Tumor in kaak of tandontsteking?

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gebruikersavatar
tosunpasha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 mei 2009 17:04

Tumor in kaak of tandontsteking?

Bericht door tosunpasha »

heey,

Ik heb een kat van 13 jaar oud die de laatste tijd een beetje ziek is. Hij heeft wel eetlust, maar het eten lukt niet zo goed. Grote brokjes krijgt hij helemaal niet weg, wat voor zijn ziekte wel goed ging. Hij duwt ze gewoon met zijn tong terug naar buiten. De kleine brokjes slikt hij eerder ipv kauwen, maar kauwen doet hij soms ook wel. Als het op een verkeerde plek in zijn mond komt dan schud hij met zijn hoofd en draait zich meteen om en loopt weg. Daarna heeft hij geen zin meer om te eten, terwijl hij wel honger heeft. Hij drinkt, maar dat is minder dan eerst. Hij likt ook voortdurend met zijn tong, terwijl hij niets eet of drinkt. Hij heeft ook een slijmerige mondje.
3/4 maanden geleden heeft hij een gebitsbehandeling gehad. Toen had hij een gebroken tand die er is uitgetrokken en de rest van zijn tanden zijn behandelt. Volgens mij kan het daarom niet aan zijn tanden liggen. Maar wat is het dan wel? We zijn 3 keer naar de dierenarts geweest, maar helaas alle 3 zonder resultaat. De eerste keer heeft hij een infuus gehad, omdat hij volgens de dierenarts een beetje uitgedroogd was. De tweede keer bloedonderzoek. Volgens de dierenarts zou het aan zijn nier kunnen liggen, maar dat bleek niet zo te zijn. Het kan zo zijn dat zijn nier licht is begonnen met falen, maar dat is niet zeker. Voor een beter onderzoek moet er naar zijn urine gekeken worden. Ik denk niet dat dat wat uitmaakt, dus zijn urine is nog niet onderzocht. De dierenarts zei ook dat het een maagzweer zou kunnen zijn. hij heeft daarvoor een maagdarmbeschermer gegeven die we in zijn mond moeten spuiten. Dat hebben wij dus gedaan, maar er is geen vooruitgang.
Vandaag lag mijn kat volop te genieten van de zon. Toen ik naar hem ging om hem te aaien zag ik bloed! Het lag op de grond en op zijn bekje. Het was niet overdreven veel, maar ook niet weinig. Hij leek ook geen pijn te hebben want hij lag te zonnen. Volgens mij heeft hij het uitgekotst, want het was verspreid in de vorm van druppels.

Hebben jullie ook zoiets meegemaakt? Weet iemand van jullie wat hiervan de oorzaak kan zijn en hoe hij beter kan worden?
De dierenarts heeft niet veel geholpen, dus ik hoop dat jullie ons kunnen helpen.
Laatst gewijzigd door tosunpasha op 02 jun 2009 16:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Kat met bloed uit bekje

Bericht door JLC »

Ik herken het probleem niet. Maar als ik jou was, zou ik een "second opinion" vragen van een tweede dierenarts.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: Kat met bloed uit bekje

Bericht door Katrin »

Ik zou ook naar een andere dierenarts stappen, het is duidelijk dat hij ergens last van heeft, ik zou geneigd zijn om te zeggen dat er toch een probleem in zijn bekje zit, maar misschien ligt het probleem in keel of slokdarm.
Vind het erg zielig dat hij wel wil eten maar dat dat dus soms niet gaat.
Veel sterkte met je kat.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat met bloed uit bekje

Bericht door Cari »

Ik zou zeker naar een andere dierenarts gaan. Wat jij beschrijft over het gedrag bij het eten, moet het wel in de bek of eventueel keel/slokdarm zitten. Misschien is en wel een stuk wortel van die getrokken tand blijven zitten (niet iedereen doet zijn werk even secuur..) en is dat gaan zweren. Hoe dan ook, get a second opinion!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
tosunpasha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 mei 2009 17:04

Re: Kat met bloed uit bekje

Bericht door tosunpasha »

In het begin dacht ik dus ook dat het aan zijn bekje zou kunnen liggen. Toen we naar de dierenarts waren, heb ik tegen hem gezegt dat hij in zijn bekje moest kijken. Dat heeft hij gedaan, maar hij zei dat er niks aan de hand was. Bij elke consult hebben we dat nog een keertje gevraagt, maar weer zei hij dat het daar niet aan lag nadat hij ernaar gekeken had.
We gaan altijd naar dierenarts Animo in Den Haag. Volgens mij is dat een zeer goede dierenarts. Daarom vertrouw ik hem, maar ik denk dat ik beter naar een andere dierenarts kan gaan.
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Kat met bloed uit bekje

Bericht door Uumie »

Ja, dat zou ik je ook zeker aanraden. Misschien heeft hij iets in zijn slokdarm of maag. Een second opinion kan in dit geval echt geen kwaad, ik zou het gewoon doen. Want hoe erg je je dierenarts ook vertrouwt, het zijn ook maar mensen. ;) Heel veel sterkte en succes gewenst!
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
tosunpasha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 mei 2009 17:04

Re: Kat heeft moeite met eten

Bericht door tosunpasha »

Voordat ik naar een andere dierenarts ga, wil ik nog een paar dagen wachten. Hij ziet er wel beter uit. Vandaag zat hij uren buiten voor onze portiek als een soort waakhond:)
Bedankt voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: Kat heeft moeite met eten

Bericht door Katrin »

Pas je wel op dat hij niet uitdroogt, af en toe een plooi huid omhoogtrekken als dat blijft "staan"' is je kat uitgedroogt.
Ik hoop dat hij gaat eten en drinken.
Succes.
Gebruikersavatar
tosunpasha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 mei 2009 17:04

Re: Kat heeft moeite met eten

Bericht door tosunpasha »

Jaa, daar let ik altijd op. Het blijft nooit omhoog staan, dus volgens mij is hij niet uitgedroogd 8-)
Gebruikersavatar
tosunpasha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 mei 2009 17:04

Help!Tumor in kaak of tandontsteking?

Bericht door tosunpasha »

Hallo lieve mensen,

Het gaat helaas nog steeds niet goed. Daarom ben ik vandaag naar de dierenarts geweest. Het ging steeds slechter met mijn kat de laatste tijd. Hij eet nu veel minder dan eerst. Zijn bek blijft een klein beetje open en zijn tong steekt er een beetje uit. We zijn dus even langs de dierenarts geweest. Hij zei dat het of een tumor is of een tandontsteking. Het is namelijk dik en rood aan de binnenkant bij zijn tand (zijn kaak staat daarom een beetje schuin). Nu moeten wij dus besluiten of wij zijn tand eruit laten trekken of een rontgenfoto laten maken om vast te stellen of we te maken hebben met een tumor. Als het een tumor is moeten wij hem laten inslapen... en dat is echt het laatste wat ik van plan ben, dus ik denk dat het beter is als ik zijn tand eruit laat trekken. Mijn vraag is wat het beste is om te doen? waar lijkt het volgens jullie op?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Help!Tumor in kaak of tandontsteking?

Bericht door Camoth »

Jeetje, wat erg zeg!

Tja, ik zou voor de rontgen foto gaan. Alles proberen voordat je naar het laatste redmiddel van inslapen grijpt. Maar om heel eerlijk te zijn vind ik persoonlijk beide mogelijkheden raar. Ben je naar dezelfde dierenarts of naar een andere gegaan?

Want is het gebruikelijk dat bij een ontstoken tand of een tumor bloed uit het bekje komt? Dat vraag ik me persoonlijk wel af...

Ik weet het ook niet. :-(
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: Help!Tumor in kaak of tandontsteking?

Bericht door Katrin »

Ben blij dat je naar de dierenarts bent geweest.
Zelf zou ik zeker voor een rontgenfoto aan, want stel dat je hem nu bloot laat staan aan een ingreep, wat voor een kat heel stress vol is en je komt er pas daarna achter dat het een tumor is, dan belast je hem onnodig.
Zo'n foto is zo gemaakt.
Ik snap dat je er niet aan moet denken om hem in te laten slapen, maar gaat het belang van je kat niet voor je eigen gevoelens, hoe pijnlijk dit ook is?
Sterkte.
Gebruikersavatar
tosunpasha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 mei 2009 17:04

Re: Help!Tumor in kaak of tandontsteking?

Bericht door tosunpasha »

Hey,

Ik ben wel nog steeds naar dezelfde dierenarts geweest. Mijn kat is niet verzekerd, daarom is het ook financieel een moeilijke keuze. Een rontgen foto kost ongeveer 100 euro en dan heb ik alsnog niets bereikt. Als het een tumor is loopt het af en zal ik hem wel moeten inslapen, maar als het een ontsteking is (wat ik hoop en denk) zal ik naast de 100 euro ook nog eens 250 euro moeten betalen. Maja... ik zal natuurlijk alles doen om hem weer beter te laten worden.
De dierenarts heeft gezegt dat het bloed van zijn ontsteking afkomstig zou kunnen zijn, dus het lijkt er gewoon op dat het een ontsteking is. Maar ik twijfel heel erg.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Help!Tumor in kaak of tandontsteking?

Bericht door Camoth »

Als je het niet kan betalen zou ik inderdaad de tand laten behandelen inderdaad. Je wilt niet dat je straks een kat laat inslapen waar niet zoveel mis mee is. Moeilijk hoor. :???:

Sterkte!
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: Tumor in kaak of tandontsteking?

Bericht door Katrin »

Ik snap het wel hoor, als je het financieel niet breed hebt.
Maar weet je zeker dat die rontgenfoto zo'n 100 euro gaat kosten?
Ik heb onderlaatst ook een rontgenfoto laten maken en was samen met consult, injektie met antibiotica en kuurtje 88 euro kwijt, een rib uit mijn lijf, maar altijd nog goedkoper dan het bedrag wat jij noemt.
Ik weet wel dat een dieren arts zelf de hoogte van het bedrag mag vaststellen, maar misschien dat er over een afbetalingsregeling te praten valt?
Ik snap het bedrag van die 250 euro niet goed wat je noemt, is dat om die tand te trekken?
Plaats reactie