Sterilisatie; tegelijk of apart?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Sterilisatie; tegelijk of apart?

Bericht door Sandra W »

Een katertje kan vanaf 5 maanden gecastreerd worden (als hij groot en stevig is), maar meestal gebeurt dit bij 6 maanden.

Verder heeft een kitten een inentingschema (bij 9 weken oud de eerste keer, dan bij 12 weken nog een keertje), maar als je dit niet gedaan hebt moet je even met je dierenarts overleggen wanneer hij alsnog geënt kan worden. Als je kat eenmaal volwassen is hoef je nog maar 1 keer per jaar te laten enten.

Het is overigens niet zo verstandig om het enten en het castreren tegelijkertijd te doen, want door de castratie is zijn weerstand tijdelijk even wat lager en dan kan hij sterker op de enting reageren (en dan niesziekte krijgen). Het is dus beter het apart van elkaar te doen en dan zou ik kiezen voor eerst enten en dan castreren (maar dat moet je dus even met je dierenarts overleggen).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
mathilda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 dec 2008 13:07
Locatie: emmercompascuum

Re: Sterilisatie; tegelijk of apart?

Bericht door mathilda »

Sandra W schreef:Een katertje kan vanaf 5 maanden gecastreerd worden (als hij groot en stevig is), maar meestal gebeurt dit bij 6 maanden.

Verder heeft een kitten een inentingschema (bij 9 weken oud de eerste keer, dan bij 12 weken nog een keertje), maar als je dit niet gedaan hebt moet je even met je dierenarts overleggen wanneer hij alsnog geënt kan worden. Als je kat eenmaal volwassen is hoef je nog maar 1 keer per jaar te laten enten.

Het is overigens niet zo verstandig om het enten en het castreren tegelijkertijd te doen, want door de castratie is zijn weerstand tijdelijk even wat lager en dan kan hij sterker op de enting reageren (en dan niesziekte krijgen). Het is dus beter het apart van elkaar te doen en dan zou ik kiezen voor eerst enten en dan castreren (maar dat moet je dus even met je dierenarts overleggen).

groeten,
Sandra
bedankt sandra, volgende maand is hij aan de beurt, zal dan eerst ff bellen voor zn prik.
lijkt me ook niet prettig als het tegelijk gebeurt.

groetjes mathilda
groetjes mathilda
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Sterilisatie; tegelijk of apart?

Bericht door Sandra W »

Het enten en castreren/steriliseren gebeurt soms wel tegelijkertijd bij volwassen katten, bijvoorbeeld bij wilde katten, want dan wil de dierenarts ze de stress van twee keer naar de dierenarts gaan besparen, maar bij kwetsbare kittens is het niet zo'n goed idee.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: Sterilisatie; tegelijk of apart?

Bericht door Muizenis »

Er is (helaas) nog een reden om eerst in te enten en daarna pas te castreren. Zo ongeveer alle ziekteverwekkers die je kunt bedenken zijn aanwezig in een da-praktijk. Wanneer je een niet ingeënte kat daar brengt voor castratie is hij daar veel vatbaarder voor. Eigen ervaring spreek ik uit... Ik bracht Joyke vorig jaar met een abces waardoor ze geen weerstand had. Ik eindigde uiteindelijk met 2 poezen die niesziekte hadden. Joyke had al een zware antibioticakuur tegen het abces en had er daardoor minder last van maar Sofie raakte via Joyke besmet en kreeg wél de volle laag! Sofie had het in "optima forma"- om met de woorden van de da te spreken. Het devies: altijd eerst enten!

Groet, Pauline
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Plaats reactie