agressie naar andere mensen

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
anouk04
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 nov 2008 12:35

agressie naar andere mensen

Bericht door anouk04 »

Hallo,
Mijn kat heeft twee verschillende karakters. Hij kan erg lief zijn (voornamelijk in huis), maar soms ook agressief. Hij wordt agressief als kinderen achter hem aanlopen etc. en kan dan soms uithalen. Het gebeurd niet heel vaak, maar we willen dat dit stopt, omdat we voor ons huis een speeltuin hebben. Laatst heeft hij een buurvrouw gebeten die hem alleen wilde aaien.
Weten jullie wat ik hiermee aanmoet? Ik zou het niet kunnen verdragen om hem in te laten slapen!!

Gr. Anouk
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: agressie naar andere mensen

Bericht door rieneke »

is het niet mogelijk je achtertuin af te zetten en hem daar buiten te laten?
persoonlijk vind ik het niet zo vreemd dat hij uithaalt naar kinderen die hem opjagen.
weer een les geleerd voor het kind zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
Josje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 09 apr 2009 20:24
Locatie: Zuid-Oost Nederland

Re: agressie naar andere mensen

Bericht door Josje »

Helemaal eens met Rieneke.
Laat hem vooral niet inslapen, dan zou je wel een kwart van de hele kattenbevolking in moeten laten slapen.

Groetjes Josje
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: agressie naar andere mensen

Bericht door Leonie89 »

is hij tegen jou wel ok? mag jij alles (of veel) bij hem doen? dan is hij waarschijnlijk gewoon eenkennig.. buurt waarschuwen dat ze de kat niet aan moeten halen en iniedergeval (als dat kan) je tuin afzetten.. dan is je probleem als het goed is opgelost..
katten hebben grenzen en voor sommige katten liggen die grenzen wat hogen dan bij anderen.. wat je moet doen is die grenzen accepteren.. daar hoef je een kat gelukkig niet voor in laten slapen :)
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: agressie naar andere mensen

Bericht door Katrin »

He Anouk, ik ben wel benieuwd hoe oud je kat is, heeft hij in zijn verleden nare dingen meegemaakt dat hij dit doet?
Persoonlijk vind ik het nogal kort door de bocht dat dat dan maar een les moet zijn voor de kinderen.
Katten kunnen smerige wonden veroorzaken, er staat nergens dat de kinderen hem opjagen.
inderdaad lijkt het me het beste dat je de mensen in je omgeving zoveel mogelijk waarschuwt dat ze de kat beter met rust kunnen laten.
Maar ik snap dat dat moeilijk is bij een speeltuin waar steeds wisselende kinderen komen.
Maar je moet hem echt niet laten inslapen hoor!
anouk04
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 nov 2008 12:35

Re: agressie naar andere mensen

Bericht door anouk04 »

Ja ik mag veel bij hem doen, maar als ik iets te ver ga geeft hij wel zijn grens aan door te bijten. Dit doet hij alleen niet hard.
Mijn kat is 9 jaar en geboren op een boerderij. Hij heeft al best veel meegemaakt
(bijna dood, weggelopen) maar voor mijn idee nooit een nare ervaring met kinderen. Van de buurt weten velen het al, maar het is inderdaad lastig om iedereen te waarschuwen omdat kinderen afwisselen. Het is een kat die graag naar buiten wil, hoe leer ik hem dat hij alleen in de tuin mag met afzetting? Ik ben zeker tegen inslapen. Echter woon ik bij mij ouders en die vinden het gedrag te ver gaan en zien een afzetting ook niet echt zitten. Op de een of andere manier moet er dus een oplossing komen..
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: agressie naar andere mensen

Bericht door Leonie89 »

ik vind dat ouders hun kinderen moeten leren dat ze niet zo maar op een kat af moeten stappen.. dat doen ze bij een hond ook niet.. ik vind dat je het inslapen idee echt moet vergeten hoor, want dat hoeft ECHT niet. als hij tegen jou ok doet is het gewoon een kat met gebruiksaanwijzing en misschien wat eenkennig..
als die kinderen gekrabd worden dan hebben ze de regels van de kat overtreden.. hun schuld dus..
anouk04
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 nov 2008 12:35

Re: agressie naar andere mensen

Bericht door anouk04 »

Ik denk dat het inderdaad een manier is om zijn grenzen aan te geven, maar als het alleen krabben was was het nog niet zo heel ernstig. Hij kan namelijk echt hard bijten, een buurvrouw moest laatst naar de dokter omdat hij zo hard gebeten had (dit was trouwens de eerste keer dat hij zo hard beet, maar het kan weer gebeuren). We proberen hem nu zoveel mogelijk binnen te houden overdag als er kinderen spelen, maar het is lastig.
Gebruikersavatar
moppie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 nov 2008 08:17

Re: agressie naar andere mensen

Bericht door moppie »

elvedinenleonie schreef:ik vind dat ouders hun kinderen moeten leren dat ze niet zo maar op een kat af moeten stappen.. dat doen ze bij een hond ook niet.. ik vind dat je het inslapen idee echt moet vergeten hoor, want dat hoeft ECHT niet. als hij tegen jou ok doet is het gewoon een kat met gebruiksaanwijzing en misschien wat eenkennig..
als die kinderen gekrabd worden dan hebben ze de regels van de kat overtreden.. hun schuld dus..
ja vind ik ook heel belangrijk dat ouders zoiezo hun kinderen leren nooit zomaar op welk dier dan ook af te stappen .
maar soms ook moeilijk hoor , ik zeg het ook tegen mijn kids wat betreft katten van vrienden altijd eerst even vragen of die katten er wel van gediend zijn , vooral met mijn dochertje moet ik daarmee uit kijken die is nog jong en denkt dat ze iedere kat net zo op kan pakken als ze met onze tijger doet , kan bij haar ook blijven herhalen dat niet iedere kat dat prettig vind ;-)
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: agressie naar andere mensen

Bericht door beestenbende »

Ik zie het wel wat somberder in om eerlijk te zijn, je woont bij je ouders en die bepalen uiteraard wat wel en niet kan. Een goede afzetting in de tuin zou dé oplossing zijn, maar ik begrijp dat ze dat niet willen. Het hard bijten naar je buurvrouw en uithalen naar kinderen is gedrag wat je niet mag accepteren, ongeacht de vraag wiens schuld het is. Natuurlijk verwacht je dat kinderen een kat niet opjagen, maar aan de andere kant verwacht je niet een aanval van een kat. Wat mij betreft snijd het mes aan twee kanten. Omdat de situatie verder uit de hand kan lopen en er geen concrete oplossingen worden geboden,denk ik dat het beter is om de kat te herplaatsen naar bijvoorbeeld een boerderij. Voordat er echt ongelukken gebeuren. En laten inslapen lijkt mij ook te drastisch en niet nodig!
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: agressie naar andere mensen

Bericht door Katrin »

Ik vind dat wel een heel goed idee om hem voor herplaatsing aan te bieden, ergens waar hij zijn gang kan gaan en waar niet al te veel mensen zijn.
Ik denk dat het moeilijk zo niet onmogelijk is om dit gedrag af te leren, je weet inderdaad niet wat er allemaal met hem gebeurd is vroeger.
Je kan het risico niet lopen dat hij een kind of volwassene erg verwond, het zal best dat ouders hun kinderen daarin moeten opvoeden, het probleem ligt toch bij deze kat, en als er iets ernstigs gebeurd zullen ze jou en je ouders er op aan kijken.
Sterkte ermee.
emmyg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 feb 2009 15:08

Re: agressie naar andere mensen

Bericht door emmyg »

Hij wil gewoon niet door vreemden worden aangeraakt.
Vind het geen reden om hem in te laten slapen.
Moeten ze maar van hem afblijven.

Als een vreemde jou probeerd te aaien dan geef je hem/haar toch ook een mep ;-)
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: agressie naar andere mensen

Bericht door Leonie89 »

ik zou herplaatsing echt als allerlaatste oplossing zien..
misschien een gekke oplossing, maar je kan briefjes ophangen in die speeltuin met een foto en een tekstje eronder 'laat mij met rust, ik bijt' of iets dergelijks..
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: agressie naar andere mensen

Bericht door beestenbende »

Natuurlijk kan je briefjes ophangen om de hele buurt te waarschuwen, maar ik vindt persoonlijk het de verantwoordelijkheid van het baasje om ervoor te zorgen, dat haar kat niet de buurt terroriseert en iedereen er rekening mee moet houden dat de kat kan aanvallen. Binnen houden is geen optie bij een buitenkat, maar als je geen afscheiding hebt in je tuin of deze niet wil/kan plaatsen, verplaats je je verantwoordelijkheid als baasje naar je medemensen, dat is volgens mij niet de bedoeling...
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
anouk04
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 nov 2008 12:35

Re: agressie naar andere mensen

Bericht door anouk04 »

Herplaatsing naar een boerderij vind ik ook niet zomaar iets. Ten eerste zie je je kat nooit meer :cry: en ten tweede mijn kat is al bijna tien jaar gewend om lekker thuis te zijn etc, moet hij nu buiten rondhangen op een boerderij? Briefjes lijkt me ook geen optie, mensen zien dit vaak niet of nemen het misschien niet serieus. Wat we nu doen is zoveel mogelijk de kat overdag (als er kinderen buiten zijn) binnen houden en 's ochtend en 's avonds naar buiten doen. Dit is even de enigste oplossing...
Plaats reactie