's nachts miauwen en dan naar de kattenbak?

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ellepel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 mar 2009 21:18

's nachts miauwen en dan naar de kattenbak?

Bericht door ellepel »

hallo allemaal

ik heb sinds dinsdag een eenjarige kat uit het asiel. Nu mag hij van mij niet in de slaapkamer 's nachts. Nu krijg ik aan het begin van de avond en rond 6 uur in de ochtend een concert van gemiauw van 10 minuten. Op zich niet zo'n probleem ( het is gelukkig niet de hele nacht ;-) ) maar het gekke is dat hij daarna zich compleet uitleeft op de kattebak. Hij is wel 5 minuten bezig in die bak met graven. Ik heb vanmorgen ook gekeken en de bak ziet er niet uit. Ik heb hem net gister verschoond dus daar zou het toch niet aan moeten liggen? Weten jullie waarom hij dit doet?

Groetjes ellen
Gebruikersavatar
Josje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 09 apr 2009 20:24
Locatie: Zuid-Oost Nederland

Re: 's nachts miauwen en dan naar de kattenbak?

Bericht door Josje »

Hoi, Ellen

Houd in de gaten of hij wel zonder pijn kan plassen.
Als dat inorde is zou je andere kattebakvulling kunnen proberen.

Groetjes Josje
Gebruikersavatar
ellepel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 mar 2009 21:18

Re: 's nachts miauwen en dan naar de kattenbak?

Bericht door ellepel »

hey

ja ik heb nu van die stenen korrels maar ik ga over op houtkorrels, dat geeft ook minder rommel denk ik... ;-)
Ik heb gemerkt dat hij vooral 's nachts naar de wc gaat maar ook overdag miauwt hij net voordat hij gaat. Hij heeft wel veel ontlasting en plassen doet hij nog niet echt veel dus dat moet ik even in de gaten houden. hij drinkt wel maar niet erg veel

maar bedankt voor je bericht in ieder geval, het miauwen wordt trouwens ook al veel minder alleen blijft hij rond 7 uur nog miauwen.
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: 's nachts miauwen en dan naar de kattenbak?

Bericht door Muizenis »

Hoi,
Ik begrijp dat je 1 kat hebt. Ik kan een paar redenen bedenken waarom hij dit gedrag vertoond:
Het kan zijn dat hij zich zo uitleeft uit verveling.
Het begraven van plasjes en ontlasting is een natuurlijk iets. Het zorgt ervoor dat andere dieren de verblijfplaats niet kunnen ruiken. Sommige katten maken hier een compleet ritueel van ;-)
Katten hebben van nature niet de neiging om veel te drinken. Wat het kattenbakgrit aangaat. Ik gebruik zelf fijnkorrelige klontvormende kleikorrels. Zuinig in gebruik en wanneer je wilt controleren of de kat voldoende plast hoef je alleen maar naar de grootte van de samengeklonterde "gehaktballen" te kijken :lol: In het asiel had je kat andere dieren om zich heen. Het miauwen kan een soort roepen naar hen zijn. Geef hem voor het slapen gaan veel aandacht evenals 's ochtends! Ook met kattensnoepjes kun je veel bereiken. Wanneer je er een vast ritueel van maakt, voor het slapen gaan een paar snoepjes geven en dan naar bed gaan, dan weet hij op een bepaald moment wat de routine in huis is :grin: Het zijn net mensen... gewoontedieren :-P

Groet, Pauline
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Gebruikersavatar
ellepel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 mar 2009 21:18

Re: 's nachts miauwen en dan naar de kattenbak?

Bericht door ellepel »

hoi

bedankt, het gaat al veel beter, ik denk dat het gewoon wennen was voor hem inderdaad. Ik heb hem vannacht helemaal niet meer gehoord en zelfs om 7 uur 's ochtends was hij stil dit keer. Hij is ook sinds gister niet meer op zijn veilige plekje geweest die hij had sinds hij hier was dus het gaat allemaal heel erg goed!!!

Toch bedankt voor al het advies.
Plaats reactie