Naar welke raskat is de meeste vraag?

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Naar welke raskat is de meeste vraag?

Bericht door beestenbende »

Even een heel andere vraag. Ik zit er aan te denken om in de toekomst eens een nestje te willen. Beide dames zijn al geholpen, dus zal een nieuwe poes moeten komen. Maar naar welk ras is eigenlijk de meeste vraag? Ik vind zelf een heleboel rassen erg mooi, maar vraag me dit toch af....
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Naar welke raskat is de meeste vraag?

Bericht door rieneke »

niet gehinderd door enige kennis van zaken sla ik er een slag naar ;-)
heb het idee dat britse korthaartjes erg populair zijn?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Naar welke raskat is de meeste vraag?

Bericht door Sandra W »

In het asiel liep het altijd storm als er langharige katten waren, zoals Noorse Boskatten en Maine Coons. Daarnaast zijn de Oosterse rassen (zoals Siamesen) ook erg populair en verder - zoals Rieneke al zei - Britse Kortharen.

Ik hou zelf niet zo van fokken, maar als ik jou was zou ik voor een nestje Britse Kortharen gaan, omdat het onderhoud van de vacht en het karakter erg makkelijk zijn en daarom zijn ze erg geliefd bij klanten. Daarbij past de moederpoes waarschijnlijk ook nog goed in jouw bestaande groep en dan heb je daar in ieder geval geen stress van.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Naar welke raskat is de meeste vraag?

Bericht door beestenbende »

kijk dat zijn de antwoorden...nu mijn man nog overtuigen :epray:

Zijn er trouwens raskatten die absoluut niet samen kunnen???
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Naar welke raskat is de meeste vraag?

Bericht door Sandra W »

Jazeker, er zijn rassen die elkaar totaal niet begrijpen omdat ze een heel ander karakter en lichaamstaal hebben, zoals bijvoorbeeld druktemakers/kwebbelkousen als Abessijnen en Siamesen met rustige/terughoudende katten zoals Perzen en Bengalen. Al zullen er natuurlijk best katten van deze rassen zijn die wel prima bij elkaar passen, aangezien ze dat zo gewend zijn of gewoon een makkelijk karakter hebben.

Ons forum heeft overigens niet zo veel mensen die geinteresseerd zijn in rassen en fokken, dus kijk voor de gein eens op het forum van onze "grote concurrent" [URL verwijderd], daar zit het vol met rassenkenners die alle shows aflopen ;-).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Naar welke raskat is de meeste vraag?

Bericht door beestenbende »

nou ik zal eens kijken. Het is ook niet mijn bedoeling om echt te gaan fokken, maar heb wel eens een nestje htk katten gehad en vond dit zo leuk! Maar een echte fokker die alle shows afloopt...nee niet echt mijn ambitie...

even gekeken. de fokkers die het meest er op staan zijn:
ragdoll, britse korthaar en maincoon. Als we het gaan doen, dan word het een nestje britsekortharen...hoop ik

als je naar jimmy kijkt, lijkt het wel een abessijn, da zei ook al dat er wel iets van een ras inzat, waarschijnlijk een kruising...

Afbeelding
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Naar welke raskat is de meeste vraag?

Bericht door Sandra W »

Ik vrees dat Jimmy gewoon een HTK-tje is met wat slanke Oosterse trekken erin, maar het is volgens mij geen Abessijn, want die ogen nog atletischer en hebben een egale kleur of een wildkleur.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Naar welke raskat is de meeste vraag?

Bericht door beestenbende »

het is ook gewoon een ht katje, da gaf aan dat er andere trekken inzaten en zag een foto van een abessijn en meende wat te herkennen. Maar goed Jim is Jim en vinden we zo al prachtig. Is een heel klein, lenig ding.
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Naar welke raskat is de meeste vraag?

Bericht door Admin »

Ik durf niet te zeggen welke raskat er het meeste gekocht wordt, maar ik kan je wel een top 10 geven van de rassen die op De Kattensite het meest worden bekeken.

1. Abessijn
2. Blauwe Rus
3. Britse Korthaar
4. Europese Korthaar
5. Maine Coon
6. Bengaal
7. Heilige Birmaan
8. Perzische Langhaar
9. Noorse Boskat
10. Ragdoll

Naar de Abessijn wordt dus het meeste gezocht.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Naar welke raskat is de meeste vraag?

Bericht door Lotte »

Die zijn natuurlijk ook wel mega mega mega leuk he :D

(sorry, geboren tussen de abjes, dat is een verslaving voor de rest van je leven)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Naar welke raskat is de meeste vraag?

Bericht door beestenbende »

ik vind abessijnen ook erg leuk, maar Sandra geeft aan dat het eventueel problemen kan geven, ivm karakter van onze katten, die zijn erg makkelijk en abessijnen zijn wat drukker en meer praters geloof ik. Ik denk dat ze gelijk heeft om eens een nestje te proberen met de britse korthaar. eerst manlief nog overtuigen, dat 6 katten en later nog kittens helemaaaaaal niet erg is...Misschien dat een foto van een kleine kitten overtuigd haha (werkt bij mij ook altijd op miin gevoel hihi)
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
oonah
Lynx
Lynx
Berichten: 156
Lid geworden op: 31 jul 2008 11:37
Locatie: Antwerpen

Re: Naar welke raskat is de meeste vraag?

Bericht door oonah »

hehe, zoals deze? :grin:

Afbeelding

Afbeelding

ik probeer maar te helpen.... :lol:
click to see: Foxy & Jacky, the movie
The more people I meet, the more I like my cat...
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Naar welke raskat is de meeste vraag?

Bericht door beestenbende »

ooooh, dit werkt!!! haha
wat een plaatjes zeg....
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Naar welke raskat is de meeste vraag?

Bericht door lievelijn »

hee sandra!
heb je er wel eens over nagedacht om pleeggezin, te zijn voor een nestje? er zijn verschillende asiels die die hier mensen voor zoeken.. er zijn zoveel kittens zonder goed thuis.. misschien ook een argument om je man mee over te halen ;-) het asiel neemt ze allemaal weer van je over, en betalen de dierenarts rekeningen etc... snap heel goed dat zo'n nestje leuk is, maar misschien is dit wel net zo leuk?

liefs Marjolijn
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Naar welke raskat is de meeste vraag?

Bericht door Lotte »

beestenbende schreef:ik vind abessijnen ook erg leuk, maar Sandra geeft aan dat het eventueel problemen kan geven, ivm karakter van onze katten, die zijn erg makkelijk en abessijnen zijn wat drukker en meer praters geloof ik. Ik denk dat ze gelijk heeft om eens een nestje te proberen met de britse korthaar. eerst manlief nog overtuigen, dat 6 katten en later nog kittens helemaaaaaal niet erg is...Misschien dat een foto van een kleine kitten overtuigd haha (werkt bij mij ook altijd op miin gevoel hihi)
Nog even over de abjes.
Wij hadden ze altijd samen met HTK's, de verschillende karakters zijn nooit een probleem geweest.
Verder vind ik het drukke en de hoeveelheid praten heel relatief. Ik ken htk-tjes die wat beide betreft amper tot niet onder doen voor abjes. En niet iedere ab is even druk. Binnen de nesten die wij vroeger hadden zaten al grote verschillen in de karakters.

Iets waar je wel naar zou moeten kijken, denk ik tenminste, is naar welke ziektes er binnen de diverse rassen "heersen". Ik weet dat bij abjes nier en hart problemen veel voorkomen.
Ook main coon en siamees schijnen voor die nierproblemen erg gevoelig te zijn. Ik had ooit een lijstje met de rassen die dit veel als doodsoorzaak hadden, maar die ben ik natuurlijk weer kwijt.

Ik heb geen idee of de Britten ergens erg gevoelig voor zijn. Maar wellicht is dat wel iets waar je achter kunt komen (als je het wilt tenminste)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Plaats reactie