Kat zonder gebit?

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat zonder gebit?

Bericht door Adriana »

je kunt ook rauw lamsvlees proberen, ik koop daarvoor wat ribbetjes bij een islam slager en haal daar het vlees af, dat scheelt enorm in de prijs..

nierklantjes zijn doorgaans zulke slechte eters omdat ze vaak last hebben van te hoog ureum-gehalte en dat maakt misselijk.
schildklier maskeert slechte nierwaardes, dus inderdaad heel goed uitkijken.. wat is zijn t4 en reageert hij goed op felimazole? wij hebben hier Enzo die èn felimazole èn operatie èn radio actief jodium achter de rug heeft en morgen bloed afnemen voor controle t4 half jaar na ra-jodium en ik ben erg benieuwd..

ja, als hij goed op ipakitine reageert dan is dat een goeie oplossing mits het eiwitgehalte van het foute natvoer aan de lage kant is... hier is renal tonijn veruit favoriet.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Kat zonder gebit?

Bericht door Cerna »

Ben net terug uit Wageningen en heb het ergste te horen gekregen. Dr. Knaake vond het vreemd dat Noa nog steeds niet uit zichzelf at en heeft ons doorgestuurd naar dr. Mandigers, de internist. Deze heeft bloed afgenomen en haar creatininewaarde is 495. Hier is volgens hem niets meer aan te doen en ik zal haar niet meer aan het eten krijgen. We moeten ons gaan voorbereiden op euthanasie.
En dat terwijl ze vanmorgen net weer uit zichzelf brokjes begon te eten.
Ze is pas drie! Het is zo oneerlijk!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat zonder gebit?

Bericht door pearlsofpassion »

He??? :shock:

De DA zegt dat ze niet meer zal eten en net dan eet ze toch??
Klopt ergens toch niet???

Sorry, ik snap hier helemaal niets meer van... En jullie hebben het nu toch over twee katten door elkaar he?
Over Noa die niet meer eet en een nierpatient, toch? Of is Noa ook nierpatient? Sorry dat ik even echt niet volg...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cerna

Re: Kat zonder gebit?

Bericht door Cerna »

Hoi Valerie
Nee, helaas ook Noa is nu nierpatient. Dat hoorde ik dus vanmorgen. Cochi is het al een tijdje en doet het prima op zijn nierdieet en Fortekor en nu is het dus Noa.
Eerlijk gezegd snap ik het zelf ook niet goed. Ze eet sinds de gebitsoperatie heel slecht maar dankzij dwangvoeding ziet ze er prima uit. Ze is wel wat afgevallen maar haar vacht is mooi vol en glimt, ze heeft geen vieze adem en spuugt niet. Gisteren had ze dankzij een halve tablet Periactin goed gegeten en heeft ook alles keurig binnen gehouden. Je zou denken met zo'n hoge creatininewaarde moet ze toch misselijk zijn, maar hier merk ik niets van. Ze eet slecht en is lusteloos, maar speelt wel wanneer ik haar een muisje of duivenveer voor houd. Ik heb net het gevoel alsof de uitslag niet klopt.
Ik heb een uur geleden onze dierenarts op de hoogte gebracht en zij is het niet eens met Mandigers conclusie. Ze twijfelt niet aan zijn deskundigheid maar zei dat ze zelf een jonge kat had gehad met een creatininewaarde van 430 en dat die kat na een paar dagen spoelen en daarna Fortekor en een nierdieet een prima leven had gehad.
We hebben Noa dus naar de kliniek gebracht waar ze een paar dagen aan het infuus blijft. ook wordt er opnieuw bloed geprikt. Ik vond het wel moeilijk om haar daar achter te laten, maar ik hoop dat ze snel weer thuis kan komen. Ik kan mijn lieve poes nog lang niet missen!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat zonder gebit?

Bericht door Adriana »

gatver en ik leef met je mee..
er is een uitdrukking dat je naar de kat moet kijken en niet zo zeer naar de waardes..

wat ik een beetje vreemd vind is die hele hoge crea wat kennelijk voor iedereen een verrassing is, maar die kan toch niet zomaar uit de lucht vallen en is er dan nooit goed bloedonderzoek gedaan?
heeft je dierenarts het gehad over chronisch nierfalen of zou er een mogelijkheid zijn van acuut nierfalen? .. wat met een paar etmalen spoelen een heel eind naar beneden gezakte crea kan opleveren..
kan me voorstellen dat je haar niet graag achterliet maar ik denk dat je dierenarts heel goed heeft gehandeld.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat zonder gebit?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik ben wel blij met je reactie nu. Ik weet helemaal niets van crea-waarden (gelukkig...) maar ik meende toch al hogere waarden gezien te hebben hier (of dat dan goed afliep weet ik niet meer)... Adriana weet er alleszins alles van, maar dat zal je wel al doorhebben...

Ik ben vooral blij dat je haar niet gewoon gaat opgeven gewoon omdat 1 DA dat zei, zeker zo snel... Ik kreeg even schrik van je vorig berichtje, maar nu het laatste stelt me wel gerust!
Ik hoop heel erg dat je haar op een of andere manier terug aan het eten krijgt (als ze dan toch niet misselijk is, moet toch iets werken?) en dat ze het op een goed opgevolgd nierdieet nog heel lang goed kan doen!

Ik duim voor haar! Hopelijk krijgen ze haar beter daar in de kliniek!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat zonder gebit?

Bericht door castratenkoor »

Dat zal Noa haar redding zijn denk ik dat spoelen. Toen Sjaak 3 was is datzelfde tweemaal gebeurd. Ik had hem wel thuis, gewoon 2 x daags heen en weer voor infuusjes.
En ook zelf sluiten geven.
ben heel blij dat we het niet opgegeven hebben toen, hij wordt volgende maand 13.

Ik wil hier maar mee aangeven dat je het niet te snel op moet geven, ook niet met knallend hoge waardes. De van Sjaak waren niet eens meer meetbaar.
En mijn ouwe jongen doet het met ups en downs heel aardig nog steeds.
Echte de papa-figuur van de groep.

Sterkte met Noa! Geef niet te snel op hoor!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Kat zonder gebit?

Bericht door Cerna »

Bedankt voor jullie reacties. En nee Valerie, ik geef mijn katten niet zo snel op. Ik vecht totdat het niet meer mogelijk is. Maar Mandigers is niet zomaar een DA, maar een internist voor dieren en wanneer zo iemand je dan zo'n uitslag geeft, dan zakt de grond weg onder je voeten!
Adriana: vorig jaar oktober werd bij Noa stomatitis vastgesteld. De DA noemde het een auto-immuunziekte en sprak na de tweede Cortalone-injectie al over trekken van het gebit. Omdat ik inmiddels op internet het een en ander had gelezen, vond ik die conclusie wel erg gemakkelijk. Mijn vorige DA was naar een kliniek 20 km verderop verhuisd en ik heb haar toen om een second-opinion gevraagd en gevraagd of ze bloed wilde prikken en biopten afnemen zodat alle andere oorzaken van Noa's stomatitis uitgesloten zouden worden. Haar nierwaarde was toen prima; dat was in februari.
Het is ook pas sinds de operatie dat ze veel meer drinkt.
Noa is nu bij diezelfde dierenarts en in heel vertrouwde handen want ze is een schat van een vrouw en heel deskundig maar de poes keek zo bang en komt iedere avond voor het slapen gaan een uitgebreide knuffel halen. Normaal houdt ze niet zo van aaien en oppakken vindt ze helemaal vreselijk, maar dan kun je alles met haar doen. Dan is ze zo'n vrijkous.
Ik ga eens kijken hoe ik foto's op de site kan zetten. Heb geen idee!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat zonder gebit?

Bericht door Ilone »

Poeh!
Ik hoop dat dat spoelen Noa veel goeds zal doen en dat ze er toch bovenop komt!
Wat de rest ook al zegt, niet te snel opgeven hoor! En inderdaad, kijk naar je kat, het gedrag en uiterlijk kan al zovvel zeggen..
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Cerna

Re: Kat zonder gebit?

Bericht door Cerna »

Dat van die foto's wordt niks. Is me op dit moment te ingewikkeld; heb m'n kop daar absoluut niet naar staan. Noa is zo'n mooie Whiskas Brit: zilver met zwarte streepjes en een hele mooie lichtzilveren buik die ze voortdurend laat zien (maar dat doen alle Britten; liggen het liefst de hele dag op hun rug!)
Hoorde vanavond van de dierenarts dat Noa ook bloedarmoede heeft en dat maakt de behandeling volgens haar gecompliceerder maar ik geef de moed niet op. Las op de site een verhaal van een kat die een creawaarde had van 800 en toch nog 4 maanden heeft geleefd. Ik dacht dat 495 al zo vreselijk hoog was, maar het kan dus nog erger.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kat zonder gebit?

Bericht door MarjanR »

Kijk dat noem ik nog eens een positieve instelling "het kan nog erger".

Ik heb je verhaal zo eens gelezen, helemaal.
En wat ik me zit te bedenken is dat de niertjes van Noa wellicht een enorme klap van de narcose hebben gehad. En daardoor nu een hoge waarde laten zien.
Katten worden overigens niet misselijk van een tehoge crea waarde maar van een hoge ureum waarde.
Ik heb hier ook een niertje lopen, tenminste dat denken we nu nog 26ste opnieuw bloed onderzoek.
Die liet dus hoge nierwaardes zien om hele andere redenen.
1. Verminderde bloeddoorstroming ivm HCM (crea waardes)
2. Ontsteking in de nieren (hoge ureum waardes)

Nu heeft hij een ab kuur gehad en beta blokkers voor z'n hart, en liet 1.5 maand geleden lagere waardes zien.
Ik heb hem nu redelijk strak op niervoeding (krijgt af en toe klein dingetje kip of tonijn) en ben benieuwd wat ik straks voor waardes te zien krijg.

Sorry, lang verhaal geworden.
Wat ik wilde aangegeven is dat de verhoogde nierwaardes van Noa niet hoeft in te houden dat hij een nierpatient is.
Er zijn meerdere factoren mogelijk waarom hij verhoogde nierwaardes laat zien.
Lijkt me heel naar om je beestje achter te laten bij de da.
Maar ik hoop dat Noa er goed op reageert nadat z'n niertjes gespoeld. zijn.
Bespreek daarna met je da om eens alle factoren te bekijken die invloed kunnen hebben op de bloeduitslag.

Sterkte en veel plezier straks als je Noa weer mag ophalen.
Zo'n weerzien is altijd fijn ;)
Laatst gewijzigd door MarjanR op 18 nov 2010 06:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat zonder gebit?

Bericht door castratenkoor »

Mijn advies is laat haar in ieder gavl niet onder narcose brengen nu, voor wat voor onderzoek dan ook. Dat kan haar fataal worden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Kat zonder gebit?

Bericht door Cerna »

Dat van de narcose wist ik niet, bedankt voor de tip! Ik zal de DA hier beslist eens naar vragen.
Ik heb zelf ook steeds het gevoel dat het met de operatie te maken heeft want voor die tijd was er niets met haar aan de hand. Ze at ondanks haar ontstoken tandvlees voor haar doen prima, was de hele dag buiten (wanneer het mooi weer was tenminste) op jacht naar vlinders en wat je nog meer kunt vangen wanneer je als kat wel veel buitenruimte hebt, maar niet aan muizen kunt komen omdat muizen niet op twee- en driehoog (wij wonen in een maisonette) kunnen komen. Kortom, een levendige driejarige, gezellige lieve poes die dan drie dagen na de laatste operatie (op dag twee na de operatie sleepte ze nog met mijn plumeau in haar net geopereerde bek door het huis) verandert in een zielig, lusteloos poesje dat alleen nog wil spelen wanneer je haar verleidt met een duivenveer of een Whiskasmuis.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat zonder gebit?

Bericht door Adriana »

het kan met een forse ontsteking te maken hebben die een tijdje onbehandeld is geweest.. en virusinfecties kunnen ook een tijdelijk behoorlijk verhoogde creatinine-waarde veroorzaken.
dat is denk ik ook wat je dierenarts bedoelde..
van Wageningen heb je alleen het hoge cijfer doorgekregen en nu is het zaak om uit te zoeken of het acuut en dus tijdelijk was....
en met het doorspoelen van het hele systeem (dat is de bedoeling van het infuus) worden de gifstoffen versneld afgevoerd en met wat aangepast voer blijft ze hopelijk schoon en stabiel.. duim/duim
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Kat zonder gebit?

Bericht door Cerna »

Adriana jij hebt (helaas) veel ervaring met nierkatten. Ik heb voor Cochi ooit Renalbrokjes gehad maar die vond hij maar niks; hij is sowieso geen brokjeseter. Noa is echter een 90 procent brokjeseter en ik heb besloten dat ik alleen nog maar nierbrokjes in huis ga neerzetten omdat onze tweede poes Cerná ook op het randje van een te hoge nierwaarde zit en voorkomen is beter dan genezen, lijkt me. Nu heeft iedere kat zo haar eigen smaakje en kan de hele dag eten wat hij/zij wil. Dat gaat dus veranderen: alleen nog maar nierbrokjes de hele dag en Amber en Milka krijgen dan apart hun favoriete brokjes. Maar nu: welke nierbrokjes vinden katten het lekkerst?
Nat voer heb ik altijd Trovet (vinden ze heel lekker wanneer ze het niet te vaak krijgen), Royal Canin Renal zakjes en kuipjes paté. Cochi eet geen paté wanneer ik het zo geef maar wel wanneer ik het meng met iets Gourmetmousse en daar overheen Ipakitine (misschien ook een tip voor mensen met nierkatten die niets willen). In het verleden heb ik ook Specific paté gehad en dat vond hij een tijdje lekker. Bij Cochi vind ik het echter belangrijker dat hij lekker eet dan dat hij stokoud wordt (al wil ik hem natuurlijk nog lang niet kwijt). Bij Noa wordt het een ander verhaal, dan zal ik veel strikter moeten zijn wil ik haar nog een aantal jaartjes bij me houden, maar eerst afwachten hoe het spoelen afloopt.
De DA belde vanmorgen en vertelde dat het redelijk ging. Noa was wel bang maar had gisterenavond netjes haar bakje leeggegeten, dus dat is al een hele verbetering met de afgelopen tijd.
Vanmiddag mogen we eventjes bij haar kijken.
Plaats reactie