Niesziekte, medicatie, en wat er allemaal bij komt kijken

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Gebruikersavatar
Guppi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 feb 2009 13:04
Locatie: Utrecht

Niesziekte, medicatie, en wat er allemaal bij komt kijken

Bericht door Guppi »

Hallo allemaal!

Ik weet zeker dat ik eerder lid ben geweest hier, maar ik kan niet meer inloggen en mijn e-mailadres wordt ook niet herkend. Onder een nieuwe naam dus maar!

Ik heb drie katten:
-Nino, 7 jaar, zwart wit, kort haar
Afbeelding
-Puk, 4 jaar, grijs wit, kort haar
Afbeelding
-Mambo, 1,5 jaar, bruin gestreept/gevlekt, kort haar
Afbeelding

Vorige week begon Puk ineens te niezen en er kwam slijm uit haar oogjes en neus, wij naar de huisarts. En jawel, niesziekte! Nu ben ik opgegroeid in een huis vol katten, die nooit geënt werden, ik heb het idee dat het vroeger helemaal niet zo hip was om je katten te laten enten. Maar wees maar niet bezorgd, we zijn overtuigd.

Want inmiddels.. hebben ze alledrie niesziekte. En wat een gedoe is dat, en het is zo sneu! Puk begon dus, die heeft een pillenkuur (antibiotica) gekregen. Hiermee loste het snel op, en nu niest ze nog wel maar verder is ze weer helemaal de oude. Eet, drinkt en wast zich als normaal, is weer speels en actief.

Maar een paar dagen geleden begon Nino ook te niezen en hij had het benauwd. Dit alles komt opzetten in een nacht! Ik belde de dierenarts, en ik kon meteen een kuurtje op komen halen. Vlak voor ik wegging begon ook Mambo te hijgen.

Helaas is Mambo heel bijdehand wat de pillen betreft. Zelfs achterin het bekje duwen en over de keel wrijven wil niet altijd garanderen dat de pil erin blijft zitten. En gistermorgen was Nino's oog ineens helemaal dik en ontstoken. Mambo begon langdurig door haar bekje te ademen. Dus wij met allebei weer naar de dierenarts. Nu heb ik voor Nino zalf voor in zijn oog, en Mambo bleek koorts te hebben. Die heeft nu een injectie met antibiotica gekregen omdat het gevaarlijk schijnt te zijn als ze niet alle pillen goed binnen krijgt. Ze kunnen dan resistent worden voor het medicijn. Ook heeft ze een koortsremmende prik gekregen, om te stimuleren dat ze weer gaat eten. Ook druppen we zo nu en dan zout water in haar neusje.

En nu? Nu is Puk vrolijk, Nino ook, maar Mambo hijgt nog steeds en eet nog altijd (bijna) niet.. Het ziet er erg zielig uit zo met haar bekje open. Ik heb de dierenarts denk ik al tien keer gebeld deze week, dus ik kijk het toch nog even aan vandaag. Ze is wel rustig. Vanmorgen hebben we er een plakje kipfilet ingekregen en wat water. Een uur later heeft ze overgegeven, het was nog helemaal niet verteerd en ze heeft ook helemaal niet gekauwd lijkt het wel.

Wat denken jullie? Kan ik het nog even aankijken met Mambo? En staat ons nog meer te wachten met deze ziekte? Als ze allemaal helemaal beter zijn, laten we ze enten. Want dat we dit eigenlijk zelf hebben veroorzaakt door dat niet te doen, is toch wel een heel naar besef.


Edit: ik zie nu dat er een heel groot topic is over niesziekte :oops: Als het een probleem is dat ik hier ook nog heb gepost, dan excuses!!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Niesziekte, medicatie, en wat er allemaal bij komt kijken

Bericht door Sandra W »

Bij niesziekte kun je het beter niet te lang aankijken, zeker niet als ze niet of slecht eten. Het lijkt me daarom goed om vandaag al te starten met dwangvoeren (met verdund Gourmet in een injectiespuit zonder naald) zodat ze in ieder geval op kracht blijft om de niesziekte de baas te kunnen worden. Het gebeurt namelijk heel vaak dat katten stoppen met eten als hun neus erg vol zit (en ze dus hun eten niet meer kunnen ruiken) en uiteindelijk kunnen ze daar zelfs aan dood gaan.

Het is verder inderdaad heel goed om zout water te druppelen en druppel dan zoveel in haar neusgaten dat ze ervan moet niezen en proesten en haar neusje zo weer vrij komt. Het is dan zelfs mogelijk dat ze dan vanzelf weer wat verdunde Gourmet gaat eten, als ze dit weer kan ruiken.

De dierenarts kan nu niet zo veel voor je kat doen, aangezien deze haar alle benodigde injecties heeft gegeven, maar bij een verslechtering moet je wel direct teruggaan.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Guppi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 feb 2009 13:04
Locatie: Utrecht

Re: Niesziekte, medicatie, en wat er allemaal bij komt kijken

Bericht door Guppi »

Hoi Sandra, bedankt voor de tip! De dierenarts is erg pro actief en wilde me vandaag nog graag even spreken over hoe het ging. Ze heeft me een bakje 'astronautenvoer' meegegeven, dit schijnt sterker te ruiken waardoor zieke katten met een verstopte neus het ook makkelijker eten. Ik heb ook een spuitje gehaald en een paar blikjes Gourmet.
De dierenarts zei ook dat katten wat misselijk kunnen worden van de injecties, ze zou daardoor waarschijnlijk overgegeven hebben. ik heb daarom anti-misselijkheidspilletjes meegekregen.

Nu heb ik wat gemengd met een beetje water en een verkruimeld kwart pilletje, maar ze eet het niet. Ze is wel heel geïnteresseerd maar als ze haar tong uitsteekt begint ze al te hoesten en proesten en vliegt het slijm ons om de oren. Het spuitje ligt al klaar beneden, mijn vriend heeft nog even geduld en anders gaan we het spuitje gebruiken.

Ik hoop dat ze er niet in stikt.. :-(
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Niesziekte, medicatie, en wat er allemaal bij komt kijken

Bericht door Sandra W »

De kans dat ze zelfstandig zal gaan eten is nu erg klein, want ook al heeft ze wel honger, ze vertrouwt het eten niet omdat ze het niet kan ruiken. Je zal haar dus moeten gaan dwangvoeren, maar als je haar op de juiste manier dwangvoert zal ze zeker niet stikken:

Je houdt haar stevig vast of rolt haar stevig in een handdoek en dat zet je de injectiespuit tussen de hoektand en de kiezen (aan de zijkant van de bek dus) en dan druk je steeds zachtjes een beetje van de verdunde mouse in haar bekkie tot ze geslikt heeft en dan geef je weer wat. Je moet in dit stadium zeker 5 (of liever nog meer) grote spuiten geven of minstens 10 (of meer als dat lukt) kleinere spuitjes. Dit doe je dan twee à drie keer per dag tot ze weer zelfstandig gaat eten.

Je kunt haar trouwens nu dwangvoeren met wat verdund astronautenvoedsel (waarschijnlijk A/D van Hills) of met wat verdund Gourmet. Dat maakt niet uit, als het maar door de injectiespuit past, maar maak het niet te waterig, want dan krijgt ze geen voedingsstoffen binnen.

Vóór het dwangvoeren kun je beter even goed met een injectiepuitje met zout water in haar neusje spuiten zodat haar neusje weer wat vrijkomt. Dat maakt het dwangvoeren ook wat prettiger voor haar, want dan voelt ze zich niet zo benauwd aangezien ze nu ook door haar bekkie ademt.

Als je tenslotte het pilletje verkruimeld in de injectiespuit met vloeibare mousse doet dan heb je dit ook gelijk gegeven en dat scheelt weer een worsteling.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Guppi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 feb 2009 13:04
Locatie: Utrecht

Re: Niesziekte, medicatie, en wat er allemaal bij komt kijken

Bericht door Guppi »

Het 'astronautenvoer' is Recovery van Royal Canin. Ik heb nu een half spuitje gegeven met het pilletje erin. Pas een half uur later mag ik haar van de DA weer voeren, anders kotst ze het waarschijnlijk weer uit. Dus over 20 minuten gaan we er een lading aan spuitjes ingieten.

Het dwangvoeren viel me inderdaad mee! Ik wist dat het via de zijkant moest, en ze stelt het niet op prijs maar ze slik het wel meteen door. Ze zit nu versuft midden op de vloer. Ik heb een klein stukje watje voor haar neusje gehouden en ze ademt wel door haar neus. Ze rook ook duidelijk het voer, want ze kwam er meteen op af en ze 'snufte'. Maar als ze het wilde eten kreeg ze zo'n hoestbui dat ze daarna maar weer wegkroop.

Maar het is nu al anderhalve dag geleden dat ze echt heeft gegeten, dus over 20 minuten gaan we los. Niet de erg verdunnen dus, dat is goed om te weten!
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Niesziekte, medicatie, en wat er allemaal bij komt kijken

Bericht door Shaz »

Quinto heeft ook één keer niesziekte gehad (wij hebben ook een aantal katjes met chronische nies) en die wilde toen inderdaad ook niet meer eten. Uiteindelijk hebben inderdaad van de dierenarts speciale voeding gekregen die we konden verdunnen en dat hebben we in een spuit gedaan om hem te dwangvoeren. Na een paar dagen werkten de medicijnen en toen begon hij uit zichzelf gelukkig weer te eten.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Guppi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 feb 2009 13:04
Locatie: Utrecht

Re: Niesziekte, medicatie, en wat er allemaal bij komt kijken

Bericht door Guppi »

Dankje! Het is altijd goed om te horen hoe het bij een ander is goedgekomen. Ik ben allang blij dat ze het wel gewoon doorslikt en niet meteen uit probeert te spugen.
Gebruikersavatar
Guppi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 feb 2009 13:04
Locatie: Utrecht

Re: Niesziekte, medicatie, en wat er allemaal bij komt kijken

Bericht door Guppi »

Hallo, ik dacht, het is wel aardig als ik jullie nog even op de hoogte houdt.

We hebben Mambo slechts één avond te hoeven dwangvoeren, maar 's nachts ging het daarna helemaal niet goed met haar. Ze had diarree, maar had duidelijk pijn als het eruit moest. En ze stikte bijna van het kwijlen en in het niezen/hoesten. De volgende ochtend was ze heel bang en trillerig en verstopte ze zich steeds.. vond ik eng. Toch maar even naar de dierenarts dus! Die gaf een prikje tegen het kwijlen, dat zou de darmen ook wat tot rust brengen en misschien de eetlust wat opwekken. Ook zei de dierenarts dat katten eten dat ze krijgen tijdens een ziekte later nog associëren met 'ongezond' en het dus niet eten.

Daarom heeft mijn vriend 's avonds net gedaan of Mambo niet ziek was, hebben we de andere twee even in de badkamer opgesloten en hebben we de gewone brokjes in Mambo's bakje gedaan. Toen Mambo ervoor gezet, en ze begon toch te eten!! En het leek wel alsof dat het ziek zijn even onderbrak, want daarna hijgde ze ook niet meer en ging ze lekker slapen.

Ze niezen alledrie nog, maar wassen zich nu weer en spelen, eten en gaan op de kattenbak. Wij zijn blij, en we houden ze nog heel goed in de gaten.

In elk geval erg bedankt voor jullie tips!! :grin:
Gebruikersavatar
oonah
Lynx
Lynx
Berichten: 156
Lid geworden op: 31 jul 2008 11:37
Locatie: Antwerpen

Re: Niesziekte, medicatie, en wat er allemaal bij komt kijken

Bericht door oonah »

Fijn om te horen dat het allemaal beter gaat! :smile:
click to see: Foxy & Jacky, the movie
The more people I meet, the more I like my cat...
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Niesziekte, medicatie, en wat er allemaal bij komt kijken

Bericht door rieneke »

wat een stress en gedoe zeg, arme mambo en arme jij!
heerlijk als het dat toch ten goede keert :grin:
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Niesziekte, medicatie, en wat er allemaal bij komt kijken

Bericht door Shaz »

Fijn om te lezen dat het inmiddels weer beter gaat!
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Niesziekte, medicatie, en wat er allemaal bij komt kijken

Bericht door Seemy »

Is dit niesziekte??? Of gewoon verkoudheid?

Hoi allemaal,
Ik maak me een beetje ongerust...
Sinds vrijdagavond heeft onze kater last van niesbuien.
Om het uur ongeveer krijgt hij zo'n niesaanval en niest dan ongeveer 6 tot 10 keer snel achterelkaar.
Hij heeft geen waterige oogjes en ook geen snot uit zijn neus.

Wel vind ik hem wat rustiger...
We hadden gisteren zo'n laserlampje gekocht, waar hij als een dolle achteraan :edance: ging rennen, leuk!! Maar toen we daarmee stopten gister zat hij echt verdwaasd voor zich uit te kijken. Ik dacht dat hij helemaal hotel de botel van dat lampje was en dat hij misschien niet snapte waar dat nou gebleven was, maar volgens mij was hij gewoon ff helemaal van de kaart / moe / mat...

Zou dit niesziekte zijn??
Of zou het ook gewoon een verkoudheid kunnen zijn?
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Niesziekte, medicatie, en wat er allemaal bij komt kijken

Bericht door rieneke »

de term verkoudheid wordt bij katten niet gebruikt, aandoeningen van de voorste luchtwegen worden niesziekte genoemd.
zo te horen heeft je kat een milde vorm van niesziekte te pakken.
kan verergeren, maar kan ook weer overwaaien.
hou je katje maar goed in de gaten!
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Niesziekte, medicatie, en wat er allemaal bij komt kijken

Bericht door Seemy »

Thx Rieneke. Ik wist dat niet dat verkoudheid onder de noemer niesziekte viel...

Dus dit kan wel vanzelf weer overgaan?
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Niesziekte, medicatie, en wat er allemaal bij komt kijken

Bericht door rieneke »

ja hoor, soms heb je mazzel, en blijft het bij genies, al dan niet met heldere bellen.
ze kunnen dan inderdaad wat rustiger zijn, ze moeten toch een virus bestrijden.
als je katten een goede weerstand hebben, kan het daarbij blijven en weer overwaaien.
wees alert op goed eten en drinken, en hou in de gaten dat er geen bacteriele infectie biijkomt (vieze afscheiding uit neus en/of ogen).
beterschap voor je katje!
Plaats reactie