Artikel over gedrag: Het elkaar met hoge staart begroeten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Artikel over gedrag: Het elkaar met hoge staart begroeten

Bericht door Admin »

Met hoge staart groet de huiskat zijn meerdere
De voorouder van de huiskat leidde een solitair bestaan in de bossen. Zijn hedendaagse nazaten hebben een complexer sociaal leven.

BIOLOGIE
De hogestaartbegroeting van de huiskat is een teken van onderdanigheid. Dit blijkt uit een onderzoek van deze typische vriendelijke huiskattengroet in een kattenkolonie op een afgesloten pleintje in Rome.

De tien katten (4 katers, 5 poezen en een jonge poes) werden in totaal ruim 420 uur geobserveerd vanaf een balkonnetje. De Italiaanse biologen Simona Cafazzo en Eugenia Natoli beschrijven hun onderzoek in het januarinummer van het vakblad Behavioural Processes.

De sociale hiërarchie in een kattengroep kan worden afgeleid uit de uitkomsten van conflicten en uit de richting van bedreigingen. Sociaal hogere katten bedreigen anderen vaker en winnen ook vaker gevechten. Cafazzo en Natoli ontdekten dat deze hogere katten ook vaker worden begroet met hoge staarten. Zelf past de kattenadel die begroeting veel minder toe.

De vriendelijke hogestaartgroet van katten onderling (en ook wel ten opzichte van mensen) is hun eenvoudigste en meest voorkomende groet. Als de katten elkaar bevallen kan het ritueel uitlopen op besnuffelen of zelfs uitgebreid kopjes geven. De hogestaartgroet is typisch voor de huiskat; alleen bij leeuwen wordt hij ook gezien. Bij andere katachtigen komt de groet alleen voor bij jonge poesjes die er hun moeder mee begroeten.

Bij huiskatten is deze groet kennelijk overgegaan op het volwassen sociale leven. Dat is niet ongewoon in de evolutie: de menselijke kus komt mogelijk ook voort uit de moederkus. Dat de groet zou zijn ontstaan uit de geheven staart tijdens het sproeien van urine door katers of uit de geheven staart van krolse poes die klaarligt voor een kater, lijkt de onderzoekers onwaarschijnlijk.

De voorouder van de huiskat, die waarschijnlijk zo'n vierduizend jaar geleden definitief bij de mens is komen wonen, leefde oorspronkelijk solitair in de bossen. Maar als huiskat blijkt hij uitstekend in staat tot complex sociaal leven.

De enige andere sociaal levende katachtige is de leeuw en het is daarom interessant dat juist bij leeuwen ook de hogestaartgroet bij volwassenen is gezien. De onderzoekers vermoeden geen direct verband met de huiskatgroet, maar zien er een parallelle ontwikkeling in.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Artikel over gedrag: Het elkaar met hoge staart begroeten

Bericht door Shaz »

Wat grappig om te lezen! Onze katten begroeten ons inderdaad ook op die manier.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Artikel over gedrag: Het elkaar met hoge staart begroeten

Bericht door Sandra W »

Erg leuk en leerzaam om te lezen. Ik dacht gelijk "maar hoe moet een staartloze kat dan gedag zeggen?" :lol:

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Artikel over gedrag: Het elkaar met hoge staart begroeten

Bericht door Leonie89 »

hahaha, inderdaad Sandra!!
Benthe begroet ons altijd met een gestrekte staart waarvan het topje hangt.. alsof ze wil zeggen 'een knuffel voor jullie, maar ik verdien zo een dubbele' helemaal Benthe, lekker ego :lol:
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1760
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Artikel over gedrag: Het elkaar met hoge staart begroeten

Bericht door sandy »

En ik altijd maar denken dat het betekent dat ze zelfverzekerd zijn :lol:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Artikel over gedrag: Het elkaar met hoge staart begroeten

Bericht door Lotte »

sandy schreef:En ik altijd maar denken dat het betekent dat ze zelfverzekerd zijn :lol:
Dacht ik ook altijd Sandy,
maar misschien hebben we te veel naar honden gekeken.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Artikel over gedrag: Het elkaar met hoge staart begroeten

Bericht door Kattenbella »

Ik zal er eens wat meer op gaan letten. Wat ik hier wel zie is inderdaad het kopjesbegroeten. Niet echt wrijven, maar het koppie aanbieden aan de ander. "Hallo, hier ben ik, het is goed."
De geheven staart komt me niet echt bekend voor. Misschien ben ik gewoon kat met hen ;-)

Wat mij wel opvalt is het kleurliggen. Wit bij Wit en rood bij rood. Is hier ooit onderzoek naar gedaan? Ik zal er eens foto's van maken.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1760
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Artikel over gedrag: Het elkaar met hoge staart begroeten

Bericht door sandy »

Lotte schreef: Dacht ik ook altijd Sandy,
maar misschien hebben we te veel naar honden gekeken.
Dat zou kunnen ja :ethink:
Ik ga in elk geval de gedragingen hier is in de gaten houden, aangezien Red de baas is merk ik het gauw genoeg :grin:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Artikel over gedrag: Het elkaar met hoge staart begroeten

Bericht door rieneke »

ik vind onderdanigheid niet een term die ik snel met een kat in verband zou brengen.
de hoge staart zie ik als een open, vriendelijke begroeting.
zo van: hallo, ik mag jou wel :smile:
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Artikel over gedrag: Het elkaar met hoge staart begroeten

Bericht door Leonie89 »

helemaal mee eens rieneke! een enthousiaste vriendelijke begroeting.. (ik zie nu in mijn hoofd mijn oude kater Elmo die bij mijn vader woont.. hij komt altijd op me af hobbelen zo gauw hij me ziet.. met opgeheven staart terwijl hij langzaam zijn ogen sluit en weer opent.. en dan even lekker schuren tegen mijn been)
Plaats reactie