor kittens gaat, dan kun je er beter twee nemen. Dan kunnen ze elkaar leuk bezig houden voor wanneer je zelf even geen tijd hebt. Twee uit hetzelfde nestje werkt erg goed, tenminste dat geldt voor mijn katjes.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Dilemma, 1 of 2 katjes?

Bericht door Cari »

Neem er alstjeblieft TWEE! Het is voor veel jullie leuker, maar voor de kittens is het het bijna wreed om het niet te doen. Het is voor een kitten niet goed om op te groeien zonder een of meer soortgenootjes. Ze houden elkaar bezig, ze begrijpen elkaar beter dan dat ze een mens ooit zullen begrijpen, ze leren elkaar sociaal gedrag, ze spelen en slapen samen en verzorgen elkaar. En ze zijn nooit alleen! Met elkaar stoeien en elkaar najagen vinden kittens geweldig en ze leren er een hoop van. Wij mensen kunnen dat niet zoals een ander kitten dat kan. En geloof me: 2 kittens geven minder "last" dan 1, want ze kunnen hun energie op elkaar richten i.p.v. op je meubels, planten of kuiten ;-) En je hoeft ook niet bang te zijn ze met zijn tweeen minder aanhankelijk zijn, want dat is echt niet zo! Ik hoop dat je in het belang van het kitten zult besluiten en wens jullie heel veel plezier met elkaar.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Dilemma, 1 of 2 katjes?

Bericht door Umimeis »

Neem er 2!!! Ik krijg volgende week ook de 2e kat (kitten van 7 weken, kater)

Ik heb het eerst maar voor 1 kater gekozen, maar ik wou na een tijdje toch nog wel een maatje voor Flea erbij hebben.
Is veel gezelliger voor de katten, kunnen ze evt. lekker samen spelen.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
mieke en aanhang
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:16

Re: Dilemma, 1 of 2 katjes?

Bericht door mieke en aanhang »

Dank jullie voor de reacties!
Ik zou er in principe na de zomer een krijgen voor moederdag, maar omdat ik in oktober jarig ben, krijg ik er gelijk 2. Een voor moederdag, en een voor mijn verjaardag. Ik denk zelf ook wel dat het voor de katjes gezelliger is......
Het duurt nog lang, maar ik wilde perse niet dat de katjes na twee maanden al alleen thuis zouden moeten blijven omdat we dan op vakantie gaan.......En dat er dan 1 keer per dag iemand even komt voeren ed.....Da's ook zielig he.....

Bedankt!
Mieke
Liefde overwint alles.Laten wij ons overgeven aan de liefde
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Dilemma, 1 of 2 katjes?

Bericht door Umimeis »

Het duurt nog lang, maar ik wilde perse niet dat de katjes na twee maanden al alleen thuis zouden moeten blijven omdat we dan op vakantie gaan.......En dat er dan 1 keer per dag iemand even komt voeren ed.....Da's ook zielig he.....
Maakt niet uit hoor, ik krijg volgende week ook een kitten van 7 weken en ik ga 4 tot 11 september ook op vakantie. Ik heb iemand die 2 tot 3 x per dag langskomt en misschien zelfs iemand die 1 weekendje in mij huisje komt.

En bovendie heb ik ook een wat oudere kat van bijna 1 jaar en die is wel gewend om zo nu en dan alleen te zijn.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
mieke en aanhang
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:16

Re: Dilemma, 1 of 2 katjes?

Bericht door mieke en aanhang »

In mijn geval wordt dat lastig, wij gaan 3 weken weg, en er is geen andere optie voor ons dan iemand die 1 keer per dag komt. Dus in mijn geval vind ik het dan handiger om na de vakantie katjes te nemen.
Liefde overwint alles.Laten wij ons overgeven aan de liefde
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Dilemma, 1 of 2 katjes?

Bericht door Umimeis »

Lijkt me inderdaad verstandiger. Je hebt dan ook meer tijd en plezier in de katten/kittens.
Maar kan je niet alvast rondkijken en eventueel 2 katten/ of kittens reserveren voor na de vakantie?
(Er worden in juni/juli ook nog wel genoeg geboren.....)
Kittens die in die periode geboren worden mogen toch pas ergens in september weg want ze moeten sowieso minimaal 7 weken bij moeders blijven (liever langer, 12 weken ongeveer......want dat schijnt nog beter te zijn).
Ondertussen kun je lekker op vakantie.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
mieke en aanhang
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:16

Re: Dilemma, 1 of 2 katjes?

Bericht door mieke en aanhang »

Ik ben inderdaad van plan katjes uit te zoeken voor we weggaan, zodat we ze bij thuiskomst op kunnen halen... Ik wil ze wel graag uit een asiel.
Liefde overwint alles.Laten wij ons overgeven aan de liefde
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Dilemma, 1 of 2 katjes?

Bericht door rieneke »

dat kon wel eens problemen op gaan leveren, omdat weinig asiels de kittens 3 weken willen reserveren.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Dilemma, 1 of 2 katjes?

Bericht door Shaz »

mieke en aanhang schreef:Dank jullie voor de reacties!
Ik zou er in principe na de zomer een krijgen voor moederdag, maar omdat ik in oktober jarig ben, krijg ik er gelijk 2. Een voor moederdag, en een voor mijn verjaardag. Ik denk zelf ook wel dat het voor de katjes gezelliger is......
Het duurt nog lang, maar ik wilde perse niet dat de katjes na twee maanden al alleen thuis zouden moeten blijven omdat we dan op vakantie gaan.......En dat er dan 1 keer per dag iemand even komt voeren ed.....Da's ook zielig he.....

Bedankt!
Mieke
Ik zou inderdaad ook aan willen raden om er dan meteen 2 te nemen, wij hebben het niet gedaan en kregen er al snel spijt van.
Verder vind ik het heel goed dat je de kittens pas na je vakantie gaat halen, ik heb dat zelf ook altijd gedaan. Juist de eerste maanden leren ze nog heel veel en is het enorm wennen, dan is het belangrijk dat er iemand thuis is.
groetjes Sharon
mieke en aanhang
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:16

Re: Dilemma, 1 of 2 katjes?

Bericht door mieke en aanhang »

rieneke schreef:dat kon wel eens problemen op gaan leveren, omdat weinig asiels de kittens 3 weken willen reserveren.

o, daar had ik geen rekening mee gehouden, eerst maar eens gaan informeren dan, bedankt!
Liefde overwint alles.Laten wij ons overgeven aan de liefde
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Dilemma, 1 of 2 katjes?

Bericht door Cari »

Waarom zoek je niet gewoon NA je vakantie 2 leukerdjes uit? Die zijn er dan echt nog wel hoor! Helaas hebben we nog steeds een enorm overschot en dat gaat rustig tot ver in het najaar door.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Dilemma, 1 of 2 katjes?

Bericht door Siris »

@Cari: overschot in volwassen katten of kittens? Mijn ervaring is dat kittens altijd heel snel weg zijn in het asiel en dat sommige asiels een reserverings lijst hanteren, maar misschien per landsdeel verschillend? Groetjes, Siris
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Plaats reactie