Hoe lang kan een kat alleen zijn?

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zorro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 dec 2008 15:28

Hoe lang kan een kat alleen zijn?

Bericht door Zorro »

Hoi hoi,

Als wij weggaan denk ik altijd eerst na wat ik met onze lieve kat doe. Zijn we kort weg dan geven we hem genoeg eten en water. Hij is 12 uur het langste alleen geweest denk ik.
Maar over een paar weken hebben we feest in Den Haag wat 's middags al begint. We blijven daar slapen en gaan de ochtend erop terug. We zullen wel vroeg naar huis gaan ivm onze Zorro.
Maar is dat niet te lang? Zeg dat we van 16.00u tot 9.00u weg zijn? Ik vind dat aardig lang... :(
The greatest thing you'll ever learn, is just to love and be loved in return

Zorro en Rubah zijn de liefste! ;)
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Hoe lang kan een kat alleen zijn?

Bericht door Umimeis »

Je zou eventueel iemand kunnen vragen die alleen 's avonds nog even langs kan komen om de bakjes bij te vullen, dan heeft hij voor 's avonds en 's nachts (of vroeg in de ochtend) in elk geval voldoende eten.

Ik zou sowieso voor het weg gaan de waterbak en voederbak nog even extra bijvullen.
Eventueel een bak met brokjes en een bak met natvoer, zo doe ik dat meestal wel en verder laat ik dan mij buurvrouw
's avonds nog even langskomen om de bakjes nog extra bij te vullen.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: Hoe lang kan een kat alleen zijn?

Bericht door Lana »

Ik denk dat als je kat genoeg ruimte heeft en genoeg eten en drinken heeft hij het best wel ff redden kan alleen.
Miss moet je hem wat te doen geven, iets om mee te spelen.
Je hebt ook ballen waar je brokken in kan doen. D.m.v. spelen met die bal komen er brokjes uit.

Ik Zorro een kat die veel op zichzelf is? Of die graag bij je is? Dat speeld natuurlijk ook wel mee.
Kat van mijn zus is veel alleen. Als me zus dan thuis komt, knuffeld de kat haar helemaal plat. Dat is echt een gezelfschapsbeest die slecht alleen kan zijn. De kat van mijn ouders is graag op zichzelf, die merkt amper dat je weg bent.
The good, the bad and the pussy!
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Hoe lang kan een kat alleen zijn?

Bericht door lievelijn »

voor een x moet dat wel gaan hoor!! sluit me verder aan bijna lana
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Hoe lang kan een kat alleen zijn?

Bericht door Uumie »

Ik ben het eens met Umimeis... als je je zorgen maakt, kijk dan of er iemand is die 's avonds even langs wil komen :) En inderdaad, zorg dat hij genoeg te doen heeft en genoeg te eten en drinken. Dan komt het vast wel goed, zo lang is het op zich niet. Katten kunnen zich best wel een tijdje redden in hun eentje.
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
Maartje
Lynx
Lynx
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 aug 2008 10:26
Locatie: Beuningen (gld)
Contacteer:

Re: Hoe lang kan een kat alleen zijn?

Bericht door Maartje »

Ik denk dat het wel makkelijk kan, wij gaan binnenkort ook 19.00 zaterdags weg en 17.00 zondags terug, ik zet 2 bakken eten neer en wel veel water. Ik denk dat water wel het belangrijkste is... dus liever een extra grote schaal ofzo.
Luca (Zwart/Wit) 27-07-08
Kenji (Cypers) 27-07-08
Amber (Beige/Wit) 30-04-09

viewtopic.php?f=5&t=16743
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Hoe lang kan een kat alleen zijn?

Bericht door Umimeis »

ja..... grote schaal met water..............die van mij drinkt uit de vissenkom :eshhh: hihi
Vindt mijn vis Wanda niet erg hoor :lol:

Ja, toen ik Flea een tijdje geleden ook voor het eerst 1 nachtje alleen liet, vond ik dat ook wel een beetje eng hoor. Maar toen ik terug kwam zag ik dat alles verder goed was gegaan enzo. Hij had niet eens al zijn eten op.
Ik had een bakje met natvoer en z'n brokkenresevoir goed gevuld voor ik weg ging.
En zoals ik net al schreef....water drinkt hij uit de vissenkom, wel had ik een bakje gevuld voor de helft met kattenmelk, als extra'tje.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Tinkerbeller
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 apr 2009 21:42

Re: Hoe lang kan een kat alleen zijn?

Bericht door Tinkerbeller »

Zelf wonen wij in Flevoland en de fam van mijn vriend woont in Limburg of Rotterdam en omstreken.
Dit houdt in dat wij wel eens een weekendje daar heen gaan.
Ruler krijgt dan een grote bak droog voer, grote bak water ( eigenlijk van de hond maar Ruler drinkt daar ook uit zijn eigen bakje vind hij te min :-o ) en wat nat voer.
Ik zorg er voor dat hij wat snoepjes heeft en dan houdt meneer het makkelijk uit.
in het begin kwam me moeder vaak nog even kijken maar meneer vind het prima in het raam kozijn in het zonnetje.
Dus het ligt er denk ik ook maar aan of je kat het wel of niet erg vind.
*** Liefs Tinker ***
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Hoe lang kan een kat alleen zijn?

Bericht door Umimeis »

Dus het ligt er denk ik ook maar aan of je kat het wel of niet erg vind.
En wat hij gewend is.
Is de kat gewend dat hij reglmatig alleen is of niet, zo ja, dan kan hij best alleen zijn.
Zo nee, dan kun je in het begin iemand vragen of die af en toe even langs komt om te kijken of alles goed gaat.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Hoe lang kan een kat alleen zijn?

Bericht door Seemy »

Het kan inderdaad wel, maar niet te vaak doen.
Ik voel me er nooit zo lekker bij, dan denk ik zo vaak aan hem, maar als het echt niet anders kan...

Wij zijn een tijd terug naar Groningen geweest, dat was tot nu toe de 1e keer dat hij zolang alleen was. Zijn we zaterdag 's middags weggereden om 15.00u en we waren zondagmiddag tegen 15.00u weer thuis.
Extra voer en water neergezet, veel te spelen, lekkere schone handdoeken in de wasmand (zijn favo slaapplekje; op de *het liefst :icon_shifty: *schone was in de wasmand op de droger! ;-) )

Mijn ouders zijn 1 x langs geweest om hem eten te geven en te kijken hoe het ging, en ff spelen/aandacht geven.
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Hoe lang kan een kat alleen zijn?

Bericht door Umimeis »

Ja, ik vind het eigenlijk ook niet leuk om hem achter te laten, zelfs niet als ik moet werken ofzo of een middagje ga winkelen :roll: :oops: maar ja, je moet je leven ook niet laten beheersen door je kat/of andere huisdieren.

Maar laat hem inderdaad niet elk weekend alleen en zeker niet als het langer dan 1 nachtje is.

Ik word al zenuwachtig als ik eraan denk dat ik in september 8 dagen met vakantie ga, maar ja, als ik m'n leven door mijn kat laat beheersen, kan ik nooit met vakantie of een lang weekend weg.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Hoe lang kan een kat alleen zijn?

Bericht door Umimeis »

Ik heb ook even een vraagje.....

Ik ga dit weekend niet, maar dat volgende weekend 1 nachtje weg.
Kan ik mijn luikje gewoon open laten zodat mijn kat de vrijheid heeft om naar binnen en buiten kan?
Of kan ik hem beter binnen opsluiten?
Ik moet hem dan namelijk in de woonkamer opsluiten want zodra ik de voordeur open doe, dan ontsnapt hij (is mijn ervaring) en dan krijg ik hem toch niet meer binnen.

Maar ik vind het eigenlijk ook niet zo leuk voor hem om hem op te sluiten omdat hij dat niet gewend is.


En wat moet ik doen als ik in september 8 dagen op vakantie ga? Moet ik hem dan ook opsluiten of kan ik gewoon weggaan zonder dat hij opgesloten zit (is wel fijner voor hem omdat hij dan lekker naar buiten en binnen kan wanneer hij wil).

8 dagen opsluiten in de woonkamer vindt ik te ver gaan eigenlijk.

Zal hij dan niet gaan weglopen? (geldt voor zowel wanneer ik een weekendje weg ga en als ik op vakantie ga)
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: Hoe lang kan een kat alleen zijn?

Bericht door Katrin »

Heb je niet iemand in de omgeving die af en toe kan komen kijken hoe het gaat met je kat, dat weekend en tijdens je vakantie.
Eerlijk gezegd, zou ik hem dat weekend opsluiten, ik snap dat je kat het gewend is om naar buiten te gaan, en hij zal best balen, maar stel dat er net wat met hem gebeurd buiten in dat weekend, en je bent er niet.
Dan prefereer ik toch liever een beledigde chagrijnige kat boven ja noem maar op wat er buiten fout kan gaan. :-(
De vakantie van 8 dagen vind ik moeilijker omdat het lang is dat je weg bent.
Heb je geen buurmeisje of bekende die 2x per dag hem komt voeren en hem dan savonds naar binnen roept.
Ik heb geen luikje maar heb dat zo gedaan met mijn katten, tenminste een buurmeisje dus, smorgens kregen ze eten van haar en liet ze ze naar buiten, en savonds weer naar binnen.Dat ging eigenlijk heel goed.
Ik was nog veel langer weg dan jij maar aangezien katten toch wel gesteld zijn op hun omgeving en huis was ik in ieder geval niet bang dat ze zouden weglopen.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Hoe lang kan een kat alleen zijn?

Bericht door Umimeis »

Zoals ik al een keer zei bij de reacties op een andere topic(volgens mij was dat onderwerp 'vakantie' ofzo), heb ik in de vakantie wel oppas voor de kat. Mijn ouders en mijn buurvrouw komen om de beurt even bij de kat kijken om hem eten te geven en aandacht.
De ene dag de buurvrouw en de andere dag 1 van m'n ouders.

Een weekendje opsluiten kan nog net (ik heb het wel eens 1xtje eerder gedaan)
Maar om hem 8 dagen lang op te sluiten dat vind ik echt te ver gaan.
Ik kan m'n buurvrouw wel vragen of zij hem 's avonds voor dat ze naar bed gaat de kat opsluit en 's ochtends het luikje weer open doet.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Plaats reactie