Kat is bang voor partner

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
kitty2shoes
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mar 2009 16:08

Kat is bang voor partner

Bericht door kitty2shoes »

hoi allemaal,
ik heb ongeveer 6 weken geleden van mijn tante een jong poesje gehad, ze is ongeveer 2 jaar oud, tis een hartstikke lief diertje maar een beetje bang nog.. als ik alleen thuis ben loopt ze rond, gaat voor het raam zitten en rent achter propjes.. ze laat zich graag door me aaien maar als mijn partner thuis komt..!! als ze hem hoort komen rent ze voor der leven zoefff onder de stoel.. en komt daar ook heel moeilijk onder uit.. na een uur lieve woordjes durft ze wel.. en af en toe gaat het zo goed dat ze gewoon ook door het huis loopt als hij er is.. en soms probeert hij haar dan te aaien.. dan snuffelt ze aan hem en zoeffffff weer onder die stoel.. ik heb al vanalles geprobeert.. maar nix helpt.. ik word er gek van.. heb mijn vriend al over moeten halen om een kat te nemen omdat ik dat graag wou.. en nu zit ie de hele dag onder de stoel..
zou het helpen om gewoon alle wegkruipplekken dicht te maken? naast de bank, ver van mijn partner weg staat haar mandje. daar kan ze zich dan terug trekken.. of zou dat helemaal een traumatische ervaring zijn?
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: kat is bang voor partner

Bericht door beestenbende »

Niet de verstop plekjes onmogelijk maken hoor, dit geeft juist een gevoel van veiligheid. Ik zou het gewoon laten gaan en het tijd geven, misschien heeft ze iets meegemaakt met een man en vertrouwd ze die niet, het enige wat je dan kan doen is langzaam het vertrouwen herwinnen door haar juist haar gang te laten gaan en niets te forceren. Maar ik begrijp dat het frustrerend is. We hebben zelf ca 7 maanden geleden een jong katertje gekregen die langs de kant van de weg was gezet. Die was getraumatiseerd, juist door rust aan te bieden en de mogelijkheid om te kunnen ontsnappen is dit langzaam aan beter geworden en is hij nu een van de grootste knuffelkonten, dus geef het tijd en alles komt waarschijnlijk vanzelf goed.
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: kat is bang voor partner

Bericht door rieneke »

goede raad, en mooi verwoord.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: kat is bang voor partner

Bericht door Lotte »

Wat je wel kan proberen is dat ze de associatie bij jouw partner krijgt met positieve dingen.
Laat hem voorlopig maar haar bakje voer vullen. Als ze wat lekkers krijgt, laat hem het geven.
Verder moet (nou ja, niks moet natuurlijk) hij haar zo veel mogelijk negeren.
Op deze manier leert ze op den duur dat hij positief is en zal ze hem misschien ook durven benaderen. Door het negeren is hij namelijk geen bedreiging voor haar.

Hier is wel veel tijd en liefde voor nodig, wat soms behoorlijk frustrerend kan zijn.
Af en toe kan er ook ineens weer even een dipje zijn, waardoor ze hem toch weer minder vindt. Maar met veel moed, beleid en trouw is het absoluut lonend!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
kitty2shoes
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mar 2009 16:08

Re: Kat is bang voor partner

Bericht door kitty2shoes »

ja tijd en liefde genoeg hoor! ik bedoel ze zal uiteindelijk toch aan hem moeten wennen.. tis alleen met voer geven enzo.. ja dat boeit haar geen biet.. want ze zit onder die stoel en die zit daar haha vanaf dat mijn vriend thuis komt van het werk totdat ie naar bed gaat ongeveer.. voerbakje of geen voerbakje.. ze laat hem zowiezo niet in de buurt.. zogauw hij opeens opstaat of binnenkomt is het zoeff.. maargoed ik denk dat er verder inderdaad nix anders opzit dan afwachtten.. bedankt voor jullie reacties en fijne weekend nog..
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Kat is bang voor partner

Bericht door Lotte »

Ze hoeft ook niet bij het bakje te komen als die gevuld wordt.
Ze weet donders goed wie dat doet, dus ook als ze niet komt kijken zal ze uiteindelijk de link tussen je partner en voer leggen.

Ze zal uiteindelijk ook wel aan hem wennen, maar de vraag is altijd wel in hoeverre. Het kan zijn dat ze toch nooit echt wat van hem wil weten. Dat is het lastige met rugzak-katjes, je weet gewoon niet wat er achter zit waarom ze doen zoals ze doen.
Iedere stap is er weer een moet je denken. Ik zou voorlopig als doel hebben dat ze niet meer onder de stoel zit als hij er is, maar verder geen verwachtingen hebben.

Misschien is het voor jezelf ook handig als je eens wat literatuur over kattengedrag er op na slaat. Vooral de boeken van Vicky Halls kunnen je goede handvatten geven voor dergelijk gedrag
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Plaats reactie