agressie naar andere mensen

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: agressie naar andere mensen

Bericht door beestenbende »

Ik begrijp je bezwaren en de oplossing die je nu biedt is op zich prima, maar is waarschijnlijk van tijdelijke aard. Als ik het goed begrijp is de kat het buitenleven echt gewend en gaat zeer waarschijnlijk flink verzet bieden als hij doorheeft dat hij in zijn vrijheid wordt aangetast. Mogelijk wordt zijn gedrag dan erger en krijg je meer problemen met hem, vandaar dat ik dit als optie zie. Maar ik begrijp dat het voor jou persoonlijk heel dubbel is omdat hij zich niet zo gedraagt bij jou, maar wel een "gevaar" kan vormen voor anderen. In dit soort situaties is het dan heel moeilijk om het belang van je kat boven je eigen gevoel te plaatsen, omdat het nu eenmaal je verstand tegen je gevoel is. Als het een jonge kat betrof had ik je geadviseerd om naar een kattendeskundige te gaan, maar ben bang dat dit gedrag, ook vanwege zijn leeftijd alleen maar gaat verergeren.

ps: als je bijvoorbeeld naar een boerderij in de buurt gaat kan je het contact gewoon houden en hem blijven zien...
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
anouk04
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 nov 2008 12:35

Re: agressie naar andere mensen

Bericht door anouk04 »

Hebben jullie wel eens gehoord over een tuigje om je kat uit te laten? Mij lijkt het geen oplossing (het is geen hond), maar iemand anders stelde het voor.
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: agressie naar andere mensen

Bericht door Uumie »

Hoi,

Ja, die tuigjes zijn er inderdaad. En ze worden ook best vaak gebruikt hoor, vooral door mensen die geen tuin hebben of iets dergelijks. Maar het hangt echt compleet van de kat af of hij/zij zich laat 'uitlaten' aan een tuigje. Sommige katten vinden het echt niet prettig, omdat hun vrijheid wordt beperkt. En anderen zijn soms bang of onzeker en dan is het voor hen juist wel fijn om wat 'leiding' te hebben die hen begeleidt.

In jouw geval lijkt het me echter ook niet echt een oplossing, omdat je kat het buitenleven inderdaad gewend is. En inderdaad kan zijn gedrag erger worden als hij in zijn vrijheid beperkt wordt.
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: agressie naar andere mensen

Bericht door Katrin »

Ik heb wel een lijntje gebruikt voor een katje wat nog niet eerder naar buiten was geweest, zodat ze kon wennen aan de tuin, toen ik het idee had dat ze zich veilig voelde in de tuin heb ik haar losgelaten.
Bij jou is het anders je kat is al zo gewend om lekker alleen rond te lopen dat ik bang ben dat dit niet zo'n succes word.
Maar goed je weet het niet tot je het uit probeert.
shiva
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 feb 2009 20:04

Re: agressie naar andere mensen

Bericht door shiva »

Mijn kat vind t ook niet erg met een tuigje, word helemaal blij als ie t ziet.
Ga er zelfs bij de deur voor zitten ;-)
Binnenkort ga ik wel mijn balkon afzetten met gaas, dus dan wordt t zonder tuigje, maar wel onder toezicht hoor, ben veel te bang dat ze toch een manier wee te vinden om naar beneden te gaan
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: agressie naar andere mensen

Bericht door beestenbende »

Voor jullie katten kan een lijntje zo te horen inderdaad prima. Maar ik vrees dat de aanvallende agressieve kat hier niet mee akkoord gaat.
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Plaats reactie