Kitten Bounty is ziek, maar wat heeft hij?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Bounty
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 feb 2009 10:29

Kitten Bounty is ziek, maar wat heeft hij?

Bericht door Bounty »

Bounty is een kruising tussen een Maine Coon en een Heilige Birmaan, inmiddels 7 maanden oud. In januari is hij gecastreerd en in de weken hierna is hij flink afgevallen en is zijn eetlust verdwenen (eerst 75gr, nu 20 gr voer per dag, Royal canin). Ook is hij wat rustiger geworden, minder speels. Anderhalve week geleden naar de DA gegaan, die heeft het volgende geconstateerd:

* koorts (39,8C)
* lever en nierwaarden ok
* Hb waarde laag (bloedarmoede)
* hartslag ok
* ademhaling ok, zij het lichtelijk oppervlakkig
* lippen en tandvlees roze, dus ok
* afgevallen, 3,75 kg naar 3,0 kg in ongeveer 4 weken tijd

Verder is de ontlasting ook normaal.

Uit bloedonderzoek bleek dat het geen kattenaids en kattenleukemie zijn. We hebben Baytrill 15mg antibioticum meegekregen en dit heeft niet heel veel gedaan. Hij eet wel iets meer (40gr/dag), maar het is niet op het oude niveau..

Herkent iemand deze symptomen? De DA vond het een vreemd geval en wist eigenlijk ook niet wat het is.. Alvast bedankt!

Ps. vanavond gaan we weer naar de DA. Ik laat nog weten hoe het afloopt..
Laatst gewijzigd door Bounty op 23 feb 2009 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Kitten Bounty is ziek, maar wat heeft hij?..

Bericht door Kattenbella »

Jullie hebben de belangrijkste dingen laten testen. Ik hoop dat je dierenarts hier uit gaat komen.
Longen? Bloedtesten op eventueel kanker? Ik weet niet of dit bij een kat kan.
Waar lijkt het probleem te zitten, misschien een echo of een foto?

Sterkte, ik hoop dat het probleem snel gevonden zal worden.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Bounty
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 feb 2009 10:29

Re: Kitten Bounty is ziek, maar wat heeft hij?..

Bericht door Bounty »

Hoi Kattenbella, bedankt voor je antwoord. Ik ben inderdaad ook erg benieuwd waar de DA vanavond mee komt. Ik denk dat het sowieso handig is om hem extra aan te laten sterken met van dat 'krachtvoer' Hills A/D, maar ook eerst maar vragen, bij sommige aandoeningen schijnt dat niet zo goed te zijn.

Verder kan ik niet echt een plek aanwijzen waar het probleem lijkt te zitten. Voor zover ik kan nagaan heeft hij nergens pijn, dwz als we hem oppakken en aaien enz dan piept hij niet. En als hij een kleedje of kussen aan het bewerken is (zoals katten dat zo goed kunnen) gaat dat vaak gepaard met gespin, dus je zou zeggen dat hij zich dan wel ok voelt. Hij ziet er ook wel gewoon gezond uit, mooie glanzende vacht, alleen hij is duf en eet weinig.. :???: Drinken doet ie trouwens wel prima.

Hier trouwens een foto van bounty toen hij een maand of 3 oud was (de linker van de twee). De andere is onze poes die in mei 2 jaar wordt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Kitten Bounty is ziek, maar wat heeft hij?..

Bericht door beestenbende »

Wat vervelend voor je kat, hopelijk weet je vanavond meer, we zullen voor jullie duimen...
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kitten Bounty is ziek, maar wat heeft hij?..

Bericht door rieneke »

wat een prachtig katje!
hopelijk krijg je snel meer duidelijkheid.
hou je ons op de hoogte?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Kitten Bounty is ziek, maar wat heeft hij?..

Bericht door Sandra W »

Wat een narigheid voor je arme katje. Ik hoop dat je dierenarts er snel achterkomt wat er mis is.

Bij bloedarmoede kun je als krachtvoer heel goed per paar keer per week wat stukjes rauw rood vlees geven, zoals biefstuk, hart en vooral lever, want dat zit vol met ijzer en dat mist hij nu. Pas bij het geven van lever wel op dat je er niet te veel van geeft, want het is een orgaan dat vol met de afvalstoffen van het dode dier zit en als je hier dus te veel van geeft geef je ook al deze afvalstoffen door en dat kan hij nu juist niet gebruiken.

Heeft je dierenarts het al met je over het geven van het medicijn Prednisolon gehad? Dat kan heel goed helpen bij bloedarmoede zonder achterliggende oorzaak zoals leukemie en kattenaids en het werkt dan als een soort van "boost".

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Kitten Bounty is ziek, maar wat heeft hij?..

Bericht door Kattenbella »

Wat een mooierd is je Bounty!
Mijn Perry had ook deze verschijnselen en dat liep helaas niet goed af :-(
Ik wil je hiermee niet ontmoedigen, maar hij bleek een vorm van kanker in de darmen te hebben die moeilijk te achterhalen was. Hij was elf maanden.
Ik hoop dat ze een test kunnen doen waardoor jullie weten waaraan jullie aantoe zijn. Weet je inmiddels al meer?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Bounty
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 feb 2009 10:29

Re: Kitten Bounty is ziek, maar wat heeft hij?..

Bericht door Bounty »

Vanavond bij de dierenarts geweest met Bounty. Het arme beestje kreeg weer een thermometer in zijn kont, waaruit blijkt dat nog steeds koorts heeft, 39,7 graden C. Ook heeft hij weer een prikje in zijn pootje gekregen voor bloedonderzoek, waarin is gekeken naar de Hb waarde die de hoeveelheid rode bloedcellen aangeeft. Die waarde is sinds de vorige keer (10 dagen geleden) gestegen van minder dan 3,1 naar 3,81 wat wel positief is. De minimale gezonde waarde is weliswaar 5, maargoed een stijging betekent vooruitgang. Zijn gewicht is vrijwel gelijk gebleven, van 3,0kg naar 2,95kg gedaald.

We hebben nu voor de komende 10 dagen koortsremmers meegekregen en een paar blikjes Hills A/D, een soort krachtvoer voor zieke/herstellende katten. Net wat van dat Hills voer gegeven, vindt ie het niet lekker :shock: Dus op een gegeven moment hebben we wat in z'n bekje gepropt, en prompt eet ie uit zichzelf verder van het schoteltje! :grin: Blijkbaar smaakt het beter dan dat het ruikt ;-) Hopelijk komt hij door dat spul wat aan en wordt z'n afweer beter.

Morgen gaan we trouwens ook biefstuk halen, das wel een goeie tip! Wat een bofkont, zal onze poes denken ;)

Nou maar hopen dat het de goede kant op gaat.. Darmkanker, dat zou niet mooi zijn. Maargoed, vooralsnog hoop ik maar dat het niet zoiets is. Zijn ontlasting is goed. Ik zou denken dat als er iets aan de darmen mis is dat dat ook wel te zien zou zijn aan zijn ontlasting, toch?

Bedankt voor jullie steun en tips en ik zal af en toe een update plaatsen!
Ferry
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 apr 2007 15:20

Re: Kitten Bounty is ziek, maar wat heeft hij?..

Bericht door Ferry »

Bounty,

vooropgesteld dat ik je niet bang wil maken, maar onze Mila had precies dezelfde symptomen (gewichtsverlies, hoge koorts en bloedarmoede) Bij haar is leucose geconstateerd na bloedonderzoek. Helaas hebben wij haar gisteren moeten laten inslapen. Misschien een idee om Bounty hier in ieder geval op te testen?

Heel veel sterkte in ieder geval, en ik hoop absoluut voor jullie dat het geen leucose is!

Groetjes Ferry
Bounty
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 feb 2009 10:29

Re: Kitten Bounty is ziek, maar wat heeft hij?..

Bericht door Bounty »

Bedankt voor je reactie Ferry, maar zoals ik het hier http://www.kattenziektes.com/leucose.html begrijp is Leucose hetzelfde als leukemie. En daarop is hij al getest en die test was negatief.

Overigens lust meneer geen biefstuk! Word er wel moedeloos van.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kitten Bounty is ziek, maar wat heeft hij?

Bericht door rieneke »

misschien kan je het vlees vermengen met wat blikvoer, en lust hij het dan wel?
hopelijk knapt bounty weer een beetje op!
ik bid en hoop voor je dat het geen fip is.
Bounty
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 feb 2009 10:29

Re: Kitten Bounty is ziek, maar wat heeft hij?

Bericht door Bounty »

Mja kunnen we proberen, maargoed anders wordt het onder dwang voeren met zo'n plastic injectiespuit.. Vanavond even zo'n spuit halen bij de DA. Ik hoop inderdaad dat het geen FIP is. :-( Een van de kenmerken van fip is toch geelzucht/slecht werkende lever? Volgens de dierenarts waren de nier en lever waarden (10 dagen geleden) prima.. En zijn tandvlees is nog roze, ondanks de bloedarmoede. Met fip zou het allemaal wat geel moeten worden toch?
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kitten Bounty is ziek, maar wat heeft hij?

Bericht door rieneke »

soms zie je inderdaad geelzucht, in een later stadium.
in de organen, dus ook in de lever, ontstaan dan kleine ontstekingshaardjes.
meestal begint het met terugkerende koorts, en vage klachten waar geen oorzaak voor lijkt te vinden.
hopelijk wordt er een oorzaak bij bounty gevonden die wel te behandelen is!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Kitten Bounty is ziek, maar wat heeft hij?

Bericht door Sandra W »

Jammer dat hij de biefstuk niet lekker vond, maar probeer je ook nog even de rauwe lever en het hart, dat is nu echt goed voor hem.

groeten,
Sandra
Bounty
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 feb 2009 10:29

Re: Kitten Bounty is ziek, maar wat heeft hij?

Bericht door Bounty »

Hopelijk komt hij nooit tot het stadium geelzucht, want dan is het waarschijnlijk echt einde verhaal...

De biefstuk lustte hij een uurtje geleden ineens wel, heeft hij een goeie 20 gram van weggewerkt. Nog niet spectaculair maar het is een begin :) Alleen de Hills A/D moet hij nu niks van hebben.. Net nog wat runderlever gehaald, daar heeft hij geen zin in. Maargoed, waarschijnlijk heeft hij gewoon geen honger omdat hij die biefstuk net een uurtje achter de kiezen heeft. Zo maar eens zijn eerste koortsremmende pilletje toedienen.
Plaats reactie