# Tweede kat in huis

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gesloten
Gebruikersavatar
Thanos
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 feb 2009 13:09

# Tweede kat in huis

Bericht door Thanos »

Hallo mensen,

Sinds gisteren heb ik een tweede kat in mijn huis.

Grimlock is mijn eerste kat en heeft al een aardige tijd het rijk alleen gehad. Een collega van mij moest haar kat wegdoen ivm zwangerschap. Haar kat Tommie is nu bij mij in huis. Het zijn beide gecastreerde heren, waar Grimlock 8 is en Tommie 5. Beide een karakter wat knuffelig is en komen beide niet buiten.

Vorige week hebben de heren elkaar even ontmoet. Grimlock is alleen wezen kijken naar de kat en een beetje in zijn aanwezigheid gaan snuffelen. Tommie is zich achter een gordijn gaan verstoppen.

Gisteren is Tommie dan echt gekomen. In de eerste instantie is hij meteen de woonkamer gaan verkennen met Grimlock achter hem aan. Geen agressie, alleen nieuwsgierigheid van Grimlock. Hierna is hij weer achter het gordijn gegaan. Gisteravond is Tommie weer gaan verkennen en heeft hij ook een tijdje achter de stoel in de woonkamer gezeten. Grimlock gaf nu echter wel meer aan wat zijn territorium was door te blazen en soort van grommen. Wanneer de afstand tussen de twee heren klein was bromde Tommie ook evenals dat hij terugblaaste. Vannacht hebben ze apart van elkaar gezeten. Tommie heeft echter zoals het lijkt nog niets gegeten en volgens mij ook zijn behoefte nog niet gedaan. Hij heeft nieuwe spullen gekregen waar Grimlock nog niet bij geweest is. Vannacht heeft hij in de krabpaal gezeten (huisje), echter is hij nu weer naar beneden gevlucht en zit hij weer veilig achter het gordijn.

Ik denk zelf dat Tommie gestrest is door een nieuwe "baas", nieuwe omgeving en een vreemde kat en dat hij daarom nog niet eet en zijn behoefte doet. Moet ik dit gewoon nog even aanzien of meteen al actie ondernemen.

Graag ook reacties of deze kennismaking goed gegaan lijkt te zijn. Persoonlijk lijkt deze mij goed omdat Grimlock niet gestrest is met een nieuwe kat in huis, behalve als deze nu te dichtbij komt. En Tommie omdat hij wel het huis doorgaat en ook tegengas geeft bij Grimlock.
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: 2e kat in huis

Bericht door beestenbende »

Maak je maar geen zorgen, meestal gaat het na een tijdje helemaal goed en accepteren ze elkaar. Aan jou alleen de taak geduld te hebben...Het begin lijkt niet vreemd of agressief, maar volkomen normaal. Beide katers moeten wennen aan de nieuwe situatie. Hou je ons op de hoogte?
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Thanos
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 feb 2009 13:09

Re: 2e kat in huis

Bericht door Thanos »

Dank je wel voor je reactie! Ik houdt jullie zeker op de hoogte; hier een update:

Ik heb gisteren van de oude "baas" ook te horen gekregen dat Tommy vlak voordat hij naar mij ging erg goed gegeten had (Tommy is een dikkerd..)

Hij is gisteren weer flink op onderzoek geweest en Grimlock lijkt hem meer met rust te laten. Grimlock kijkt alleen naar hem en houdt hem in de gaten.

Het lijkt erop dat Tommy inmiddels iets gegeten heeft, maar het is niet erg veel, als hij überhaupt al gegeten heeft. Gisteren heeft hij een tijdje apart gezeten in een dichte kamer om zo even rust te krijgen van al het nieuws. Daar heeft hij volgens mij enkele hapjes gegeten. Tevens heb ik in de kamer toen ik ben wezen kijken bij hem, al mogen genieten van twee keer een kopje. Verder wil hij nog niet veel van me weten en duikt overal nog onder.

Ik maak me nog steeds zorgen omdat hij weinig tot niet gegeten heeft. Is het handig dat hij vandaag weer een tijdje apart zit met eten zodat hij misschien wel normaal gaat eten? En wat te doen als hij vandaag weer weinig tot niet eet?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: 2e kat in huis

Bericht door Sandra W »

Je nieuwe kat heeft inderdaad waarschijnlijk gewoon wat tijd nodig, want bij volwassen katten duurt het vaak wat langer om aan elkaar te wennen. Maar eten is wel erg belangrijk, zeker bij dikke katten. Ze kunnen namelijk leververvetting krijgen als ze stoppen met eten en daar kunnen ze aan overlijden. Zet hem dus inderdaad maar lekker apart met wat blikvoer, zodat hij in ieder geval wat kleine hapjes eet.

Als hij binnen een paar dagen nog niet eet, moet je echt even met hem naar de dierenarts gaan voor een eetlustopwekkende injectie en een misselijkheidsremmer, want anders komt zijn spijsverteringssysteem stil te liggen en dan kan hij niet meer eten, ook al wil hij wel. Je zal hem dan misschien ook moeten dwangvoeren.

Hopelijk loopt het niet zo'n vaart, maar hou het wel even goed in de gaten.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Thanos
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 feb 2009 13:09

Re: 2e kat in huis

Bericht door Thanos »

Update;

Het lijkt een heel stuk beter te gaan. Tommy die inmiddels de nieuwe naam Gouki heeft, heeft gegeten. Nog niet noemenswaardig veel, maar zijn brokjes zijn vannacht zo goed als op gegaan! De kattenbak heeft hij inmiddels ook gevonden.

Gisteravond heeft hij ook de hele avond met mijn vriendin op de bank gezeten (terwijl ik aan het werk was :???: ) Gouki was alleen nu ineens wel de dominantere van de twee. Grimlock durfde de woonkamer niet meer in totdat ik weer thuis was. Hij heeft toen zijn moed verzameld en is in zijn mand in de woonkamer gaan liggen. Vanaf dat moment hebben ze niet meer naar elkaar geblazen en doogden ze elkaar.

Vandaag ben ik weer alleen met de twee heren geweest. Grimlock is zijn normale gang gegaan en Gouki heeft een groot gedeelte van de avond onder de tafel doorgebracht. Hij is even naar me toe gekomen, alleen heeft hij nog niet veel met mij. Ik heb wel een paar kopjes gekregen en een paar likjes. Hij en Grimlock gaan echter nu wel een stuk beter met elkaar om. Ze snuffelen aan elkaar en Grimlock probeert Gouki volgens mij aan het spelen te krijgen. Grimlock mauwt op dezelfde wijze naar Gouki als hij naar mij doet en rolt vrolijk op zijn rug. Gouki wil er helaas en logischerwijs nog niets van weten, echter zaten ze net wel beiden in de kleine slaapkamer naar buiten te staren! Wel apart van elkaar, maar toch :grin:

Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen en zal deze week als het lukt ook een paar foto's van de heren hier op het forum plaatsen!
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: 2e kat in huis

Bericht door loonsy »

Wat een prachtige naam trouwens "grimlock" Waar heb je die vandaan?

Verder heb ik niet zo veel toe te voegen behalve; Succes!!!

Groetje,

leonie
Gebruikersavatar
Thanos
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 feb 2009 13:09

Re: 2e kat in huis

Bericht door Thanos »

Grimlock is tweeledig. Enerzijds is het de naam van een band waar ik ten tijde van de komst van Grimlock veel naar luisterde. Daarnaast is het de naam van een Transformer. De Transformers is een oude tekenfilmserie uit de jaren 80 waar ik mee opgegroeid ben. Eén van mijn favoriete karakters uit deze serie is Grimlock. Zo ben ik ook bij die band gekomen :grin:

Het gaat btw perfect met de heren. Ze zijn erg nieuwsgierig naar elkaar en besnuffelen elkaar elke keer als ze langs elkaar lopen. Het eten en gebruik van de kattenbak gaat ook perfect. Grimlock probeert nog steeds met Gouki te spelen, die er nog steeds niets van wil weten. Grimlock heeft alleen de gewoonte om ook de bak van Gouki te gebruiken en het vlees van Gouki op te eten als hij het niet op heeft.

Gouki wil nog weinig van me weten, echter is hij wel heel erg aanhankelijk met mijn vriendin. Ook wel logisch aangezien Gouki eigenlijk alleen maar vrouwen gewend is. Hij komt wel steeds vaker naar mij toe en vraagt dan ook om aandacht. Al met al kan ik zeggen dat het een succes is met de tweede kat in huis... Nu alleen nog afwachten hoe het met de heren zal gaan wanneer ik ga verhuizen (over een week ga ik verhuizen...)
Gesloten