Kat zonder gebit?

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Femmekind
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 apr 2009 15:48

Kat zonder gebit?

Bericht door Femmekind »

Wie heeft ervaring met katten waarbij het gebitje getrokken is?

Onze kat Babs is een klein poesje van 3,5 jaar en heeft vanaf kleins af aan ontstoken tandvlees. De DA heeft een aantal keer een injectie toegediend met antibiotica en dat hielp absoluut niet. De stank uit haar mondje werd een beetje minder, maar dat was het dan. Om te zorgen dat de ontsteking zal verdwijnen, dan moeten Babs al haar tandjes en kiezen getrokken worden. Dat idee staat mij niet aan, maar ik wil ook niet dat Babs nog meer pijn heeft. Dus wie heeft toevallig een katje waarbij alles getrokken is? En hoe ziet dat eruit? Ze heeft uiteraard nu zo'n lekker smoeltje met tandjes.

Alvast bedankt voor een reactie.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kat zonder gebit?

Bericht door rieneke »

ik heb hier zelf geen ervaring mee.
ik raad je aan je vraag eens te stellen op ...., ik weet dat er daar meerdere mensen zijn die ook alles hebben moeten laten trekken bij hun kat.
over het algemeen zijn die er zeer positief over.
Laatst gewijzigd door Admin op 07 apr 2009 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Forumnaam verwijderd
Femmekind
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 apr 2009 15:48

Re: Kat zonder gebit?

Bericht door Femmekind »

Bedankt voor de tip, ik ga zeker even kijken of daar mensen zijn die mijn vraag kunnen beantwoorden. En misschien zijn hier nog mensen die ervaring hebben met een katje zonder gebit.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Kat zonder gebit?

Bericht door Kattenbella »

Ik heb hier ook katten die geen gebit meer hebben en prima kunnen eten. Ik ben er nog wel heel erg mee bezig waar dit aan ligt. Ik ben met name erg kritisch naar voeding toe.

Sterkte met je katje!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
MartineB
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jul 2010 16:49

Re: Kat zonder gebit?

Bericht door MartineB »

Beetje late reactie.. weet niet of je dit nog zal lezen, maar van mijn poes (Minou) van 13 jaar oud is net het hele gebit getrokken. Ik heb nooit gemerkt dat ze zo'n verschrikkelijk slecht gebit had, want ze at altijd prima + ze heeft haar hele leven lang alleen harde brokjes gekregen, dus geen idee hoe ze er aan gekomen is. Het is twee dagen geleden gebeurt, en ze eet nu alweer gewoon harde brokjes.
Mijn DA heeft me wel verteld dat het bekkie wat kan invallen, maar dat ze daar opzich geen last van zal hebben, dat de pijn van alle ontstekingen vele malen erger is.
Dus ik kan me voorbereiden op een tongetje dat scheef uit de mond hangt en een oma-mondje... maar ach.. ze eet goed en heeft geen pijn meer. Ik denk dat het daarom gaat.

Hoop dat je daar wat aan hebt!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat zonder gebit?

Bericht door pearlsofpassion »

Dat doet er mij aan denken...

Kleintje heeft ook wat last van haar tanden, ze heeft wat tandsteen op haar kiezen, de rest is nog volledig in orde. Ze heeft geen bloedend tandvlees en ik merk ook niet dat ze er last van heeft tenzij als ze moet knagen wat ze dus zoveel mogelijk vermijdt. Beentjes afbijten doet ze niet meer (ik dacht eerst dat ze gewoon lui was), en kippenfilet wordt ze echt boos op, dus dan heeft ze wel pijn. Het is aan de rechterkant het ergst en ze eet dus steeds links. Ze knabbelt wel nog steeds goed op haar brokken...
De DA heeft eens gekeken en je ziet wel dat het tandvlees ernaast gevoelig staat.

Het zou kunnen dat als we de tanden niet schoon maken het overspringt op de wortel of op andere tanden. We waren dus van plan haar daar binnenkort te laten schoonmaken, maar dat moet natuurlijk onder verdoving en dat is zo slecht voor de lever....
Wat denken jullie hiervan? Toch zo snel mogelijk laten doen of toch nog wat wachten? Het is dus nog niet zo dat er over trekken gesproken wordt, maar als er niets aan gedaan wordt zou het daar mss wel in kunnen uitdraaien.
Ik dacht ervoor haar ook wat aan het knagen te krijgen om het niet erger (of zo weinig mogelijk) te maken, maar ze heeft er dus blijkbaar al pijn aan en dus is het daar eigenlijk te laat voor...

Als je de tanden laat schoonmaken, kunnen ze dan, mits wat knagen af en toe en wat rauw vlees, toch nog een paar jaar goedblijven? Zijn ze dan weer als voorheen of is het toch een kwestie van tijd voor ze eruit moeten?
Niet dat het allemaal veel verschil maakt, ik denk wel dat je kan lezen dat we het zowiezo wel gaan laten doen, maar ik zou wel graag willen weten hoe jullie ervaringen ermee zijn, dat ik weet waar ik voor sta.
Ze zijn wel bijna 5 jaar goed gebleven, dus dat valt nog wel mee denk ik... Katten hebben er toch veel last van. En ik poets niet of zoiets...

Iemand opmerkingen? Of tips op de tanden in goede conditie te houden? Ik weet dat vers vlees goed is, dus dat ga ik proberen geregeld te geven, en Adriana heeft me al eens verteld over knaagstokjes van Carnibest, maar mss weet iemand nog iets? Alle opmerkingen welkom!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Kat zonder gebit?

Bericht door Kattenbella »

Het kan een kwestie van aanleg zijn net zoals bij mensen.Ik denk wel dat de tip's van Adriana goed. zijn.
Je kan kuikens geven en rauwe kippenvleugels, dat maakt het gebit ook schoon.
Ik zou de brokken wel vervangen door vers of goed natvoer, de brokken doen onnodig pijn en voegen echt niets toe voor het gebit.

Martine, voor jou ook de vraag waarom je je kat harde brokjes geeft. Vers vlees of goed natvoer is echt beter en fijner voor je kat.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat zonder gebit?

Bericht door castratenkoor »

Pearlsofpassion als Kleintje last van haar gebit heeft zou ik haar zeker onder een roesje een gebittenbeurt laten geven.
Dan wordt al het tandsteen verwijderd.
Als je dat niet doet gaan haar kaken ontsteken en dan kan het haar hele gebit kosten.
Na de behandeling eerst vooral natvoer geven en daarna regelmatig vlees/kuiken/kipvlerkjes ed.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Kat zonder gebit?

Bericht door Queen »

http://www.dierenklinieklemmer.nl/page1 ... vlees.html
Hier staat heel duidelijk beschreven wat oorzaak en gevolg etc. van ontstoken tandvlees (van jongs af aan) is.
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat zonder gebit?

Bericht door pearlsofpassion »

bedankt voor de reacties.

ik was zelf wel van plan haar gebit te laten reinigen. Haar tandvlees is nog maar lichtjes ontstoken, het valt echt wel mee, en het rare is dus dat ze geen last lijkt te hebben bij het eten van brokken... Ze is de enige hier in huis die ze echt wel kauwt en met de kiezen...

Ik ga proberen geregeld eens wat vers, rauw vlees te voorzien, ook voor haar nieren, en die kippenvleugels zijn wel een goed idee. Kuikens of kippennekjes heb ik nog niet gezien, maar ik zal eens zoeken of er een goede poulier hier in de buurt is. Ik denk dat ze dat wel leuk zou vinden want ze at vroeger ook graag muizen, bijna dagelijks. De laatste tijd at ze ze ook niet meer op (ze begon wel, maar gaf het snel op), en nu leg ik de link met haar gebit, ik wist al niet waardoor het kwam, maar het stond me niet aan.
Ze heeft last gekregen van haar gebit sinds ze meer binnen zit (verhuis en koppelingen) en dus weinig of geen muizen meer te pakken krijgt, dus dat verband kan echt wel kloppen.

Voor de rest gaan we wel brokken blijven geven. Ik geloof niet echt dat natvoer beter kan zijn (dat plakt er toch tegen?) en mijn DA gaf de raad van een goede harde brok te nemen, en dat is toch wel het geval.

Heel erg bedankt voor de tips, en ik laat jullie weten hoe het gaat als ze ervanaf is (mss wel niet hier in dit topic, maar bon...:-))
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cerna

Re: Kat zonder gebit?

Bericht door Cerna »

Bij onze kat Noa (3 jaar) zijn vorige maand alle tanden en kiezen verwijderd (op de hoektande na) in de Wagenrenk door dr. Knaake, de tandarts voor dieren.
Noa is een brokjeseter; wil slechts een likje zacht voer en na de operatie wilde ze niets. Geen mousse, kip, tartaar. Slechts iets tonijnwater maar daar kun je niet op leven. Ik ben dus gaan dwangvoeren (8 keer per dag 10 ml. AD).
Op dit moment is alles goed geheeld en staat niets haar in de weg om weer zelf brokjes te gaan eten, maar waarschijnlijk heeft ze het in een vroeg stadium een keer geprobeerd (we hebben nog vier katten) en is geschrokken van de pijn. Ze durft dus niet.
Ik dwangvoeder nu nauwelijks meer (hoogstens om haar in leven te houden) zodat ze zelf initiatief gaat nemen, maar het gebeurt niet.
Ik heb Periaktin gekregen om de eetlust op te wekken en dan kan ze opeens wel brokjes eten (er zit ook iets kalmerends in de pillen), maar ze gaat er vreselijk van schuimbekken en dat geeft ook weer stress.
Hoe krijg ik mijn kat weer zelf aan het eten? Ik ben zo langzamerhand zo wanhopig! Alle tips zijn welkom.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat zonder gebit?

Bericht door Adriana »

het lijkt of het eten haar is afgeleerd. waarschijnlijk door een heel slechte/pijnlijke ervaring.
er zijn meer eetlust-stimulerende middelen, vraag je dierenarts om een andere, waar ze waarsch die bijwerkingen niet bij heeft.
en misschien telizen of iets anders kalmerends om die stress wat te dempen. en ik heb gehoord dat ze van valium in een heel lage hoeveelheid ook rustig worden en veel gaan eten..
ik heb een kater zonder eetreflex, die geef ik eerst een paar snoepjes, waarvan ik weet dat hij ze erg lekker vindt en dan schuif ik de rest van zijn eten zachtjes in de buurt van zijn bekje en vaak eet hij dan in dezelfde beweging ook een deel van de rest. en hij eet voornamelijk s nachts, kennelijk omdat hij zich overdag niet veilig voelt.
en probeer eens wat kip, rauw verknipt en beetje gekookt. en misschien helpt kleine beetjes voeren in een heel erg rustige omgeving, dus andere katten weghouden.
en welkom ;-) op het Forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Kat zonder gebit?

Bericht door Cerna »

Bedankt Adriana voor je reactie. Morgen moet ik voor controle naar dr. Knaake en dan zal ik ook met hem overleggen wat we nu het beste kunnen doen. Onze eigen dierenarts had het ook al over valium maar zei het met enige aarzeling in haar stem omdat je snel teveel geeft en dan slapen ze de hele dag. Noa slaapt op Periaktin ook meer maar niet zoveel dat ze vergeet om te eten.
Het is een voortdurend afwegen: het op z'n beloop laten en hopen dat de kat zelf weer gaat eten, werkt dus niet; dwangvoeren geeft de hele dag stress (ze houdt er niet van om opgepakt te worden), Periaktin geeft even stress maar dan gaat ze daarna wel zelf eten.
Ik geef haar 's morgens altijd eerst twee keer AD anders spuugt ze de Periaktin weer uit en het gekke is dat ze na zo'n dwangbeurt dus wel een paar brokjes eet. Zoals jij ook ervaart met jouw kat na een paar snoepjes. Net alsof haar eetreflex dan even geprikkeld wordt.
Gekookte kip lust madame niet (sorry, ik heb mijn katten nogal verwend), alleen gebakken of rauw (maar dat is weer riskant).
Ze "eet" altijd apart (in de slaapkamer). Van stress tussen de katten onderling is ook geen sprake (op een enkele schermutseling na). Noa krijgt alleen maar stress door het steeds oppakken en dus zou je zeggen: laat haar dan met rust, maar dat heb ik twee dagen geprobeerd en dat werkt dus ook niet.
Kent iemand de site "de Dierendokter"; ik zag daar allerlei middeltjes op staan die misschien kunnen werken maar ik weet niet of het safe is en het laatste wat ik wil is met Noa experimenteren!
Groetjes, Annet, Noa (3), Cochi (15,5), Cerná (11), Amber (5,5) en Milka (2)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat zonder gebit?

Bericht door Adriana »

allemaal heel herkenbaar,
ja , de dosering van valium voor katten luistert heel erg nauw en iedere kat reageert anders.
omdat periactin niet meer leverbaar is/was, hebben wij destijds mirtazapine gekregen en dat werkt een paar dagen en mijn ervaringen zijn, in errrrg lage dosis!!, erg goed. (ik doseer voor de eerste keer altijd de helft of minder lager dan voorschrift, behalve bij antibiotica.. om rustig te zien hoe de kat erop reageert en om op te bouwen..)
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... ne#p430681
ze moet weer even leren te eten en over een hobbel heen geholpen worden.

overigens kun je rustig rauwe kip (verpakt/supermarkt) geven hoor, geen salmonella daar want strenge controle en ontsmetting en het maagzuur van kat maakt daar als/als korte metten mee.
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... la#p429220
voor meer info over salmonella en katten ---> niet gevoelig dus..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Kat zonder gebit?

Bericht door Cerna »

Dr. Knaake is geen voorstander van rauwe kip. Ik noemde salmonellagevaar maar toen noemde hij iets anders. Ik weet alleen niet meer wat. Ik zal het hem morgen nog eens vragen.
Interessant die verwijzing naar mirtazapine en alle reacties op het slechte eten van de kat en wat men geeft. Heel herkenbaar!
Vreemd dat nierkatten zo slecht eten. Onze Cochi heeft sinds 2 jaar ook een nierprobleem (èn schildklier) maar eet de oren van je hoofd. Het is een enorme kater (meegenomen als kitten met een flinke lintworm uit Les Coches, Frankrijk - vandaar zijn naam) en woog in zijn topjaren 10 kilo; nu nog ongeveer 7,5. Denkt nog steeds dat hij een lintworm heeft!
Renal vindt hij maar matig en daarom meng ik altijd 1/4 Renal met regulier voer en daarover ipakitine, verder eenmaal daags Fortekor. Bak gaat altijd schoon op en het liefst ook nog de andere bakken (schildklierwaarde is oké), dus mijnheer eet ook apart.
Noa weegt slechts 3,5 kilo; ze is een tenger poesje maar toch te licht voor een Brits Korthaar die minimaal 4 kilo moeten wegen. Ik kan het me dus niet veroorloven dat ze nog meer afvalt.
Plaats reactie