Kiezen laten trekken?

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
carinne
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jul 2009 21:41

Re: Kiezen laten trekken?

Bericht door carinne »

Ik kom net van de dierenkliniek, en daar hebben ze me gezegd dat poezen goed kunnen eten
als ze geen tanden meer hebben....

Het was een heel rare dag vandaag.We hebben een poes, maroefke van 16 jaar...was altijd heel gezond...
maar deze week had ze 2 keer gal gespuwd...haar etensbak was vol, maar omdat we hier met 3
zitten, en we zorgen allemaal voor haar, dachten we dat iemand van de 3 de poes eten had gegeven.5
Met dat overgeven van de gal, zijn we beginnen vragen en ze zou dus al 5 dagen niet hebben gegeten.Dus wij onmiddellijk naar de dierenarts met de poes.
hij zei botweg dat we ons aan het ergste mochten verwachten (zonder bloedonderzoek)
Zij zou nierinsufficientie hebben, was vermagerd, pels was niet mooi en stonk uit de bek.

De vriend van m'n dochter had toch nog eens naar de dierenkliniek gebeld...volgens hen moest er bloedonderzoek gedaan worden om te zien hoever de ziekte gevorderd was...
De poes was op enkele dagen vermagerd...zag er heel slecht uit...ineens!
In de dierenkliniek zagen ze dat ze een rotte tand had (daarom kon ze dus ok uit haar mondje
ruiken...) Ze namen bloed en alles waardes waren goed, ook van nieren en lever!
Dus ze zou niet meer gegeten hebben omdat ze tandpijn had...
Ze was al gedehydrateerd...in deze toestand kunnen ze haar tandje niet trekken, ze is te zwak.
we hebben haar nu achtergelaten in de kliniek waar ze aan baxter hangt om te versterken en met iets pijnstillend erin.
als alles goed is, gaan ze haar maandag opereren en haar tandje eruit nemen. (nu is dat ontstoken)
ze gaan nu ook eerst eens kijken, of andere tanden ook al zouden aangetast zijn, anders trekken ze er meerdere...en de dokteres vertelde me dat een poes perfect kan eten zonder
tanden...
Het zou alles wel ongeveer 500 euro kosten, maar alles voor onze poes...
hopen alleen maar dat ze er gezond en wel doorkomt!!!!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kiezen laten trekken?

Bericht door Cari »

Vreselijk, zo snel als sommige dierenartsen, zonder enig onderzoek, al met hun diagnose klaarstaan... :evil:
Het is maar goed dat jullie verder zijn gaan vragen. Ik hoop dat het snel weer helmaal goed komt met Maroefke (leuke naam trouwens)!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Kiezen laten trekken?

Bericht door Kattenbella »

Mooie blunder not van de dierenarts! Ik hoop dat ze er goed doorheen komt. Ik duim voor julllie!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Hilde_72
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 mei 2009 19:22
Locatie: Emmeloord

Re: Kiezen laten trekken?

Bericht door Hilde_72 »

Is Maroefke de nacht en dag goed doorgekomen?
Goed dat jullie doorgevraagd hebben, en dat uit het bloedonderzoek niets ernstigs bleek!
Vorige maand zijn de kiezen van mijn kat Otto getrokken, het is even een operatie, maar
alles is goedgekomen! En katten kunnen prima eten zonder kiezen, zelfs harde brokjes!

Hou je ons op de hoogte? Sterkte ermee!
Groetjes, Hilde
Otto (2,5) en Tessa (3)


A home without a cat, is just a house.
MyRagdolls
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 aug 2009 19:09

Re: Kiezen laten trekken?

Bericht door MyRagdolls »

Ik heb 1 1/2 jaar geleden een poes laten helpen, ik had haar net 6 weken. (4 jaar was de leeftijd van haar). Ze was altijd heel stilletjes en lag alleen maar in haar mand, op een dag na mijn werk zag ik dat ze heel erg slijmde met bloed erbij. Meteen door naar de dierenarts, daar bleek dat ze stomatitis heeft. Daarbij ook 2 kiezen die al zwart waren en 1 afgebroken kies. ik schrok daar heel erg van. Maar ja, ik heb gekozen voor de kat en zal haar helpen. Afspraak gemaakt en een week later was ze al haar kiezen kwijt.
Haar hele gebit was schoongemaakt, maar haar voortanden waren door ontstoken tandvlees (gingivitis) ook aangetast en zullen eruit vallen, dat is dan ook gebeurt. ze heeft alleen haar hoektanden nog. Ik heb toen antibiotica mee gekregen, maar na 3 maanden was het weer puinhoop.

Ik ben weer naar de dierenarts gestapt en kreeg toen weer een ander verhaal waar ik erg van schrok. Het bleek dat ze waarschijnlijk de niesziekte heeft gehad en dat dat haar fataal is geworden, ze noemde het calicivirus. En legde uit dat dat wel besmettelijk kan zijn voor jonge katten die daar nog geen weerstand tegen hebben opgebouwd. Ik was op dat moment net in afwachting van mijn nieuwe aangekochte kitten. Helaas moet ik zeggen dat ik nadat mijn kitten is gearriveerd toch nog even ben gaan wachten, maar ik heb nu spijt dat ik toch heb gewacht. Het kitten is inmiddels bijna een jaar en heeft af en toe geniest. De dierenarts heeft gekeken voor een nieuw huisje voor de volwassen kat en ze is vorige week naar een ouder echtpaar gegaan, waar ze ook in alle rust kan liggen en genieten van alles. Hopelijk gaat mijn bijna 1 jarige poes met de nodige medicatie er goed vanaf komen. Ze heeft haar tandvlees ook ontstoken en ik heb al een kuur zithomax en virbagen omega achter de rug, maar heb nu een tweede kuur gekregen. Ik hoop zo dat het over gaat. Ook ben ik haar nu de tanden aan het poetsen met kippentandpasta. ik moet zeggen dat ze het allemaal goed toe laat.
Gebruikersavatar
Hilde_72
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 mei 2009 19:22
Locatie: Emmeloord

Re: Kiezen laten trekken?

Bericht door Hilde_72 »

Hoi Ragdoll,

Ik lees dat jouw poes een kuur virbagen omega heeft gekregen. Met Otto gaat het nog steeds niet goed, en de dierenarts wil dit ook aan Otto geven. En dan d.m.v. een injectie in zijn slijmvlies.
Hoe was jouw ervaring hiermee? Is je poes inmiddels helemaal opgeknapt?
Groetjes, Hilde
Otto (2,5) en Tessa (3)


A home without a cat, is just a house.
Plaats reactie