Poes loopt mank / scheve werveltjes

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Plaats reactie
miepertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 29 jul 2007 14:24
Locatie: Rotterdam

Poes loopt mank / scheve werveltjes

Bericht door miepertje »

Hallo,

Wij hebben een poes van twee jaar oud. Ze was 4 maanden toen we haar uit het asiel haalden. Ze was destijds op straat gevonden.
Ze heeft al zo lang wij haar hebben een "zwakke achterkant", loopt een beetje wiebelend en haar evenwicht is niet zo goed.
Ze is een week naar een kattenhotel geweest en sinds ze thuis is loopt ze af en toe mank. De ene keer rent ze door de kamer en een minuut later valt ze na elke stap om omdat haar pootje niet meewil.
Meteen naar de dierenarts gegaan en er is een foto gemaakt. Enkele werveltjes staan scheef en dat lijkt iets te zijn van vroeger. Ze zei dat er niks aan te doen is. Volgens mij heeft ze er geen pijn aan, kan gewoon op achterpoten staan en wassen is ook geen probleem. Alleen af en toe wil het pootje niet.
Zijn er meer mensen met een poes die af en toe mankt en zou er echt niks aan te doen zijn?

Groeten namens Aapje
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Poes loopt mank / scheve werveltjes

Bericht door beestenbende »

ik ben bang van niet, als wervels scheef staan kan dat alleen operatief verholpen worden, de vraag is dan of het echt nodig is en of je die kosten kan en wil dragen? Ik zou er dan persoonlijk niets aan doen, want katten zijn in dit soort dingen veel makkelijker en redden zich ook goed. Katten kunnen immers met 3 poten zich ook goed redden? Als je kat er echt last van heeft zou ik wel ingrijpen.
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Poes loopt mank / scheve werveltjes

Bericht door Kattenbella »

Ik zou anders een second opinion vragen. Hoe zal het gaan, blijft het zo of wordt het erger? Ligt het aan het pootje of aan de wervels? Dat zijn hele verschillende dingen lijkt mij.
Twee jaar is nog zo jong en als je er iets aan zou kunnen laten doen, pakken die kans.

Succes!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Poes loopt mank / scheve werveltjes

Bericht door Uumie »

Onze George is ook erg wankel. Hij loopt niet echt mank, maar zijn staart is ontzettend stijf en hij kan die niet gebruiken om te springen etc, wat hij dan ook liever niet doet. Daarnaast waggelt hij van achteren erg heen en weer bij het lopen en valt hij soms om als hij bijvoorbeeld zijn kopje schudt. Dit heeft te maken met een oude verwonding waarbij een wervel vlak bij de staart scheef is komen te zitten. Hij heeft er verder weinig last van, met behulp van plankjes etc kan hij overal bij. Daarom, en omdat hij 'al' 8 jaar is, hebben we in overleg met de DA besloten er niets aan te doen.
Je kan inderdaad een second opinion vragen, wellicht komen er nieuwe dingen aan het licht. Een operatie kun je overwegen, gezien haar jonge leeftijd. Als ze er verder geen last van heeft, is dat wel een grote beslissing. Maar je weet natuurlijk niet of het op latere leeftijd erger kan worden. Dit is een heel lastige kwestie, dus ik zou je aanraden om naar een andere DA te gaan voor een second opinion en er dan eens heel goed over na te denken wat er met je poes moet gebeuren. Maar zoals je aan onze George ziet; zelfs als er niks aan te doen is kunnen katten zich nog heel goed redden. ;)
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
miepertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 29 jul 2007 14:24
Locatie: Rotterdam

Re: Poes loopt mank / scheve werveltjes

Bericht door miepertje »

Bedankt voor jullie reacties.
Het gaat gelukkig alweer een stuk beter, heb haar deze hele week niet mank zien lopen. Het zal waarschijnlijk altijd wel een zwakke plek blijven, maar ik ben blij dat het nu over lijkt te zijn!
Plaats reactie