Kater 10 maanden ineens bang voor vreemde mensen

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Tyson2008
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mar 2009 12:50

Kater 10 maanden ineens bang voor vreemde mensen

Bericht door Tyson2008 »

Hallo,
Ik heb een kater van 10 maanden oud, (kruizing maine coon/ heilige birmaan) waar ik tot op heden nog nooit een probleem mee heb gehad. Een paar maanden geleden vond hij bezoek erg intressant en wou hij alles weten.

Nu het volgende zodra de deurbel gaat kruipt ie weg (vroeger onder de bank en dan had hij een gat gemaakt waar hij indook die ik nu gerepareerd heb) nu gaat ie onder de dekens in bed liggen. En ik zie hem niet meer totdat het bezoek weggaat.

Als ik heb dan pak om hem te laten zien dan is hij helemaal panisch. Wil die zo snel mogelijk uit me armen om weer weg te kruipen.

Als ik bijvoorbeeld thuis kom dan is er niks aan de hand maar zodra er een vreemde bij is herken ik me kat niet meer terug. Er is niks vreemds gebeurd in de tussentijd hij is alleen gecastreerd. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen om te zorgen dat hij bezoek ziet als iets leuks dan als iets vervelends. Zo vaak komt er geen bezoek maar als ze komen wil ik wel dat hij het leuk vind.

Ik werk wel vrij veel dus is hij veel alleen maar als ik thuis ben draait het allemaal om hem dus aandacht te kort krijgt hij niet.

Weet iemand hoe ik dit probleem moet oplossen????

Alvast bedankt!!!
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kater 10 maanden ineens bang voor vreemde mensen

Bericht door rieneke »

hier ook twee schijtebroeken die zich niet laten zien als er bezoek is.
voor mij hoeven ze het niet leuk te vinden, en dat zou trouwens niet gaan lukken ook.
ik laat ze gewoon met rust, en binnen 5 minuten nadat het bezoek weg is, zijn ze er weer.
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Kater 10 maanden ineens bang voor vreemde mensen

Bericht door tacuma »

Wij hebben er hier ook zo eentje, die met een maand of zeven ineens van een heel brutaal
kitten in een angsthaasje is veranderd. Waarschijnlijk een keer geschrokken van iemand,
vermoeden we. We laten de kat gewoon in zijn waarde, en heel af en toe laat hij zich toch
wel eens even zien. Als het bezoek hem dan maar negeert, durft hij steeds een stapje
dichterbij te komen. Juist als je de kat oppakt, wordt hij extra bang, omdat hij niet meer kan
vluchten. Niets forceren dus, zo is onze ervaring.

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Kater 10 maanden ineens bang voor vreemde mensen

Bericht door beestenbende »

Ik sluit me hier bij aan. Denk dat je het gewoon moet accepteren en niets moet forceren, door verplicht hem te showen. Laat hem zijn gang gaan en dan komt het meestal vanzelf goed. Succes!
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Kater 10 maanden ineens bang voor vreemde mensen

Bericht door sandy »

Kan ook vanzelf weer overgaan hoor, dat heb ik met onze katten hier ook gezien, met name Redney.
In het begin ook rond die leeftijd moest hij niks hebben van vreemden in huis, en sinds een aardig tijdje loopt hij gewoon weer rond als er visite is, komt zelfs knuffels halen.
Nooit dwingen, dan maak je het alleen maar erger. laat m maar lekker zitten waar hij zich veilig voelt, komt vanzelf wel een keer goed.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Tyson2008
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mar 2009 12:50

Re: Kater 10 maanden ineens bang voor vreemde mensen

Bericht door Tyson2008 »

Dank je wel allemaal voor de reacties!!!
Ik hoop dat het gewoon een fase is waar hij doorheen gaat :lol:
En anders so be it..!

Als iemand anders nog ideeen heeft hoor ik het graag!

in ieder geval bedankt iedereen!
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Kater 10 maanden ineens bang voor vreemde mensen

Bericht door Lotte »

Ook mijn ervaring is dat onze kater rond die leeftijd niks meer van vreemden moest hebben.
Inmiddels is hij bijna 3 en loopt hij het laatste half jaar wel weer beneden rond als er "vreemden". Hierbij vind ik het wel heel erg belangrijk dat de gasten hem met rust laten. Als hij bij je komt mag je hem aaien (of in ieder geval proberen). Maar ik wil niet dat hij gestoord wordt als hij op zijn eigen plek ligt te slapen (en zeker niet dat iemand hem optilt!)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Plaats reactie