Kat poept overal behalve in de kattenbak

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
manoukjee
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jan 2009 21:47

Kat poept overal behalve in de kattenbak

Bericht door manoukjee »

hallo,
ik en mijn vried hebben 3 katten. 2 mannetjes en 1 vrouwtje. 1 van de mannetjes (Tommy) is er als laatst bij gekomen wij hebben hem nu zo'n 2 á 3 maanden. ( het is nog maar een kitten. we hadden heb bij mensen opgehaald en die zeiden dat hij 7 maanden was.. als je het aan mij vraagt zou ik zeggen dat hij 7 weken was!), ook vind ik hem wat klein voor ziijn leeftijd. eerst ging Tommy nog wel naar de kattenbak maar sinds een maand poept hij alleen nog maar naast de kattenbak, in de kamer in onze kamer en soms ook nog bovenop de bak. als ik zie dat hij moet poepen zet ik hem op de kattenbak maar dan springt ie eruit en gaat ie in een hoekje van de kamer poepen dat vind ik zo raar! mijn vriend en ik weten ons geen raad.. we hebben niet zo veel geld om weer naar de dierenarts te gaan meestal zijn we veel geld kwijt. we zijn er namelijk vaker heengegaan.
we hebben nu 2 kattenbaken. we maken ze vaak schoon. we hebben het erover gehad om een open kattenbak te kopen. zou dat helpen?
we hebben Tommy op verschillende manieren gestraft maar weten nu echt niet meer wat we moeten doen.
Tommy is zo lief en schattig dus vinden we het heel jammer als we hem naar het asiel brengen..
we staan open voor opmerkingen..
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Kat poept overal behalve in de kattenbak

Bericht door Boomer »

Wat zei de dierenarts van zijn leeftijd?

Het kan zijn dat (als de bak schoon is) hij het soort grit niet lekker vindt. Sommige katten accepteren niet alle grit soorten. Dat is een kwestie van uitproberen welk soort hij lekker vindt.
Verder kan je inderdaad kijken of hij niet op een open bak wilt gaan. Kan je de deksel er niet tijdelijk af halen. Vaak gaat dit na een tijdje over en kan je de deksel er weer op doen.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: Kat poept overal behalve in de kattenbak

Bericht door Muizenis »

:roll: Katten blijven aparte wezentjes... :roll: In het wild zal een kat op een plek poepen en plassen waar hij het overzicht heeft op zijn omgeving. In een dichte bak heeft een kat dat niet. De plaats waar de bak staat is ook essentieel! Bij mij staat 'ie in een hoek van de keuken waar de meissies goed kunnen zien wat er in hun omgeving gebeurt. Het grit is inderdaad ook belangrijk. Een kat moet er echt in kunnen graven. Niet te zuinig mee strooien dus. Ik gebruik fijne klontvormende kleikorrels. Zuinig in gebruik en plasjes/drollen zijn er makkelijk uit te halen met een grove zeefschep. Kortom bekijk eens waar de bak staat. Of er voldoende grit in zit. Haal de deksel eraf. Wat de leeftijd van de kat aangaat... Een gezonde jonge kat groeit met ongeveer 100 gram per week. Soms iets meer, soms iets minder. Wanneer het katje tussen de 700 en 1000 gram weegt heb je met een jonge kat te maken. Maar: dit geeft geen uitsluitsel! Er zijn ziektes die een groeiachterstand veroorzaken! Gebitscontrole door de dierenarts geeft een betere indicatie van de leeftijd. met 7 maanden zal het katje een (bijna) volledig volwassen gebit moeten hebben. Je kunt ook gewoon een tengere kat hebben die wel volwassen is maar gewoon niet groot. Mijn zus had een volwassen poes die kleiner was dan mijn twee kleintjes die nu ook ruim 7 maanden zijn. Nogmaals; gebitscontrole zal hier duidelijkheid over kunnen geven. En dan is er nog een mogelijkheid... Hij is aan het puberen en probeert (jouw) grenzen uit 8-) Wanneer hij inderdaad 7 maanden oud blijkt te zijn kun je ook gaan overwegen om hem te laten castreren. Wanneer je nu niet ingrijpt zal dit gedrag van kwaad tot erger gaan en heb je straks een poepende EN sproeiende kater. Eenmaal aangeleerd gedrag is bij een oudere kat bijna niet meer corrigeerbaar. Hebben ze eenmaal gesproeid dan zullen ze dat nog héél lang blijven doen! Door middel van gebitscontrole de leeftijd laten bepalen en eventueel bloed laten onderzoeken om vast te stellen dan wel uit te sluiten dat hij niet een infectie heeft (gehad) die een groeiachterstand veroorzaakt heeft.

Succes ermee!

Groet, Pauline
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Kat poept overal behalve in de kattenbak

Bericht door Sandra W »

Allereerst moet je stoppen met straffen, want katten begrijpen totaal de link niet tussen hun ongewenst gedrag en de straf die ze krijgen, dus daar worden ze alleen maar bang en schuw van en verder helpt het niet.

Verder denk ik dat je gewoon voor de gek bent gehouden door de vorige eigenaar, want een 7 maanden oude kat kan er nooit uitzien als een 7 weken oude kat die echt nog mini is. De kans is dus groot dat jouw katje een stuk jonger is en nog geen goede zindelijkheidstraining heeft gehad. Je kun dus beter even naar de dierenarts gaan voor een algemene check-up en hij kan dan ook aan de hand van zijn gebit wel zien hoe oud hij is.

Begin in ieder geval thuis met het weghalen van de kap, want dat vindt hij waarschijnlijk doodeng en zet hem steeds op de bak als hij aandrang heeft. Als dit niet helpt zal je opnieuw aan zindelijkheidstraining moeten gaan doen en kun je hem beter een tijdje als je er niet bent in een kleine ruimte doen, zoals een bench (of als je die niet hebt een kleine badkamer) en al zijn spullen in de buurt zetten. Hij zal dan niet veel ruimte hebben en dus zijn behoeften in de bak moeten doen.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Kat poept overal behalve in de kattenbak

Bericht door beestenbende »

Als ik het goed begrijp was hij wel zindelijk. Ben je in die tussentijd overgegaan op ander voer of ander kattebakgrid? Is er iets gebeurt in jullie priveleven, wat mogelijk extra spanningen oplevert? Het kan veel zijn...inderdaad de kap er af halen en ander grid proberen. Als dit probleem wel blijft, zou ik wel voor de zekerheid naar de arts gaan, mogelijk heeft het een lichamelijke oorzaak en ben je er nu nog relatief vroeg bij...Maar lastig is het wel hoor. Succes en ben benieuwd naar het vervolg.
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Plaats reactie