# Twee kittens bij een volwassen kat

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gesloten
Gebruikersavatar
Kerone
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 apr 2009 20:07

# Twee kittens bij een volwassen kat

Bericht door Kerone »

Hallo,

Alfgelopen januari is mijn leive kat Bengel plotseling zonder reden overleden. Ze was 9 jaar en gezond. Volgens de dierenarst heeft ze een hartstilstand gehad, maar ook hij kon hier geen duidelijk reden voor vinden. Dit was een grote schok en ik heb hier erg kapot van geweest. Ik mis haar nog steeds maar gelukkig heb ik haar grote zus Mika nog.

Sinds het overleiden van Bengel is Mika veranderd. Ze vraagt veel meer aandacht, komt veel minder buiten en sleept speeltjes door het hele huis. En ze komt eenzaam over. Ik heb daarom heb ik besloten er twee kittens bij te nemen (twee omdat Mika vanaf haar geboorte een gezondheidsprobleem heeft waardoor ze een kortere levensverwachting heeft).

Nou is het zit ik met het volgende. Mika is een hele lieve kat, maar ze heeft temperament en is echt de baas in huis. Ze tolereerd geen katten in 'haar' tuin. Als er twee kittens bij komen zal ze plots haar huis moeten delen, en zo ook de aandacht die ze krijgt. Hoe kan ik dit in goede banen laten lopen? Je hoort soms verhalen over kittens die oudere katten terroriseren of oudere katten die kittens niet accepteren.

Hebben jullie hier ervaring mee, en tips hoe ik dat het beste kan aanpakken?

Alvast bedankt,

Ilse
"There is no more intrepid explorer than a kitten."
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: Twee kittens bij een volwassen kat

Bericht door Katrin »

Erg dat je kat zo plotseling overleden is.
Tja het samengaan met een of meerdere kittens, ik hoop dat Mika moederlijke gevoelens gaat ontwikkelen.
En hoe lief en knuffelbaar de kleintjes toch zijn, aandacht aan haar blijven geven als oudste van de club.
Misschien ook een plek creëren waar ze ongestoord kan slapen en zich terug kan trekken.
En ook het een beetje aanzien, ik had vorig jaar hier zeven katten rondlopen, 2 katers van mijzelf, een zwerfster en dan haar 4 kittens.
Af en toe werd er gemept door mijn katten die niet veel van de kleintjes moesten hebben.
Zolang het daar bij blijft zie ik dat meer als een waarschuwing waar ook de kleintjes weer van leren.
Ik hoop dat het allemaal goed gaat, en dat je veel plezier gaat krijgen van dit 3-tal.
Gebruikersavatar
Kerone
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 apr 2009 20:07

Re: Twee kittens bij een volwassen kat

Bericht door Kerone »

Bedankt voor de tips.

Ik heb gisteren m'n kittens uitgezocht.:pdtura1: Ze zijn zo mooi en lief en over 4 weekjes mag ik ze mee naar huis nemen.

Nou kreeg ik het advies Mika met een handdoek te knuffelen, zodat haar geur op de handdoek zit. En dan de kittens met die handdoek te aaien zodat de geur van de van Mika op de kittens zit. Dit zou moeten helpen in de acceptatie van de kittens. Heeft iemand dit wel eens geprobeerd? Ik vraag me af of dit echt werkt.
"There is no more intrepid explorer than a kitten."
Gebruikersavatar
moppie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 nov 2008 08:17

Re: Twee kittens bij een volwassen kat

Bericht door moppie »

ik heb het nog nooit geprobeerd maar zou kunnen hoor dat het misschien wel helpt . wil je in ieder geval heeel veel plezier wensen met je kittens , spannend :grin:
lekker genieten van die hummeltjes :grin:
groetjes :)
Gebruikersavatar
jlang84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 mar 2009 15:29
Locatie: Rotterdam

Re: Twee kittens bij een volwassen kat

Bericht door jlang84 »

ik heb het geprobeerd met een handoek 'insmeren' het hielp echt, want kosmos accepteerde Kenzo bijna gelijk!
Gebruikersavatar
Kerone
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 apr 2009 20:07

Re: Twee kittens bij een volwassen kat

Bericht door Kerone »

Ik zal het dan zeker proberen. Ik wil natuurlijk wel dat de kleintjes geaccepteerd worden door Mika.
"There is no more intrepid explorer than a kitten."
Gesloten