Gummentic

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Gummentic

Bericht door Uumie »

Hoi allemaal, weer even een uiterst belangrijke vraag. ;)

Ik heb vandaag iets nieuws ontdekt bij James. Alle, maar dan ook alle gummen in het huis moeten naar de badkamer gesleept worden. Hij kauwt erop en smijt ze door het hele huis, waarna hij ze 'netjes' bij elkaar legt in de badkamer. Nu ben ik nogal een tekenares, dus ik heb er een stuk of 7. :oops: Mijn vraag is of dit gevaarlijk is voor hem? Het zijn grote, stevige gummen dus hij kan ze niet doorslikken.
En mijn tweede vraag is: Hoe leer ik hem dit af? Zonder die dingen kan ik geen fatsoenlijke tekening maken hoor! :lol:
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Gummentic

Bericht door tacuma »

Hallo Uumie,

Het feit dat het grote stevige gummen zijn zegt helaas niet zoveel. Een stukje wordt er met
zo'n scherp kattengebit snel afgebeten, en eenmaal ingeslikt wordt het keihard door het maag-
zuur. Als het dan een scherp stuk(je) is, zou dat perforatie kunnen veroorzaken.
Gummen in de la dus -en misschien een gaatje maken in een gum, waar een touwtje door past,
zodat je het als een (gebruiksklare) ketting bij de hand hebt als je aan het tekenen bent.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar je tekeningen. Wat maak je vooral?

Groeten van Laura (die zou willen dat ze ook goed kon tekenen!)
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Gummentic

Bericht door Uumie »

Goed, dan gaan die dingen voortaan dus achter slot en grendel! Goed dat je het zegt, want ik wist helemaal niet dat dat gebeurde in de maag van de kat. Pech voor James. ;)

Ik teken vooral manga, die Japanse stijl. Maar ik heb (dankzij een kunstschilder als opa ;)) ook enkele portretten en stillevens gemaakt, die doe ik ook nog regelmatig. En katten probeer ik de hele tijd, maar het is nog een hele kunst om die goed op papier te krijgen. :roll:
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
Biny
Lynx
Lynx
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 feb 2009 13:14
Locatie: Assen

Re: Gummentic

Bericht door Biny »

Misschien een beetje een oud topic maar jeetje ik wist ook helemaal niet dat ze hard worden in hun maagjes! Gebeurt dat ook in de maag van bijv. een kind? Dan mogen we daar ook wel voorzichtig mee zijn inderdaad straks als ze er zijn!
Ik ben wel erg benieuwd naar je tekeningen/stillevens!
Ik ben Biny, woon samen met Isaäc
Baardkonijn Nou-Nou, Syrische hamsters Jackie en Bruce, 3 Visjes
En onze kittens LUNA & ZIVA! (9 mnd)
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Gummentic

Bericht door Uumie »

Ik weet niet of dat bij kinderen ook gebeurt. :shock: Wat eng, als je daar aan denkt!
Misschien dat ik binnenkort een paar tekeningen op internet zet, dan geef ik de link wel. Maar ik vergeet dat soort dingen steeds. :lol:
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
nilo
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 dec 2009 18:25

Re: Gummentic

Bericht door nilo »

Onze kat eet dan geen gummen maar verder wel stukken uit knuffels, handschoenen en op het moment heeft hij alle kattenmandjes onder handen genomen. Alles bijt hij stuk en eet er stukken uit.
Heeft iemand enig idee wat ik hieraan kan doen want ik word zo langzamerhand echt hopeloos. Vanmiddag was de muts van mijn man toevallig op de grond gekomen en ja hoor, een gat erin.

En dan moet ik natuurlijk wel vertellen dat het een blaasgruiskat is die speciaal dieetvoer krijgt om gruis te voorkomen maar ondertussen dus giga-slechte dingen opeet.

Ik vraag me echt af of iemand anders die ook kent.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Gummentic

Bericht door Umimeis »

@ Nilo, geef hem een bijtring (die ook voor honden worden gebruikt) of een kluif.
Ik geloof dat hier ergens ook een topic over was, wat voor kluiven je kunt geven voor katten.

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 24&t=19239
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
nilo
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 dec 2009 18:25

Re: Gummentic

Bericht door nilo »

Dank je wel. Ik heb het topic even doorgelezen en weer een hoop geleerd. Ik ga het toch eens proberen met die kauwstaafjes. Ik zal alleen even met de dierenarts overleggen of het weer niet zijn blaasgruis bevorderd. Maar ja, al die stukjes knuffel etc. lijken me slechter.

Bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Gummentic

Bericht door Umimeis »

Ja, dat zou ik inderdaad even doen als ik jou was. Misschien zijn er ook nog andere oplossingen voor die problemen.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gummentic

Bericht door Adriana »

nilo schreef: En dan moet ik natuurlijk wel vertellen dat het een blaasgruiskat is die speciaal dieetvoer krijgt om gruis te voorkomen maar ondertussen dus giga-slechte dingen opeet. Ik vraag me echt af of iemand anders die ook kent.
het lijkt me dat hij ergens gebrek aan heeft, mag hij gras eten? en krijgt hij af en toe wat gekookte kip of wat rauw lamsvlees? dat is goed voor zijn blaasgruis en levert ook nog vocht.
plast hij genoeg?
heb nooit begrepen dat ze katten met een blaasgruisprobleem op droge harde brokken zetten.
Mo is zijn loopbaan als blaasgruiskater begonnen: voer veranderd in de helft natvoer met wat rauw vlees en al 15 jaar geen last meer van gehad.
Enzo kwam vorige jaar ook als blaasgruiskater hier binnen en nee, hij mocht alleen maar S/O eten.

nou mooi niet! hij is onmiddellijk aan het rauwe lamshart gegaan en goeie kwaliteit natvoer en wat Orijen en probleem opgelost. hij drinkt vrijwel niet uit zichzelf dus krijgt hij wat extra vocht bij zijn natvoer (bozita, Yarrah, Gourmet foliezakje, RC convalescence-pap)
stilletjes vermoed ik dat S/O alleen goed is voor dierenartsen, voor de financiën bedoel ik.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Gummentic

Bericht door Cari »

Jouw kat heeft een probleem dat "pica" heet: het eten van andere dingen dan voedsel.
Kijk eens op onderstaande link:

http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=26
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Kiddie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 aug 2009 22:47

Re: Gummentic

Bericht door Kiddie »

Mijn Drika had eens een keer stiekjes gegeten.
Ze braakte ze gelukkig weer uit. Geen idee hoe lang ze er in zaten maar toen het er uit kwam was het helemaal papperig geworden. Als een soort kauwgom zeg maar.
Madji: geb. 11-2-2010
Moko: geb. 11-2-2010

Drika: 18-8-2008 / 8-12-2009
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Gummentic

Bericht door Tember »

Erwin eet ook van alles van de grond en heeft zelfs eens peuken uit de asbak gegeten. Pluisjes, kattenbakkorrels en stukjes plastic.. alles probeert hij te eten. Ik probeer het hem af te leren en veel dingen ruim ik op als ik er niet ben, maar er ontglipt me altijd wel wat. Ik heb dikwijls iets uit z'n mond moeten afpakken. Ook heeft hij geloof ik de U van m'n toetsenbord gegeten (in ieder geval kwijt gemaakt, maar ik zie hem ervoor aan het op te hebben gegeten.. alhoewel ik twijfel of dat door z'n keeltje past).

Ik ga eens zo'n bijtring proberen.
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
heksemie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 sep 2010 20:59

Re: Gummentic

Bericht door heksemie »

Oppassen hoor met gummen!
En ook met elastiekjes (heel gevaarlijk!) Onze jongste kater is daar stapelgek op.
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: Gummentic

Bericht door Rocis »

Peuken, tabak is uiterst giftig!
Gummetjes etc. kunnen ook uitzetten in de darmen door de olie die erin zit, net als kleine rubber balletjes. inderdaad heel gevaarlijk.
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Plaats reactie